Mikä paras GPS-systeemi lentokone/yleiskäyttöön?

Aloittaja JanneJ, maaliskuu 28, 2006, 17:17:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JanneJ

Nyt kaivataan ehdotuksia ja kommentteja GPS:n hyödyntämiseksi pikkukoneessa ja autossa.

Tarve: kannettava, tilapäisesti auton tai lentokoneen kojetauluun kiinnitettävä GPS, jossa olisi ilmailudatabase, moving map, autokarttaohjelmisto esim navicore tms, värinäyttö, mahdollisesti merikartat ja peruskartastot,(puhelin)

Esim. vaihtoehtoja:
Garmin Pilot3 tms ilmailugps värinäytöllä
BT GPS, joka näkyy puhelimen näytöllä tai iPaq tms:n näytöllä
kannettava pikkugps, josta lankaliitäntä läppäriin tai vastaavaan, jossa ao karttaohjelmat

(luin juuri threadin Nokia 770:stä, mielenkiintoinen vaihtoehto..)
JanneJ

Tuomas Kuosmanen

Gpsmap 196 sisältää merikarttatuen ja tukee tiekarttojakin. Mutta noissa on aina se että ne kartat pitää ostaa erikseen. Garminilta on tullut aika paljon uusia malleja näemmä myös.

//Tuomas

Ventti

Terve,

Hannu Korhoselta löytyy PDA-linjan tarjontaa http://www.hkavionics.com . Itse käytän tuollaista purtsikassa ja joskus autossakin, vaikken ole sinne erillistä softaa jaksanut hankkia. Mukava seurata auton liitolukua, on usein aika hyvä  ;D

t: Veli-Matti

Juho


pimattil

Mitä muualta olen lukenut, niin yksi merkittävä ero näiden eri vaihtoehtojen välillä on ruudun luettavuus erityisesti auringonpaisteessa. Siinä Garmin on ilmeisesti selvä ykkönen kun taas PDA-laitteilla ja muilla vastaavilla kirjo on vaihteleva. Garmin 296 tai 396 ei varmasti jätä kylmäksi, mutta laadulla on aina hintansa. PDA laitteisiin saa lisäksi erilaisia softia, joista osa ilmaisia ja osa ei eli silläkin saralla voi hintaan vaikuttaa paljon. Garminissa taas toimii Jeppesenin kartat, jotka tietenkin hankitaan erikseen...

Ilmailukäytössä yleisesti pyrkisin pitämään tavarat yhdessä paketissa eli unohtaisin kaikki matkapuhelimen + BlueToothin ja vastaavat yhdistelmät. Läppärikin on aika iso pikkukoneessa eli sekään ei ihan sellaisenaan usein oikein hommaan sovellu. "Loggerina" sen voisi ehkä jossain hattuhyllyllä pitää... Autossa taasen on enemmän tilaa ja parisen vuotta sitten kun Eurooppaa tuli kierrettyä olikin läppäri GPS:n kanssa varustettuna mukana. Helppohan sen kanssa oli suunnistaa tuntemattomissakin kaupungeissa, joissa muuten ajaminen olisikin ollut varmasti tuskaa. Puhutaan nyt kuitenkin vähän isommista kaupungeista kuin Helsinki, jossa on vain pari poikkikatua.  ;) Yksi asia, jota tarkkailisin valintaa tehdessäni olisi akun kesto. Pelkkä GPS sinnittelee varmasti aika paljon pidempään hengissä, kuin joku PDA-systeemi, jonka kanssa voi toki tehdä sitten paljon muutakin. Tosin jos akku on loppu, niin ilot ovat vähissä. Toki ne saa taas kytkettyä latureihin jne., mutta on siinäkin taas yksi ongelmakohta lisää.

Toivottavasti edellisestä irtosi edes jotain.  :thumbsup:
- Pirkka -

Jani Hintikka

PDA(jossa esim. OZiexplorer) ja Bluetooth GPS on osoittautunut aikalaisen kohtuulliseksi yhdistelmäksi. Auringonpaisteluettavuudessa eri PDA-laitteissa on näköjään eroja. Molemmat toimii omilla akuilla (kun on muistanut ladata  ;D) tai vaihtoehtoisesti koneen "tupakansytyttimestä" PDA voipi olla vaikka matkustusvälineen ratissa telineessä kiinni ja GPS mokkula tarralla mittariston päällä.

Toi Nokian 770 olis varmaankin luettavuudelleen vielä PDA:ta parempi...

Tämä on vain tietysti eräs viritys-vaihtoehto.

Lauri Lounasheimo

Lainaus käyttäjältä: JanneJ - maaliskuu 28, 2006, 17:17:39
...
Tarve: kannettava, tilapäisesti auton tai lentokoneen kojetauluun kiinnitettävä GPS, jossa olisi ilmailudatabase, moving map, autokarttaohjelmisto esim navicore tms, värinäyttö, mahdollisesti merikartat ja peruskartastot,(puhelin)
...

Johan on vatimukset! Voin suoralta kädeltä kertoa, että tuollaista laitetta ei ole.

Muutama huomio:

-  "Oikean" kartan lukeminen millään yllä mainituilla ei onnistu. Liikaa piperrystä, ei saa selvää.
Esim. kartta-Garmineissa ei ole "oikeaa" karttaa, vaan lasten paperista leikkaama rantaviivakuvio ja siihen piirretyt pari isompaa tietä.

- Jeppesen Database ei ole kartta, vaan kuukausittain päivittyvä ilmatilarajaviivasto ja IFR ilmoittautumuispisteet.
- Pari vuotta vanhoissa  iPAQ malleissa (3800 ja 3900 sarjat) on parempi näyttö päiväkäyttöön kuin aivan uusissa (HP...).
- Erillinen BT-GPS  vastaanotin on varmempi kuin laitteessa kiinteästi oleva, koska sen saa asennettua parempaan paikkaan.
- Lento- tai autolla-ajotilanteessa vaihtuvissa valaistusolosuhteissa värinäytöstä on paljon vähemmän iloa ja paljon enemmän haittaa kuin luulisi. Hyvä harmaasävynäyttö on parempi.
- Nokia 770 on Linux-laite. Siihen saa karttaohjelmistoja ehkä jo jostain ja ilmatilatiedotkin varmaan vielä joku päivä.

/Lare
MILK

auranen

Lainaus käyttäjältä: Lauri Lounasheimo - maaliskuu 30, 2006, 01:33:20
Lainaus käyttäjältä: JanneJ - maaliskuu 28, 2006, 17:17:39
...
Tarve: kannettava, tilapäisesti auton tai lentokoneen kojetauluun kiinnitettävä GPS, jossa olisi ilmailudatabase, moving map, autokarttaohjelmisto esim navicore tms, värinäyttö, mahdollisesti merikartat ja peruskartastot,(puhelin)
...

Johan on vatimukset! Voin suoralta kädeltä kertoa, että tuollaista laitetta ei ole.

Muutama huomio:

-  "Oikean" kartan lukeminen millään yllä mainituilla ei onnistu. Liikaa piperrystä, ei saa selvää.
Esim. kartta-Garmineissa ei ole "oikeaa" karttaa, vaan lasten paperista leikkaama rantaviivakuvio ja siihen piirretyt pari isompaa tietä.

- Jeppesen Database ei ole kartta, vaan kuukausittain päivittyvä ilmatilarajaviivasto ja IFR ilmoittautumuispisteet.
- Pari vuotta vanhoissa  iPAQ malleissa (3800 ja 3900 sarjat) on parempi näyttö päiväkäyttöön kuin aivan uusissa (HP...).
- Erillinen BT-GPS  vastaanotin on varmempi kuin laitteessa kiinteästi oleva, koska sen saa asennettua parempaan paikkaan.
- Lento- tai autolla-ajotilanteessa vaihtuvissa valaistusolosuhteissa värinäytöstä on paljon vähemmän iloa ja paljon enemmän haittaa kuin luulisi. Hyvä harmaasävynäyttö on parempi.
- Nokia 770 on Linux-laite. Siihen saa karttaohjelmistoja ehkä jo jostain ja ilmatilatiedotkin varmaan vielä joku päivä.

/Lare
MILK

Laurilla on hyviä kommentteja. Itsekään en lähtisi hommaamaan mitään "kaikki tähän samaan"-yleislaitetta. Tuloksena lienee lähes poikkeuksetta kompromissi tyyliin "vähän kaikkea, muttei mitään oikeasti käyttökelpoista". Eli todennäköisesti pyrkimällä hommaamaan laitteen, joka kelpaa näihin kaikkeen, saa kivan lelun, muttei juuri muuta.

Voisin myös kuvitella, että samalla hinnalla kun ostaa jonkun yhden laitteen ja kaikki mahdolliset kartat ja päivitykset siiihen, saattaa pystyä hommaamaan jo parikin erillistä yksittäisiin tarkoituksiinsa ihan ok laitetta...esim. ilmailugepsin ja autoilukäytöön tarkoitetun erikseen.

t. tero

Tuomas Kuosmanen

Kannattaa sitten vertailussa ottaa huomioon myös niiden karttapäivitysten hinta - täydellisiä revisiopäivityksiä kerran kuussa tuskin vfr-lentäjä tarvitsee, mutta ainakin VFR-kartan kanssa olisi hyvä olla "synkattuna" gps, eli varautua päivittämään datat noin kerran vuodessa.

Mikään ei ole idiootimpaa ilmailua kuin lentää hyvällä karttanäytöllä varustetulla GPS:llä ilman selvitystä valvomattomaan ilmatilaan koska gepsin data sattui olemaan vanha..  Gepsillä voi helposti "nuolla" TMA:n rajaa valvomattoman puolella hyvinkin tarkasti mutta silloin on paras olla ajan tasalla datojen suhteen.

Data maksaa rahaa, se vain korostuu nykyään kun entistä monipuolisempia laitteita tulee markkinoille.

PDA:sta en oikein tykkäisi ilmailupuolella koska niiden käytettävyys pieniä ikoneita kynällä tökkien heiluvassa pienkoneessa ei tunnu kaikkein parhaalta - toki tähän vaikuttaa se itse softan suunnittelu enemmän kuin itse laite, mutta silti kannattaa pitää mielessä. Ja muutenkin tietty kannattaa tehdä itselleen selväksi kiinnostaako ilmailussa pääosin se aateekoo vai itse lentäminen, aateekoon harrastaminen lentokoneessa tulee paljon kalliimmaksi kuin kotona ;)

Garminin gepsejä ja kaikkia PDA-softia voi muuten harjoitella FS2004:n kanssa sarjakaapelin avulla kun imuroi ilmaisen "gpsout.dll"-kirjaston osoitteesta http://www.schiratti.com/dowson.html - opetelkaa ne härvelit kotona kaikessa rauhassa ennen lentoa :-)

MIK:issä tuo on simussa valmiina ja siellä on Garmin-kaapeli johon oman gepsin voi harjoittelua varten tökätä kiinni, avustan tarvittaessa.

//Tuomas

auranen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Kuosmanen - maaliskuu 30, 2006, 08:05:25
PDA:sta en oikein tykkäisi ilmailupuolella koska niiden käytettävyys pieniä ikoneita kynällä tökkien heiluvassa pienkoneessa ei tunnu kaikkein parhaalta - toki tähän vaikuttaa se itse softan suunnittelu enemmän kuin itse laite, mutta silti kannattaa pitää mielessä. Ja muutenkin tietty kannattaa tehdä itselleen selväksi kiinnostaako ilmailussa pääosin se aateekoo vai itse lentäminen, aateekoon harrastaminen lentokoneessa tulee paljon kalliimmaksi kuin kotona ;)
//Tuomas

Jep, samaa mieltä. Lisäksi itse kiinnittäisin näissä huomiota kaikkiin ylimääräisiin piuhoihin ja siihen kuinka monta erillistä "purkkia" täytyy koneeseen kiinnittää, ennenkuin laitteesta on jotain hyötyä. Esim. tästä syystä en ole vielä itse juurikaan jaksanut innostua mistään muista, kuin hyväksytyistä kiinteästi koneeseen asennettavista laitteista tai kannettavista ilmailu-GPS laitteista, jotka eivät vaadi erikseen mitään ylimääräisiä antenneja, erillisiä gepsiboxeja, bluetooth-yhteyksiä tai ylipäätään piuhoja.

Mutta makuasioita...

t. tero

Nils Rostedt

Itse olen pitkään katsellut Garmin 296-laitetta, koska se soveltuu lentokoneen ja auton lisäksi myös venekäyttöön  ;)

Tietenkin asianmukaisilla kartoilla varustettuna. Myös autokäyttöön tarvitaan omia karttoja.

PDA- ja laptop-virityksiä on kokeiltu, mutta eivät ole vakuuttaneet. Tosin Bluetooth GPS:llä pääsisi eroon yhdestä johdosta. Silti, all-in-one ratkaisu on mielestäni järkevin. Usean laitteen ratkaisussa jo paristonvaihto/akkulataustoimenpiteet ennen pitkää johtavat siihen että yhdistelmä pimenee väärällä hetkellä. Tärkein vaatimushan tuollaiselle laitteelle on että se toimii 100,000% ajasta.

Jani Hintikka

Lainaus käyttäjältä: Nils Rostedt - maaliskuu 30, 2006, 09:07:33
Usean laitteen ratkaisussa jo paristonvaihto/akkulataustoimenpiteet ennen pitkää johtavat siihen että yhdistelmä pimenee väärällä hetkellä. Tärkein vaatimushan tuollaiselle laitteelle on että se toimii 100,000% ajasta.

Onhan toimivuus tietysti tärkeä ja epäluotettavaa ei tietenkään kannata käyttää tai hankkia, mutta teknohuumassa tuntuu että joskus unohtuu se fakta, että nämä karttanäytöt tai muut apuvälineet eivät kuitenkaan korvaa oikeaa paperikarttaa ja sillä pysymistä.

"Mitä lappalainen tekee jos eksyy tunturiin? -Palaa kotiin."   :)

JanneJ

Joo, kiitoksia ajatuksista tässä vaiheessa. Seuraan tilannetta...

tärkein tarkoitus olisi saada hinta/laatu/käytettävyys-suhteeltaan paras hankinta klubi-ralliin (MS880B), jossa kehittynein laite on VHF-radio, ainoa navilaite magneettikompassi, ja ainoa hyrrä sähkökäyttöinen viiksi. Tarkoitus on pitää ko. lennin päivä-VFR_koneena, jolla on hauska ja "halpa" lentää, joten irroitettava GPS-systeemi ajaa todnäk parhaiten asiansa. Varsinkin kun tyyppikoneissa tuo sähkö/radiolaitteiden asennus on nykyään ns. syvältä, luvat pitää hakea lähes kaikkeen mahdolliseen prysselistä asti.

Ansis

Autossa hyvästä navigointiSOFTASTA saattaisi olla hyötyä, puhelin luettelon kartasta kun ei näe yksisuuntaisia ja kevyen liikenteen väyläläksi muuttuvia pätkiä. Muuten olen tullut siihen tulokseen, että kepsiä yhdistettynä taltiointivälineistöön tarvitaan ainoastaan suoritusta analysoitaessa.

Nykyisin kännyköissä olevilla laskimilla on tapettu taskulaskimen tarve, joka taas tuli tarpeelliseksi sen tapettua päässälaskutaidon. EMPpiä en toivo, mutta se tekisi hyvää. >:D

Ennen kun joku alkaa saivarrella lisää, kerron kaikille käyttäväni laskutikkua ja kakkaraa töissä. Ei lopu virta kesken työpäivän eikä iske bugit. Ovat sitäpaitsi kevyemmät kantaa mukana.
My mind is willing, but purse is weak.

masal

Kyllähän kartalla täytyy osata suunnistaa ja pysyä, mutta GPS kyllä vähentää huomattavasti pilotin työkuormaa tuon suunnistuksen osalta ja hyvin oleellisesti vähentää eksymisen riskiä eli poistaa sen kokokaan kunhan pelit toimii. Ei se paperikarttakaan idioottivarma ole, tiedän tapauksen missä kartat ja muut paperit häipyivät avonaisen ikkunan kautta pihalle, yritä siinä sitten suunnistaa kartalta kun se katosi tuulen mukana... Lisäksi tiedän paljon paperikartan nimeen vannovia jotka sitten suunnistelevat vanhoilla paperikartoilla, kun ovat niin kallita päivittää ja pitäs uusia niin usein. No joo, alkuperäiseen kysymykseen seuraavaa:

Yleiskäyttöön varmasti on riittävä ihan tavallinen "käsiGPS", eli semmonen kännykän kokonen retkimalli. Sillä kyllä löytää oikean suunnan jos nyt eksähtämään pääsee niin auto, metsä kuin lentokäytössäkin. Itse käytän lentäessä paperikarttaa ja käsin tehtyjä laskuja ihan vaan mielenkiinnon vuoksi sekä tuota parjattua perus GPS:ää koska se ihan oikeasti vähentää stressiä harrastuksessa...

Autokäytössä maantiellä on varmasti paras vaihtoehto joku siihen tarkoitukseen tehty tiet ja risteykset tunteva navigointiohjelma.

Lentohommiin paras mielestäni olisi joku kiinteästi koneeseen asennettu lentokäyttöön tarkoitettu GPS missä on helposti päivitettävä karttapohja. Valitettavasti näiden hinnat ovat melkoisen korkeita enkä itse ainakaan vielä ole sellaiseen sen takia investoinut. Toki harkinnassa on tuollainen kiinteän ja käsiGPS:n välimalli kuten Garmin 196/296.

Koneeseen en lähtisi itse asentelemaan sellaisia virityksiä missä on monia eri purkkeja ja kasa piuhoja, niistä saa vaan näppylöitä kun ei kumminkaan toimi ja lähde yhdestä napista käyntiin. Lisäksi jos tuohon on näyttönä joku ipac tai vastaava niin ei kiinnosta ollenkaan se softien, sopivuuksien yms. kanssa puljaaminen. Sopii tietysti sellaisille joille tämä on osa harrastusta... mutta itselleni nuo vain lisäävät stressiä kun eivät suostu tottelemaan, tuntuvat toimivan joka kerta erilailla jos toimivat ollenkaan ;) Kokeiltu on.

Eli jos tarkoituksena on pilotin työkuorman vähennys niin perus GPS riittää mun mielestä, mutta karttanäyttönen on tietysti COOL varsinkin värillisenä.

Niin onhan sitten koneeseen tarjolla myös noita NAV/COM yhdistelmiä missä on yhdistetty radio ja GPS. Tuollainen saattaisi olla kokonaisedullisin vaihtoehto mikäli on tuota koneen paneelia itse tekemässä.

Pistäskö tähän loppuun vielä, että onhan se typerää olla ottamatta sitä GPS:ää mukaan koneeseen jos sellaisen omistaa, eikä ne yleiskäyttöiset perusvehkeet enää edes maksa juuri mitään. Tuohon vielä ajantasainen paperikartta päälle ja eikun suunnistelemaan ;)

Markku Salminen

Petri Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - maaliskuu 31, 2006, 18:15:20
Lainaus käyttäjältä: Petri Ahonen - maaliskuu 31, 2006, 17:52:52
Hyvä isä, lapset lapset, nyt rauhoitutaan itse kukin... ;D

Heh. Otti nokkiinsa... nooh, jätän aiheen kokonaan, ettei vallan räjähdä  ;D

;D en sentään; täällä rupesi vain tuo sanansäilä heilumaan sen verran kiivaasti että kipinöitä vain sinkoili...

Garmin 196 on ihan kiva peli. Näkyy suht mukavasti kirkkaassakin auringonpaisteessa, ja on muutenkin pätevä "veikko"
Kyllähän Karoliina siinä on oikeassa että jos vempain on koneessa niin miksi sitä ei käyttäisi...
Tuo mistä kerroin oli semmoinen "itseharjoittelutilaisuus" jossa ajattelin että kokeilen pelkästään peukalo-kartta-kompassi-kolminaisuuden avulla löytää perille, luovutinko liian nopeasti? Voi niinkin olla! Tuntui kyllä tosi hyvältä kun pystyi lyömään sen navin päälle eikä tarvinnut ruveta huutelemaan QDM:ää radioon... ;)
Sittemmin annoin sen olla päällä ja käänsin sen vain senverran sivuun että itse en sitä nähnyt... masokismia? Voi olla ;D

Antaahan nuo apparaatit lisävarmuutta kun suunnistaa kotikumpuja kauemmaksi.

Lopuksi(?) vielä sanoisin että opetellaanhan me aina ensiksi kävelemään ennekuin aloitamme juoksemisen. Minä pidän sormi-kartta.kompassi-kolminaisuutta yllä ja välillä Garminin annan vahvistaa sen että olemme samoilla viivoilla...


marquise

... ja alkuperäiseeen kysymykseen palatakseni:

ostin aikanaan mukana kannettavaksi vara-GPS:ksi Garminin 296:n.  Lentokoneessa se on ollut lähinnä salkun pohjalla kakkaran, Leathermanin ja kolmannen taskulampun seurana.  Viime kesänä kuitenkin lähdimme koko perheen voimin asuntoautolomalle USA:an.  Silloin keksin, että ko. vehkeeseen on saatavana ns. autokitti ja kattavat maantiekartat sekä Euroopasta että Amerikasta,

Autokittiin sisältyy kojelaudan päälle tuleva lyijyhauleilla täytetty jalusta joka pysyy tukevasti paikallaan; lisäantenni imukuppikiinnityksellä ja tupakansytyttimeen tuleva virtajohto, jossa on myös integroitu kaiutin. 

Ohjelmisto oli Suomesta Navitec:ilta ostettu Garminin "City Select" joka ylitti 5-0 kaikki odotukset.  Emme tarvinneet kuukauden turneella paperikarttoja lainkaan. 

Kävimme mm. New Orleansilla isolla hautausmaalla (jossa voi ajaa autolla) ja tämä vempele tunsi nimeltä jopa kaikki hautausmaan kujatkin. :=

Ääniopastus suomen kielellä toimi tosi hyvin.  Yhden ainoan kerran kone tuli hulluksi Washington DC:n kehätiellä; se ajatti meitä neliapila-risteyksen ramppeja a edes takaisin ja loputtomiin kunnes otimme oikeuden omiin käsiin ja ajoimme sinne minne hyvältä tuntui.

Lisävarusteena meillä oli mukana (lentokoneesta lainattu) tablet PC, joka oli USB:in kautta kiinni Garminissa.  Sillä saatiin aikaan varsin kätevä isokokoinen "moving map" jota voi zoomata etusormen kynnellä edes sun taas.  Vaimo, joka ei ole niitä innostuneimia paperikartan lukijoita, innostui koko lailla 5 minuutin briefauksella tähän "puhuvaan karttaan".

PC:ssä oli mukana koko mantereen karttatietokanta, ja sen avulla suunniteltiin seuraavan päivän reitit ja ladattiin tarvittava kartamosaiikki Garminin muistiin.

Kaipa se toimisi lentokoneessakin.

Peter

Gerhard Barkhorn

Aina täällä tapellaan....  ;D.

Eli ei varmaan paras mahdollinen mutta itse olen käyttänyt Ipaq 3630:een asennettua PocketFMS sovellusta, joka on siis ilmainen, www.pocketfms.com. Ipaq:iin saa sitten tarpeen mukaan asennettua muitakin sovelluksia, joilla pärjää maalla ja merellä. Tuohon GPS vs. kartta keskusteluun kommentoisin sen verran että mulle on kyllä ihan sama millä joku muu lentäjä suunnistelee. Kannattaa kuitenkin aina välillä kokeilla minkälaista on lentää minimikorkeuksissa matkalentoa ilman sitä GPS:ää. Onko tuo Garmin muuten ainoa valmistaja joka tekee ilmailukäyttöön soveltuvia GPS laitteita? Kun muista ei ainakaan juurikaan mainita.

Teuvo Okkonen

Näinkin voi käydä, liekkö viimeinen kerta harrasteilmailussa.  katso liite!
Teuvo Okkonen

Tuomas Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: Gerhard Barkhorn - huhtikuu 24, 2006, 14:20:59
Onko tuo Garmin muuten ainoa valmistaja joka tekee ilmailukäyttöön soveltuvia GPS laitteita? Kun muista ei ainakaan juurikaan mainita.

http://www.avmapnavigation.com/

http://www.lowrance.com/aviation/default.asp

Lowrancen gepseistä ainakin joistain malleista sai garminin tapaan "simulaattorisoftan" jolla voi harjoitella vehkeen käyttöä kotipc:llä. Siinä taisi muuten myös saada NMEA-inputin toimimaan, eli FS2004:n kanssa gpsout.dll voisi toimia toiselta koneelta (tai jollain virtuaalisarjaporttiajurilla)

//Tuomas

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod