Kootut moottorilinkit

Aloittaja Toma, helmikuu 28, 2006, 14:21:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tapani Honkanen

Kyllähän se on helppoa lentää Marsissa helikopterilla. Aluksi kun luin jutusta, niin iski vanhan ihmisen pessimismi. Kun monen foorumikaverien optimismin on oltava kertaluokkaa suurempi nuoresta iästä johtuen,  (jotta olisi elämällä merkitystä ja jatkumoa), verrattuna vähän mutta kaiken mahdollisen kokeneen näkökulmasta, niin tahdoin jäädä yksin. Siis olinhan minäkin optimisti, jopa TM-n viisikymmeluvun jutut, Atoomipommilla kuuhun ja Marsin valloitus innoitti. Alkuopiskeluvaiheessa oli tuo Kuun pinnalle astuminen v. -69 teki minustakin melkein osallisen ihmeestä. Siinähän työn lomassa ja eläkkeellä vuosikymmen, meni puoli vuosisataa.   Piti tuossa pessimismissään turvautua itse laskemalla tarkistaa homman vaikeus. Yhdessä foorumissa otin kantaa tähän(kin) asiaan.
https://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=30162.0
Kyllähän Martin ponnistelut ja aikaansaannokset maan vetovoiman hallinnassa ovat yhtä merkittäviä kuin NASA:n puuhailut Mars-kopterilla.

Seppo Koivisto

Kreikkalainen Heron Engines on julkistanut videon 130 hv:n kaasuturbiinista. Nettisivuilla ei löydy vielä tietoja. www.heronengines.com

https://youtu.be/PrMULsX0mMQ

Aki Suokas

Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

JaakkoR

PBS:n turbiinia ei taida olla asennettu RV-10:tä pienempiin, Heron on ensimmäinen ultrassa.

Aki Suokas

#54
PBS kuvissa  se työntöpotkurikone on VUT 001 Marabu.  MTOW 600 kg  tyhjäpaino siinä 300 kg luokkaa.  Joten kyllä on saman kokoinen kuin Bristell.

https://www.youtube.com/watch?v=87gHvSXeIKw

Bristell on painavampi.   Bristell  B23 ; MTOW 750 kg  tyhjäpaino 435 kg. Bristell Classis MTOW 600 kg, tyhjä n 330 kg (kun video täsmää pitkäsiipiseen versioon, ei lyhytsiipiseen).
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Seppo Koivisto

Stuttgart Engineeringin potkuriturbiini on asennettu Avid Flyeriin vuonna 2017, mutta kone ei ilmeisesti ole lentänyt. Turbiinin voisi tilata 1000 € ennakkomaksulla. Jos tämän vuoden loppuun mennessä tulee 500 tilausta, projekti toteutuu.
http://www.stuttgart.engineering/

Aki Suokas

Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Seppo Koivisto

Sport Aviation -lehdessä 1/2022 oli juttu uustuotantoa olevasta parannetusta A-Fordin lohkosta, kampiakselista ja kiertokangista ($3950). Muuten voi käyttää alkuperäisiä A-Fordin osia tai uustuotantoa.Valitettavasti myös paino lisääntynyt 20 kg. 40-110 hp, 316 lbs sis. potkurin, jäähdyttimen ja nesteet (O-200 247 lbs).
http://www.modelaengine.com/
https://burtzengine.net/

Hollannista löytyy edustaja: https://www.mekaengineparts.com/
Kansi 6,5 puristussuhteella: https://secretsofspeed.com/rocket-428-images

Martti Mattila

No pahus, olin jo siirtänyt sivuventtiili projektini mappi Ö hön mutta nyt se täytyy nostaa taas pöydälle. Tuo rautalohkon painonlisäys on väistämätön seuraus kahden runkolaakeripedin lisäämisestä. Ihmeen halpa tuo jos viiteen tonniin. Tosin sillä summalla saa käytetyn Rotax nelarin Saksasta. Ihan kätsysti lensi Pietenpol valurautamoottorilla Old Rhinebecissä.                                      Valuraudasta sen verran että huono onninen Thielert Diesel oli alumiinilohkoinen mutta samaa Mersun perusmoottoria käyttävä Austro Centurion Diesel on alkuperäisellä valurautalohkolla ja neljäkymmentä kiloa painavampi. Kuva alumiinisesta Donovan D moottorista, noin tuplahinta ja puolet kevyempi.               
 

Seppo Koivisto

DeltaJet 500 -liidintä kehittämässä ollut kaveri kehui ainakin BMW:n ilma-öljy-jäähdytteistä moottoripyörämoottoria värinättömäksi ja helpoksi käyttää (polttoaineen suihkutus). BMW:n bokserin uusimpaan versioon on tainnut tulla vesijäähdytys.
http://www.exodusairsports.co.uk/deltajet-500-stingray/choice-of-engine-power.htm

BMW:n bokseri Cherry BX-2:ssa.
https://spang-air.de/e/html/bmw_-_engine.html

Seppo Koivisto

Astron Aerspacen moottori kehittää 160 hevosvoimaa 25 000 kierroksella ja painaa 16 kg. Kiertomäntämoottorin tiivistysongelmat on ratkaistu pienillä toleransseilla ja suurella pyörimisnopeudella, jolloin "ilma ei ehdi karata minnekään moottorin käydessä".
https://astronaerospace.com/

Tapani Honkanen

Ei tahdo ymmärtää tuota. Jos se mäntä on tuommoinen möykky lieriössä/kiekossa ja sylinteri kolo vastaavassa toisessa kiekossa, niin kulma missä tehdään puristustyö ja paisuntatyö, on hyvin pieni kulma akselin pyörintäkulmasta (360 °).  Hyödyksi saadaan vähäinen energia. Vaikka onkin  melkoinen kulmanopeus, ei tehoksi saada kovinkaan paljon. En jaksanut kuunnella koko tarinaa, onko noita "sylintereitä" kehällä paljonkin ja millainen muoto niissä on?

Seppo Koivisto

Puristus- ja paisuntatyön kulma oli muistaakseni luokkaa 270 astetta. Tiivistävässä kiekossa oleva kolo on kai lähinnä siksi, että "möykky" mahtuu pyörähtämään ympäri. Puristuskiekossa möykyn pyöristetty reuna tekee puristustahdin ja samaan aikaan suora reuna imutahdin. Työkiekossa taas suorassa reunassa tapahtuu työtahti ja pyöristetyssä poistotahti. Yhdessä yksikössä on neljä kiekkoa ja yksi työtahti kierrosta kohti.

Seppo Koivisto

Lainaus käyttäjältä: Seppo Koivisto - heinäkuu 05, 2021, 11:56:45
Yamaha ja japanilainen ShinMaywa ovat sopineet moottorien kehittämisestä pienkoneisiin. Tarkoituksena on ilmeisesti sovittaa Yamahan moottori ultraan.
Yamahan ja ShinMaywan kone on lentänyt ja projekti jatkuu.
https://global.yamaha-motor.com/news/2022/0926/shinmaywa.html
https://www.shinmaywa.co.jp/aircraft/english/news/pdf/22-09-26_en.pdf

https://youtu.be/eTyQq4xPei8

Seppo Koivisto

USA:n armeija on rahoittanut LiquidPiston-firman ei-Wankel kiertomäntämoottoria. Sitä olisi tarkoitus käyttää hybridivoimanlähteenä uusissa VTOL drooneissa, koska moottori pystyy käyttämään myös dieseliä/jettiä.
https://www.liquidpiston.com/how-it-works
https://www.thedefensepost.com/2022/09/16/liquidpiston-electrification-us-army-drones/


Seppo Koivisto

Kuplan kampikammioiden valmistus on alkanut Brasiliassa uusilla VW-logottomilla työkaluilla. Ehkä heidän lentomoottoriprojektikin alkaa edistyä.
https://www.kitplanes.com/vw-type-i-engine-cases-change-is-in-the-air/

Seppo Koivisto

Puolalainen firma tekee alennusvaihteita joka lähtöön.
https://www.aerotech-poland.com/

Seppo Koivisto

Taiwanilainen Yusimiti näyttäisi olevan modernisoitu O-200.
https://www.yusimiti.com.tw/

Martti Mattila

Mekaaninen RPM limitter kuulostaa hermostuttavalta myös modernisointi ontuu moottorin hengityksen osalta. Imuseos lämmitetään eli laajennetaan kaasuttimen jälkeen täytöksen heikentämiseksi. 2002 Airventuressa sanoin eräälle moottorivalmistajalle sen olevan huono homma tehon kannalta.Äijä melkein kävi kurkkuuni ja sanoi "Väitätkö Continentalin olevan väärässä" Vastasin vain että on tuo helpohko korjata jälkeenpäin.
Jäi sen verran kaivelemaan että menin keskustelemaan asiasta Superrior moottoreiden chalettiin. Siellä vahvistettiin minun olevan oikeassa ja Superriorissa imuputket olivatkin Öljypohjan ulkopuolella. Superriorin konkurssi ei muuta tätä tosiseikkaa että turhaan lämmitetty imuseos vähentää täytöstä mutta se ei haittaa silloin kun sitä ei tiedä.

Seppo Koivisto

Continentalin O-200:ssa imuputket eivät kulje öljypohjan läpi ja moottori on kuuluisa kaasuttimen jäätymisestä. O-235:ssä ja useissa muissa Lycomingin moottoreissa imuputket taas kulkevat öljypohjan läpi.

Martti Mattila

Koulumuistojeni mukaan imuilma jäähtyy noin 12 Celsiusastetta kaasuttimen läpi kuljettuaan johtuen Polttoaineen höyrystymisen eli faasinmuutoksen vaatimasta lämmöstä.
Siitä syystä kaasuttimellisissa moottoreissa imuilma lämmitetään ennen kaasutinta yleensä pakoputken ympärille tehdyssä lämmönvaihtimessa niissä olosuhteissa joissa on vaara imuseoksessa olevan veden jäätyminen. Kaasuttimen jälkeisen imuseoksen lämmittämisellä korkeintaan voidaan ehkäistä seoksen polttoaineen pisaroitumisvaara imuputkistossa. 

Tietysti jos kaasutin on kiinnitetty laipalla lämpimään öljypohjaan voi näin johtuva lämpö auttaa jäätymisilmiössä. Tämä siis kaasutinmoottoreissa ja siihen liittyen Rolls Royce kertoi Merlinistään että kyllä heilläkin olisi pystytty tekemään polttoaineen ruiskutuksella varustettuja moottoreita kuten Daimler Benz 600 sarja mutta se olisi aiheuttanut tehonhukkaa juuri huonomman täytöksen kautta. Välijäähdyttimet tulivat pakokaasuturbojen myötä. Nykyajan autoissa ECU hoitaa kaikki, vanhaan aikaan Ilmanpuhdistimessa oli valintaläppä Kesä/Talvi myöhemmin termostaattiohjattu automatiikka. Lentokonemoottoreissa on pilotin vika jos ei ymmärrä mitä imuilman esilämmitys vaikuttaa ja milloin sitä tulisi käyttää. Tietysti meille kaikille on tärkeintä että moottori käy vaikka 15 hv. huonommalla max.teholla.

Teuvo Honkanen

Minulla oli aikoinaan Kawasaki 500 EN moottoripyörä,jolla ajettaessa lämpimällä ilmalla kuurosateen kastelemaan tienkohtaan,josta nousi höyryä,veto loppui ja moottori sammui.Parin minuutin pysähdys riitti ja taas mentiin.Ei tehnyt sitä enää sillä reissulla vaikka olisi ollut samanlainen kohta hetken kuluttua tiessä.Tästä opin että käytin moottorin ennen lentoa lämpimäksi ja pysäytin moottorin ja annoin lämmön vaikuttaa kaasuttimen runkoihin.Ne kun on eristetty kumilla moottorista niin ne ei lämpene kuten moottori vaan seistessä lämpö vaikuttaa imukanavista tulevasta lämmöstä.Anteeksi tämä tarkka selostus.Tuntuu tyhmältä tämä seuraus ja syy selostus.Tässä järjestyksessä nimenomaan.Meilläpäin on sanonta että joku ymmärtää jostakin yhtä vähän "kuin sika tuulimyllystä",niin sen tähden.   

Martti Mattila

Teuvo se taas osui asian ytimeen, en todellakaan ymmärrä miksi imuseosta eli täytöstä pitää lämmittämälä laajentaa sellaisissakin olosuhteissa missä ei ole vaaraa jäätymiselle mutta on kyllä vaara että moottoriteho ei riitä maavaikutuksen loputtua ja mennään tonttiin joko sakkaamalla tai auraamalla. Eli pakollinen täytöksen heikennysjärjestelmä. Mutta esilämmöstä on ollut jo kattava naru aikaisemmin joten pahoittelen että otin asian puheeksi. Meilläpäin on sanonta ( Olenhan asunut Ameriikassa) Dont argue with.... they drag you their level and beat you with experience.

Ansis

Ongelmana näissä perinteiseen tyyliin tehdyissä lentomoottoreissa on niiden varustaminen vain yhdellä kaasarilla pitkien imuputkien päässä, jolloin polttoaineseos kondensoituu putken seinämiin saaden aikaan hauskoja tilanteita joista enemmän vaikkapa turvallisuustutkinnan raporteissa.

Tässä yksi esimerkiksi, suomalaiset harrasterakentajat ovat niitä generoineet kymmeniä:

https://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/ilmailuonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/2023_1/l2022-02harrasterakenteisenlentokoneenonnettomuustikkakoskella17.4.2022.html
My mind is willing, but purse is weak.

Aki Suokas

Aiheesta on aiemminkin ohjetta ja vinkkiä ollut. Että suositus #1 on toteutettu 4v sitten.

https://www.easa.europa.eu/en/downloads/46145/fi

Taitaa ongelma olla että nykymeiningillä tiedon vapaaehtoinen selaus ja etsintä ei ole muodissa. 
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Rupeli

Sarjakuvaan viitaten miksi autobensiinin kanssa oltava tarkkana, eikö siinä nykyään ole 5% tai 10% jäänestoainetta mukana?

Aki Suokas


sarjiksen lopussa on viite missä tarkempi selitys

EASAN SIVUILTA LÖYTYY LISÄÄ TIETOA ASIASTA:
https://www.easa.europa.eu/system/files/dfu/EGAST_GA5-Piston-Engine-Icing-final.pdf

eli suurempi haihtuvuus (jolloin se sitoo enempi lämpöä)  ja suurempi sallittu vesipitoisuus bensassa
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod