Tuoreimmat viestit

#11
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Boeing/Blanik
Viimeisin viesti käyttäjältä Ansis - toukokuu 11, 2024, 11:36:34
Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - toukokuu 11, 2024, 05:26:04"Eiköhän se vaan ole kokonaan pellikone tuo Blanikki."

Onhan se, mutta Vivat ei.
#12
Yhdistystoiminta, kurssit ja tapahtumat / Vs: Ultra SM 2024 Nummela (7.-...
Viimeisin viesti käyttäjältä Armin Züger - toukokuu 11, 2024, 11:07:04
Nostetaan ylös. Ultra SM 2024 Nummelassa on jo 4 viikon kuluttua. Osallistu sinäkin!
(Kuva: kevään harjoitusreitti)
#13
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Boeing/Blanik
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - toukokuu 11, 2024, 05:26:04
"Eiköhän se vaan ole kokonaan pellikone tuo Blanikki." Hyvät kuvat löysit mikä kertoo Vivat mopun rakenteet, kiitos siitä. Kaikki ei ole Alumiinia mikä maalattu vannehopealla. Neuvostoliittoon meni paljon Blanikeja korvaukseksi Chekchoslovakian miehityksestä. Venäläinen on yleensä kekseliäs kopioimaan ja konvertoimaan juttuja, olen odottanut että siellä kehitetään jotain Blanikista mutta taitavat vain jatkaa käyttöä ja pitää lentokieltoja lännen hapatuksena.
#14
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Boeing/Blanik
Viimeisin viesti käyttäjältä PeSo - toukokuu 10, 2024, 06:48:12
Lyhyen kaava mukaan: Tsekeissä on kaksi firmaa, jotka tekevät huoltoja ja korjauksia Blanik ja Vivat koneisiin: Blanik Aircraft CZ s.r.o. ja Falcon Aircraft s.r.o. Molemmat näistä tekevät myös noita siipisalon tyviosaan liittyviä tarkastuksia, korjauksia ja modifiointeja.

Tässä linkissä on lisätietoa Blanik L-13 siipisalon tyviosan tarkastuksesta ja korjauksesta:

https://www.flying-revue.com/how-do-you-rebuild-blanik-l-13-come-see-with-us

Seuraavassa linkissä on muutamia kuvia, joista Vivatin runkorakenne käy ilmi:

http://www.falconaircraft.cz/galerie-l-13-vivat/

Ja vielä linkki Blanikin sivuille:

https://www.blanik.aero/

t. Pekka
#15
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Boeing/Blanik
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - toukokuu 10, 2024, 05:50:39
Tarkennuksena, en ole putkiristikkorakennetta vastaan päin vastoin sellainen rakenne on vielä korjattavissa, kun taas peltinen kuorirakenne jokapuolelta mankeloituna on taloudellisen korjauksen kannalta menetetty, poislukien harvinaisuudet. Näin jossakin videolla kuvaa Blanikki korjaamolta missä myös alaston Vivat mopu. Vaikka olen optimismiin taipuva käsityöläinen näytti rakenne putkimemberien ja hitsausliitosten määrän puolesta siltä että antaa olla. Mutta olisi tervetullutta ja kannustettavaa
jos joku maassamme todella pystyisi uudelleen rakentamaan jotain aiheesta. Martti Piipponen teki suurtyön Pilatus B4 mopun teolla, kykeneekö joku samaan Blanikin kohdalla. Jokin aika sitten Vivat oli myynnissä 23 tuhannella Eurolla eli ei kallis mutta hankala kone suurten mittojen ja massojen puolesta. Kyllä Motolerchekin on hankala verrattuna Ultriin ja Exp. koneisiin kun lähtökohtana on yksin toimiminen.
Se yksipaikkaisen koneen kolmannen osapuolen pakollisen vakuutuksen hinta 620 E. on hävytön alle viidensadan kilon koneelle. Ei ansaitse tulla mainostetuksi Ilmailuliiton hovivakuuttajana.
#16
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Boeing/Blanik
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - toukokuu 09, 2024, 22:57:11
Joo lasikuituisten pintaelemtien paikallaan ollessa mutta alla tuhannen pätkän putkiristikko. Sehän ei lentäjää kiinnosta vaan ainoastaan tekniikkamiestä.
#17
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Boeing/Blanik
Viimeisin viesti käyttäjältä Timo Hyvönen - toukokuu 09, 2024, 21:36:38
Viljandissa on Vivat ES-7110, ihan siisti.

#18
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Boeing/Blanik
Viimeisin viesti käyttäjältä Martti Mattila - toukokuu 09, 2024, 21:32:27
Siipisalkojen rungon läpimenoterästen vaihto, mikä myös on välttämättömyys, työmäärä ja hinta tehtaalla on vielä kalliimpi juttu mitä korvakekimpaleiden vaihto siipiin.
Vanhimpiin siipiin vaihto ei enää auta. Vivat mopussa keskirunko on teräsputkirakennetta ja rakenne sellaista tikutusta että tällainen putkimies nostaa kädet ylös. Näin putkisekamelskasta kuvan jossain videossa missä pääsalko läpimenoa vaihdettiin mutta en nyt löytänyt.
#19
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Boeing/Blanik
Viimeisin viesti käyttäjältä Seppo Koivisto - toukokuu 09, 2024, 20:19:41
Ritarannan kirjan mukaan OH-803 on myyty vuonna 1993 Ruotsiin.
#20
Lentolaitesuunnittelu / Vs: Boeing/Blanik
Viimeisin viesti käyttäjältä PeSo - toukokuu 09, 2024, 19:17:48
Blanikeissa on edelleen paljon piilossa olevaa potentiaalia. Hyvä aihio moneen uuteen projektiin.

Osaavissa käsissä ja tämän päivän tekniikkaa hyödyntämällä vanhoista Blanikeista voisi rakennella kaikkea mielenkiintoista...

Jo 1970-luvun lopulla Tsekkoslovakiassa kehiteltiin Blanikin osiin pohjautuva moottoroitu purjelentokone Vivat L-13 SW. Moottorina siinä oli Walter Mikron, ilmajäähdytteinen rivinelonen.

https://www.orlita.net/vivat

Harvinaisen tästä tapauksesta tekee se, että ensimmäinen vientiin valmistettu Vivat on tullut uutena Suomeen vuonna 1988. Oheisen linkin sisältämässä lehtiartikkelissa koneen kyljessä on tunnus OH-803 ja artikkelissa mainitaan nimi Pentti Ahava.

Onko kenelläkään tämän palstan lukijoista muistikuvia tästä tapauksesta? Olisi mielenkiintoista kuulla tämän koneyksilön myöhemmistä vaiheista.

t. Pekka
Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod