Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Experimental => Aiheen aloitti: Toma - marraskuu 16, 2010, 17:15:24

Otsikko: Yö VFR / IFR Experimental koneella
Kirjoitti: Toma - marraskuu 16, 2010, 17:15:24
Piti oikein laittaa tänne otsikon mukaisesta aiheesta kun minulta kysyttiin asiasta enkä ollut täysin varma.

Eli otsikon mukainen toiminta on mahdollista liite II ilma-aluksilla mm:
Otsikko: Vs: Yö VFR / IFR Experimental koneella
Kirjoitti: Juri - marraskuu 22, 2010, 18:17:32
Oooo, nyt on palvelu kohdallaan kun kysymättä vastataan!

Selvennyksenä siis: muutamia päiviä olen yrittänyt saada selvyyttä tähän googlella ja virallisia dokumentteja lukemalla, heikolla menestyksellä.

Tänks!

-Juri

P.S. Löytyisikö noihin lähdeviitteet, lähinnä kiinnostaa kolmannen pampulan tapaus?
Otsikko: Vs: Yö VFR / IFR Experimental koneella
Kirjoitti: Toma - marraskuu 22, 2010, 20:18:12
Kuten tuosta kolmosesta voi ehkä sanojen välistä lukea niin taitaa olla niin että ne ovat ns. "case by case" tapauksia. Eli perustelut TraFi:lle hakemuksen muodossa sekä tarpeeksi todisteita jalostetun selluloosan muodossa siitä että ko. ilma-alus pärjää myös vähemmän valoisissa olosuhteissa niin lupa voi tipahtaa postiluukusta.

Tuo mainittu CS-23 löytyy täältä (http://www.easa.europa.eu/ws_prod/g/doc/Agency_Mesures/Certification_Spec/decision_ED_2003_14_RM.pdf)
Otsikko: Vs: Yö VFR / IFR Experimental koneella
Kirjoitti: Aki Suokas - marraskuu 24, 2010, 07:22:28
Lainaus käyttäjältä: Toma - marraskuu 16, 2010, 17:15:24
  • Vanhat sotilasilma-alukset, joilla on lupa ilmailuun ja ne ovat lentokäsikirjansa mukaa hyväksytty ao. toimitaan (Leko 70, Redigo jne)

Eivät kai nuo niin vanhoja ole, ei oikein sotilas-koneitakaan.  ;D

CM170 voisi kuulua tuohon määritelmään.
Nuo on olleet tyyppihyväksynnän koekoneita, eikä "Leko-70" yksilö taida olla enää lentokäytössä.
"Valmet L-70 Miltrainer" on (eli OH-VAA), mutta se on eri tyyppi.
Otsikko: Vs: Yö VFR / IFR Experimental koneella
Kirjoitti: pimattil - marraskuu 24, 2010, 09:42:52
Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - marraskuu 24, 2010, 07:22:28
Eivät kai nuo niin vanhoja ole, ei oikein sotilas-koneitakaan.  ;D

Totta turiset. Juttelin aiheesta Markun kanssa puhelimessa joskus vuosi pari sitten ja tällöin tosiaan kommentti yleensäkin oli, että näitä harrasterakenteisia IFR-kelpoisia koneita ei tällöin Suomessa ollut ja vastaavat yö-VFR:ään hyväksytytkin koneet taisivat olla laskettavissa yhden käden sormilla. Mutta liite II:sta löytyy siis muuten kyllä IFR-kelpoista kalustoa mm. Redigot jne., jotka luokitellaan liite II:sen sisällä koeilma-aluksiksi.

Sotilasilma-alusten luokkassa näyttäisi löytyvän mm. Fougat ja Saabit.
Otsikko: Vs: Yö VFR / IFR Experimental koneella
Kirjoitti: FlyHigh - joulukuu 03, 2011, 09:45:39
Ei yö-vfr aiheuta mitään "painetta" rakentamiseen lisää, se onnistuu aivan kuten mikä tahansa rakentaminen muutenkin.
Rakensimme OH-XTK:n aikoinaan yöhön passeliksi ja oli helppoa, kuin heinän teko.
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod