Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Ultrakevyet => Aiheen aloitti: Toma - huhtikuu 05, 2016, 23:15:00
Aika mielenkiintoinen konsepti, Mini Albatros Ducted fan hävittäjäultra
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/1745101-sedmnact-let-prace-studentu-desitky-milionu-korun-na-vyvoj-unikatu-ultralehka (http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/1745101-sedmnact-let-prace-studentu-desitky-milionu-korun-na-vyvoj-unikatu-ultralehka?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter)
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Kentänkiertoultra sieltä toisesta ääripäästä,tuhatkuutioinen kaksisataaheppainen kyykkärin moottori huutaa kuolemaa.Samat saavutusarvot kuin sataheppaisella vapaassa ilmassa pyörivällä potkurilla.Laite olisi aerodynaamisesti tosi puhdas, ilman sitä mitä itse sanovat "ventilaattor"päntöksi ja liitoluku = turvallisuus olisi parempi.Mutta selvästi suihkukoneen ulkomuoto on tärkeämpi kuin kuin nopeus.Sähkölennokkien Ducted fanit lentävät kovalla nopeudella,en tiedä millä hyötysuhteella.Pyrstössä pyörivä avoin potkuri tekee saman homman 100-130 hepalla.Anteeksi että taas kommentoin,tehän tämän jo kaikki tiesitte.
Pilkut, pisteet, välilyönnit välimerkkien jälkeen.
Kappaleiden jaksottamiset pitkien "lauseiden" jälkeen helpottavat myös lukemista.
Eikö totta?
Dont disagree mutta tällä lannanluojan koulupohjalla ei paljon lauserakenteilla kikkaila.
Lauserakenteista ei ollutkaan kyse, eikä niiden rakentamisestam, vaan luettavuudesta.
Ihan ilman sarvia ja hampaita 👍
Spark
Tuo on kyllä hieno, mutta se ääni siinä vähän ihmetytti.....
Onko siellä sisällä siis joku puhallin mäntämoottorin perässä?
Se on ns. "Ducted fan" josta muuten löytyy tästä foorumista juttua: http://www.ilmailu.org/forum/index.php/topic,3536.0/ (http://www.ilmailu.org/forum/index.php/topic,3536.0/)
ja jos lontoon murre on hallussa niin tuossa liitteenä olevassa pdf filussa on aika seikkaperäinen selitys aiheesta
Heh, ihan kuin puhallinmoottorilennokki vanhoilta huonoilta ajoilta 80-luvun alusta. ;D
Onnettoman kulku/huuto -suhteen lisäksi kiinnitti huomiota paljas hiilikuitupinta. Onhan se tietysti "siisti" ja painoa säästyy, mutta miten käy säteilylämpiämisen ja UV-altistuksen kanssa?
Saisikohan tuohon jostain risteilyohjuksesta tai vastaavasta kunnon kaasuturbiinin voimalaitteeksi? Tai jos ottaisi jonkun pienhelikopteri-Allisonin ja laittaisi sen pyörittämään puhallinta?
Well, meillä täällä Sun'n Funissa kaikki on suurempaa, kyllä puhallinkoneessa V8 täytyy olla. Osastolla ei ollut ketään paikalla ja hotellin netti on toivottoman hidas, mutta kone ilmeisesti tehdään Venäjällä, mutta Vetten moottorilla. (Laskuteline ei sovellu tukialuskäyttöön.)
http://www.dreameravia.com/en
Pari kuvaa PJ-II Dreamer -koneesta.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
https://youtu.be/97-O4olpivc
Skyleader UL 39 Albi Friedrichshafenissa. 200-hevosvoimainen BMW:n moottoripyörän moottori.
Jos ulkonäkö on tärkeä, niin kyllä nostalgiaa löytyisi Messerschmidt Bf 109 kutistetusta 70 % virityksestä:
http://www.pilotmix.com/mecklenburger-bf-109-ul
Wikipediakin kertoo jotain
https://en.wikipedia.org/wiki/Peak_Aerospace_Me_109
Rolandilla oli toinen, hieman isommalla moottorilla varustettu Me 109 kehitelmä:
https://en.wikipedia.org/wiki/Roland_Me_109_Replica
Täällä on nopeuttakin 300 km/h
Käännös UL-39 Albin tsekinkielisestä Wikipediasivusta:
https://translate.google.com/translate?sl=cs&tl=en&js=y&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fcs.wikipedia.org%2Fwiki%2FUL-39_Albi&edit-text=
Wikisivun lopussa olevat linkit Prahan teknillisen yliopiston nettisivuille:
https://translate.google.com/translate?sl=cs&tl=en&js=y&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fwww.fs.cvut.cz%2Fveda-a-vyzkum%2Fvysledky%2Fvysledky-projektu%2Ful-39-albi%2F&edit-text=
https://translate.google.com/translate?sl=cs&tl=en&js=y&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fwww.fs.cvut.cz%2Fveda-a-vyzkum%2Fvysledky%2Fvysledky-projektu%2Ful-39-albi%2Ful-39-konstrukce%2F&edit-text=
https://translate.google.com/translate?sl=cs&tl=en&js=y&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fwww.fs.cvut.cz%2Fveda-a-vyzkum%2Fvysledky%2Fvysledky-projektu%2Ful-39-albi%2Ful-39-pohon%2F&edit-text=https://www.fs.cvut.cz/veda-a-vyzkum/vysledky/vysledky-projektu/ul-39-albi/ul-39-pohon/
BMW:n moottori painaa 59,8 kg:
http://www.bmw-motorrad.com/com/en/index.html?content=http://www.bmw-motorrad.com/com/en/technology_detail/engine_drive/item_four_cylinder_inline_engine.html