Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Experimental => Aiheen aloitti: Hero - lokakuu 04, 2012, 22:30:18
Löytyykös ohjeita taitolentokoneissa käytettävän savujärjestelmän rakentamiseen ? Olisi mukava jos löytyisi muutama valokuva tai piirustus moisesta virityksestä (guru)
Muutamia linkkejä mistä näkyy miten noita on viritelty (lontoon murteella)
http://www.vansairforce.com/community/showthread.php?t=65866 (http://www.vansairforce.com/community/showthread.php?t=65866)
http://www.kcdawnpatrol.org/smoke.htm (http://www.kcdawnpatrol.org/smoke.htm)
http://soldcentralfl.com/flyingpenguin/smoke.htm (http://soldcentralfl.com/flyingpenguin/smoke.htm)
Ja sitten ihan valmiita kittejä: http://www.smokingairplanes.com/ (http://www.smokingairplanes.com/)
Yksinkertaisin vaihtoehto on lennokeissa ym. käytetty, merenkulkupuolen merkkisavut (tmv.) joita saa ilmaiseksikin, sitten kun niistä loppuu päiväys. Ovat n. hernekeittopurkin kokoisia, joten ne on hieman helpompi viritellä kiinni. Ainakin Kauhavalta löytyy tietoa noista enemmän.
...ja tuolla yksi pieni ja edullinen järjestelmä lisää: http://www.aeroconversions.com/products/accessories/index.html (http://www.aeroconversions.com/products/accessories/index.html)
Onkos kenelläkään kokemusta Rotax 912 ULS moottoriin asennettavaan savujärjestelmään, tai onko ajatusta pitääkö tuo ruiskutus laittaa ihan oikeasti jo pakokäyrään n.10 cm pakokäyrän alusta vai riittääko että litkun syöttää äänenvaimentimen pöntän sisälle ? Ja mikä on litkun kulutus n.15 min lennolla jos kokoajan savua lykätään putkesta pihalle...
Epäilen että kyllä se käyrään taitaa olla paras laittaa ja mitä hieojakoisemmaksi tavaran saa sen paremmin (matalemmassa lämpötilassa) ja helpommin se savuaa.
Aika kova kulutus noissa näyttäisi olevan, katselin tuolta smokingairplanes.com sivuilta ja 13 litraa menisi noin 5 minuutissa eli jos savuja pidät päällä 15 minuutin aikana niin n. 40 litraa mene savuna taivaalle...
Lainaus käyttäjältä: Hero - lokakuu 06, 2012, 21:08:52
Ja mikä on litkun kulutus n.15 min lennolla jos kokoajan savua lykätään putkesta pihalle...
Maailmalla näytöslentäjillä hyvät savut kuluttaa jossain gallonan luokkaa minuutti....vähemmän ainetta, ujommat savut. Savuntuotto paranee mitä kuumempaan pakokaasuun sen suihkuttaa. Tuo on tasapainoilua suihkutettavan määrän/ asennuspaikan pakokaasulämpöjen välillä joten kokeiluksi menee. Liika aine sotkee koneen ja liian vähän tuotaa ohuen savun.
Vanhat ajatuksethan pitää aina ehdollistaa :angel: Onko muita litkuja kokeiltu kuin po/
parafiinin sekoitus ?
Hmm, mitenköhän glykoli ja veden sekoitus ehkä noin 75% glykolia ja loput vettä, en tiedä, mutta ainakin savua tulle ihan järjettömasti kun kansipahvi pamahtaa :)
Muutenhän tuolla netissä liikku mm. Diesel/ATF (automaattilaatikko) öljy 50/50 sekoituksella. Lennokkiporukalla voisi varmaan olla hyviä ehdotuksiä tähän.
Yleisesti ottaen liian herkästi syttyvää tavara on todella huono idea, en oikein ihan heti keksi mitä voisi olla pahempaa kuin tulipalo koneessa jota ei saa sammutettua.
Ruotsissa on firma nimeltään Björnax AB joka valmistaa kaikenlaisia savukranaatteja yms. Itsekin niitä miettinyt savujärjestelmään, vaikka ei tällä hetkellä ihan akuutein ongelma.
Lainaus käyttäjältä: Toma - lokakuu 06, 2012, 23:29:33
Hmm, mitenköhän glykoli ja veden sekoitus ehkä noin 75% glykolia ja loput vettä, en tiedä, mutta ainakin savua tulle ihan järjettömasti kun kansipahvi pamahtaa :)
Tuo ei kestä kuin hetken ennenkuin haihtuu taivaan tuuliin. Kunnon savut tarvitsee aineet ja ruiskutusmäärän joka saa vihreät haukkomaan henkeä pitkään ;D .
Suunnittelu jatkuu (!)... voiko tästä savujärjestelmästä rakentaa ns, Kitin jonka voi asentaa etuohjaamon penkille...Renegade kun on kyseessä :) ??? saisi sitten nostettua säiliön ja pumpun hallin perälle kun ei enää tee mieli savutella !?!?
Älä tee sitä, kun esitys loppuu, loppuuko savu. Ohjaamo savua täynnä ja silmiä kirvelee.
Lainaus käyttäjältä: Hero - lokakuu 13, 2012, 20:09:26
Suunnittelu jatkuu (!)... voiko tästä savujärjestelmästä rakentaa ns, Kitin jonka voi asentaa etuohjaamon penkille...Renegade kun on kyseessä :) ??? saisi sitten nostettua säiliön ja pumpun hallin perälle kun ei enää tee mieli savutella !?!?
Sellaisiahan aika monet ovat, hydrauliset pikaliittimet savulitkua varten ja sähkönsyöttö toisen pikaliittimen kautta, pönttö kiinni vaan tukevasti siipimuttereilla ja varmistuksilla niin eiköhän se siitä :)
Lainaus käyttäjältä: Hero - lokakuu 13, 2012, 20:09:26
Suunnittelu jatkuu (!)... voiko tästä savujärjestelmästä rakentaa ns, Kitin jonka voi asentaa etuohjaamon penkille...Renegade kun on kyseessä :) ??? saisi sitten nostettua säiliön ja pumpun hallin perälle kun ei enää tee mieli savutella !?!?
:thumbsup:, ja sama pikaliitin vielä säiliön huohotukselle.