Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Experimental => Aiheen aloitti: Teppo Miettinen - elokuu 19, 2010, 08:39:46
Projektikoneeni alkaa lähestyä pikkuhiljaa koekäyttövaihetta ja aloin miettimään että mitähän sen koekäytön pitäisi sisältää.
Ilmailumääräyksissä puhutaan vain yleisesti 3h koekäytöstä, mutta ei sen tarkemmin koekäytön sisällöstä.
Koelennoista löytyy hyviä ohjeita ja pohjia suunnitelman tekemiseen, mutta koekäyttöjen suhteen ei vastaavaa ole vastaan tullut.
Eli olisiko arvon foorumilaisilla antaa vihjeitä kokekäytön sisältöön, niin ei jäisi mitään tärkeää testaamatta.
-Teppo
Moottorin valmistajalla yleensä on ohje koekäytöstä.
Kyseessä on Suzukin autonmoottori, eli valmistajasta ei tässä tapauksessa ole suurta apua.
Jotain yleistä...
Eli polttoainejärjestelmän tominta:
-polttoainepaine, virtaus / nousutehot ja asento?
-vuodot
-sakkakuppi, suodattimet ja koko järjestelmän puhdistus
-polttoainepumppujen toiminta
-kaasuttimien /ruiskujen kiinnitys
-mahdollinen seossäätö ja mittaus
-polttoainetankin/mittarin kalibrointi
Sytytysjärjestelmän toiminta:
-ajoitus?
-sähkön saanti kunnossa
-sytytyskytkimien toiminta / liitokset
Sähköjärjestelmän toiminta:
-akku
-lataus
-jännite
-liitosten kestävyys
Voitelun toiminta:
-öljynpaine
-vuodot
-metallilastut suodattimessa?
Jäähdytyksen toiminta:
-mahdollinen termostaatti?
-vuodot
Pakokaasujen poisto:
-vuodot
Mahdollinen etulämmityksen toiminta
Kokonaisuuden pysyminen kasassa (löystyvät ruuvit...):
-moottoripukki
-pakosarjat
-imusarjat
-kaasuttimet/ruiskun osat
-sylinterin kansien kiristys?
-sähköliitosten kestävyys / kiinipysyminen
-potkurin kiinnitys / kiristys?
-nestevuodot, polttoaine/öljy/jäähdytysneste kaikki linjat...
TYÖNTÖVOIMAN MITTAUS, riittääkö nousuun?
Eli tutki ja varmistu että moottori pysyy kasassa ja ruuvit / liitokset kiinni ja
moottorin arvot, seokset, lämmöt, paineet yms kohdillaan. Varmistu polttoaineen
saannista ja kipinän riittävyydesta...
Varmaan tuohon 3 tuntia saa kulumaan helpostikkin ihan oman mielenrauhankin säilyttämiseksi.
Tässä oli nyt jotain ihan yleistä, muutakin varmaan tulee matkan varrella mieleen.
Kiitoksia paljon vinkeistä.
Nuo öljyn- ja polttoainesuodattimien avaaminen ja tarkempi syynääminen on hyvä pointti.
Yks tärkeä tarkoitus on polttoainetankin roskien poisto.
Vaikka tankki oliis huuhdeltu, niin vasta sen muutaman tunnin käyttö paljastaa, oliko siellä mitään roskaa (yleensä on ja suodatin puhdistettava/vaihdettava).
Aikoinaan kerhon luottomekaanikko vaati parin tunnin maakäyttöä, kun koneen siivet oli olleet irti. Tankit siivissä.
Edellä olevasta syystä.