Rotax 912 mittaristo

Aloittaja Jari Kaija, maaliskuu 23, 2006, 21:54:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jari Kaija

Mikä on rotaxin mittariston mittarien reikien koko. Onko se tuo ns. vakio 52mm? :huh:

Sen kummemmin kiinnosta, mutta olisi reikiä porattavana tuohon
mittaritauluun, ennen sen niittaamista lopullisesti paikoilleen ja olisi
hyvä, että mittarit eivät menisi rei'istään läpi. Polkimien seasta niitä
on hieman vaikea lukea  8) Ja jos nyt jollakulla tuli mieleen, että
mites ne bilteman mittarini? Heh, kyllähän ne ovat olemassa ja
pysyvät. Menevät tulevaan 'suoveneprojektiin'. Heh, olipas taas
virkistävää säväyttää 'vanhoja partoja' niidenkin olemassaololla  ;D
Nojaah, sen verta, että en rupea rotaxin minimittarista tihruamaan
kierroksia, joten siihen fixataan tuo laatubiltema.

Katselin tuossa mittaristopaketteja rotaxille ja yksi asia pisti silmääni.
Osassa "instrument package":eissa ei ollut CHT, eli sylinteripään lämpömittareita
ollenkaan. Onko tuo kuinka tarpeellinen mittari todellisuudessa vesi ja
öljylämpömittarien lisäksi?

Lauri Lounasheimo

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - maaliskuu 23, 2006, 21:54:59
Mikä on rotaxin mittariston mittarien reikien koko. Onko se tuo ns. vakio 52mm? ...

Kyllä se on 52 mm.

Lainaa
Katselin tuossa mittaristopaketteja rotaxille ja yksi asia pisti silmääni.
Osassa "instrument package":eissa ei ollut CHT, eli sylinteripään lämpömittareita
ollenkaan. Onko tuo kuinka tarpeellinen mittari todellisuudessa vesi ja
öljylämpömittarien lisäksi?

Rotax 912:ssa on valmiina lämpöanturit 2- ja 3-sylinterien kansissa, siis oikealla takana. Näitä lämpöantureita on yleisimmin tituleerattu CHT:ksi. Mistään (muusta) veden lämpömittarista en ole kuullutkaan.

Minäkin haluaisin tietää, mittaako ko. anturit sylinterinpään metallin lämpöä vai onko ne porattu vesikanavaan asti?
Ja onko sillä miten suurta väliä kumpaa ne mittaa?

Ehkä Aerotecnon pojat osaavat vastata tähän...

/Lare

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Lauri Lounasheimo - maaliskuu 24, 2006, 02:30:02

Rotax 912:ssa on valmiina lämpöanturit 2- ja 3-sylinterien kansissa, siis oikealla takana. Näitä lämpöantureita on yleisimmin tituleerattu CHT:ksi. Mistään (muusta) veden lämpömittarista en ole kuullutkaan.

Minäkin haluaisin tietää, mittaako ko. anturit sylinterinpään metallin lämpöä vai onko ne porattu vesikanavaan asti?
Ja onko sillä miten suurta väliä kumpaa ne mittaa?

Ehkä Aerotecnon pojat osaavat vastata tähän...


No viimeistään sunnuntaina koulutuksessa tuon kuulee, muttamutta. Tässäpä yksi paketin
myyjä lisää. Tässä "paketissa" taasen on CHT, muttei vettä. Kuitenkin teksti höpisee, että
sekin anturi koneesta jo valmiina löytyisi ja mittarikin on erikseen myytävänä. Hmps...

http://www.skydrive.co.uk/sd_ei_91.asp

Juu, en ole vieläkään kömpinyt varastoon tutkiakseni mottia enemmälti. On alimmaisena
laatikossaan alumiinien alla. Lauantai-iltana se kuitenkin täytyy sieltä nappasta esille ja
ottaa koulutukseen mukaan ihmeteltäväksi.


Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - maaliskuu 24, 2006, 03:22:29

No viimeistään sunnuntaina koulutuksessa tuon kuulee, muttamutta. Tässäpä yksi paketin


Elieli, koulutuksen tulosta  :P. Vaikkakin vesilämpömittariakin 912:een myydään, niin sitä
ei normaalisti koneeseen pistetä. Sylinterinpään lämpömittari on se käytetty instrumentti.

P.Lehtinen

Pieni selvitus 912 lämpömittareista:
Rotax ilmoittaa kannenlämpötilan-ei veden eikä varsinaisen tulpan alle tulevan termoelementin kautta CHT:tä joka on yleisesti käytetty ilmajäähdytteisissä.
912 anturit sijaitsevat Laurin mainitsemissa paikoissa. Ne eivät ole tekemisisssä veden kanssa vaan mittaavat sylinterinkannen lämpötilaa läheltä vesitilaa. On aivan sama käytetäänkö siitä nimitystä CHT tai vedenlämpö. Kumpikin on väärin...Ehkäpä oikea nimitys olis juurikin kannenlämpötila. Ilmajäähdytteisissä (limbach) mitataan tulpan alle laitettavalla termoelementillä juurikin sylinterinpään (CHT) lämpötilaa kuumimmasta paikasta kantta.
Mittarimerkintöjä ajatellen CHT voisi olla järkevin vaikkei nyt aivan sitä kirjaimellisesti tarkoitakkaan.
Monimutkaista, mutta  elämä on :thumbsup:
Öljynlämpömittarin anturi on suoraan kosketuksissa öljyyn ja ilmoittaa juurikin öljyn lämpötilan. Yksinkertaista, eikö?

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod