Ultra tai mopu

Aloittaja teacdance, toukokuu 25, 2013, 14:00:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Seppo Koivisto

Lainaus käyttäjältä: teacdance - huhtikuu 30, 2016, 13:07:32
Onko tämä mistä ladattavissa?

Huom. 3 UL-lentokoneen lento-ohjekirjan laadinnassa
apuna suositellaan käytettäväksi Suomen Ilmailuliitto
- Finlands Flygförbund ry:n mallin mukaista
lento-ohjekirjaa UL-lentokoneelle.

En tiedä onko tämä se virallinen, mutta itse olen käyttänyt tätä pohjaa (olisi hyvä jos se löytyisi vaikka foorumin ohjeita kohdasta):
http://www.ilmailu.org/forum/index.php?action=dlattach;topic=182.0;attach=3126
Akin sivulta löytyy myös:
http://www.windcraft.fi/download/ohjeistoa/ohjeindex.html

teacdance

Lainaus käyttäjältä: Seppo Koivisto - huhtikuu 30, 2016, 15:20:29
Lainaus käyttäjältä: teacdance - huhtikuu 30, 2016, 13:07:32
Onko tämä mistä ladattavissa?

Huom. 3 UL-lentokoneen lento-ohjekirjan laadinnassa
apuna suositellaan käytettäväksi Suomen Ilmailuliitto
- Finlands Flygförbund ry:n mallin mukaista
lento-ohjekirjaa UL-lentokoneelle.

En tiedä onko tämä se virallinen, mutta itse olen käyttänyt tätä pohjaa (olisi hyvä jos se löytyisi vaikka foorumin ohjeita kohdasta):
http://www.ilmailu.org/forum/index.php?action=dlattach;topic=182.0;attach=3126
Akin sivulta löytyy myös:
http://www.windcraft.fi/download/ohjeistoa/ohjeindex.html

Jeps tuon windcraftin löysinkin aijemmin lyhempi versio olisi mukavempi :)
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Seppo Koivisto

Kannattaa tutustua myös tähän standardiin, niin ohjekirjan jako on sama kuin tehdasvalmisteisissa: GAMA Specification 1 - Specification for Pilot's Operating Handbook
https://www.gama.aero/industry-standards

teacdance

Lainaus käyttäjältä: Seppo Koivisto - huhtikuu 30, 2016, 16:27:48
Kannattaa tutustua myös tähän standardiin, niin ohjekirjan jako on sama kuin tehdasvalmisteisissa: GAMA Specification 1 - Specification for Pilot's Operating Handbook
https://www.gama.aero/industry-standards

Jep pitää tuon tehtaan kirjan mukaan käännellä siinä 40 sivua sitä kyllä trafikin suositteli, ajattelin vain että ois ollut kiva nähdä minkälainen malli tuo Finlands Flygförbund ry:n versio on mitä ne suosittelee.
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: teacdance - huhtikuu 30, 2016, 16:51:18
Lainaus käyttäjältä: Seppo Koivisto - huhtikuu 30, 2016, 16:27:48
Kannattaa tutustua myös tähän standardiin, niin ohjekirjan jako on sama kuin tehdasvalmisteisissa: GAMA Specification 1 - Specification for Pilot's Operating Handbook
https://www.gama.aero/industry-standards

Jep pitää tuon tehtaan kirjan mukaan käännellä siinä 40 sivua sitä kyllä trafikin suositteli, ajattelin vain että ois ollut kiva nähdä minkälainen malli tuo Finlands Flygförbund ry:n versio on mitä ne suosittelee.

Tehkää suora suomennos valmistusmaan/hyväksyntävaltion (EU tai EFTA) ilmailuviranomaisen tai sen valtuuttaman organisaation hyväksymästä lento-ohjekirjasta niin osuu parhaiten kohdalleen.


SIL malliohjekirjasta on jo aika ajanut ohitse ja se on alun perin tarkoitettu harrasterakennettaville ultrakevyille lentokoneille.

Kaupallisesti valmistetun ultrakevyen lentokoneen lento-ohjekirja ja sen hyväksyntä määritellään tyyppitodistuksessa, jos se tehdään "omasta päästä" niin se katsotaan suureksi muutostyöksi, jolle on haettava hyväksyntä ja hakijan on tositettava että lentokone/lento-ohjekirja täyttävät kansalliset vaatimukset (AIR M5-10), katso perusteet mm:

AIR M5-10 kohta 3.7
Lentoturvallisuushallinto myöntää tyyppitodistuksen toisessa yhteisön jäsenvaltiossa laillisesti valmistetuille tai markkinoiduille tai Euroopan talous- alueesta tehdyn sopimuksen allekirjoittaneessa EFTA-valtiossa valmistetuille, tai toisessa yhteisön jäsenvaltiossa tai Euroopan talousalueesta tehdyn sopimuksen allekirjoittaneessa EFTA-valtiossa laillisesti rekisteröidyille ultrakevyille lentokonetyypeille, mikäli ultrakevyt lentokonetyyppi täyttää kohdan 2. mukaisen määritelmän, seuraavilla perusteilla:
a) toisen yhteisön jäsenvaltion tai Euroopan talousalueesta tehdyn sopimuksen allekirjoittaneen EFTA-valtion ilmailuviranomaisen myöntämän tyyppitodistuksen perusteella, ellei lento- turvallisuusviranomainen syystä katso, että kyseinen ultrakevyt lentokonetyyppi ei tarjoa samanlaista todellisen julkisen edun mukaista suojelun tasoa kuin sellainen ultrakevyt lentokonetyyppi, joka on 3.1-3.6 kohdassa tarkoitettujen kansallisten eritelmien mukainen, 
b) tai toisen yhteisön jäsenvaltion tai Euroopan talousalueesta tehdyn sopimuksen allekirjoittaneen EFTA-valtion ilmailuviranomaisen, hakijan toimittamien asiakirjojen tutkimuksen jälkeen, suorittaman tarkastuksen tulosten perusteella, ellei lentoturvallisuusviranomainen syystä katso, että kyseinen ultrakevyt lentokonetyyppi ei tarjoa samanlaista todellisen julkisen edun mukaista suojelun tasoa kuin sellainen ultrakevyt lentokonetyyppi, joka on 3.1-3.6 kohdassa tarkoitettujen kansallisten eritelmien mukainen.
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

Rupeli

Jos maassa on jo kyseistä lentokonetyyppiä rekisteröitynä suomalaisella ohjekirjalla voiko sen ohjekirjan kopioida omistajan suostumuksella (pientä korvausta vastaan) vai pitääkö jokaiselle maahantuodulle koneelle laatia siitä huolimatta oma kirjansa?

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Rupeli - toukokuu 02, 2016, 07:35:19
Jos maassa on jo kyseistä lentokonetyyppiä rekisteröitynä suomalaisella ohjekirjalla voiko sen ohjekirjan kopioida omistajan suostumuksella (pientä korvausta vastaan) vai pitääkö jokaiselle maahantuodulle koneelle laatia siitä huolimatta oma kirjansa?

Voi, mikäli ostaa oikeuden lento-ohjekirjaan sen laatijalta/tyyppitodistuksen haltijalta, eli katso ohjekirjan etusivuilla olevat laatija/tarkastaja kuittaukset.
Huomaa myös se että lentokoneen on oltava tyyppitodistuksen ja lento-ohjekirjan mukainen, jos ei ole niin muutoksille on haettava lupa Trafista.
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

teacdance

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - toukokuu 02, 2016, 09:31:57
Lainaus käyttäjältä: Rupeli - toukokuu 02, 2016, 07:35:19
Jos maassa on jo kyseistä lentokonetyyppiä rekisteröitynä suomalaisella ohjekirjalla voiko sen ohjekirjan kopioida omistajan suostumuksella (pientä korvausta vastaan) vai pitääkö jokaiselle maahantuodulle koneelle laatia siitä huolimatta oma kirjansa?

Voi, mikäli ostaa oikeuden lento-ohjekirjaan sen laatijalta/tyyppitodistuksen haltijalta, eli katso ohjekirjan etusivuilla olevat laatija/tarkastaja kuittaukset.
Huomaa myös se että lentokoneen on oltava tyyppitodistuksen ja lento-ohjekirjan mukainen, jos ei ole niin muutoksille on haettava lupa Trafista.

Jep tuo on tiedossa ja kysyinkin tekijältä mutta pidin hintaa ainakin vielä :) liian korkeana..
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: teacdance - toukokuu 02, 2016, 10:09:47
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - toukokuu 02, 2016, 09:31:57
Lainaus käyttäjältä: Rupeli - toukokuu 02, 2016, 07:35:19
Jos maassa on jo kyseistä lentokonetyyppiä rekisteröitynä suomalaisella ohjekirjalla voiko sen ohjekirjan kopioida omistajan suostumuksella (pientä korvausta vastaan) vai pitääkö jokaiselle maahantuodulle koneelle laatia siitä huolimatta oma kirjansa?

Voi, mikäli ostaa oikeuden lento-ohjekirjaan sen laatijalta/tyyppitodistuksen haltijalta, eli katso ohjekirjan etusivuilla olevat laatija/tarkastaja kuittaukset.
Huomaa myös se että lentokoneen on oltava tyyppitodistuksen ja lento-ohjekirjan mukainen, jos ei ole niin muutoksille on haettava lupa Trafista.

Jep tuo on tiedossa ja kysyinkin tekijältä mutta pidin hintaa ainakin vielä :) liian korkeana..

Usein periaate "tein itse ja säästin" johtaa heikompaan ja kalliimpaan lopputulokseen kun koetellun ja hyväksytyn asian hankkiminen, mutta kukin hoitaa omat hankintansa ja maksaa niistä minkä katsoo sopivaksi.
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

teacdance

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - toukokuu 02, 2016, 21:08:41
Lainaus käyttäjältä: teacdance - toukokuu 02, 2016, 10:09:47
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - toukokuu 02, 2016, 09:31:57
Lainaus käyttäjältä: Rupeli - toukokuu 02, 2016, 07:35:19
Jos maassa on jo kyseistä lentokonetyyppiä rekisteröitynä suomalaisella ohjekirjalla voiko sen ohjekirjan kopioida omistajan suostumuksella (pientä korvausta vastaan) vai pitääkö jokaiselle maahantuodulle koneelle laatia siitä huolimatta oma kirjansa?

Voi, mikäli ostaa oikeuden lento-ohjekirjaan sen laatijalta/tyyppitodistuksen haltijalta, eli katso ohjekirjan etusivuilla olevat laatija/tarkastaja kuittaukset.
Huomaa myös se että lentokoneen on oltava tyyppitodistuksen ja lento-ohjekirjan mukainen, jos ei ole niin muutoksille on haettava lupa Trafista.

Jep tuo on tiedossa ja kysyinkin tekijältä mutta pidin hintaa ainakin vielä :) liian korkeana..

Usein periaate "tein itse ja säästin" johtaa heikompaan ja kalliimpaan lopputulokseen kun koetellun ja hyväksytyn asian hankkiminen, mutta kukin hoitaa omat hankintansa ja maksaa niistä minkä katsoo sopivaksi.
Homma helpottui entisestään.. Englantilainen manuaali riittää kun konetta ei käytetä koulutukseen.. Kerkesin kyllä jo puoleen väliin kääntää tehtaan manuaalin




Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Rupeli

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - toukokuu 02, 2016, 21:08:41
Usein periaate "tein itse ja säästin" johtaa heikompaan ja kalliimpaan lopputulokseen kun koetellun ja hyväksytyn asian hankkiminen

Joskus, ei usein.

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Rupeli - toukokuu 03, 2016, 07:01:46
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - toukokuu 02, 2016, 21:08:41
Usein periaate "tein itse ja säästin" johtaa heikompaan ja kalliimpaan lopputulokseen kun koetellun ja hyväksytyn asian hankkiminen

Joskus, ei usein.

Jonkin verran näitä "tein itse ja säästin" virityksiä tarkastaneena ja tekijän selityksiään kuulleena, olen edelleen sitä mieltä että useimmiten harrastajan omatekemällä virityksellä ei asiat parane. Mutta voihan sitä yrittää ja selittää sitten muille toimiaan paremmin päin.
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

teacdance

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - toukokuu 02, 2016, 21:08:41
Lainaus käyttäjältä: teacdance - toukokuu 02, 2016, 10:09:47
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - toukokuu 02, 2016, 09:31:57
Lainaus käyttäjältä: Rupeli - toukokuu 02, 2016, 07:35:19
Jos maassa on jo kyseistä lentokonetyyppiä rekisteröitynä suomalaisella ohjekirjalla voiko sen ohjekirjan kopioida omistajan suostumuksella (pientä korvausta vastaan) vai pitääkö jokaiselle maahantuodulle koneelle laatia siitä huolimatta oma kirjansa?

Voi, mikäli ostaa oikeuden lento-ohjekirjaan sen laatijalta/tyyppitodistuksen haltijalta, eli katso ohjekirjan etusivuilla olevat laatija/tarkastaja kuittaukset.
Huomaa myös se että lentokoneen on oltava tyyppitodistuksen ja lento-ohjekirjan mukainen, jos ei ole niin muutoksille on haettava lupa Trafista.

Jep tuo on tiedossa ja kysyinkin tekijältä mutta pidin hintaa ainakin vielä :) liian korkeana..

Usein periaate "tein itse ja säästin" johtaa heikompaan ja kalliimpaan lopputulokseen kun koetellun ja hyväksytyn asian hankkiminen, mutta kukin hoitaa omat hankintansa ja maksaa niistä minkä katsoo sopivaksi.

Tässä tapauksessa tuskin tulee kalliimmaksi mikäli ei omaa aikaa laskuta jos tuon suomenkielisen lopen kumminkin tekisi eikä käyttäisi eglanninkielistä vai kustantaako se jotain? Eikös se katsastaja lopen sen katso kun sitä ei trafiin tarvitse lähettää vai miten se menee tarkalleen?
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: teacdance - toukokuu 03, 2016, 16:27:23
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - toukokuu 02, 2016, 21:08:41
Lainaus käyttäjältä: teacdance - toukokuu 02, 2016, 10:09:47
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - toukokuu 02, 2016, 09:31:57
Lainaus käyttäjältä: Rupeli - toukokuu 02, 2016, 07:35:19
Jos maassa on jo kyseistä lentokonetyyppiä rekisteröitynä suomalaisella ohjekirjalla voiko sen ohjekirjan kopioida omistajan suostumuksella (pientä korvausta vastaan) vai pitääkö jokaiselle maahantuodulle koneelle laatia siitä huolimatta oma kirjansa?

Voi, mikäli ostaa oikeuden lento-ohjekirjaan sen laatijalta/tyyppitodistuksen haltijalta, eli katso ohjekirjan etusivuilla olevat laatija/tarkastaja kuittaukset.
Huomaa myös se että lentokoneen on oltava tyyppitodistuksen ja lento-ohjekirjan mukainen, jos ei ole niin muutoksille on haettava lupa Trafista.

Jep tuo on tiedossa ja kysyinkin tekijältä mutta pidin hintaa ainakin vielä :) liian korkeana..

Usein periaate "tein itse ja säästin" johtaa heikompaan ja kalliimpaan lopputulokseen kun koetellun ja hyväksytyn asian hankkiminen, mutta kukin hoitaa omat hankintansa ja maksaa niistä minkä katsoo sopivaksi.

Tässä tapauksessa tuskin tulee kalliimmaksi mikäli ei omaa aikaa laskuta jos tuon suomenkielisen lopen kumminkin tekisi eikä käyttäisi eglanninkielistä vai kustantaako se jotain? Eikös se katsastaja lopen sen katso kun sitä ei trafiin tarvitse lähettää vai miten se menee tarkalleen?

Jos käytät itse käännettyä suomenkielistä on se lentokelpoisuustarkastuksessa hyväksyttävä (muutostyö - Trafi laskuttaa 400€ viranomaistarkastuksesta), jos käytät alkuperäistä eng. kielistä ja koneella on suomalainen lupa ilmailuun ei tätä tarkastusta/kustannusta tule.
Nyt vain ei ole selvinnyt mitä olet tuomassa ja mistä ja onko se suomalaisen tai Eu-tyyppitodistuksen mukainen, joten muita kustannuksia on vaikea arvioida. Ilma perustietoja kohteesta menee haja-ammunaksi, joten kysy näitä vaihtoehtoja ja niiden kustannuksia Hannu Martikaiselta Trafista.
ps. Kaikista eng. lento-ohjekirjoista lähetetään hyväksyntälehden kopio Trafille (tyyppitodistuksen saamiseksi on Tafille toimitettava mm lento-ohjekirja, huolto-ohjeet jne. kts AIR M5-10) ja jos se on itse tehty/käännetty niin koko kirjasta on lähetettävä kopio Trafille.
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

teacdance

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - toukokuu 03, 2016, 17:54:31
Lainaus käyttäjältä: teacdance - toukokuu 03, 2016, 16:27:23
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - toukokuu 02, 2016, 21:08:41
Lainaus käyttäjältä: teacdance - toukokuu 02, 2016, 10:09:47
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - toukokuu 02, 2016, 09:31:57
Lainaus käyttäjältä: Rupeli - toukokuu 02, 2016, 07:35:19
Jos maassa on jo kyseistä lentokonetyyppiä rekisteröitynä suomalaisella ohjekirjalla voiko sen ohjekirjan kopioida omistajan suostumuksella (pientä korvausta vastaan) vai pitääkö jokaiselle maahantuodulle koneelle laatia siitä huolimatta oma kirjansa?

Voi, mikäli ostaa oikeuden lento-ohjekirjaan sen laatijalta/tyyppitodistuksen haltijalta, eli katso ohjekirjan etusivuilla olevat laatija/tarkastaja kuittaukset.
Huomaa myös se että lentokoneen on oltava tyyppitodistuksen ja lento-ohjekirjan mukainen, jos ei ole niin muutoksille on haettava lupa Trafista.

Jep tuo on tiedossa ja kysyinkin tekijältä mutta pidin hintaa ainakin vielä :) liian korkeana..

Usein periaate "tein itse ja säästin" johtaa heikompaan ja kalliimpaan lopputulokseen kun koetellun ja hyväksytyn asian hankkiminen, mutta kukin hoitaa omat hankintansa ja maksaa niistä minkä katsoo sopivaksi.

Tässä tapauksessa tuskin tulee kalliimmaksi mikäli ei omaa aikaa laskuta jos tuon suomenkielisen lopen kumminkin tekisi eikä käyttäisi eglanninkielistä vai kustantaako se jotain? Eikös se katsastaja lopen sen katso kun sitä ei trafiin tarvitse lähettää vai miten se menee tarkalleen?

Jos käytät itse käännettyä suomenkielistä on se lentokelpoisuustarkastuksessa hyväksyttävä (muutostyö - Trafi laskuttaa 400€ viranomaistarkastuksesta), jos käytät alkuperäistä eng. kielistä ja koneella on suomalainen lupa ilmailuun ei tätä tarkastusta/kustannusta tule.
Nyt vain ei ole selvinnyt mitä olet tuomassa ja mistä ja onko se suomalaisen tai Eu-tyyppitodistuksen mukainen, joten muita kustannuksia on vaikea arvioida. Ilma perustietoja kohteesta menee haja-ammunaksi, joten kysy näitä vaihtoehtoja ja niiden kustannuksia Hannu Martikaiselta Trafista.
ps. Kaikista eng. lento-ohjekirjoista lähetetään hyväksyntälehden kopio Trafille (tyyppitodistuksen saamiseksi on Tafille toimitettava mm lento-ohjekirja, huolto-ohjeet jne. kts AIR M5-10) ja jos se on itse tehty/käännetty niin koko kirjasta on lähetettävä kopio Trafille.

Martikainen löysi siihen arkistomateriaalista tyyppitarkastuslausunnon joka vastaa tuomaamme konetta..

Eli siihen tulisi maksuja seuraavasti jos käytämme enkku ohjekirjaa.

  • Punnitus
  • Lentokelpoisuustarkastus
  • Vakuutus
ja jos käytämme suomenkielistä niin maksuja tulisi seuraavasti.

  • Tyyppitodistuksen laajennus
  • Punnitus
  • Lentokelpisuustarkastus maksut
  • Vakuutus
Mitä muuta mihin kannattaa varautua
Hitsi tää tuntuu sekavalta näin ensikertalaiselle
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: teacdance - toukokuu 03, 2016, 19:16:29
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - toukokuu 03, 2016, 17:54:31
Lainaus käyttäjältä: teacdance - toukokuu 03, 2016, 16:27:23
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - toukokuu 02, 2016, 21:08:41
Lainaus käyttäjältä: teacdance - toukokuu 02, 2016, 10:09:47
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - toukokuu 02, 2016, 09:31:57
Lainaus käyttäjältä: Rupeli - toukokuu 02, 2016, 07:35:19
Jos maassa on jo kyseistä lentokonetyyppiä rekisteröitynä suomalaisella ohjekirjalla voiko sen ohjekirjan kopioida omistajan suostumuksella (pientä korvausta vastaan) vai pitääkö jokaiselle maahantuodulle koneelle laatia siitä huolimatta oma kirjansa?

Voi, mikäli ostaa oikeuden lento-ohjekirjaan sen laatijalta/tyyppitodistuksen haltijalta, eli katso ohjekirjan etusivuilla olevat laatija/tarkastaja kuittaukset.
Huomaa myös se että lentokoneen on oltava tyyppitodistuksen ja lento-ohjekirjan mukainen, jos ei ole niin muutoksille on haettava lupa Trafista.

Jep tuo on tiedossa ja kysyinkin tekijältä mutta pidin hintaa ainakin vielä :) liian korkeana..

Usein periaate "tein itse ja säästin" johtaa heikompaan ja kalliimpaan lopputulokseen kun koetellun ja hyväksytyn asian hankkiminen, mutta kukin hoitaa omat hankintansa ja maksaa niistä minkä katsoo sopivaksi.

Tässä tapauksessa tuskin tulee kalliimmaksi mikäli ei omaa aikaa laskuta jos tuon suomenkielisen lopen kumminkin tekisi eikä käyttäisi eglanninkielistä vai kustantaako se jotain? Eikös se katsastaja lopen sen katso kun sitä ei trafiin tarvitse lähettää vai miten se menee tarkalleen?

Jos käytät itse käännettyä suomenkielistä on se lentokelpoisuustarkastuksessa hyväksyttävä (muutostyö - Trafi laskuttaa 400€ viranomaistarkastuksesta), jos käytät alkuperäistä eng. kielistä ja koneella on suomalainen lupa ilmailuun ei tätä tarkastusta/kustannusta tule.
Nyt vain ei ole selvinnyt mitä olet tuomassa ja mistä ja onko se suomalaisen tai Eu-tyyppitodistuksen mukainen, joten muita kustannuksia on vaikea arvioida. Ilma perustietoja kohteesta menee haja-ammunaksi, joten kysy näitä vaihtoehtoja ja niiden kustannuksia Hannu Martikaiselta Trafista.
ps. Kaikista eng. lento-ohjekirjoista lähetetään hyväksyntälehden kopio Trafille (tyyppitodistuksen saamiseksi on Tafille toimitettava mm lento-ohjekirja, huolto-ohjeet jne. kts AIR M5-10) ja jos se on itse tehty/käännetty niin koko kirjasta on lähetettävä kopio Trafille.

Martikainen löysi siihen arkistomateriaalista tyyppitarkastuslausunnon joka vastaa tuomaamme konetta..

Eli siihen tulisi maksuja seuraavasti jos käytämme enkku ohjekirjaa.

  • Punnitus
  • Lentokelpoisuustarkastus
  • Vakuutus
Lainaus käyttäjältä: teacdance - toukokuu 03, 2016, 19:16:29
ja jos käytämme suomenkielistä niin maksuja tulisi seuraavasti.

  • Tyyppitodistuksen laajennus
  • Punnitus
  • Lentokelpisuustarkastus maksut
  • Vakuutus
Lainaus käyttäjältä: teacdance - toukokuu 03, 2016, 19:16:29
Mitä muuta mihin kannattaa varautua
Hitsi tää tuntuu sekavalta näin ensikertalaiselle

Kutakuinkin näin, mutta sitten koneen jaksot ja muu huoltotilanne voi tuoda huollolle tai osien uusinnalle kustannuksia. Jos et ole käynyt huoltokurssia niin ota mekaanikko mukaan tekemään ensimmäistä huoltoa ja myös mukaan maahantuontiin liittyvään lentokelpoisuustarkastukseen. 
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

teacdance

Headsettien pinnien erot?
Tämä toimii

Tämä toimii

Tämä ei sitten toimi
Sieppaa.PNG


Onko jossain nätti lista mitä kukin pinni noista meinaa kai niissä joku vakio järjestys on.
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Rupeli

#67
Kumpi ei toimi kuulokkeet vai mikrofoni? Tuolta ainakin pääsee eteenpäin, vai joko katsoit.
http://bit.ly/2giFZBQ

Toma edit: lyhensin linkkiä hieman että mahtuu sivulle

teacdance

#68
Lainaus käyttäjältä: Rupeli - kesäkuu 21, 2016, 17:47:56
Kumpi ei toimi kuulokkeet vai mikrofoni? Tuolta ainakin pääsee eteenpäin, vai joko katsoit.
http://bit.ly/2giFZBQ

Kuulokkeet ei toimi
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Reijo Österberg

Lainaus käyttäjältä: teacdance - kesäkuu 21, 2016, 18:57:21

Kuulokkeet ei toimi

Onko kuulokkeissa äänenvoimakkuuden säätöpotentiometriä? Minulla Softcom kuulokkeissa alle kolme vuotta ikää ja potikka meni rikki ja kuulokkeet vaikenivat!
-Reijo Österberg-

teacdance

Homma selvisi ainakin luulen niin..

Kuulokkeet on uudet ja niiden ohmiluku oli 300ohm ja kun kahdet uudet vielä nakkaa rinnakkai niin ohmiluku vielä pienenee tuosta 300:sta

Millä homma toimi niin
Bosen kuulukkeilla oli 1500ohm
Clarkit oli 1100ohm muistaakseni

Avasin kuulokeliitännän boxin ja tarkastin että nastat ottaa kiinni oikeisiin kohtiin ja ne ottikin eli ongelma ei ollut liittimissä  :stupidme:
Volumen kun laittoi täysille niin heikosti kuului noilla uusilla puhe eli FL-760 radiossa ei riitä potku noin pieni ohmisille kuulokkeille

Manuaali FL-760

Eli tarvitsen erillisen vahvistimen väliin tai isompi ohmiset kuulokkeet.. mitä raati sanoopi olenko oikealla reitillä?



Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Rupeli

Intercomin vai kuulokkeiden voimakkuussäädin, kumpi oli täysillä?
Erillisen intercomin kautta voisi toimia. Voitais kokeilla toimiiko Kojootin intercomista.

teacdance

Lainaus käyttäjältä: Rupeli - kesäkuu 22, 2016, 09:02:17
Intercomin vai kuulokkeiden voimakkuussäädin, kumpi oli täysillä?
Erillisen intercomin kautta voisi toimia. Voitais kokeilla toimiiko Kojootin intercomista.

tuossa ei erillistä intercomia ole ja radio ja kuulokkeet oli kumpikin täysillä. kuulokkeet toimi moitteettomasti kokeiltiin Juhan koneessa erillinen intercomi auttais asiaan varmana.
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Rupeli

Niin, tarkoitin sisäistä intercomia. Manuaalin kohta 6.5. Toimiiko jos ANR ei ole käytössä (patteri irti).

teacdance

Lainaus käyttäjältä: Rupeli - kesäkuu 22, 2016, 16:28:56
Niin, tarkoitin sisäistä intercomia. Manuaalin kohta 6.5. Toimiiko jos ANR ei ole käytössä (patteri irti).

Jes uudet radiot toimii joku asentanut radion intercomin väärin 3h kolvaus operaatio auttoi asiaan :) Eli ei mitään impedanssi ongelmia aloin epäileen sitä kun radio kumminkin antaa 4w 4ohmiin pakkohan siitä on kuulua.. Oisko tehtaalla jo laitettu väärin 400h lennetty kone?
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Lisäyksenä vielä miksi clarkeilla ja boseilla kuulu ja näillä uusilla ei.. Mittasin niin clarkilla ja bosella mikin ja kuulokkeiden maaliitin ei mene yhteen eli ne toimii kumpikin erillään kun näissä uusissa taas mikin ja kuulokkeen maa liitin oli yhdessä. Intercomissa oli kuulokkeen maat laitettu plussaksi ja plussa maaksi joten näillä uusilla headsetteillä meni nyt sitten mikin kautta homma oikosulkuun joten siksi ei kuulunut mitään.
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Kuinka olette tasapainoittaneet potkurin kyseessä 3-lapainen 80hp rotaxin röpeli.. 4000rpm kohdalla havaittavissa hieman tärinää
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Auki / Kiinni teksti ultrassa oven sisäpuolelle vai ulkopuolelle kummin päin lainsäädäntö sen sanoo? pikkuhiljaa englannin tekstejä suomennettu koneeseen ovissa ei ollut mitään tekstiä niin tuli tuommoinen mieleen.
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Reijo Österberg

Lainaus käyttäjältä: teacdance - syyskuu 05, 2016, 11:50:13
Auki / Kiinni teksti ultrassa oven sisäpuolelle vai ulkopuolelle kummin päin lainsäädäntö sen sanoo?
 pikkuhiljaa englannin tekstejä suomennettu koneeseen ovissa ei ollut mitään tekstiä niin tuli tuommoinen mieleen.
Ei kai tuo paljon paina vaikka laittaa molemmille puolille!
Minun ultrissa ei ole ollut ovissa mitään aukaisuohjetta eikä katsastajat ole huomanneet sellaista vaatia.
Yleensä kai tekstilaput ovat koneessa olijoita varten, pokkeus on pelastusvarjosta merkit ja "Experimental" teksti(t) ulkopuolella.
Ulkopuolella rekisteritunnuksien lisäksi tulenkestävä tyyppikilpi.
-Reijo Österberg-

teacdance

Lainaus käyttäjältä: Reijo Österberg - syyskuu 05, 2016, 18:01:51
Lainaus käyttäjältä: teacdance - syyskuu 05, 2016, 11:50:13
Auki / Kiinni teksti ultrassa oven sisäpuolelle vai ulkopuolelle kummin päin lainsäädäntö sen sanoo?
pikkuhiljaa englannin tekstejä suomennettu koneeseen ovissa ei ollut mitään tekstiä niin tuli tuommoinen mieleen.


LainaaEi kai tuo paljon paina vaikka laittaa molemmille puolille!
No ei mutta vähemmän tekstiä niin aina nätimpi :)


LainaaYleensä kai tekstilaput ovat koneessa olijoita varten
Näin itekkin päättelin että sieltä osaa hätätapauksessa ulos.. vakoilin sitten pipistrelistä niin siinä oli ulkopuolella ajattelin että onkohan siihen sitten oikein joku sääntö.
Lainaa"Experimental" teksti(t) ulkopuolella.
Nämät jo tehtiinkin tästä olikin ristiriitainen sääntö toisessa paikassa oli erikokoinen kuin toisessa. Näyttää oleva joka koneessa erikokoisia näitäkin mitä olen mittaillut tapahtumissa tehtiin pienimmän mukaan ;D

LainaaUlkopuolella rekisteritunnuksien lisäksi tulenkestävä tyyppikilpi.
Hmm meillä on sisäpuolella... noh tehdään uusi kun saadaan suomalainen tunnus
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Seppo Koivisto

Eikö tehdasvalmisteisen ultran pakolliset kilvet ole lueteltu alkuperäisessä lentokäsikirjassa. Lisäksi Suomessa pakolliset on kai AIR M5-10:ssä.

Martti Mattila

Aircraft propeller balancing ja kuvahaku, näyttää principalin mielestäni ainoalle  oikealle kotimekaanikon konstille. Eli keskenään samansuuntaiset prismat, jotkut sileät ja mieluimmin kovapintaiset linjarit, esimerkiksi teräsviimaimen pätkät, asennetaan vierekkäin siten että niiden välissä on potkurilla tilaa pyöriä. Elikäs pukki minkä tekemisessä on jo vähän vaivaa, näiden vaakasuoraan ja keskenäänkin vaakasuorassa olevien prismojen päälle asetetaan potkuri keskiöriän läpi kulkevan akselin varaan.Akseli on oltava keskiöreiässä liukusovitteella.Vedottomassa sisätilassa potkurin on kestettävä paikoillaan kaikissa asennoissa, se ei saa lähteä itsekseen pyörimään. Jos johonkin lapaan tarvitaan painoa, voidaan käyttää maalia, lakkaa, teippiä kevyen saamiseksi raskaammaksi.On muistettava että maalissa ja lakassa on liuotinta minkä poistuminen muuttaa tilannetta.Kolme ja useampilapainen on helpompi tasapainoittaa kuin kaksilapainen, ajatellaan tilannetta missä kaksilapaisen haluaa pyörähtää samalle puolelle vaakasuoraan eli napa toiselta puolelta painavampi.Korjaava paino tulee väistämättä lähelle keskipistettä ja on ehkä painavakin. Tämä tietysti on harvinaista jo käytössä olleissa potkureissa, valmistumassa olevassa homma on yleisempi.
Martti 

teacdance

Okei tuossa tulikin paljon hyvää vinkkiä.. Mitä mieltä olet onnistuisiko painoitus tällä tyylillä miten painotimme spinnerinkin..

Värinä loppui kun tasapainotimme tuon spinnerin ja otimme edellisen omistajan laittamat painot pois vielä ei olla käytetty potkuria irti poistetut painot oli spinnerin levyssä kiinni.

Yli 10g heittoa per kolmannes (143,147,158g)

[font="Calibri",sans-serif]
[/font]
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Martti Mattila

Unohdinkin spinnerin olemassaolon, kyllä tuo kuvassa oleva konsti näyttää toimivalta, spinnerin kiinnityslaippa saa olla vaikka potkurissa kiinni tasapainoituksen aikana. Hienoa olisi jos jaksaisi tehdä yksipuolisen tasapainoitus akseli/laippa systeemin keraamisilla laakereilla ja painoittaa kaikki yhdistelmänä.

jkettu

Saattaa olla että menee vähän ohi aiheesta, mutta mainitsenpa kuitenkin...
Radio-ohjatun helikopterin roottoria tasapainottaessa on merkitystä silläkin, laittaako tasapainotusmassan lavan kärkeen vai johonkin muuhun kohtaan lavan pituutta.  Eli ei riitä että koko asetelma on tasapainossa, myös kaikkien yksittäisten lapojen massakeskiö on oltava samalla etäisyydellä lavan tyvestä.  Onko tällä sitten lekopotkureissa niin  paljon merkitystä että pitäisi ottaa huomioon, en osaa sanoa.

teacdance

Nyt saatiin tulostettua tuommoiselle erikois tarralle laserilla uudet tarrat ;D  viimesen päälle hyvät tuli.



Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Martti Mattila

Potkuri voidaan ajatella levymäiseksi kappaleeksi, mutta spinneri tuo siihen jo syvyyttä, joten asia saattaa olla tutkimisen arvoinen. Eli tasapainoituslaite sähköisin anturein olisi oltava käytettävissä. Hekoroottori on varmaan tarkka painoitettava, lavan jänteensuuntainen painopiste pitää varmaan olla koko lavan mitalla samassa kohdassa, pysyn irto osien lentomatkan ulkopuolella niistä.

teacdance

Mistä edullisia turvavöitä? nuot nykyiset ei ilmeisesti kelpaa suomeen kun olkahihnat on pudotettu lenkistä läpi vyötärö hihnaan.
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

SamiM

#88
Rallikaupasta :-) Vaikkapa Janicol Racingistä. Nämä on 3" leveitä.
2" levyisiä 4-pistevöitä pilottilukolla on aika mahdotonta enää löytää koska ne eivät enää vuosiin ole kelvanneet autourheilulajeissa. Joskus voi toki säkällä löytää hyvät käytetyt Nettivaraosasta (racing-osat/tuning) tai Tori.fi:stä.

Janicol Racing

Lautamäki

teacdance

Lainaus käyttäjältä: SamiM - marraskuu 07, 2016, 19:27:08
Rallikaupasta :-) Vaikkapa Janicol Racingistä. Nämä on 3" leveitä.
2" levyisiä 4-pistevöitä pilottilukolla on aika mahdotonta enää löytää koska ne eivät enää vuosiin ole kelvanneet autourheilulajeissa. Joskus voi toki säkällä löytää hyvät käytetyt Nettivaraosasta (racing-osat/tuning) tai Tori.fi:stä.

Janicol Racing

Lautamäki

Noh niin alakohan niitä löytymään 99€ edullisin tähän mennessä. mutta ohan noissa valinnan varaa
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

teacdance

Jaahas se pitas alkaa kone laittaan suomen kilipiin mutta painoa menaa olla liikaa joten kevennys pitää suorittaa, mitä kaikkea porukka on purkanut koneesta pois? Laittakeehan listaa.. Onko jarrut pakolliset varusteet?
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Rupeli

Öhöm...tuossa tarrassa näkyy olevan punnittu tyhjäpaino 275 kg, kuinkahan kevyt siitä pitäis saada. Älä nyt jarruja ainakaan mene purkamaan. Riippuen ilmatilasta missä lennetään niin radion, transponderin, gps:n, antennit, valot voi poistaa, ei paljon kevene noilla. Kevyemmät renkaat jne... Onhan sinulla oikeus tehdä koneen muutos- ja huoltotöitä? Oheisen linkin kohta 5.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1356009398/fbcff3a79187ec68d943b8bfce59d408/10949-PEL_M3-4_2012_fi.pdf

Ailu Magga

Akku on sellainen mistä saa helposti painoa pois vaihtamalla kevyeen.

teacdance

Lainaus käyttäjältä: Rupeli - marraskuu 22, 2016, 07:59:25
Öhöm...tuossa tarrassa näkyy olevan punnittu tyhjäpaino 275 kg, kuinkahan kevyt siitä pitäis saada. Älä nyt jarruja ainakaan mene purkamaan. Riippuen ilmatilasta missä lennetään niin radion, transponderin, gps:n, antennit, valot voi poistaa, ei paljon kevene noilla. Kevyemmät renkaat jne... Onhan sinulla oikeus tehdä koneen muutos- ja huoltotöitä? Oheisen linkin kohta 5.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1356009398/fbcff3a79187ec68d943b8bfce59d408/10949-PEL_M3-4_2012_fi.pdf

Sen verran painoa pois että menisi ultraksi. ;)

Vähän listaa

- Radio & antenni
- Trasponderi & antenni
- Gps & antenni
- Navigointivalot
- Lähestymisvalot
- Renkaat
- Akku
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

jkettu

Laturi, jos on irrallinen laite. Startti??  Äänenvaimennin, tai ainakin sen ympärillä oleva kabiinilämmityksen lämmönvaihdin. Tarpeettomat mittarit. Sisustuspaneelit ohjaamosta.  Istuinten pehmusteet??  Matkustajan penkki, jos yksipaikkaisuus ei haittaa. Ovet??  Streevojen päistä ja laskutelineiden ympäriltä muotosuojat.  Spinneri.  Jo tehtyjen poistojen vuoksi tarpeettomiksi jääneet letkut, sähköjohdot, kytkimet, sulakkeet yms (paljon työtä, vähän tulosta).


Muista sitten lennolle lähtiessä, että riisutun ja varustellun koneen painopisteessä voi olla huomattavakin ero.

teacdance

Lainaus käyttäjältä: jkettu - marraskuu 22, 2016, 16:41:56
Laturi, jos on irrallinen laite. Startti??  Äänenvaimennin, tai ainakin sen ympärillä oleva kabiinilämmityksen lämmönvaihdin. Tarpeettomat mittarit. Sisustuspaneelit ohjaamosta.  Istuinten pehmusteet??  Matkustajan penkki, jos yksipaikkaisuus ei haittaa. Ovet??  Streevojen päistä ja laskutelineiden ympäriltä muotosuojat.  Spinneri.  Jo tehtyjen poistojen vuoksi tarpeettomiksi jääneet letkut, sähköjohdot, kytkimet, sulakkeet yms (paljon työtä, vähän tulosta).


Muista sitten lennolle lähtiessä, että riisutun ja varustellun koneen painopisteessä voi olla huomattavakin ero.

Joo pitää laskea painopiste kohilleen ja kyllähän se siinä punnituksessakin sitten selviää että tuleeko oikeaan kohtaan.

Vähän listaa

- Istuin pehmusteet
- Ovet
- Jarrut
- Penkin kevennys
- Vastapaino ( akku sen tilalle )
- Ylinmääräiset kytkimet + johdot
- Renkaiden muotosuojat
- Spinneri + tausta
- Etulämmitys
- Sisustus paneelit
- Radio & antenni
- Trasponderi & antenni
- Gps & antenni
- Navigointivalot
- Lähestymisvalot
- Renkaat
- Akun vaihto litiumiin
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Markku Hiedanpää

#96
Tervehdys


Olen ensin vähän huvittuneena ja nyttemmin huolestuneena seurannut tätä foorumilla "komiteatyönä" tapahtuvaa ultrakevyen lentokoneen muutostyön suunnittelua, jotta suunnitelman kohteena olevasta ultrasta ei tulisi sitä kuuluisaa kolmikyttyräistä kamelia, pyytäisin että keskustelijat ja koneen omistaja ottaisivat huomioon, että:
Huomaattehan, että vaikka muutostyön tekijällä olisi oikeus (ilmailuvalinekorjaamo, mekaanikko tai erillislupa muutostyölle) tehdä muutostöitä, niin suurten muutostöiden suunnittelu on luvanvaraista.
Eli muutostyön saa tehdä vain hyväksytyn suunnitelman (ilma-aluksen valmistaja tai ilmailuviranomainen) mukaisesti. Kannattaa siis varmistaa etukäteen ilmailuviranomaiselta muutostöiden hyväksyttävyys.
Koneen lentokelpoiseksi saamista ei helpota, jos lentokelpoisuustarkastuksessa löytyy itse suunniteltuja suuria muutostöitä, joille ei ole hyväksyntää, tai jos kone ei muuten vastaa suomalaista tyyppitodistusta tai sitä specifikaatiota jossa sille on myönnetty valmistusmaassaan pysyvä lupa ilmailuun.
Suuriksi muutostöiksi katsotaan sellaiset muutostyöt, jotka voivat vaikuttaa koneen kantaviin rakenteisiin, ohjainjärjestelmiin tai lento-ominaisuuksiin, tai joilla on vaikutusta koneen lento-ohjekirjan sisältöön tai specifikaatioon.


Seuraavassa ote ilmailumääräyksestä "PEL M3-4 kohta 5 Omistajahuoltaja" jossa kerrotaan omistajahuoltajan vaatimukset ja oikeudet. Katso erityisesti kohdat 5.2 ja 5.3


5 OMISTAJAHUOLTAJA
5.1 Omistajahuoltaja voi huoltaa ilma-alustaan, kun seuraavat edellytykset täyttyvät:
a)  Ennen kuin omistajahuoltaja tekee huoltotöitä, hänen on varmistuttava pätevyydestään näihin töihin. Jos omistajahuoltaja ei ole pätevä tekemään suoritettavaa huoltotehtävää, hän ei saa antaa siitä huoltotodistetta.
b)  Tyyppihyväksytyn moottoroidun kansallisen ilma-aluksen, lukuun ottamatta moottoripurjekoneita, omistajahuoltajalla on oltava huollettavan ilma-alusryhmän lentolupakirja.
c)  Tyyppihyväksytyn moottoroimattoman tai luvalla ilmailuun lentävän kansallisen ilma-aluksen taikka tyyppihyväksytyn kansallisen moottoripurjelentokoneen omistajahuoltajalla on oltava tai oltava ollut huollettavan ilma-alusryhmän lentolupakirja.
d)  Omistajahuoltajan on oltava hyvin perehtynyt ilma-aluksen tyyppihyväksynnän haltijan tai valmistajan ohjeisiin ja huoltoja koskeviin ilmailumääräyksiin.
e)  Omistajahuoltajan on tehtävä toimenpiteet henkilökohtaisesti.
f)  Omistajahuoltajan on tehtävä huoltotoimenpiteet noudattaen ilmailumääräyksiä,
ilma-aluksen tai varusteen tyyppihyväksynnän haltijan tai valmistajan ohjeita. Jos tyyppihyväksynnän haltija tai valmistaja ei ole julkaissut ohjeita kyseiselle ilma- alukselle, on noudatettava yleisesti hyväksyttyjä huolto-ohjeita (esimerkiksi FAA:n julkaisema AC 43.13-1 "Acceptable methods, techniques and practices - aircraft inspection and repair").
g)  Jokaisesta huoltotoimenpiteestä on annettava huoltotodiste ilma-aluksen tekniseen kirjanpitoon ja huoltotodisteesta on ilmettävä tehty huoltotoimenpide, käytetyt huolto-ohjeet, paikka, päivämäärä, lupakirjan numero, allekirjoitus ja nimen selvennys.


5.2 Omistajahuoltajan oikeudet rajoittuvat määräaikaishuoltoihin ja pieniin vika- ja vauriokorjauksiin, joihin ilma-aluksen tai siihen kiinnitetyn varusteen tyyppihyväksynnän haltija tai valmistaja on antanut ohjeet tai joihin on yleisesti hyväksytyt tai Liikenteen turvallisuusviraston hyväksymät huolto-ohjeet. Omistajahuoltaja ei voi antaa huolto-todistetta vuositarkastuksesta.
Omistajahuoltaja voi suorittaa yksinkertaisia silmämääräisiä tarkastuksia tai toimenpiteitä tarkastaakseen rungon, moottoreiden, järjestelmien ja osien yleisen kunnon, näkyvät vauriot ja normaalin toiminnan.


Omistajahuoltaja ei saa suorittaa huoltotoimenpiteitä, jotka
a)  liittyvät keskeisesti turvallisuuteen, minkä vuoksi niiden virheellinen suorittaminen vaikuttaa ratkaisevasti ilma-aluksen lentokelpoisuuteen, tai jotka ovat lentoturvallisuuden kannalta kriittisiä huoltotoimia;
b)  edellyttävät keskeisten osien tai kokoonpanojen irrottamista;
c)  toteutetaan lentokelpoisuusmääräysten tai lentokelpoisuusrajoitusten perusteella, ellei niitä ole nimenomaisesti sallittu lentokelpoisuusmääräyksissä tai lentokelpoisuusrajoituksissa;
d)  edellyttävät erikoistyökalujen tai kalibroitujen työkalujen käyttöä (lukuun otta- matta momenttiavainta ja sähköliittimien puristuspihtejä);
e)  edellyttävät testilaitteiden käyttöä tai erikoistestausta (esim. ainetta rikkomatto- mia testejä, ns. NDT-kokeita) järjestelmätestauksessa tai avioniikkalaitteiden toimivuuden tarkastamisessa;
f)  koostuvat erityisistä tarkastuksista, jotka eivät ole määräaikaisia (esim. kovan laskun jälkeinen tarkastus);
g)  vaikuttavat keskeisesti IFR-lentotoimintaan; ja/tai
h)  ovat laitehuoltoa.

5.3 Omistajahuoltajalla on edellä kohdassa 5.2 mainittua laajempi oikeus tehdä itsenäisesti huoltoja kohdan 5.1 c) mukaiselle ilma-alukselle, jos hänellä on kyseiseen ilma-alusryhmään, huoltotoimenpiteeseen, rakennemateriaaliin tai laitteisiin riittävä koulutus, kokemus ja taito. Huoltotoimenpiteitä, joihin tulee olla lisäkoulutus, ovat muun muassa vuositarkastukset, punnitukset, pelastusvarjon pakkaus, eri rakennemateriaalien vauriokorjaukset ja laitehuollot. Omistajahuoltaja saa tehdä näitä toimenpiteitä vain saamansa koulutuksen laajuuden mukaisesti ja kokemuksensa ja taitonsa puitteissa. Hankitusta koulutuksesta on oltava koulutustodistus, jonka kopio on lähetettävä Liikenteen turvallisuusvirastolle. Omistajahuoltaja ei kuitenkaan tämän kohdan perusteella saa tehdä suuria muutostöitä, perushuoltoja ja peruskorjauksia, eikä suuria vika- ja vauriokorjauksia.

Katso PEL M3-4:  
http://www.trafi.fi/filebank/a/1356009398/fbcff3a79187ec68d943b8bfce59d408/10949-PEL_M3-4_2012_fi.pdf

Eli ottakaa yhteys Trafiin Ylitarkastaja Hannu Martikaiseen ja varmistakaa että tekemänne ja vielä aikomanne muutostyöt ovat sellaisia että ne voidaan hyväksyä.

 
Muutostyö- ja huoltoterveisin
Markku Hiedanpää


   
PS.
On vaikea ottaa tarkemmin kantaa puheena olevaan muutostyöhön koska keskusteluketjusta ei selviä:
-       Konetyyppiä
-       Onko kone harrasterakenteinen vai kaupallisesti rakennettu
-       Onko konetyypillä EU alueella annettua tyyppitodistusta ja onko kone sen mukainen
-       Valmistusmaata
-       Tehtyjä muutostöitä ja mitä vielä aiotaan tehdä
-       Jne.
 
On myös otettava huomioon että suunnitteluun, valmistukseen ja huoltoon sovelletaan ilmailulain 42§, jossa todetaan mm:
-       Huoltajalla/muutostyön tekijällä on oltava organisaatiohyväksyntä, huoltomekaanikon lupakirja tai muu hyväksyntä.
-       Muutostyön suunnittelijalta ei joissain tapauksissa edellytä hyväksyntää, mutta muutostyö on erikseen hyväksyttävä.
-       Valmistajalta ei vaadita hyväksyntää jos rakennustyön laajuus on yli 51% sääntöä sovelletaan vain harrasterakenteisiin ilma-aluksiin, jotka rakennetaan hyväksyttyjen suunnitelmien mukaisesti (rakennussarja/piirustukset ja rakennusohjeet jne) omaan käyttöön ilman kaupallista tarkoitusta. Tätä sääntöä sovelletaan vain harrasterakentamiseen, sitä ei sovelleta ilma-aluksen huoltoihin ja muutostöihin.

Ilmailulaki 42 §
Suunnittelu, valmistus ja huolto
Ilma-aluksen sekä sen laitteiden ja osien suunnitteluun, valmistukseen ja huoltoon on saatava Liikenteen turvallisuusviraston hyväksyntä. Hyväksyntä on myönnettävä, jos suunnittelijalla, valmistajalla tai huoltajalla on tehtäviensä suorittamiseksi tarpeellinen ammattitaitoinen henkilöstö, tarpeelliset työvälineet sekä työtilat, työmenetelmät, laatujärjestelmä ja ohjeet. Liikenteen turvallisuusviraston hyväksyntä voi olla työn laajuuden tai vaativuuden mukaan:
1) suunnittelu-, valmistus- tai huolto-organisaation hyväksyntä;
2) huoltomekaanikon lupakirja; tai
3) henkilölle annettava hyväksyntä tiettyyn erityistä ammattitaitoa vaativaan tehtävään.
Suunnittelijalta ei vaadita hyväksyntää, jos kyseessä on:
1) pienen muutoksen tai korjauksen suunnittelu;
2) sellaisen ilma-aluksen suunnittelu, jolle ei haeta lentokelpoisuustodistusta, tai laitteiden tai osien suunnittelu tällaiseen ilma-alukseen; tai
3) muutoksen tai korjauksen suunnittelu ilma-alukseen, jolle ei haeta lentokelpoisuustodistusta tai jolle on annettu lentokelpoisuustodistuksen sijaan lupa ilmailuun.
Valmistajalta ei vaadita hyväksyntää, jos kyseessä on ilma-alus, josta vähintään 51 prosenttia on rakentanut harrasterakentaja tai voittoa tavoittelematon harrasteyhdistys omiin tarkoituksiinsa ja ilman kaupallisia tavoitteita.
Huoltajalta ei vaadita Liikenteen turvallisuusviraston hyväksyntää, jos sillä on vastaava hyväksyntä toisessa Euroopan talousalueen jäsenvaltiossa tai kyseisen ilma-aluksen suunnitteluvaltiossa myönnetty hyväksyntä. Liikenteen turvallisuusvirasto voi määrätä, ettei huoltajalta vaadita hyväksyntää, jos kyseessä on:
1) yksityisen ilma-aluksen, jonka suunnittelu on yksinkertainen ja jonka suurin sallittu lentoonlähtömassa on alle 2 730 kilogrammaa, rajoitettu huolto;
2) purjelentokoneen tai kuumailmapallon rajoitettu huolto;
3) sellaisen ilma-aluksen huolto, jolle on annettu lentokelpoisuustodistuksen sijaan lupa ilmailuun;
4) hyväksytyn huoltajan valvonnassa tehtävä työ.
Liikenteen turvallisuusvirasto antaa lentoturvallisuuden kannalta riittävän tason varmistamiseksi Chicagon yleissopimuksessa tarkoitettuihin standardeihin ja suosituksiin pohjautuvia sekä EASA-asetuksen ja sen nojalla annettujen Euroopan komission asetusten periaatteet huomioon ottavia tarkempia määräyksiä suunnittelijan, valmistajan ja huoltajan:
1) henkilöstön koulutuksesta, kokemuksesta ja ammattitaidosta;
2) ammattitaidon toteamiseksi vaadittavista kokeista ja todistuksista;
3) työvälineistä ja työtiloista;
4) työmenetelmistä, laatujärjestelmästä ja ohjeista.
Ilma-alukseen tehtävän muutoksen ja korjauksen suunnitelmalle on saatava Liikenteen turvallisuusviraston hyväksyntä, jollei Liikenteen turvallisuusvirasto toisin määrää. Liikenteen turvallisuusvirasto antaa tarkemmat määräykset suunnitelmista ottaen huomioon vastaavat vaatimukset Euroopan unionin lainsäädännössä ja voi määräyksellään vapauttaa eräät suunnitelmat hyväksyntävaatimuksesta, jos hyväksyntä ei ole lentoturvallisuuden kannalta tarpeellinen.
Suunnitteluun, valmistukseen ja huoltoon myönnetyn hyväksynnän valvonnassa käytettävistä hallinnollisista seuraamuksista säädetään 14 luvussa.


MH
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

teacdance

Elikkä olisiko tuossa tuo jarrujen poisto se ongelma? muuthan taitaa olla luvallisia toimenpiteitä nehän ei ole mitään koneen kantavia osia
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: teacdance - marraskuu 29, 2016, 23:33:10
Elikkä olisiko tuossa tuo jarrujen poisto se ongelma? muuthan taitaa olla luvallisia toimenpiteitä nehän ei ole mitään koneen kantavia osia

Mitkä "muut" ovat luvallisia toimenpiteitä .... ? 

Pulma ei ole vain jarrut, vaan kokonaisuus johon sisältyy muutostöiden lisäksi myös maahantuontiin liittyvät paperityöt, lento-ohjekirja ja huolto-ohjeet.  

On vaikea ottaa tarkemmin kantaa puheena olevaan muutostyöhön koska keskusteluketjusta ei selviä:

-       Konetyyppiä

-       Onko kone harrasterakenteinen vai kaupallisesti rakennettu

-       Onko konetyypillä EU alueella annettua tyyppitodistusta ja onko kone sen mukainen

-       Valmistusmaata

-       Tehtyjä muutostöitä ja mitä vielä aiotaan tehdä

-       Jne.


Käsittääkseni sinulla on vain omistajahuoltajan oikeudet, katso:


5.2 Omistajahuoltajan oikeudet rajoittuvat määräaikaishuoltoihin ja pieniin vika- ja vauriokorjauksiin, joihin ilma-aluksen tai siihen kiinnitetyn varusteen tyyppihyväksynnän haltija tai valmistaja on antanut ohjeet tai joihin on yleisesti hyväksytyt tai Liikenteen turvallisuusviraston hyväksymät huolto-ohjeet. Omistajahuoltaja ei voi antaa huolto-todistetta vuositarkastuksesta. Omistajahuoltaja voi suorittaa yksinkertaisia silmämääräisiä tarkastuksia tai toimenpiteitä tarkastaakseen rungon, moottoreiden, järjestelmien ja osien yleisen kunnon, näkyvät vauriot ja normaalin toiminnan.


Näihin oikeuksiin ei sisälly muutostöitä.

Jos haluat tehdä koneeseen muutostöitä omistajahuoltajan oikeuksilla on sinun hyväksytettävä muutostyösuunnitelma/tekijä Trafilla.


PS. Tiedoksi, huoltomekaanikko voi tehdä pieniä muutostöitä ilman erillistä suunnittelun hyväksyntää lupakirjansa antamilla oikeuksilla.
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
www.ilmasiltahml.fi

Rupeli

Jos ei ole omistajahuoltajaoikeuksia niin sitten...?

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod