Vakuutukset

Aloittaja Jari Kaija, huhtikuu 03, 2006, 12:38:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jari Kaija

Näistä on pitkä litania lentoturvallisuushallinnon sivuilla, mutta yksi asia
näyttää puuttuvan. Ne hinnat. Olisi mukava tietää, mitä vuonna 2005
pakolliset vakuutukset koneelle maksoivat, jotka riittivät koneen
pitämiseen lentokelpoisena.

Pistäkääpäs vakuutuksien hintoja ihan ummikolle, mitä ne tänävuonna
kustantavat (siis pakolliset osuudet) ja kuinka helppoa/vaikeata/kannattavaa
on kilpailuttaa EU:n vakuutuslaitoksia.

Karoliina

Meillä on Vakuutusmeklarien kautta tanskalaiset vakuutukset ja ne kustantavat jotakin yli 4000 EUR per vuosi,
mutta siinä on kasko mukana, vakuutussumma 35000 EUR, se oli pienin mitä sai laitettua. Tuli melko saman hintaiseksi
kuin mitä olisi maksanut Suomessa, mutta sillä erotuksella että vakuutussummaksi tuli isompi. Talviaikaan kone on
seisontavakuutuksessa. Vakuutussopimus on jatkuva (12 kk), joten siitä ilmoitetaan vain että milloin kone on parkissa
hangaarissa, ja se osuus hyvitetään.

masal

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - huhtikuu 03, 2006, 12:38:04
Näistä on pitkä litania lentoturvallisuushallinnon sivuilla, mutta yksi asia
näyttää puuttuvan. Ne hinnat. Olisi mukava tietää, mitä vuonna 2005
pakolliset vakuutukset koneelle maksoivat, jotka riittivät koneen
pitämiseen lentokelpoisena.

Pistäkääpäs vakuutuksien hintoja ihan ummikolle, mitä ne tänävuonna
kustantavat (siis pakolliset osuudet) ja kuinka helppoa/vaikeata/kannattavaa
on kilpailuttaa EU:n vakuutuslaitoksia.

Vuoden pakolliset vakuutukset koneeseeni ovat kuluvalla vakuutuskaudella 366 euroa Pohjolasta. Kyseessä on siis 2 paikkanen experimental (ultra). Eli ei tuo nyt maata kaada kaiken muun keskellä.
Markku Salminen

Petri Ahonen

Jestas mikä ero!
Tuo Masalin esimerkki ilmeisesti on "normaalivakuutus" joka korvaa sen toiselle osapuolelle aiheutetun vahingon? Vähän niinkuin pakollinen autovakuutus vai?


Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: masal - huhtikuu 03, 2006, 17:14:21

Vuoden pakolliset vakuutukset koneeseeni ovat kuluvalla vakuutuskaudella 366 euroa Pohjolasta. Kyseessä on siis 2 paikkanen experimental (ultra). Eli ei tuo nyt maata kaada kaiken muun keskellä.


Tuo on oikein siedettävä summa! Tuo siis pitää sisällään myös paikkavakuutukset kummallekkin koneessa olijalle? Eli muuta ei tarvita katsastukseen?



Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - huhtikuu 03, 2006, 23:44:25
Lainaus käyttäjältä: masal - huhtikuu 03, 2006, 17:14:21
Vuoden pakolliset vakuutukset koneeseeni ovat kuluvalla vakuutuskaudella 366 euroa Pohjolasta. Kyseessä on siis 2 paikkanen experimental (ultra). Eli ei tuo nyt maata kaada kaiken muun keskellä.
Tuo on oikein siedettävä summa! Tuo siis pitää sisällään myös paikkavakuutukset kummallekkin koneessa olijalle? Eli muuta ei tarvita katsastukseen?

Katsastuksessa tarvitaan todistus siitä että ilma-aluksella on:
- lentovastuuvakuutus 750 000 SDR = 826 500 €, tätä kutsutaan myös ns. kolmannen osapuolen vakuutukseksi ja
- ilmakuljetusvastuuvakuutus 100 000 SDR = 115 000 € jokaiselle matkustajan paikalle.
Istuinpaikkavakuutus (oppilaan ja opettajan paikalle, 17 000 € paikkaa kohti) tarvitaan vain jos kone on koulutuskäytössä.

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - huhtikuu 04, 2006, 08:08:14

Katsastuksessa tarvitaan todistus siitä että ilma-aluksella on:
- lentovastuuvakuutus 750 000 SDR = 826 500 €, tätä kutsutaan myös ns. kolmannen osapuolen vakuutukseksi ja
- ilmakuljetusvastuuvakuutus 100 000 SDR = 115 000 € jokaiselle matkustajan paikalle.


Eli käytännössä. Puhummeko pakollisten vakuutusten ollessa kyseessä edelleenkin noin 400
euron menoerästä kaksipaikkaisella koneella?

Reijo Österberg

Lainaa

Tuo on oikein siedettävä summa! Tuo siis pitää sisällään myös paikkavakuutukset kummallekkin koneessa olijalle? Eli muuta ei tarvita katsastukseen?

Lainaa

EI KORVAA PÄÄLLIKÖN PAIKKAA!

Ultran vakuutuksen vuosimaksut 30.3.2006 - 29.3.2007:
-lentovastuuvakuutus (vakuutusmäärä 900.000 €) = 183 € sis. alv (pakollinen vakuutus)
-ilmakuljetusvastuuvakuutus / paikka (vakuutusmäärä 120.000 €) = 183 € sis. alv (pakollinen jokaista matkustajapaikkaa varten
-istuinpaikkavakuutus päällikölle = 112,20 € (vapaaehtoinen, jos ei koulutuskäytössä)
-kaskon vuosimaksu on 10% vakuutusmäärästä + alv (vapaaehtoinen)
Osavuosimaksut:
-4 kk = 50% vuosimaksusta
-6 kk = 70% vuosimaksusta

Reijo Österberg
-Reijo Österberg-

Jari Kaija

No nyt! Kiitoksia Reijo!

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Reijo Österberg - huhtikuu 04, 2006, 11:04:52
-istuinpaikkavakuutus päällikölle = 112,20 € (vapaaehtoinen, jos ei koulutuskäytössä)

Tuli mieleeni, että jokin tavallinen vapaa-ajan vakuutus voisi korvata tällä vuosimaksulla paljon enemmänkin kuin pelkkä "päällikön vakuutus". Vakuutusyhtiöissä on kuitenkin sen verran eroja, että kaikki yhtiöt eivät välttämättä edes korvaa "lento-onnettomuudessa" tapahtuneita vapaa-ajan vahinkoa eli kannattaa varmistaa asia vielä erikseen yhtiöiltä.

Pitää kanssa pitää mielessä, että jos ei meinaa mokata, niin vakuutustahan ei tarvita.  :D
- Pirkka -

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: pimattil - huhtikuu 04, 2006, 12:23:27
Lainaus käyttäjältä: Reijo Österberg - huhtikuu 04, 2006, 11:04:52
-istuinpaikkavakuutus päällikölle = 112,20 € (vapaaehtoinen, jos ei koulutuskäytössä)
Tuli mieleeni, että jokin tavallinen vapaa-ajan vakuutus voisi korvata tällä vuosimaksulla paljon enemmänkin kuin pelkkä "päällikön vakuutus". Vakuutusyhtiöissä on kuitenkin sen verran eroja, että kaikki yhtiöt eivät välttämättä edes korvaa "lento-onnettomuudessa" tapahtuneita vapaa-ajan vahinkoa eli kannattaa varmistaa asia vielä erikseen yhtiöiltä.
Pitää kanssa pitää mielessä, että jos ei meinaa mokata, niin vakuutustahan ei tarvita.  :D

Tavallisessa vapaa-ajan tapaturmavakuutuksessa on yleensä ehtolause että vakuutus ei ole voimassa jos toimii ilma-aluksen päällikkönä.
Tähän on olemassa Ilmailuliiton / Pohjolan ratkaisu: http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/customers/ilmailuliitto/files/sillomakkeet/rhvak.pdf eli ilmailijalle tarkoitettu ryhmätapaturmavakuutus joka on saatavissa liitosta jäsenetuna.

Lauri Lounasheimo

Kun olen tavannut huolellisesti Pohjolan vakuutusehtoja, niin olen tullut seuraavaan tulokseen, arkikielellä kuvattuna:

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - huhtikuu 04, 2006, 08:08:14
...
Katsastuksessa tarvitaan todistus siitä että ilma-aluksella on:
- lentovastuuvakuutus 750 000 SDR = 826 500 €, tätä kutsutaan myös ns. kolmannen osapuolen vakuutukseksi
Korvaa kaiken koneen ulkopuolisille aiheuttamat vahingot: tavarat, eläimet, ihmiset.

Lainaa
ja
- ilmakuljetusvastuuvakuutus 100 000 SDR = 115 000 € jokaiselle matkustajan paikalle.
Korvaa matkustajan mukana olevat tavarat: kameran, silmälasit, tekohampaat yms.
(Onpa huima summa noista romppeista!)

Lainaa
- Istuinpaikkavakuutus (oppilaan ja opettajan paikalle, 17 000 € paikkaa kohti) tarvitaan vain jos kone on koulutuskäytössä.
Korvaa matkustajan vammat ja kuoleman eli tapaturmavakuutus.
(Onpa olematon summa!)


Vapaaehtoiseksi jää vielä:
- Ohjaajan tavarat
Kotivakuutus korvaa ellei siitä ole suljettu pois lentämistä pikkukoneella.
Tähän hommaan voi varmaan ottaa päällikön paikallekin ilmakuljetusvastuuvakuutuksen?

- Ohjaajan vammat ja kuolema
SIL: in jäsenmaksuun sisältyvä vaatimaton ryhmätapaturmavakuutus korvaa, ja sen vapaaehtoinen pers.kohtainen laajennus.
Omakin vapaa-ajan tapaturmavakuutus korvaa ellei siitä ole suljettu pois lentämistä pikkukoneella (IF:in vakuutuksesta ainakin on suljettu)

- Oman koneen vauriot
Kasko korvaa.

Voiko nämä vakuutuslajit kuvata näin vai olenko ymmrtänyt jotain huonosti?
/Lare

Tepsu

Pitää kanssa pitää mielessä, että jos ei meinaa mokata, niin vakuutustahan ei tarvita.  :D
Lainaa
[/color]

Aina ei tarvita mokaa.. vai mitenköhän se sitten menisi, jos esim. lentäsin ultralla, joka on kaikin puolin tarkastettu, kelvollinen. Kaikki paprut ym. olisivat kunnossa mutta minulla ei olisi kaskovakuutusta. Sitten 75 tuntia ajettu, huollettu rotaxini vaan paukahtas, huolimatta siitä että tein kaiken oikein. Joutuisin pakkolaskuun ja näppärästi laskisin "ohueeseen pensas metsään" . Selviäisin aivan naarmuitta mutta kone saisi vaurioita siipiin ym. vaikka 15000 euron edestä.
Onkohan tässä mitään takuuta tai muuta vakuutusta joka korvaisi koneen kun kerta kaiken piti olla kunnossa...

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Lauri Lounasheimo - huhtikuu 04, 2006, 14:18:56
Kun olen tavannut huolellisesti Pohjolan vakuutusehtoja, niin olen tullut seuraavaan tulokseen, arkikielellä kuvattuna:
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - huhtikuu 04, 2006, 08:08:14
...
Katsastuksessa tarvitaan todistus siitä että ilma-aluksella on:
- lentovastuuvakuutus 750 000 SDR = 826 500 €, tätä kutsutaan myös ns. kolmannen osapuolen vakuutukseksi
Korvaa kaiken koneen ulkopuolisille aiheuttamat vahingot: tavarat, eläimet, ihmiset.
Lainaa
ja
- ilmakuljetusvastuuvakuutus 100 000 SDR = 115 000 € jokaiselle matkustajan paikalle.
Korvaa matkustajan mukana olevat tavarat: kameran, silmälasit, tekohampaat yms.
(Onpa huima summa noista romppeista!)
Lainaa
- Istuinpaikkavakuutus (oppilaan ja opettajan paikalle, 17 000 € paikkaa kohti) tarvitaan vain jos kone on koulutuskäytössä.
Korvaa matkustajan vammat ja kuoleman eli tapaturmavakuutus.
(Onpa olematon summa!)
Vapaaehtoiseksi jää vielä:
- Ohjaajan tavarat
Kotivakuutus korvaa ellei siitä ole suljettu pois lentämistä pikkukoneella.
Tähän hommaan voi varmaan ottaa päällikön paikallekin ilmakuljetusvastuuvakuutuksen?
- Ohjaajan vammat ja kuolema
SIL: in jäsenmaksuun sisältyvä vaatimaton ryhmätapaturmavakuutus korvaa, ja sen vapaaehtoinen pers.kohtainen laajennus.
Omakin vapaa-ajan tapaturmavakuutus korvaa ellei siitä ole suljettu pois lentämistä pikkukoneella (IF:in vakuutuksesta ainakin on suljettu)
- Oman koneen vauriot
Kasko korvaa.
Voiko nämä vakuutuslajit kuvata näin vai olenko ymmrtänyt jotain huonosti?
/Lare

Ei oikein osunut kohdilleen, eli:

- lentovastuuvakuutus korvaa ilma-aluksen ulkopuoliselle aiheuttamat vahingot
- ilmakuljetusvastuuvakuutus korvaa kuljetettaville matkustajille (tai rahdille) aiheutuneet vahingot
- istuinpaikkavakuutus on tapaturmavakuutus joka korvaa ilma-aluksen miehistölle tai matkustajille aiheutuneet vahingot
- ilmakuljetusvastuuvakuutusta ei voida ottaa ilma-aluksen päällikön paikalle

Markku Hiedanpää

#14
Ilmailulaki sanoo vakuutuksista seuraavaa:

141 §
Vakuutukset
Vakuutuksista ilmailussa aiheutuvan vahingon varalta säädetään lentoliikenteen harjoittajia ja ilma-alusten käyttäjiä koskevista vakuutusvaatimuksista annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) N:o 785/2004 (ilmailun vakuutusasetus). Siltä osin kuin asetusta ei sovelleta tai asetuksessa ei säädetä vakuutukseen liittyvistä seikoista, sovelletaan 142 §:ää.

142 §
Kansalliset vakuutusvaatimukset
Suomalaisen ilma-aluksen tai suomalaisen lentotoimintaluvan, lentotyöluvan tai lentokoulutusluvan haltijan käytössä olevan ilma-aluksen vastuuvakuutuksen ehdot eivät saa mahdollistaa vakuutuksen keskeytymistä ennen vakuutuskauden loppua tai keskeytyksen ilmoittamista Ilmailuhallinnolle.

Suurimmalta hyväksytyltä lentoonlähtömassaltaan enintään 2 700 kilogramman ilma-alukselta, jota käytetään muihin kuin kaupallisiin lentoihin, vaadittavan vastuuvakuutuksen vakuutusmäärän henkilövahinkojen varalta on oltava matkustajaa kohti vähintään puolet ilmailun vakuutusasetuksen 6 artiklan 1 kohdan mukaisesta matkustajia koskevasta yleisestä vähimmäisvakuutusturvasta, mutta kuitenkin vähintään mainitun kohdan mukainen tässä momentissa tarkoitettuja ilma-aluksia koskeva vähimmäismäärä.

Peruslentokoulutuksessa ilma-aluksella on oltava lento-oppilaalle ja lennonopettajalle aiheutuvan henkilövahingon varalta istuinpaikkakohtainen tapaturmavakuutus, jonka vähimmäisvakuutusmäärä on vähintään kymmenen prosenttia 2 momentissa tarkoitetusta matkustajia koskevasta yleisestä vähimmäisvakuutusturvasta. Lennonopettajan vakuutusturva voidaan järjestää myös tapaturmavakuutuslain (608/1948) mukaisella tapaturmavakuutuksella.


Lisäys, EY asetus 785/2004: http://europa.eu.int/eur-lex/pri/fi/oj/dat/2004/l_138/l_13820040430fi00010006.pdf


Hanu

Tuohon istuinpaikkavakuutukseen:

Istuinpaikkavakuutus on koneen päällikön tapaturmavakuutus. Päällikön vammoja ei korvata
mistään muusta normaalista vakuutuksesta (SIL:n jäsenvakuutus tästä poikkeus - se korvaa vakuutusmäärään saakka)

Mikäli lentolaitteella ei harrasteta lentokoulutusta, on istuinpaikkavakuutuksen vakuutusmäärä  17 000 e/penkki,
mutta jos koneella annetaan peruslentokoulutusta, on istuinpaikkavakuutuksen vakuutusmäärä tällöin 30 000 e.
Suurempi vakuutusmäärä on tietenkin myös kalliimpi,, mutta EU direktiivi määrittelee tämän käytännössä tähän.

Koulutukseen käytettävässä koneessa, kuten yllä aikaisemmin jo on todettu, istuinpaikkavakuutus on pakollinen
päällikön ja oppilaan penkille. Tästä ei voi luistaa. (vakuutusmäärä 30 000 e/penkki).

Muilla matkustajapaikoilla on voimassa ilmakuljetusvastuuvakuutus 120 000 e/hlö vakuutusmäärältään. Vuosi sitten
tämä vakuutusmäärä oli vielä 50 000 e/pax, mutta EU direktiivillä tämäkin nostettiin lähemmäksi todellisia kustannuksia.

Kannattaa kuitenkin näissä vakuutusasioissa muistaa, ilma-aluksen päällikön vastuu on rajaton, eli mikäli
vakuutusmäärä ei riitä korvaamaan esim. henkilövahinkoja matkustajan osalta, ilma-aluksen päällikkö
tai viime kädessä ilma-aluksen operaattori/omistaja, vastaa ylimenevästä korvausosasta henkilökohtaisesti.
(Esim. suurperheen huoltaja matkustajana ja vaikeat, pitkäaikaista hoitoa vaativat vammat, elinkustannukset jne.)

Pakollisissa vakuutuksissa ei kilpailuttamalla ole saatu huomattavaa hyötyä, mutta heti, kun esim. uusi ultra tai
ns. vanhempi tyyppihyväksytty lentokone halutaan kaskovakuuttaa, alkaa kilpailutuksesta tulla hyötyä.
Kallista se toki aina on, kuten tässä threadissa on jo todettu. Itse olen vastuussa 13 koneen vakuutusasioista, joten
monennäköistä on tullut vuosien saatossa kokeiltua. Itä-Suomen meklaria suosittelen kaskoasioissa.

T:HaNu

Lauri

Moi

Grumman AA5 lentovastuu ja ilmakuljetusvastuu yhteensä noin 900 euroo/vuosi
Siiten otin Fenniasta räätälöitynä auton hirvi-palo ja varkausvakuutuksen 85 euroo, eli palo ja varkausvakuutuksena pooliin säästää yli puolet. Jos oikeen huonosti käy voihan se hirvikin tulla  ;D

Kaskoa ei ole koskaan ollut, jo koneen hinta jo säästetty, mutta en vain tiedä mihin rahat meni  :huh:

Silleen...
Lauri

http://www.multi.fi/kik/grumman/
http://www.multi.fi/kik/kik1.html
http://www.multi.fi/kik/jamiflyin/
http://www.multi.fi/kik/huoltovertailu/



Lauri

Markku Hiedanpää

#17
Ilmailuhallinto on julkaissut tiedotteen vakuutuksista:

Ilmailuhallinto on kumonnut 31.3.2006 vanhentuneena kansallisen ilmailumääräyksen OPS M1-22, Ilma-alusten vakuutukset. Ilma-alusten vakuutusvaatimukset määrittelee Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 785/2004, jota täydentää vuoden 2006 alusta voimaan astunut ilmailulaki (1242/2005).

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 785/2004 lentoliikenteen harjoittajia ja ilma-alusten käyttäjiä koskevista vakuutusvaatimuksista – eli niin sanottu ilmailun vakuutusasetus – tuli voimaan 30.4.2005. Euroopan unionin asetukset ovat Suomessa suoraan voimassa olevaa oikeutta eli asetusta noudatetaan Suomessa sellaisenaan.

EU-asetusta täydentää uusi ilmailulaki (1242/2005). Vuoden 2006 alussa voimaan tulleessa uudessa ilmailulaissa säädetään vakuutusvaatimukset, jotka ilmailun vakuutusasetuksen mukaan voidaan kansallisesti määrätä.

Uuden ilmailulain mukaan matkustajien alennetun vakuutusturvan määrä, joka vaaditaan suurimmalta sallitulta lentoonlähtömassaltaan enintään 2700 kg:n ilma-aluksilla muilla kuin kaupallisilla lennoilla, on 125 000 SDR erityistä nosto-oikeutta. Istuinpaikkavakuutuksen määrä on 10 prosenttia ilmailun vakuutusasetuksen mukaisesta matkustajien vakuutusmäärän perusvaatimuksesta, joka on 250 000 SDR, eli 25 000 erityistä nosto-oikeutta.

Lisätietoja
Uusi Ilmailulaki (1242/2005)
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 785/2004


PVartia

Laissa ja sen perusteluissa ei ole erityisesti käsitelty asiaa samalla tarkkudella koskien sovaltamisalaa, kuin kumotussa vakuutusmääräyksessä (ja asetuksessa). Siinä rajattiin rekisteröimättömät (siis sellaiset, joita ei pidäkään rekisteröidä) pois määräyksen soveltamisalasta. Viittauksia rekisteröintiin ja vakuutusten ilma-alusrekisterin suhteesta kyllä esiintyy ko. luvussa, mutta ei ilman suurennuslasia ja mielikuvitusta. Myöskään 6§ ei anna vastausta asiaan. Pykälä vaikuttaa kirjoitetulta tarkoittaen rekisteröityjä koneita.

Koskeeko laki vakuutusten osalta toisiaan nyt kevyintä rekisteröintivapaata ilmailua myös?

Kyseisen vakuutussumman (ainakaan yhtaikaa kaikista vammatyypeistä) omaavia vakuutuksia ei nimittäin oikein ole saatavilla esim. liitimille edes rahalla ja SILn vakuutukset eivät ko. tasoon yllä, joten jossain olisi hyvä vieläkin olla tästä selkeä rajaus ennen kuin tulee ongelmia.
Sama ongelma on vahingonkorvausvelvollisuudessa ankaran vastuun osalta. Sanamuotojen mukaan nämä seikat ovat kiristyneet vastoin lakimuutoksen yleistä linjaa koskien kevyitä lajeja.


Pekka Vartia

Markku Hiedanpää

#19
Lainaus käyttäjältä: PVartia - huhtikuu 06, 2006, 11:30:35
Koskeeko laki vakuutusten osalta toisiaan nyt kevyintä rekisteröintivapaata ilmailua myös?

Uusi ilmailulaki:

141 §
Vakuutukset
Vakuutuksista ilmailussa aiheutuvan vahingon varalta säädetään lentoliikenteen harjoittajia ja ilma-alusten käyttäjiä koskevista vakuutusvaatimuksista annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) N:o 785/2004 (ilmailun vakuutusasetus). Siltä osin kuin asetusta ei sovelleta tai asetuksessa ei säädetä vakuutukseen liittyvistä seikoista, sovelletaan 142 §:ää.

142 §
Kansalliset vakuutusvaatimukset
Suomalaisen ilma-aluksen tai suomalaisen lentotoimintaluvan, lentotyöluvan tai lentokoulutusluvan haltijan käytössä olevan ilma-aluksen vastuuvakuutuksen ehdot eivät saa mahdollistaa vakuutuksen keskeytymistä ennen vakuutuskauden loppua tai keskeytyksen ilmoittamista Ilmailuhallinnolle.

Suurimmalta hyväksytyltä lentoonlähtömassaltaan enintään 2 700 kilogramman ilma-alukselta, jota käytetään muihin kuin kaupallisiin lentoihin, vaadittavan vastuuvakuutuksen vakuutusmäärän henkilövahinkojen varalta on oltava matkustajaa kohti vähintään puolet ilmailun vakuutusasetuksen 6 artiklan 1 kohdan mukaisesta matkustajia koskevasta yleisestä vähimmäisvakuutusturvasta, mutta kuitenkin vähintään mainitun kohdan mukainen tässä momentissa tarkoitettuja ilma-aluksia koskeva vähimmäismäärä.

Peruslentokoulutuksessa ilma-aluksella on oltava lento-oppilaalle ja lennonopettajalle aiheutuvan henkilövahingon varalta istuinpaikkakohtainen tapaturmavakuutus, jonka vähimmäisvakuutusmäärä on vähintään kymmenen prosenttia 2 momentissa tarkoitetusta matkustajia koskevasta yleisestä vähimmäisvakuutusturvasta. Lennonopettajan vakuutusturva voidaan järjestää myös tapaturmavakuutuslain (608/1948) mukaisella tapaturmavakuutuksella.


EY-vakuutusasetus:

2. Tätä asetusta ei sovelleta:
a) Chicagossa 7 päivänä joulukuuta 1944 tehdyn kansainvälisen siviili-ilmailun yleissopimuksen 3 artiklan b kohdassa tarkoitettuihin valtion ilma-aluksiin;
b) ilma-alusten pienoismalleihin, joiden suurin hyväksytty lentoonlähtömassa on alle 20 kg;
c) jaloilta lähteviin lentolaitteisiin (moottoroidut varjoliitimet ja riippuliitimet mukaan luettuina);
d) kiintopalloihin (jotka on kiinnitetty köysin);
e) leijoihin;
f) laskuvarjoihin (nousuvarjot mukaan luettuina).
g) ultrakevyisiin lentokoneisiin ja liitimiin, joiden lentoonlähtömassa on alle 500 kg ja joita
— käytetään muuhun kuin kaupalliseen tarkoitukseen,
— käytetään paikalliseen lennonopetukseen, johon ei liity kansainvälisten rajojen ylittämistä,
siltä osin kuin on kyse tämän asetuksen mukaisista velvoitteista vakuuttaa sodan ja terrorismin varalta.

Eli ainoastaan kohdassa g) mainitut ultrakevyet lentokoneet ja liitimet
(so. purjelentokoneet, alkuperäisteksti on "(g) aircraft, including gliders, with a MTOM of less than 500 kg, and microlights")
tarvitsevat vakuutukset, mutta niiltä ei vaadita sodan ja terrorismin kattavaa lentovastuuvakuutusta joka taas vaaditaan raskaammilta ilma-aluksilta.


Gerhard Barkhorn

Vanha aihe mutta en viittinyt aloittaa uutta kun samaa asiaa....

Nyt kun uutena koneen omistajana pitäisi vakuuttaa koulutuskäytössä oleva ultrakevyt lentokone ja aloin tutkimaan että mitäs vakuutuksia sitä pitäsi ottaa, niin huomasin että en oikeen ymmärrä.

Löysin että on kolme eri kohtaa missä vakuutuksista puhutaan:

- OPS M2-9
- Ilmailulaki 29.12.2005/1242
- EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON ASETUS (EY) N:o 785/2004

ja seuraavanlaisista vakuutuksista siellä puhutaan

- lentovastuuvakuutus (OPS M2-8, kohta 4)
- matkustajia koskeva vähimmäisvakuutusturva (EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON ASETUS (EY) N:o 785/2004, kohta 6 artikla)
- kolmansia osapuolia koskeva vähimmäisturva (EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON ASETUS (EY) N:o 785/2004, kohta 7 artikla)
- vastuuvakuutus (Ilmailulaki, kohta § 142)
- istuinpaikkakohtainen tapaturmavakuutus (Ilmailulaki, kohta § 142)

- rahtia ja matkatavaroita ei kaiketi pidä vakuuttaa.

Kysymys siis kuuluu että mitä vakuutuksia on lentokoulutuksessa olevalle ultrakevytlentokoneelle otettava ja minkä suuruisia on oltava vakuutusturvat?





Reijo Österberg

Lainaus käyttäjältä: Gerhard Barkhorn - tammikuu 22, 2010, 12:59:43
Löysin että on kolme eri kohtaa missä vakuutuksista puhutaan:

- OPS M2-9
- Ilmailulaki 29.12.2005/1242
- EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON ASETUS (EY) N:o 785/2004

ja seuraavanlaisista vakuutuksista siellä puhutaan

- lentovastuuvakuutus (OPS M2-8, kohta 4)
- matkustajia koskeva vähimmäisvakuutusturva (EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON ASETUS (EY) N:o 785/2004, kohta 6 artikla)
- kolmansia osapuolia koskeva vähimmäisturva (EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON ASETUS (EY) N:o 785/2004, kohta 7 artikla)
- vastuuvakuutus (Ilmailulaki, kohta § 142)
- istuinpaikkakohtainen tapaturmavakuutus (Ilmailulaki, kohta § 142)

- rahtia ja matkatavaroita ei kaiketi pidä vakuuttaa.

Kysymys siis kuuluu että mitä vakuutuksia on lentokoulutuksessa olevalle ultrakevytlentokoneelle otettava ja minkä suuruisia on oltava vakuutusturvat?

1. Lentovastuuvakuutus (=kolmansia osapuolia koskeva vähimmäisturva=vastuuvakuutus), pakollinen
2. Ilmakuljetusvastuuvakuutus, jos kone on kaksi- tai useampipaikkainen, niin on pakollinen (korvaa matkustajan(t), mutta ei koneen lentäjää eikä oppilasta), yksipaikkaisessa ei tarpeellinen
3. Istuinpaikkakohtainen tapaturmavakuutus oppilaalle ja opettajalle, opettajan vakuutus voidaan hoitaa myös muulla, ilmailutoiminnan kattavalla tapaturmavakuutuksella, pakollinen vain koulutuksessa
4. Ilma-aluksen kaskovakuutus, ei pakollinen (onko pakollinen koulutustoiminnassa???)
Meniköhän tämä oikein?
-Reijo Österberg-

Gerhard Barkhorn

Joo, näin tämä varmaan menee. Tosin tuo Ilmakuljetusvastuuvakuutus nimikkeenä taitaa olla peräisin siltä ajalta kun OPS määritteli ilma-alusten vakuutukset eli laki ja EY:n asetus eivät enää tuollaista tunne. Ilmeisesti jotenkin purettu osiin tuota Ilmakuljetusvastuuvakuutus niin että nykyään on erikseen:

- matkustajia koskeva vakuutus
- rahtia koskvea vakuuutus ja
- matkatavaroita koskeva vakuutus

Nyt kun olen tavannut yhdä uudestaan ja uudestaan noita ilmailulain ja EY asetuksen kohtia niin olen tullut siihen johtopäätökseen että vakuutus summat olisivat

- matkustajia koskevat vakuutusturva 100 000 SDR
- kolmansia osapuolia koskeva vakuutusturva 750 000 SDR
- istuinpaikkakohtainen tapaturmavakuutus oppilaalle 10 000 SDR
- istuinpaikkakohtainen tapaturma vakuutus opettajalle 10 000 SDR

Hauska että OPS M1-22 kumottiin koska se oli epäselvä, no ei kyllä mun mielestä tuo laki ja asetuskaan ole yhtään sen selvempiä...

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod