Tuplamoottori yhdellä potkurilla

Aloittaja Karoliina, huhtikuu 27, 2006, 16:38:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Karoliina

Hei,

Tuossa tutustuimme Toyota Priukseen ja siinä on mielenkiintoinen tapa käyttää kahta moottoria samanaikaisesti (sähkömoottori ja bensamoottori).
Tästä laventaen tuli idea että eikö olisi mahdollista että lentokoneessakin olisi kaksi moottoria, tosin kaksi bensamoottoria, samalla tavalla
yhdistettynä planeettavaihteistolla ja toiminta voisi periaatteessa olla niin että lentoonlähdössä, nousuissa jne. toinen moottori käynnistyisi automaattisesti
ja bensansäästöcruisingissa toinen moottori sammuisi (toinen moottori käynnistyisi ja sammuisi tehoasetuksen mukaan). Moottorihäiriön tapahtuessa
toinen moottori käynnistyisi automaattisesti ja viallinen moottori sammuisi. Idea tuli mieleen lähinnä sen vuoksi että Rutanin Voyagerissa
lentäjät sammuttivat etummaisen moottorin säästääkseen polttoainetta ja toista moottoria käytettiin vaan lentoonlähdössä ja nousuissa suurella kuormalla
ja tästä lavetaen tuli mieleen että aerodynaamisesti on hieman tehotonta jättää lepuutettukin potkuri pysähtyneeksi haittaamaan matkantekoa.
Jos sen sijaan molemmat moottorit syöttäisivät samaa potkuria ja järjestelmä hoitaisi niiden yhdeistoiminnan automaattisesti, niin bensan säästämiseksi
pystyisi ajamaan yhdellä moottorilla kaksimoottorikoneella pitkää toiminta-aikaa tavoiteltaessa ja kuitenkin toinen moottori olisi aina reservinä mikäli ensimmäinen
sanoisi stopin (toki potkuri ei olisi silloin kahdennettu ja ei olisi silloin kysessä täydellinen järjestelmän kahdennus, mutta tuntuisi kompromissilta
joka kuitenkin lienisi parempi kuin kokonaan yksi moottori).

t: Karoliina

Pekka


Ansis

Helikoptereissa tavallinen asennus, tosin siinä on yleensä myös kaksi roottoria.
My mind is willing, but purse is weak.

Kari Aspiola

Konstruktiona ei mikään uusi juttu.  Voishan ne moottorit olla vaikka peräkkäin ja potkuriakseli ( vrt "valta-akseli") olis vastaavasti pitempi. Ei tulis otsapintaakaan yhtään enempää vaikka laitat viisi myllyä peräkkäin.

Tehon siirtämiseen potkuriakselille on montakin eri tapaa käytettävissä.  Halvin tapa vois olla kiristettävät kiilahihnat samaan tapaan kuin perästäkäveltävissä lumilingoissa on toteutettu. Kalliimpi tapa vois olla ns vapaakytkin systeemi. Suomenkielinen virallinen nimi laitteelle on pönkkäkytkin (hyi mikä nimi). Muitakin tunnettuja tapoja on, mutta riippuu vähän, että millaisella logiikalla haluaa voimansiirron toteuttaa.


Kyllä "ruudinkeksiminen" on hauskaa........

JPK1990

En usko että tuolla saa kovin suurta säästöä. Itse olen miettinyt että moottorista irtoava lämpö voitaisiin muuttaa puolijohteella sähköksi.  :)

backland

Lainaus käyttäjältä: Karoliina - huhtikuu 27, 2006, 16:38:39
Idea tuli mieleen lähinnä sen vuoksi että Rutanin Voyagerissa
lentäjät sammuttivat etummaisen moottorin säästääkseen polttoainetta ja toista moottoria käytettiin vaan lentoonlähdössä ja nousuissa suurella kuormalla
ja tästä lavetaen tuli mieleen että aerodynaamisesti on hieman tehotonta jättää lepuutettukin potkuri pysähtyneeksi haittaamaan matkantekoa.
Jos sen sijaan molemmat moottorit syöttäisivät samaa potkuria ja järjestelmä hoitaisi niiden yhdeistoiminnan automaattisesti, niin bensan säästämiseksi
pystyisi ajamaan yhdellä moottorilla kaksimoottorikoneella pitkää toiminta-aikaa tavoiteltaessa ja kuitenkin toinen moottori olisi aina reservinä mikäli ensimmäinen
sanoisi stopin (toki potkuri ei olisi silloin kahdennettu ja ei olisi silloin kysessä täydellinen järjestelmän kahdennus, mutta tuntuisi kompromissilta
joka kuitenkin lienisi parempi kuin kokonaan yksi moottori).

t: Karoliina


Juuri tähän pyrittiin supertaloudellisessa Learfan 2000 potkuriturbiinikoneessa.

Tässä yhteys Cord autofirman ja Bill Learin Learfan projektiin;

http://www.stutzbearcat.com/cordhistory.htm

Toma

Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - kesäkuu 23, 2006, 15:06:31
En usko että tuolla saa kovin suurta säästöä. Itse olen miettinyt että moottorista irtoava lämpö voitaisiin muuttaa puolijohteella sähköksi.  :)

Käyttämällä vaikka Peltier elementtiä, se kun joko kylmenee  tai kuumenee kun siihen sytötetään sähköä mutta vastaavasti myös tuottaa sähköä kun sille syötetään lämpöä (seebeck effect)

http://en.wikipedia.org/wiki/Peltier-Seebeck_effect
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod