PIK 20 E ja Rotax 501/502/503

Aloittaja mikakoski, maaliskuu 17, 2006, 09:36:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mikakoski

Nettilähteiden mukaan E-PIKissä on käytetty Rotaxin 501-503 koneita. Toisten lähteiden mukaan Rotax on jo lopettanut ko. moottoreiden varaosapalvelun ja siirtymässä muutenkin pois ilmailun piiristä. Kuitenkin Rotaxeja vielä käytetään, joten millainen on varaosien saatavuus (tällä hetkellä) ja onko varaosien saatavuus tulevaisuudessa ratkaistu jollain muulla tavalla?

t. Mika Koski

Markku Hiedanpää

Moottoripyypit ovat Rotax 501 ja 505, joista 505 on tuplatulppaversio.

Varaosapulma on tullut tietoon tämän talven aikana, varaosien saatiin tai niiden korvaamiseen ei ole tullut esitystä tai hakemusta.
Joten pulmaan ei ole vielä otettu kantaa.

viper

Lainaus käyttäjältä: mikakoski - maaliskuu 17, 2006, 09:36:01
Nettilähteiden mukaan E-PIKissä on käytetty Rotaxin 501-503 koneita. Toisten lähteiden mukaan Rotax on jo lopettanut ko. moottoreiden varaosapalvelun ja siirtymässä muutenkin pois ilmailun piiristä. Kuitenkin Rotaxeja vielä käytetään, joten millainen on varaosien saatavuus (tällä hetkellä) ja onko varaosien saatavuus tulevaisuudessa ratkaistu jollain muulla tavalla?

t. Mika Koski

Uskoisin, että noihin moottoreihin saa varaosia ainakin moottorikelkkoja huoltavista ja myyvistä firmoista, koska ainakin tuo 503:nen rotax on vielä pitkään käytössä moottorikelkoissa.

P.Lehtinen

Rotax 501 ja 505 ovat tyyppihyväksyttyjä moottoreita. Tyyppihyväksyttyihin 2-t moottoreihin Rotax ei ole enää moneen vuoteen toimittanut varaosia. 503 on lähellä em. moottoreita mutta näiden UL-moottoreiden osilta puuttuu FORM 1 jonka tyyppihyväksytty moottori vaatii.
503 osista jotkut saattavat käydä 501/505:seen mutta niiden käytöstä on haettava erillinen lupa lentoturvallisuushallinnolta koska ovat "ilman papereita"
Rotax ei ole pyrkimässä pois ilmailumoottoreiden tuotannosta, vain tyyppihyväksyttyjen 2-t moottoreiden osalta tuotanto on loppu. BRP(rotax) valmistaa yhä 447/503/582 moottoreita ilmailukäyttöön ja toimittaa niihin varaosia. Osat ja moottorit löytyvät meidän kautta osa suoraan hyllystä osa pienellä viiveellä.

Älkää missään tapauksessa laittako noita kelkan harakiriosia lentolaitteeseen. Muistakaa aina, että olette tekemisissä ilma-aluksen kanssa. Jos lynxi poikii lapin kairaan se ei aiheuta varmastikaan muuta kuin vitutuksen, mutta jos PIK20E simahtaa 50 m korkeudessa voi seuraukset olla kohtalokkaat.



viper

Lainaus käyttäjältä: P.Lehtinen - maaliskuu 20, 2006, 13:45:26
Rotax 501 ja 505 ovat tyyppihyväksyttyjä moottoreita. Tyyppihyväksyttyihin 2-t moottoreihin Rotax ei ole enää moneen vuoteen toimittanut varaosia. 503 on lähellä em. moottoreita mutta näiden UL-moottoreiden osilta puuttuu FORM 1 jonka tyyppihyväksytty moottori vaatii.
503 osista jotkut saattavat käydä 501/505:seen mutta niiden käytöstä on haettava erillinen lupa lentoturvallisuushallinnolta koska ovat "ilman papereita"
Rotax ei ole pyrkimässä pois ilmailumoottoreiden tuotannosta, vain tyyppihyväksyttyjen 2-t moottoreiden osalta tuotanto on loppu. BRP(rotax) valmistaa yhä 447/503/582 moottoreita ilmailukäyttöön ja toimittaa niihin varaosia. Osat ja moottorit löytyvät meidän kautta osa suoraan hyllystä osa pienellä viiveellä.

Älkää missään tapauksessa laittako noita kelkan harakiriosia lentolaitteeseen. Muistakaa aina, että olette tekemisissä ilma-aluksen kanssa. Jos lynxi poikii lapin kairaan se ei aiheuta varmastikaan muuta kuin vitutuksen, mutta jos PIK20E simahtaa 50 m korkeudessa voi seuraukset olla kohtalokkaat.




Joo tosiaan ei tullut mieleen, että nuo rotaxit on typpihyväksytty erikseen ilmailukäyttöön ja tosiaan silloin niitä kelkka-käyttöön tarkoitettuja osia ei voikkaan käyttää. 

temeli

 Olisi mielenkiintoista tietää mitä eroa on  kelkkakäyttöön tarkoitetun 503  ja ilmailurotaxin  osilla? Esimerkiksi tiivistesarjoilla
ja mäntä/ männänrengassarjoilla? Onko kampiakseleissa ja kiertokangissa minkalaisia  materiaali ja laatueroja?

P.Lehtinen

Kelkan 503 moottorin ja UL-moottorin osista jotkut kyllä käyvät keskenään. Mutta materiaaleissa on eroja kuten esim. männätappi on UL-moottorissa paksumalla seinämällä->vahvempi. Kampiakseli on vahvemmin laakeroitu ainakin vanhempiin kelkan moottoreihin verrattuna. Kiertokangen laakereista ja materiaaleista ei ole tietoa, koska BRP ei anna enää korjata kampiakselia missään ilmailumoottorissa(mukaanlukien 2-t ja 4-t moottorit). Ainoa toimenpide on vaihtaa se jos on tunnit täynnä tai muita vaurioita. Tiivisteet saattavat olla samaa materiaalia jos puhutaan kelkan koneen ja UL-koneen alkuperäisosista. Ainakin tarviketiivisteet ovat erilaisia.
Kaikkien ilmalukäyttöön tarkoitetut BRP:n osat käyvät eri tarkastuslinjan kautta kun muuhun käyttöön tarkoitetut osat. Esimerkiksi 912 kaasuttimen kalvoille tehdän ultraäänitarkastus.

temeli

 Kiitoksia tiedoista. Itse en kyllä voi moittia kelkkarotaxin osiakaan kun on tullut sellaisilla lennettyä n.500 tuntia ilman
yhtään moottorista johtuvaa pakkolaskua.

mikakoski

Onko oikea tulkinta asiasta se, että ns. kulutustavaraa kohdalla varaosien saatavuudessa ei ole ongelmaa, mutta jos "menee isommin rikki", niin silloin pitää moottori vaihtaa tai yrittää hyväksyttää jokin ei UL -moottorin osa, jos sellainen löytyy Rotaxin rinnakkaismalleista?



Lainaus käyttäjältä: P.Lehtinen - maaliskuu 20, 2006, 21:02:26
Kelkan 503 moottorin ja UL-moottorin osista jotkut kyllä käyvät keskenään. Mutta materiaaleissa on eroja kuten esim. männätappi on UL-moottorissa paksumalla seinämällä->vahvempi. Kampiakseli on vahvemmin laakeroitu ainakin vanhempiin kelkan moottoreihin verrattuna. Kiertokangen laakereista ja materiaaleista ei ole tietoa, koska BRP ei anna enää korjata kampiakselia missään ilmailumoottorissa(mukaanlukien 2-t ja 4-t moottorit). Ainoa toimenpide on vaihtaa se jos on tunnit täynnä tai muita vaurioita. Tiivisteet saattavat olla samaa materiaalia jos puhutaan kelkan koneen ja UL-koneen alkuperäisosista. Ainakin tarviketiivisteet ovat erilaisia.
Kaikkien ilmalukäyttöön tarkoitetut BRP:n osat käyvät eri tarkastuslinjan kautta kun muuhun käyttöön tarkoitetut osat. Esimerkiksi 912 kaasuttimen kalvoille tehdän ultraäänitarkastus.


P.Lehtinen

Kyllä tulkintasi on sinnepäin.. Tyyppihyväksyttyyn ei saa osia mutta UL-moottoriin saa. Kuten edelläpäin mainitsin, jotkut osat ovat sopivia mutta ilman FORM1 paperia. Eli IH:lta  täytyy anoa lupaa osan käyttämiseen tyyppihyväksytyssä.
UL- moottoreihin saa osia (vanhempiin vaihtelevasti) mutta jos esim. R462 "menee isommin rikki" voi olla edullisempaa vaihtaa moottori esim 503 tai 582 malliin-edellyttäen että se on mahdollista koneen muiden ominaisuuksien kanssa ja moottorityypin vaihtoon saa IH:lta luvan(jos ko. konetyyppiin ei ole toista moottorityyppiä hyväksytty) 
Esim. C22:sessa on alunperin R462 ja sen tilalle on laitettu sekä R503 ja R582:sia.

mikakoski

Ihan kuriositeettina ja kustannuslaskelmia varten, paljonko maksaisi uusi moottori PIK-20 E:hen?




Lainaus käyttäjältä: P.Lehtinen - huhtikuu 03, 2006, 21:58:29
Kyllä tulkintasi on sinnepäin.. Tyyppihyväksyttyyn ei saa osia mutta UL-moottoriin saa. Kuten edelläpäin mainitsin, jotkut osat ovat sopivia mutta ilman FORM1 paperia. Eli IH:lta  täytyy anoa lupaa osan käyttämiseen tyyppihyväksytyssä.
UL- moottoreihin saa osia (vanhempiin vaihtelevasti) mutta jos esim. R462 "menee isommin rikki" voi olla edullisempaa vaihtaa moottori esim 503 tai 582 malliin-edellyttäen että se on mahdollista koneen muiden ominaisuuksien kanssa ja moottorityypin vaihtoon saa IH:lta luvan(jos ko. konetyyppiin ei ole toista moottorityyppiä hyväksytty) 
Esim. C22:sessa on alunperin R462 ja sen tilalle on laitettu sekä R503 ja R582:sia.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod