Tuoreimmat viestit

#11
Ultrakevyet / Kellukkeet
Viimeisin viesti käyttäjältä tjh - maaliskuu 25, 2024, 22:27:24
Paljon oli alkupään ultrissa Full lootuksen kellukkeita. Onkohan niitä vielä jossain ehjänä?
#12
Moottorit / Vs: Vanhan odotusta
Viimeisin viesti käyttäjältä Seppo Koivisto - maaliskuu 24, 2024, 21:58:53
Lanitz myy tarvikesarjaa Ikaruksen päällystämiseksi Oratex UL 600 tai 6000 kankaalla ja oikeilla siipikaarilla. UL 600 painaa näköjään pinnoitettuna 92-122 g/m2 ja 6000 taas 140-160 g/m2. Xlam painaa 180 g/m2, joten Ikaruksen 12,5 m2 siipipinta-alalla painonsäästöä tulisi UL 600:lla n. 1,45-2,2 kg.

https://www.lanitz-aviation.com/c22-und-c42-conversion/preisinformation-umbau-comco-ikarus-c42-auf-oratex
#13
Moottorit / Vs: Vanhan odotusta
Viimeisin viesti käyttäjältä Mikko Nikunen - maaliskuu 22, 2024, 21:32:47
Pyydettiin Oracover tarjous ASK13 rungolle. Kankaalle tuli neliöhinnaksi 95 eur, liimaa oli varattu 0.13 l per neliö, liiman hinta 120 eur litra.

Osoitteesta www.oracover.de  voi ihmetellä lisää.
#14
Moottorit / Vs: Vanhan odotusta
Viimeisin viesti käyttäjältä Seppo Koivisto - maaliskuu 18, 2024, 22:26:26
C42 huoltomanuaalin "Tedlar" viittaa ilmeisesti pinnan PVF-kalvoon, jolla saavutetaan parempi UV-kesto kuin "Mylar" PET-kalvolla. Tällainen Tedlar-pintainen Dacron-kangas oli ainakin "Ultralam", jonka valmistus on kuitenkin loppunut. Esim. X'Air korvasi sen Dimension Polyant 180 LL "Trilam" -kankaalla, jonka kanssa on ollut laminoinnin irtoamisongelmia.
#15
Moottorit / Vs: Vanhan odotusta
Viimeisin viesti käyttäjältä tjh - maaliskuu 18, 2024, 21:43:53
Onkos Oratexistä kokemuksia ja hankittua hintatasotietoa kellään?
Piiverin siipeä ajattelin vähän yrittää tehdä.
Valmiit kanaatasta oli kuitenkin vähän liian arvokkaat suhtees tuleviin käyttötunteihin
#16
Moottorit / Vs: Vanhan odotusta
Viimeisin viesti käyttäjältä tjh - maaliskuu 17, 2024, 19:43:27
Kiitos Pekka.
Kaipa tuo UV suojattu kestää sen aikaa mitä minäkin. Tällä ikää ei kovin monta vuotta tarvitsekaan.
Valmiit kankaat antaa aikaa muuhunkin. Ehkä jopa lentämiseen.
#17
Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat / Kauden 2024 oikeinpäin lennett...
Viimeisin viesti käyttäjältä PRH - maaliskuu 17, 2024, 19:13:41
Oikeinpäin lennettävän moottorilennon treeni -ja myös kilpiululliset näkymät kaudella 2024:

HUOM! Älkää kavahtako tuota sanaa kilpailullisuus, ne kenellä torahampaat kasvaa koneeseen istuessa ovat oma heimonsa >:D  . Lajeissa on oikeasti mahdollisuus hauskalla tavalla kehittää itseään ja taitojaan pilottina/navigaattorina. *0* 



Tarkkuuslento: SM kilpailujen järjestämiseen ei tullut yhtään hakemusta edes 12.1.2024 mennessä eli niitä ei järjestetä Suomessa. Hakuaika oli edellisen vuoden syyskuun loppuun mennessä.

Olemme neuvotelleet kiinnostuneille mahdollisuuden lentää kauden 2024 SM mittelö Ruotsin tarkkuus SM kisojen yhteydessä.

Paikka ja ajankohta on vielä avoin koska ruotsalaiset odottavat FAI:n päätöstä ANR MM 2024 ajankohdasta. Päätös ANR MM kisasta  tulee maaliskuun 11. päivän jälkeen kun GAC kokous on taputeltu kirjoihin ja kansiin. Nämä tapahtumat Ruotsi SM/ANR MM eivät saa mennä päällekkäin. Tätä kirjoitettaessa odottelen infoa ruotsista.

Tästä tullee asian toteutuessa keväämmällä MT tiedote.

Tarkkuuslennon MM 2024 Puolassa peruttiin "ulkoisista syistä" johtuen eli hallituksen vaihtuminen (kentän rahoitus), sota ja GPS häirintä on liian lähellä kisapaikkaa.

Koetamme MT toimesta kuitenkin järjestää yhden tai kaksi pienimuotoista tarkkuuden harjoitustapahtumaa joissa samalla testataan tuomarointiohjelmistoja ja norjalaisten lanseeraamaa formaattia. Paikkakunnat eteläinen Suomi ja aikataulut selviää aikanaan. Tervetuloa mukaan kaikki B -ultrilla, , LAPL ja PPL koneilla lentävät. Toivottavasti ainakin toinen tapahtumista olisi 62* leveyspiirin pohjoispuolella!

Joudumme MT toimesta "tunkeutumaan ja tukeutumaan vierailla maaperillä" joidenkin kerhojen mandaateille mutta toivomme ymmärrystä asiassa kunhan potentiaaliset paikat ja ajankohdat selviää. Muitakaan tekijöitä/toimijoita kun ei enää ole.  :bh:



ANR tapahtumat:  harjoitustapahtuma Nummelassa huhtikuu 21.4  (avoin kaikille mäntä alle 2000kg SEP koneille) ja varsinaiset kisat Nummelassa 7-9.6  (samalla on ultra SM)  järjestäjänä MILK Ry  (guru)

MT toimesta koetamme myös järjestää kesällä yhden pienimuotoisen harjoitustapahtuman, paikka todennäköisesti akselilla Nummela - Hanko - Hyvinkää. Tervetuloa mukaan kaikki B -ultrilla, LAPL ja PPL koneilla lentävät

Ajankohdat harjoitustapahtumien osalta ovat valitettavasti vielä epäselviä koska sidosryhmien ja tekijöiden työvuoroista tai lomista ei ole tätä kirjoitettaessa mitään käryä. :?:

ANR MM kisa siis Slovakiassa oletettavasti paikassa Kamenica nad Cirochou heinäkuun loppupuoli/elokuun pyoliväli. Ajankohta ja tarkka paikka siis ratkeaa FAI GAC kokouksessa. Tuokin paikka on vain reilut 16NM Ukrainan rajalta... Tarkennus:  Treenit 13-17.8;  18.8 maaliinlaskutreenit GEN brieefing & avajaiset; 19-23.8 suunnistukset 2 / päivä; 24.8 Päättäjäiset.
Vastoin FAI periaatepäätöstä v.2010 kisakutsu esitetään vain PPL/LAPL lupakirjojen haltijoille. Asiasta protestoitaessa saatiin kuulla syynä olevan Slovakian ilmailuviranomaisen kankeus mutta osallistuminen pitäisi olla mahdollista jos lupakirjan validointiprosessi aloitetaan asap. Ja ainahan vuokrakoneita löytyy jos ei omalla/kerhon koneella tuonne saakka kehtaa lähteä...tosin edessä olisi kyllä takuuvarmasti mieleen jäävä seikkailu.
Mikäli kiinnostut asiasta ota yhteys MT toimikuntaan, koetamme kerätä joukkueen näyttöjen perusteella (aiemmat näytöt/ranking sijoitus tai kuluvan vuoden treenitapahtumien näytöt). Mikään ei estä "miehistöä" osallistumasta virallisen maajoukkueen ulkopuolella.
Tällä hetkellä alustavan ilmoittautumisen takaraja on 31.3.2024 mutta tähän luvattiin jatkoa. Ei sulje pois ilman aiempaa kokemusta olevien mukaan lähettämistä kunhan on jotakin meriittiä osoittaa lajissa pärjäämiselle. Koronan jälkeisenä aikana kun joudumme aloittamaan toiminnan likimain alusta.


Muuta: Tapahtumien järjestäminen helpottuu ohjelmistojen ja laitteistojen kehittymisen myötä ja MT on kerännyt tapahtumajärjestäjälle paketin jossa kaikki lakanamerkit, etäisyysmerkit, tarvikkeita, karttoja (EFOP, EFHV, EFJM) alueilta, toimistotarvikkeita, 2 x kuvaus/lakanamerkkitabletteja ja kommunikaatiovälineitä.

MT avustaa mielellään järjestelyihin liittyvissä asioissa neuvomalla mitä ja miten järjestää onnistunut ANR/tarkkuus kerhotapahtuma.

Tulevaisuus: Yllämainitut lajit saattavat olla muutenkin muutospaineissa johtuen yleisöystävällisyysvaatimuksista, pohjoismaissa on mm. ehdotettu maalinlaskujen, valokuvien ja lakanamerkkien pois jättämistä jotta tulokset ovat heti reaaliajassa yleisön nähtävillä. FAI GAC:ssä on myös ehdotettu maaliinlaskujen pois jättämistä koska "ne ovat vaarallisia ja niissä tulee kalustovaurioita".

Tästä lienee syytä herättää myöhemmin keskustelua omassa säikeessän.



-P-

-----

Jatkanpa tarinaa kaudelle 2024

Noihin ulkomaisiin tapahtumiin kannattaa ilman muuta osallistua jos sinne päin sattuu olemaan matka. Kimppareissu, yksi porukka tai useampi lentää koneen sinne, osallistuu ja tulee sitten kustannuksia jakaen pois. Tai lainakone, niitä löytyy kyllä jos on ajoissa liikkeellä.

Muistakaa että ultrilla (vanha B ja 600kg) ja mopuilla voi osallistua kaikkiin tapahtumiin joissa sovelletaan FAI sääntöjä! (HUOM! ANR MM UPL validointi!)



Kansainväliset harjoitus- ja kilpailutapahtumat 2024  :lentoon:

Saksa:

Katso listaa oheisesta linkistä. Kunkin tapahtuman toiseksi alimmalla rivillä on merkki onko tapahtuma vasta suunnittelussa vai lyöty lukkoon.

Suosittelen ainakin Mengenin ANR treeniä (siellä on ollut myös tarkkuuslento ohjelmassa) eikä nuo muutkaan hullumpia ole.

https://navigationsflug.de/veranstaltungen/

Puola:

Informoivat meitä piakkoin tapahtumistaan, Ukrainan sodan läheisyys vaikeuttaa siellä järjestelyitä

Slovakia:

ANR MM  Slovakia Kamenica 12.8-24.8 Saksan listalla varmistettuna mutta FAI epävirallisten tietojen mukaan epävarma Ukrainan sodan läheisyyden takia. Järjestetään!



Tanska:

Tanskan DM kisat avoimet kaikille paikka ja aika ei vielä tiedossa. Stay tuned.



Ruotsi:

Ruotsin SM kisat järjestetään Dala-Gärnassa heinäkuun lopulla tai elokuun alussa. Huom! Slovakian ANR, ei saa mennä päällekäin. Kts seuraava kohta,



Suomi;

Tarkkuuslennon SM kisat pidetään Ruotsin SM kisojen yhteydessä koska Suomesta ei löytynyt kisajärjestäjää SIL säätämään määräaikaan mennessä - eikä sen jälkeen.

Kisat poikkeaa meikäläisestä siinä, että siinä on kaksi suunnistusta. Enemmän FAI mukainen kuin meidän oma sovellus.  Ei haittaa "lisätreeni navigoinnissa" jos Dala Gärnan saakka lähtee. Laitan tänne infoa kun sitä saadaan. Kenttä löytyy 34NM Borlängestä suuntaan 281 astetta.

MT koettaa järjestää yhdessä jonkin kerhon kanssa yhden pienimuotoisen treenitapahtuman toukokuulle paikka ja aika avoin.

ANR harjoitustapahtuma EFNU 21.4 järjestäjänä MILK. Lisätietoa myöhemmin. Suosittelen!

ANR (ULTRA SM) EFNU järjestää MILK 7-9.6 , voit osallistua myös PPL/LAPL/Mopu koneella mutta kisaat ultramestaruuden ulkopuolella. Suosittelen!

Norja:

Viikolla 27 ilmassa tulee olemaan urheilujuhlan tuntua niiden ilmailuviikolla. ONAR = Open Nordic Air Race: Laskuvarjokisaa, ultrakisaa, varjoliitimiä, purjelentoa jne jne... ja  Air Rally lentoa (sovellettua ANR:ää), lentonäytöksiä pitkin viikkoa mukana taitolennon kisat, Spitfire, Mustang, DC-3, Vampire (?) sekä muuta historic tavaraa.

Tarkkuuslennon PM kisa pidetään kokeilumielessä poikkeuksellisesti uuden norjalaisformaatin mukaisena Air Race kisana joka siis lennetään kahdella ohjaajalla. Kilpailuun kutsutaan kaikki Itämeren ympärysmaat pois lukien tuo meidän "itäisen maanpuolustusalueen" porukka. Kaksi suunnistusta ja molempien suunnistusten loppuun tehdään arvosteltu maaliinlasku. Toisena kisapäivänä kaikki miehistöt tekevät alussa 4 arvosteltua FAI maaliinlaskua jotka televisioidaan valtakunnallisesti NRK toimesta. Ensimmäisen suunnistuksen 10 parasta miehistöä siis valitaan toisen kisapäivän finaaleihin jotka myös televisioidaan (myös koneesta maahan ja koneen sisältä audio mukana) reaaliajassa julkiseen levitykseen. Kehtaisko sitä...ainakin kirosanoja sensuroivan äänimiehen pitää olla nopea liikkeissään! :eiii:  :police:

Norjan Ilmailuliitto ja niiden MT toimikuntaa vastaava elin suunnittelee sponsoroivansa osallistumisia s.e tavoitteeksi on asetettu 150€ / miehistön jäsen. Tuo yleisöystävällisyys on siis tuonut niille tukieuroja. Tapahtuman järjestäjä toivoo miehistöjen nuorimman jäsenen olevan alle 28v. :thumbsup:  Muistakaa että navigaattorilla ei tarvitse olla lentolupakirjaa, vain SIL jäsenyys ja kisalisenssi. Meillä ja Norjassa nuorimmat navigaattorit ovat olleet 11 vuotiaita - kaksi tyynyä peffan alla että näki koneesta ulos.

Lisää infoa säännöistä ja kisakutsu bulletiineineen julkaistaan kun ne saadaan.

Nyt sitten vaan treenaamaan ainakin tuonne Nummelan tapahtumiin! Harjoitusreittejä on tehty 23kpl 21 eri lentopaikalle Ivaloa myöten eli ei ole pakko reissata tänne syrjään jos haluaa kokeilla.

Reissuun siis otetaan/pääsee jos on osoittanut edes jotakin mielenkiintoa lajeihin ja näyttänyt että homma on jotenkin hanskassa. Siittä se on lähteynyt liikkeelle kaikilla lajia kokeilleilla, omalla kohdalla tarvittiin ekalla kerralla SA INT varustesäkki virhepisteille, nykyään riittää tavallinen reppu...  :2funny: 

Ei muuta kuin Blue Skies kaikille (ei mainos) ;)

Pete

PS. Alla Puolan treenimahdollisuuksia...paljon konsonantteja... :yyh:
#18
Moottorit / Vs: Vanhan odotusta
Viimeisin viesti käyttäjältä PeSo - maaliskuu 16, 2024, 08:00:49
Klikkaappas hiirellä seuraavaa linkkiä:

http://www.ultralightsails.com/EN-US/sails_for_Beaver_RX550.html

Sieltä löytyy verhoilut Beaveriin, Skyrangeriin ja noin kolmeenkymmeneen muuhunkin koneeseen. Mainittakoon vielä, että näiden listalta löytyvien koneiden lisäksi Ultralight Sails Canada valmistaa verhoiluja myös muihin koneisiin skannaamalla mitat alkuperäisistä verhoiluista.

Materiaaleina on Dacron 4.0 ja UV-suojattu Profilam 4.2. Hinnat selviävät tarjouspyynnön lähettämällä.

Tuossa Ultralight Sails Canadan sivuilla on myös simppeli simulaattori, jolla voi mallailla eri värivaihtoehtoja omaan koneeseen.

t. Pekka
#19
Moottorit / Vs: Vanhan odotusta
Viimeisin viesti käyttäjältä tjh - maaliskuu 15, 2024, 19:25:18
Joopa. Rahalla saa ja hevosella pääsöö. vaan riittääkö sekään jollei CNC koneelle ohjeita ole.
Riittäisköhän tarkkuus vanhojen siipirättien mallin mukaan tehtynä. Ihan itse. Hmm.?
Sanonta on että kun rahallinen sijoitus on vähäinen ei korkealta putoa.
Ehkä vertaus ei sovi ilmailuun.
#20
Moottorit / Vs: Vanhan odotusta
Viimeisin viesti käyttäjältä Seppo Koivisto - maaliskuu 15, 2024, 09:53:14
Skyrangerissa kankaan kiristys tapahtuu tosiaan ensin oikaisemalla salot suunnikasmuodosta. Loppukiristys tapahtuu kiristämällä ruuveilla tyven siipikaaresta ja lopuksi anti-drag-vaijerilla. Sen jälkeen pujotetaan vielä loput siipikaaret niille neulottuihin taskuihin.

Valmista siipipussia ei tarvitse liimata tai neulota mitenkään siipikaariin kiinni. Kahden siiven kokoamiseen meni 67,5 tuntia, nyt varmaan paljon vähemmän.
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod