Thielertillä vaikeuksia...

Aloittaja Toma, huhtikuu 24, 2008, 18:17:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

Terveisin
Tom Arppe

Nuutti

Thielert kertoo sivuillaan Thielert Aircraft Engines GmbH:n jättäneen konkurssihakemuksen. (lähde)

pimattil

Osakekin menetti lähes 80 % arvostaan hetkessä... ei kovin valoisalta edelleenkään dieselien tulevaisuus näytä. >:(
- Pirkka -

Toma

Kaikki tämä todistaa vain sitä että lentokoneen moottoria ei todellakaan ole helppo tehdä.
Loppujen lopuksi pienet sarjat, verrattuna ajoneuvoteollisuuten (auto), tosin hinta per/yksikkö on varmaan kovempi mutta vastuu/testaus/sertifiointi sitäkin suurempi.
vastakohdat korostuvat teho-paino-kestävyys.
Tulee vain mieleen että kyllä ne mahtoivat suunnitella hyviä moottoreita 40-50 luvulla kun vieäläkin ovat yleisimpiä lentokonemoottoreita, vai eikö vieläkään ole oikeita vaihtoehtoja...

Pitääpä taas heittää yksi uusi/wanha konstruktio näytille

http://www.dair.co.uk/

mitä mieltä arvon lentokonemoottoriraati on tuosta?
Terveisin
Tom Arppe

Toma

Pistetään veto pystyyn...
Continentalilta tulee sertifioitu Dieselmoottori ennen vuoden 2009 loppua, ja Joko edellämainittu, Cessna tai Lycoming ostaa Thielertin konkurssipesän pois kuleksimasta.
Terveisin
Tom Arppe

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: Toma - huhtikuu 25, 2008, 19:29:17
Pitääpä taas heittää yksi uusi/wanha konstruktio näytille
http://www.dair.co.uk/
Dair on varmaankin hengissä, mutta uudella nimellä.

http://ppdgemini.com/

on nimittäin niinpaljon yhteistä, että se ei voi olla sattumaa.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Toma

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - huhtikuu 25, 2008, 22:05:44
Lainaus käyttäjältä: Toma - huhtikuu 25, 2008, 19:29:17
Pitääpä taas heittää yksi uusi/wanha konstruktio näytille
http://www.dair.co.uk/
Dair on varmaankin hengissä, mutta uudella nimellä.

http://ppdgemini.com/

on nimittäin niinpaljon yhteistä, että se ei voi olla sattumaa.

Niitten FAQ sivulta:
6. Are there any other versions of the engine in development?
Powerplant Developments in co-operation with our associated company Weslake
has completed design studies for Gemini engines of up to 600 horsepower.
Currently the Gemini 125 (a 125 HP Turbocharged version of the Gemini 100) is in
development along with a Gemini 200.
Terveisin
Tom Arppe

PVartia

Näyttäisi tarkoittavan ennemminkin yrityssaneerausta kuin konkurssia, vielä.

Mutta uusia rahoittajia ja uskottava jatkosuunitelma olisi hakusessa.


Juha Karjalainen

Lainaus käyttäjältä: Toma - huhtikuu 25, 2008, 20:03:32
Pistetään veto pystyyn...
Continentalilta tulee sertifioitu Dieselmoottori ennen vuoden 2009 loppua, ja Joko edellämainittu, Cessna tai Lycoming ostaa Thielertin konkurssipesän pois kuleksimasta.

Saapa nähdä, jenkkejä ei kuitenkaan dieselit ole tähän mennessä kiinnostaneet; tosin tilanne saattaa hyvinkin muuttua nyt kun siellä itketään kovasti kohonneen bensanhinnan perään (kohta kolkutellaan 4 USD/gall rajaa, hui kauhia, sehän alkaa lähennellä 0,7 EUR/litra!).

Nyt tosin on muilla valmistajilla tilaisuus vallata markkinoilta Thielertin hallussaan pitämä osuus. Veikkaan, että Diamond tulee korjaamaan tästä suurimman potin, jollei nyt sitten yllärinä joku muu ehdi julkistaa omaa moottoriaan ja laita täyttä rähinää päälle markkinoinnissaan. Diamondhan on perustanut oman Austro Engine -nimisen moottoritehtaan tekemään lentodieseleitä (http://www.austroengine.at/?changelang=2) ja nämä moottorit alkavat olla valmiita sertifiointia varten. Diamond odottaa saavansa sertifioinnin 125 kW Austro moottorille jo tämän vuoden heinäkuussa, joten Thielert tai sen toiminnan jatkaja saa tästä melkoisen vastuksen. Sinänsä nuo moottorit taitavat olla keskenään melko samanlaisia, sillä Austro Enginen moottorikin perustuu Mersun autonmoottoriin.


pimattil

Lainaus käyttäjältä: Juha Karjalainen - toukokuu 14, 2008, 15:22:24
Saapa nähdä, jenkkejä ei kuitenkaan dieselit ole tähän mennessä kiinnostaneet; tosin tilanne saattaa hyvinkin muuttua nyt kun siellä itketään kovasti kohonneen bensanhinnan perään (kohta kolkutellaan 4 USD/gall rajaa, hui kauhia, sehän alkaa lähennellä 0,7 EUR/litra!).

Olen itse kolmatta vuotta seurannut erästä jenkkiläistä kirjoituspalstaa ja silloin aluksi mielipiteet dieseliä kohtaan olivat hyvin jyrkkiä. Lentopolttoaine oli edullista eikä oikeasti mitään syytäkään katsella muuhun suuntaan. Sen jälkeen autobensan käyttö on lisääntynyt jonkin verran ja siihen on alettu laittaa etanolia joukkoon. Ympäristöaktivistit ovat 100LL:n kimpussa joten siinä on aivan toisenlaista vipuvartta päästä siitä eroon kuin on aiemmin ollut. Sitten tietenkin mainitsemasi hinta. Nykyään siellä selvästi aktiivisemmin ollaan kiinnostuneita muistakin vaihtoehdoista. Varsinkin jos suuntaus ja kehitys on mitä se on ollut tässä viime aikoina niin en itse näkisi mitenkään mahdottomana että diesel alkaisi sielläkin puolella nostaa päätään. Tätä en olisi kirjoittanut vielä pari vuotta sitten.
- Pirkka -

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod