Piper J-3 Cub experimental?

Aloittaja hhjul, huhtikuu 23, 2006, 21:03:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hhjul

Jo pitkään on ollut mielessä rakentaa jonakin päivänä oma lentokone. Kaikenlaista enemmän tai vähemmän hullua on vuosien varrella tullut pohdittua... välillä intoa on ollut enemmän - välillä vähemmän. Nyt elämäntilannekin alkaa olla sellainen että jotakin projektia voisi miettiä aloitettavaksi. Lisäksi hyvät metallityötaidot omaava veljeni on myös asiasta kiinnostunut. Tässä olisi mahdollisuus hyvään kimppaprojektiin.

Mielessä on alkanut kummittelemaan - ei enempää eikä vähempää - kuin Piper J-3 Cub - replican rakentaminen experimental-projektina.

Tämä kaikille tuttu "ilmojen T-Ford" on rakenteeltaan mitä yksinkertaisin, teräsputkea ja kangasta. Vastaa siis melko pitkälle monen nykyisen rakennussarjakoneen rakennetta.
USA:sta on saatavana piirustussarjoja ja runsaasti uustuotanto-osia Piperiin ja taitaapa olla saatavana myös rakennussarjoja. Tässä olisi kuitenkin ajatus tehdä kone itse kokonaan suorasta putkesta. Aikaa projektille olemme veljeni kanssa kaavailleet n. 5-7 vuotta ja raaka kustannusarvio n. 30.000 eur. Kaipa tällainen pitäisi kahdelta mieheltä tuossa ajassa syntyä.

Liekö tällaisessa mitään järkeä? Piper painaa lentokunnossa n. 600 kg ja siitä virisi ajatus käyttää moottorina Rotax 912:ta. Jos moottori on muu kuin alkuperäinen tällaisessa "kopiossa" niin millaiseen paperisotaan se johtaa? Onko järkevämpi käyttää sovinnolla Continentalia?

Mikä on tällaisessa 40-luvun koneen kopiossa minimi mittarivarustus? Riittääkö sama kuin alkuperäisessä?

Esittäkääpä kritiikkiä - puolesta ja vastaan.






Jouni Laukkanen

Puolesta. Itse olin miettimässä samaa, mutta sitten eteen tuli Super Cubin runko. Järkevä, turvallinen peruskone. Piirustukset Wag-Aerolta (Sport Trainer - itselläni on myös yhdet) eivät maksa paljoa. Rotaxin osalta pitää suunnitella moottoripukki uusiksi, mutta sellainen on valmistumassa Ivalossa Tunturi-Ilmailijoiden Super Cubiin jossa selviää samoilla piirustuksilla. Ja jos sataheppanen tulee nokalle, niin ehdottomasti sukset ja CZAW:n kellukkeet. Vortex Generaattorit vielä siiven yläpinnalle, niin täydellinen retkilentokone on valmis.

Vielä pari kommenttia - Cubiin kannattaa laittaa tankit siipeen toisin kuin alkuperäisessä on. Wag-Aero toimittaa piirustuksia, mutta useasti kuulee, että osien laadussa olisi toivomisen varaa. Asiasta selviää paljon kun ryhtyy seuraamaan Yahoon Cub-builders-forumia.

Hyvä suunnitelma, tästä kannattaa pitää kiinni.


hhjul

Kiitos Jounille kommentista. Itse asiassa myös Super Cub on käynyt mielessä. Minulla on mallilennokkia varten jo hankittuna CD-romppu www.northlandaircraft.com -firmasta jossa on yli tuhat Super Cubin osapiirustusta. Piirustuksia näkyy olevan saatavana myös www.supercubproject.com -sivulta, siellä amerikkalainen harrastaja rakentaa Super Cubia rakennussarjasta.

Minkälaisessa kuosissa oma Super Cub -projektisi on?


Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: hhjul - huhtikuu 24, 2006, 10:08:28
Kiitos Jounille kommentista. Itse asiassa myös Super Cub on käynyt mielessä. Minulla on mallilennokkia varten jo hankittuna CD-romppu www.northlandaircraft.com -firmasta jossa on yli tuhat Super Cubin osapiirustusta. Piirustuksia näkyy olevan saatavana myös www.supercubproject.com -sivulta, siellä amerikkalainen harrastaja rakentaa Super Cubia rakennussarjasta.

Minkälaisessa kuosissa oma Super Cub -projektisi on?



Olen nuo tuon rompun myös hankkinut ja printannut kuvat netistä.

Oma projekti on itseasiassa kimppaprojekti kolmen duunikaverin kanssa. Runko on toisen harrastajan aloittama projekti, eli tälle ei ole vielä haetu rakennuslupaakaan. Lisäksi runkoon on tehty muutamia epäcubismeja, kuten oven siirtäminen vasemmalle puolelle. Tämän lisäksi saimme hankiitua varaosakoneen.

Ylemmässä kuvassa projektin tila nyt ja alemmassa vajaa 21 vuotta sitten.


Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - huhtikuu 24, 2006, 11:53:47

Lisäksi runkoon on tehty muutamia epäcubismeja, kuten oven siirtäminen vasemmalle puolelle.


Aivan mielenkiinnosta kysyn. Kävin tuossa pojan kanssa Ahmonsuolla viikonloppuna ja tietty
jäi taas silmät kiinni siellä majailevaan cuppiin. Ajattelin siinä sitä katsellessani, että onkohan
tuossa suurtakaan estettä päällystää koko konetta vaikkapa 0.016 alumiinilla? Tuohonkaan
runkoon sitä ei paljoa mene ja olisi "valonkestävä" cuppi sen jälkeen.


hhjul

No mutta eihän kangaspäällysteistä konetta saa alumiinilla päällystää, sehän on pyhäinhäväistys!  ;)

Jouni, näkevätkö puusilmäni oikein vai roikkuuko siellä projektirungon takana seinällä puurakenteiset Super Cubin siivet?

Mikko Jaakkola

Vilkaiskaapa tätä. Sattuneesta syystä oli vähempää kuin viittä vaille, ettei tilattu ja ryhdytty töihin. Norjasta löytyy lähin ja kehuvat sekä sarjan että lopputuloksen. http://www.supercubkits.ca/about.html

hhjul

Smithin rakennussarja vaikuttaa hyvältä ja melko kattavalta - mutta on samalla varsin hintava. Tuon jos ostaisin niin pankinjohtajaa saisi pokkuroida ihan oikeasti ja saattaisipa edessä olla myös neuvonpito avioerojuristin kanssa...  ;)

Totta puhuen, itse olen suunnittelemassa projektia siten että kone tehdään pitkästä tavarasta kokonaan itse. Tällaisia projekteja näyttää ainakin Amerikasta löytyvän muutamia. Kyllä, melko haastava ja vaativa urakka. Lopputuloksen hinta on todennäköisesti melko lähellä rakennussarjasta tehtyä konetta. Tässä on kuitenkin se perusidea, että tätä konetta tehdään pitkään ja kustannukset jaetaan pitkälle ajalle. Kulupuoli painottuu tietysti sinne loppupäähän, avioniikka ja moottori ne suurimman laskun kuitenkin aiheuttavat. On myös todennäköistä että tästä tulee yhden miehen eli minun projekti. Tällöin rakennusaika saattaa olla joka tapauksessa enemmän kuin 5 vuotta, ehkä jopa lähemmäs 10 vuotta. Olen nyt 36 v. eli jos tässä eletään niin alle 50 v. joka tapauksessa pääsisin omalla koneellani ilmaan.

Kelatkaapa elämäänne 8-10 v. taaksepäin niin voitte todeta että se on lyhyt aika.

Täällä foorumilla on kaikkea juttua rakennusluvan hakemisesta ja työn valvojan hankkimisesta. Olen saanut sen käsityksen, että teoriassa työn voi aloittaa ilman lupaa ja valvojaa kunhan ei tehdä mitään ns. "suljettuja rakenteita". Tarkoittaako tämä käytännössä sitä, että voisin rakentaa Super Cubin rungon, vakaajat ja siivet rankavaiheeseen dokumentoiden työmenetelmät ja materiaalit itse eikä se aiheuttaisi ongelmia rakennusluvan saamisen ja sopivan valvojan löytämisen suhteen?

 

Jouni Laukkanen

#8
Varmaan huomasit Christian Sturmin sivuilta motivaatiolinkin pitkästä tavarasta valmistettuun koneeseen: Northland CD-ROM Cub

Lainaus käyttäjältä: hhjul - huhtikuu 24, 2006, 14:31:57
Jouni, näkevätkö puusilmäni oikein vai roikkuuko siellä projektirungon takana seinällä puurakenteiset Super Cubin siivet?

Oikein näit, puusiipi siinä on. Puinen etusalko, alumiininen takasalko ja puiset kaaret. Laipat on rakennettu Cessnan osia käyttämällä fowler-laipoiksi. Ikävä kyllä, näistä ei ole meille paljoa iloa, rakennamme alumiinisiivet.



Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - huhtikuu 26, 2006, 13:22:25

Varmaan huomasit Christian Sturmin sivuilta motivaatiolinkin pitkästä tavarasta valmistettuun koneeseen: Northland CD-ROM Cub


Hmmhhh... Minähän vetelen jukolauta laatusaumaa, mikäli sitä tuohon rävellykseen verrataan  :thumbsup:

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - huhtikuu 26, 2006, 15:22:42
Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - huhtikuu 26, 2006, 13:22:25

Varmaan huomasit Christian Sturmin sivuilta motivaatiolinkin pitkästä tavarasta valmistettuun koneeseen: Northland CD-ROM Cub


Hmmhhh... Minähän vetelen jukolauta laatusaumaa, mikäli sitä tuohon rävellykseen verrataan  :thumbsup:

Tuntuu Suomessa olevan muutenkin aika kova itsekritiikki rakentajilla noiden hitsaamisten suhteen. Jenkeissä tunnutaan tarttuvan puikkoon ilman epäilystä omista taidoista. Laitetaan tähän vielä linkki erinomaisille Eric Newtonin Bearhawk -sivuille. Bearhawk on periaatteessa Piper PA-20 Pacerin muunnelma.

hhjul

Myös tuo Wag-Aeron Piper PA-15 Vagabond-replica "Wag-A-Bond" on aikas kiinnostava... hieman Piper Cubia ja Super Cubia pienempi ulkomitoiltaan ja myös ihan vähän kevyempi. Tuohon taitaisi Rotax 912 sopia paremmin kuin hyvin! Lisäksi rinnakkain istuttava kone voisi olla mukavampi niin ei olisi olo kuin tandemilla ajettaessa... Pitkästä tavarasta vaan ja Rotax keulille niin kokonaishintakin voisi pysyä kohtuullisena.




 

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: hhjul - huhtikuu 25, 2006, 21:41:17
Täällä foorumilla on kaikkea juttua rakennusluvan hakemisesta ja työn valvojan hankkimisesta. Olen saanut sen käsityksen, että teoriassa työn voi aloittaa ilman lupaa ja valvojaa kunhan ei tehdä mitään ns. "suljettuja rakenteita". Tarkoittaako tämä käytännössä sitä, että voisin rakentaa Super Cubin rungon, vakaajat ja siivet rankavaiheeseen dokumentoiden työmenetelmät ja materiaalit itse eikä se aiheuttaisi ongelmia rakennusluvan saamisen ja sopivan valvojan löytämisen suhteen?

Ota kuitenkin huomioon että rakennustyösi laatu ja valitsemasi materiaalit voivat vaikeuttaa valvojan löytämistä ja näin myös rakennusluvan saantia. Eli hanki se pätevä valvoja ensimmäiseksi.

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - huhtikuu 30, 2006, 16:34:53
Lainaus käyttäjältä: hhjul - huhtikuu 25, 2006, 21:41:17
Olen saanut sen käsityksen, että teoriassa työn voi aloittaa ilman lupaa ja valvojaa kunhan ei tehdä mitään ns. "suljettuja rakenteita".

Ota kuitenkin huomioon että rakennustyösi laatu ja valitsemasi materiaalit voivat vaikeuttaa valvojan löytämistä ja näin myös rakennusluvan saantia. Eli hanki se pätevä valvoja ensimmäiseksi.

Pätevän valvojan löytäminen voi vaikeutua oleellisesti, jos aloitat työt ilman valvojaa. Etsi ja sovi valvojan kanssa (edes suullisesti), ennenkuin aloitat.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod