Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Yleisilmailu => Lentokokemuksia => Aiheen aloitti: Toma - syyskuu 13, 2008, 23:31:19

Otsikko: Lentokokemuksia 2000 luvulta
Kirjoitti: Toma - syyskuu 13, 2008, 23:31:19
Tänään tehtiin Heikkilän Askon CT:llä minulle oikein vanhoja muistoja mieleen tuovan reissun. Lennettiin Raaheen edestakaisin ja pompittiin kaikkien kenttien kautta mitä tielle osui. Kyllä homma on hieman muuttunut sitten 80 luvun lopun, nyt koko reissussa meni päivä kun aikoinaan tuo kesti sen 4 päivää tosin olihan sillä kerralla hieman muitakin haasteita...

Tällä kertaa reitti oli:
EFHV, Hyvinkää --> EFPK, Pieksämäki --> EFLL, Lapinlahti --> EFII, Iisalmi --> EFRV, Kiuruvesi --> EFPY, Pyhäsalmi --> EFKR, Kärsämäki --> EFHP, Haapavesi --> EFRH, Raahe Pattijoki --> EFKO, Kalajoki --> EFKN, Kannus --> EFVT, Sulkaharju --> EFME, Menkijärvi --> EFAL, Alavus --> EFTS, Teisko --> EFHV, Hyvinkää

Kokonaispituus 1037 km ja kokonaislentoaika noin 6 tuntia

Reitti näytti kartalta tämmöiseltä:

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Ensimmäinen pysähdys oli Pieksämäki joka oli tähän aikaan aamulla aika autio:

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Jatkettiinkin saman tien kohti Lapinlahtea, jonne oli kiva päästä, koska tarkoitus oli lentää sinne viikko sitten kun oli syystapaaminen, mutta katseltuani silloisen reittisuunnitelman laskelmia niin päätin olla menemättä. Reissu olisi vastatuulen takia kestänyt yli 5 tuntia Petrelillä, nyt se meni pitkälle alle 2 tuntia CT:llä...

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Heti perille tultuamme meidät toivotettiin tervetulleiksi ja saatiin vastakeitettyä kahvia ja päästiin ihailemaan samanlaista lentokonetta kun olin käyttänyt siinä alkuperäisessä Raahen reissulla vain 18 vuotta sitten, eli Beaver RX-550.

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Kiva oli rupatella mutta matkaa on vielä edessä joten pakko jatkaa

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]   [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Hei hei lapinlahtelaiset...

Seuraava kenttä listalla oli Iisalmi, Kiuruvesi ja Pyhäsalmi
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]   [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]   [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Todella paljon kenttiä täälläpäin Suomea. Juuri kun pääsi ilmaan niin joutui jo ilmoittamaan lähestymisestä seuraavalle kentälle. Pyhäsalmella löytyi Leilan ja Kyöstin OH-XKS parkkeerattuna, mutta muuten paikka oli autio.

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]   [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Sanottiin heippa Pyhäsalmelle ja jatkettiin kohti Kärsämäkeä.

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Yrittäkääpä keksiä mikä näistä on se kenttä :)

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]   [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Kärsämäen ilmoitustaulu ja hallisakin näyttäisi olevan tilaa

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Rata vapaa ja valmiina lähtöön...

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Haapaveden kenttä josta löytyi mm. suomen toinen kannuspyörä kojootti

Ja sitten päästiin, Raahe-pattijoki kentälle, olihan se hieman kehittynyt 18 vuoden aikana mutta oli se kuitenkin sen näköinen kun muistelin
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]   [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Laskeuduttuamme ihailtiin Raahen hienoja puitteita ja juteltiin mukavien ihmisten kanssa. Lupasivat että seuraavan kerran kun tullaan käymään, niin sauna on lämpimänä. Raahe oli juuri semmoinen kuin muistelin, ystävällisten ja vieraanvaraisten lentäjien paikka.

Sanottiin Raahelle näkemisiin ja jatkettiin kohti Kalajokea

Hienoja rantoja ei turhaan kehuta ja kenttäkin oli kävelymatkan päässä palveluista, hieno paikka!

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]   [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]   [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tänne on pakko lentää joku kesäviikonloppu.

Nyt alkoi olla hieman kiire auringonlaskua ajatellen joten kiristettiin hieman tahtia ja tehtiin seuraavilla kentillä läpilaskut

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]   [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]   [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Kannus, sulkaharju ja sitten Menkijärvi missä minulla on hieman nälkäisiä muistoja...

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Alavuudella pysähdyttiin hetkeksi jaloittelemaan ja jatkettiin kohti Teiskoa

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Matkalla Teiskoon bongattiin yksi Ikarus järven rannalla, kuka tunnustaa omaksi?

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Loppuosalla kohti Teiskoa...


[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Ja illan jo hieman hämärtyessä laskuun Hyvinkäälle


Kiva oli reissu, huomattavasti vähemmän hankala kuin se edellinen. Näin se ultrakevytlentäminen kehittyy
Otsikko: Vs: Lentokokemuksia 2000 luvulta
Kirjoitti: Kale62 - syyskuu 17, 2008, 00:28:58
Niin mekin, lauantaista 13.9 tuli ilmailupäivä. Lähtö vähän yli 7  kohti suuria vesistöjä, ensin päijänteen suuntaan EFLA hiljaista, siitä pienoisessa vastatuulessa Vihantasalmelle kahville ja välitankkaus.
Matkaan Mäntyharjun kautta Saimaalle. Puumalan kautta Punkaharjulle lounaalle ja hepoa juottaan.Vähäistä liikennettä laskuvarjohyppyjä, Uxx8 Kiteelle.
Jatkoimme matkaa Kerimäen vierestä Puruvettä ihaillen Savonlinna kiertäen Paasi, Monni ja Rantasalmi.   Ja koko ajan kenttää alla. Suuntana Joroinen josta alkoi kuivenpi osuus Kyyvedelle, Rauhan kautta Vääksyyn. Kun ei mieleistä kahvipaikkaa löytynyt, suunta kohti lähtöpaikkaa  sopivassa myötätuulessa ja rantautuminen 16.30. Ai niin lentoaikaa kertyi tasan 7 h ja matkaa reilut 800 km. Vesi rupee olleen aika raikasta.
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod