Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Experimental => Aiheen aloitti: Aki Suokas - elokuu 26, 2016, 10:32:31

Otsikko: NCO
Kirjoitti: Aki Suokas - elokuu 26, 2016, 10:32:31
Olettehan huomannut, että eilen muuttuivat toimintasäännökset  ultrilla ja experimentaaleilla  (eli 25.8).    Ja myöskin tavallisilla EASA lentolaitteilla.
Trafin OPS M2-11 (http://www.trafi.fi/filebank/a/1471853259/291fa613062024fada9dcdf174a1ec5f/22241-OPS_M2-11_fi.pdf) vaatii apteekkarin pätevyyttä lukemiseen, mutta löytyy siitä avattukin versio

www.hooteehoo.org

kohta "sisältö"  ja siellä sivun alaosassa  NCO (A,L2).
Otsikko: Vs: NCO
Kirjoitti: JaakkoR - elokuu 27, 2016, 00:28:28
Olisiko mahdollista referoida edes vähän, mitä muutos koskee? Pelkkä viittaus 110-sivuiseen dokumenttiin (se avattu versio) vaatii apteekkarin lisäksi pitkän pinnan.
Otsikko: Vs: NCO
Kirjoitti: Aki Suokas - elokuu 27, 2016, 07:32:09
Muutos koskee periaatteellisella tasolla koko sitä kokonaisuutta mitä kutsutaan lentotoiminnaksi. eli:
- yleiset vaatimukset; ketä koskee, päällikkö, asiakirjavaatimukset, mitä saa ottaa mukaan, lennon kirjaaminen
- lentopaikan vaatimukset, suoritusarvovaatimukset, lentokoneen varuste vaatimukset
- lentotoiminta; rullausmääräykset, lentoonlähtö, polttoainevaatimukset, meluvaimennusmenetelmät, tupakointi, sään huomioonotto

Ja samalla on iso joukko Trafin määräyksiä kumottu.  Ja monessa kohden vaatimukset myös lievenee!

Otsikko: Vs: NCO
Kirjoitti: teacdance - elokuu 27, 2016, 19:08:47
Mitä hätälähetintä porukka nyt suosittelee?? ilmeisesti se pitää nyt hommata kun lentosuunnitelmaan lähettäessäkin ne kyselee sitä jo..
Otsikko: Vs: NCO
Kirjoitti: Reijo Österberg - elokuu 27, 2016, 23:38:03
Lainaus käyttäjältä: teacdance - elokuu 27, 2016, 19:08:47
Mitä hätälähetintä porukka nyt suosittelee?? ilmeisesti se pitää nyt hommata kun lentosuunnitelmaan lähettäessäkin ne kyselee sitä jo..
[/font][/size][/color]
Ei hankinnassa nyt hengenhätää ole! Voi tulla vielä uusia malleja markkinoille.
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/4141/lentotoiminta-asetuksen_hatalahetinvaatimukset_muuttuvat

25.8.2016 jälkeen EASA-ilma-aluksessa tulee olla hätälähetin. Tämä määräys tulee myöhemmin koskemaan myös niitä ilma-aluksia (liite II), jotka eivät ole EU-sääntelyn alaisia − kuitenkin niin, että näille ilma-aluksille ehdotetaan siirtymäaikaa 1.4.2018 saakka.
Otsikko: Vs: NCO
Kirjoitti: teacdance - elokuu 28, 2016, 00:04:49
hmm eli sekö ei ole pakollinen vielä noh hyvä juttu päästellään menemään vaan... 

Lainaus käyttäjältä: Reijo Österberg - elokuu 27, 2016, 23:38:03
Lainaus käyttäjältä: teacdance - elokuu 27, 2016, 19:08:47
Mitä hätälähetintä porukka nyt suosittelee?? ilmeisesti se pitää nyt hommata kun lentosuunnitelmaan lähettäessäkin ne kyselee sitä jo..
[/font][/size][/color]
Ei hankinnassa nyt hengenhätää ole! Voi tulla vielä uusia malleja markkinoille.
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/4141/lentotoiminta-asetuksen_hatalahetinvaatimukset_muuttuvat

25.8.2016 jälkeen EASA-ilma-aluksessa tulee olla hätälähetin. Tämä määräys tulee myöhemmin koskemaan myös niitä ilma-aluksia (liite II), jotka eivät ole EU-sääntelyn alaisia − kuitenkin niin, että näille ilma-aluksille ehdotetaan siirtymäaikaa 1.4.2018 saakka.

Noh miten tuo kun on ulkomaan rekisterissä kone niin riittääkö jos käy haaparannassa mutkan 2kk välein :)

4.12 Ilma-alus saa olla Suomen alueella enintään 2 kuukauden ajan peräkkäisen 12 kuukauden aikana.
Otsikko: Vs: NCO
Kirjoitti: Reijo Österberg - elokuu 28, 2016, 00:14:00
Lainaus käyttäjältä: teacdance - elokuu 28, 2016, 00:04:49

Noh miten tuo kun on ulkomaan rekisterissä kone niin riittääkö jos käy haaparannassa mutkan 2kk välein :)

4.12 Ilma-alus saa olla Suomen alueella enintään 2 kuukauden ajan peräkkäisen 12 kuukauden aikana.
Kyllä se pitää olla siellä Haaparannassa 10 kuukautta!
Otsikko: Vs: NCO
Kirjoitti: Aki Suokas - elokuu 28, 2016, 10:01:29
mitenhän tuota 2 kk / 12 kk  sääntöä aiotaan valvoa?
Otsikko: Vs: NCO
Kirjoitti: teacdance - elokuu 28, 2016, 10:05:07
Lainaus käyttäjältä: Reijo Österberg - elokuu 28, 2016, 00:14:00
Lainaus käyttäjältä: teacdance - elokuu 28, 2016, 00:04:49

Noh miten tuo kun on ulkomaan rekisterissä kone niin riittääkö jos käy haaparannassa mutkan 2kk välein :)

4.12 Ilma-alus saa olla Suomen alueella enintään 2 kuukauden ajan peräkkäisen 12 kuukauden aikana.
Kyllä se pitää olla siellä Haaparannassa 10 kuukautta!

Jaahas se meneekin niin.. onneksi on tämän vuoden loppuun asti lupa kaippa se on voimassa :) noh pääset Reijo talvella punnitsemaan ehkäpä :rtfm:
Otsikko: Vs: NCO
Kirjoitti: Aki Suokas - elokuu 29, 2016, 08:20:05
Lainaus käyttäjältä: teacdance - elokuu 28, 2016, 10:05:07
Lainaus käyttäjältä: Reijo Österberg - elokuu 28, 2016, 00:14:00
Lainaus käyttäjältä: teacdance - elokuu 28, 2016, 00:04:49
Jaahas se meneekin niin.. onneksi on tämän vuoden loppuun asti lupa kaippa se on voimassa :) noh pääset Reijo talvella punnitsemaan ehkäpä :rtfm:

Kyllä on, ja pidempäänkin.   Kas kohta  9.1 sanoo siirtymäsääntönä että "... 4.12 kohdan  a) 3)  alakohtaa ... sovelletaan 21.4.2017 alkaen. "

Kun purkaa mitä tuo tarkoittaa, niin huhtikuukuun asti menee ennenkuin häädetään maasta.
Otsikko: Vs: NCO
Kirjoitti: teacdance - elokuu 29, 2016, 08:21:58
Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - elokuu 29, 2016, 08:20:05
Lainaus käyttäjältä: teacdance - elokuu 28, 2016, 10:05:07
Lainaus käyttäjältä: Reijo Österberg - elokuu 28, 2016, 00:14:00
Lainaus käyttäjältä: teacdance - elokuu 28, 2016, 00:04:49
Jaahas se meneekin niin.. onneksi on tämän vuoden loppuun asti lupa kaippa se on voimassa :) noh pääset Reijo talvella punnitsemaan ehkäpä :rtfm:

Kyllä on, ja pidempäänkin.   Kas kohta  9.1 sanoo siirtymäsääntönä että "... 4.12 kohdan  a) 3)  alakohtaa ... sovelletaan 21.4.2017 alkaen. "

Kun purkaa mitä tuo tarkoittaa, niin huhtikuukuun asti menee ennenkuin häädetään maasta.

:thumbsup:
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod