Vanhan odotusta

Aloittaja tjh, helmikuu 10, 2024, 21:09:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tjh

Elämä opettaa, niin sanotaan. Poliikikoille ainakin että korkki auki turpa kiinni.
Mulle taas että:
Mitään ei saa jättää vattupuskaan ruostumaan. Ei, riihen orsille nostettu Mosse tai Warre olis nyt haluttua kamaa
Puhumattakaan kolmen ässän Datsunista. Ääh! Ääh! ja vielä kerran Ääh!
Miten vaan lie näitten alkupään ultrien kanssa. Alkaako itku ja kaipuu ennen vai jälkeen romukuskin.
Pitäskö sitä harkita muutaman "maitokärryversion" museoimista? nostoa sinne riihen orsille ettei myöhemmin taas ala v-tuttaa
(mitä liekin sanayhdistelmä tarkoittaa) 
Yllättävää kyllä nuoret jotka pääsivät ilmaan avokoneessa aikoinaan kaipaavat niitä, mutta eivät suostu nykyultran kuplaan nousemaan.
olisin kyllä halukas vielä saattamaan jonkun Beaverin lentokuntoon asti.
Löytyisköhän ohjeita hommaan? Lähinnä lupa/ilmoitus-asiat, materiaalit ja siiven kaaret/päällystys askarruttaa.
Nyt kun lakkoaalto sun muut viihteet jyrää halleja tyhjäksi, löytyy tilaa askarrella sen "turhan lentelyn" parissa.



Martti Mattila

Tuttu tuska tuo autohomma, mutta lentolaitteet olen säilönyt paremmin. Katon alta löytyy lentokuntoinen Ikarus Comco C 22 tarvitsee Rotax 503 moottorin. Muuten ok.
ja Beaver 550 ilman rättejä ja moottoria. Molempia tiedän olevan pappojen omistamana ja pyydetään samaa mitä on ite joskus maksettu eli mahdottomia.
Beaver Spectrum 550 on taas valmistuksessa Kanadassa Ceconite verhoilulla ja tuplamäärällä siipikaaria. Siiven alapuolen yhtenäinen kangaskenttä hälyttävän suuri pinta alaltaan. Mielestäni siihen tarttis tehdä välitukia. Säilytän myös, en omista yhtä Rans Courieria 503 Rotax moottorilla, en ole kysynyt hintapyyntöä. HTH järjestää verhoilukursseja ja muutakin apua sieltä varmaan saa. On se ihan turhaa laittaa laittaa ultraa romuttamoon, kiloja on vähän, romualumiinin hinta on käsittämättömän huono vaikka energia on kallista. Yhden alumiinikilon eroittamiseen savesta kuluu 25 kwh. Tieto on 55 vuotta sitten opittua, pitäneekö vielä paikkaansa. Katsoin ranskalaista Kasaile videota siellä vanhoja äijiä touhuamassa porukalla. Meillä täällä ollaan enempi yksittäistaistaistelijoita.

Gearman

Tuo on harmillisen totta. Siis, että yksittäistaistelijoita ollaan. Olen miettinyt miten saisi jonkun rakennus- tai peruskorjauskimpan aikaiseksi. Lämpimät tilat ja työkalut olisi. Projektejakin olisi valmiina toteutettaviksi. Rahoitus on kunnossa ja omalla työpanoksellaan voisi saada osuuden valmiista koneesta. Tai sitten vain hyvää kokemusta, ihan miten vaan. Vain kanssatekijät puuttuu.

tjh

Porukalla tälläset olis hieno toteuttaa.
Tämä harvaan asuttu kotimmaamme vaan sisältää niin rajoitetusti ja tasaisesti jaettuna niitä ilmailukärpäsen tai mutterikuoriaisen puraisemia.
Porukat ukkoontuu. Ehkä joku vetonaula voisi saada uusia harrastukseen mukaan. Kierros taivaalla halukkaalle tai muuta mukavaa.
Oma porukka olen minä. Parhaat lähteneet enkelten mukaan ja loput muuten vaan. Yksin kun lyö päätä seinään ei tuu tappelua.

kopterikuski

Lainaus käyttäjältä: Gearman - helmikuu 11, 2024, 10:57:58Tuo on harmillisen totta. Siis, että yksittäistaistelijoita ollaan. Olen miettinyt miten saisi jonkun rakennus- tai peruskorjauskimpan aikaiseksi. Lämpimät tilat ja työkalut olisi. Projektejakin olisi valmiina toteutettaviksi. Rahoitus on kunnossa ja omalla työpanoksellaan voisi saada osuuden valmiista koneesta. Tai sitten vain hyvää kokemusta, ihan miten vaan. Vain kanssatekijät puuttuu.
minkälaisia projekteja Sinulla on. Otappa yhteyttä.

tjh

Jotenkin hämärästi muistan jonkun yrittäneen Beaverin siipeen ceconite kangasta ja vaahtomuovikaaria.
Olis mukava tietää miten siinä kävi. Tuliko tehtyä ja millaisia tuloksia.
Mikähän siipiprofiili oli kyseessä, sun muuta. Ihan mielenkiinnosta vaan.

Martti Mattila

Juu olenkin juuri melkein tuo henkilö. Olavi Nieminen virttaalta osti rättivaurioutuneen Beaver 550.n Osti myös Wincraft yhtiöltä muutoskuvat siiven muuttamiseksi kovaksi PVC vaahtokaari/Ceconite siiveksi. Ja haki muutostyöluvat valvojana Esa Passila. Kaikki hyvin tähän asti, sitten vain puuttui tekijä. Itse olin silloin vuonna noin 1996 tilanteessa että olin saanut harrastushalliini Betonilattian ja 11,5 metrin oven aikaiseksi mutta rahaa lentolaitteeseen ei ollut näköpiirissä. Kuulin Olavin projektista ja lupasin yrittää. 10mm. kallista PVC vaahtoa oli ostettu ja sahasimme siitä sabluunoiden avulla vaahtokaaret mitkä olivat NACA 23012 profiililla.
Toiseen siipeen nämä kaaret tulivat asennetuiksi liimamassan avulla. Sitten kävi niin että työnantajani tarjosi mahdollisuutta työskennellä U.S.A.ssa. sinne oli vaimon kauhuksi päästävä. Pääsin myös livahtamaan Airventure 2002 Oschkosiin 1000 mailia suuntaansa yksin ajaen. EAA Bookstoresta ostin Harry Ribletin kirja GA Airfoils missä tuo profiili haukuttiin vaarallisesksi ja kutakuinkin pataluhaksi. Siis profiilin ehdottaja suomessa Lentokoneenrakennuksen Diplomiinsinööri ja pataluhaksi haukkuja amerikkalainen koneinsinööri jolla tietokoneessaan Eplerin profiiliohjelma. Lisäksi kuulin suomessa Kojootista mikä ei parantunut yhtään vaikka tuo sama muutos oli siihen tehty. Vastaavasti Beaver mihin tehty melkein alkuperäisellä profiililla kova siipi pelti kaarilla ja sanottiin nopeusalueen lisääntyneen 10 kmh. molemmista päistä.
Menetin tekohalut koko projektiin, kyseinen tekele on siellä hallini orsilla edelleen. Tämä NACA 23012 profiili oli käytössä Karhu 48 koneen prototyypissä, sen nostovoima oli niin huono että vesikoneena se oli vain 1+2 paikkainen. Konetyypin toiseen yksilöön tuli siitä syystä eri profiili. Tuo 23012 on käytössä Bellanca Champissa ja sanovat sen olevan parempi kuin Piper J3 missä US 35 profiili. Myös syy miksi Bellanca lähti Piperiltä.
Joten olin se roisto joka jätti tämän koneen vaiheeseen. Nyt omistan Comco c22 koneen missä tämä sama siipi mod. Liian paljon muuta loisvastusta että tämä siipi pääsisi toiminta alueelleen. Ymmärrän nyt miksi tätä profiilia kaupattiin, siinä on pieni kohtauskulmasta riippuva nostokeskiön siirtymä eli pieni profiilimomentti, mikä varmistaa että peräsintehot riittävät. Hallussani on nyt kahddet Beaver 550 siiven materiaalit ja älytön idea tehdä niistä ja hyllyssä olevista saumattomista 1mm. seinämäisistä teräsputkista Morane Saulnier 180. Pitäkää munst kiinni että en aloita mokomaa hommaa kaikki materiaalit ja taito on kilometrit vain saattavat loppua kesken tekijältä. Hyvä kun selviän hengissä siitä halliprojektista.

Martti Mattila

Tuo 23012 on symmetrinen profiili minkä etuosa on "väännetty" alas, nuo kaksi viimeistä numeroa kertovat profiilipaksuuden joten voi olla 23010-23018 profiileja.
Toinen suomalaisen sivistyneistön viljelemä profiili on LS 0417 eli GAW-1. Työnantajani maksamilla lipuilla olen lentänyt Boeing 737 ja sen seurannais koneilla. Silmämääräisesti niissä siiven tyviprofiili on juuri tuo päältä lättänä GAW-1 mitä virhettä on korjattu siiven päälle auraamaan asennetuilla Alumiini kulmaprofiileilla. Koska sertifiointiprosessi on hidas ja kallis ei Boeing ole suunnitellut uutta siipeä vaan alkuperäistä on korjattu wortex generaattoreilla.
  Keksijäkerhossamme oli kauan sitten esitelmöimässä Korkeakoulun opettaja joka esitteli jonkun oppilaan aerodynaamisia harjoituksia. Yhtenä "innovaationa" oli tämä
LS 0417 ylösalas asetettuna, muistan vielä kuvaan merkatun patopisteen paikan.
Olemme hyviä raha asioissa kuten Umtsi kaupat, Nokia, Kemira, Uniper, Caruna, Unohdin Talvivaaran Samaa loistavaa linjaa tarjoaa kouluja käynyt sivistöneistömme aerodynamiikassa, parhaat on luultavasti pelastettu Trafin palvelukseen.
Joku taisi mainita että haluaisi oppia, varo vähän mitä toivot. Moneen älyttömyyteen tulee ryhdyttyä koska ei ole estettä siitä etten osaa. Hitsaus, Akryylinpuhallus, Potkurien teko, Lujitemuovityöt, Moottorihommat ja Rättiverhoilu. Jotkut toiset ovat varmasti minua parempia kaikissa näissä mutta löytyykö koko repertuaari samoista käsistä, ainoastaan peltikoneen tekotaito puuttuu ja electroniikasta en tykkää, en myöskään ole automaalarina erityisen hyvä.
Viranomainen ei usko osaamistani koska koulupohja eli tausta puuttuu ja pitää muistaa että virkamies on aina voittaja, mutta.
Kotikuntaani on noussut komea marketti minkä Teräksisisten kattoristikoiden suunnittelussa ei ole noudatettu Rautaruukin normeja että poikittais tai diagonaali memberit pitää olla 1:1 tai minimi 1:0,8 paarteisiin nähden. Säästän tämän tiedon siihen asti jos Rakennustarkastaja alkaa kenkkuilemaan halliprojektini terästöistä.

Ansis

Nyt aletaan olla totuuden äärellä sen suhteen, miksi maassamme ei vuosikymmeniin ole tehty mitään toimivaa lentokonesuunnitelmaa Ilmailuliiton ollessa vuosikymmenet portinvartijana purjelentäjien vahvalla rakentamisosaamisella kaikkeen ilmailuun.
Juicea lainaten; liian monta on valkoista kaulusta, liian harvassa hauis ja järki.

Nyt onneksi tuosta portinvartijasta on päästy eroon, mutta mistä riittävän osaamisen omaavat valvojat projekteihin, varsinkin kun harva todellakin hallitsee montaa eri osa-aluetta?

Olen taas alkanut katselemaan maadoitettuja Blanikkeja, sellaisesta saisi hienon mopun laittamalla Rotaxin etutoosaan ja tekemällä siipiin tyvimodaukset joista löytyy jopa juutuupista katsottavaa.

Jostain kumman syystä suomalaiset kuttaperkkapurjentokoneita pahojenkin kaputtien jäljiltä kuntoon taikinoineet eivät ole innostuneet peltilinnuista muutamaa taitolentelijää lukuunottamatta. Mopumuunnoksesta voisi tulla ketterämpi, jos tyvistä sahaisi metrin pois askarteluun alkaessa? 

My mind is willing, but purse is weak.

tjh

No joo.
Ilmankos Saariston Pena käski kysyä Akilta aikoinaan beaverin siiven rätitystä ceconitella. Jäi kysymykseen siinävaiheessa, ei tekoihin.
Vaan kun en toivokkaan paljon parempaa suorituskykyä , ainoastaan pitkäikäisempää verhouksen kestoa.
Mitähän siitä seurais jos päällystäis samoilla kaarimuodoilla, toki lisäten kappalemäärää.
Ikää on ettei enää niin kiire minnekään. ei toki alaspäinkään jos ylös pääsee.
Aina kun jonkun uudisrakennuksen katolla keikkuu päättää että tämän kun saan valmiiksi, en enää ikinä uutta ala.
Kunnes taas...

Ansis

My mind is willing, but purse is weak.

Martti Mattila

Olikos se Ranualla missä tehty Alumiinipellistä uudet kaaret ja muoto kaaren ja purjekankaan aallonpohjan välistä. Se kone taitaa olla siirtynyt orsille mutta oli kuulemma hyvä. Se nykyinen malli Kanadassa on arveluttava, putkikaarien määrä tuplattu mutta siiven alapinta valtava kangaskenttä. Se jos lähtee repeämään niin ei hyvä. Mutta siinä korjattu Beaverin tappajaominaisuus eli se diagonaali vaijeriristikko drag/antidrag korvattu putkilla. Sen vaijerihomman huonot lukot aiheutti yhden kuolonkaputin Kanadassa, Nicopressit löysiä. Sen voi myös tehdä niin että lenkkipäiset vaijerit lyhyinä pätkinä. Vanerikaaret tyyliin Kitfox/Avid flyer on mielestäni vaahtokaaria parempi vaihtoehto, vaahtokaarissa yksi hyvä ominaisuus, päälle tulevaan alumiinisoiroon voi kiertää ruuvit tai PoP niitit jolloin ei tarvitse ommella.

tjh

Aina oppi kun on poissa kotoa, jos ei muuta niin kumartamaan siiven kohdalla.
Siellä kun päätäni Lamminmaan kentällä siipiin muksin ja ihmettelin moninaisia siivekesarana versioita hokasin C-42:n siipikankaan olevan aika tuhtia tavaraa ja neuleiden kovilla. Neulanreiät jo vähän venähtäneitä. Vaan mitähän mahtaa kangas olla ja mistä sitä vois saada?
Olis vastaavalla tekniikalla mukava jotain projektia yrittää.

Martti Mattila

Tämä on tyypillinen netistä kaivettu Wikipedian antama tieto ilman minkäänlaista omakohtaista tosikokemusta muuta kuin yksi pyyhkäisy kädellä. Enlanninkielinen Wiki sanoi Kevlar/Mylar/Polyester Laminate. Koneen maahantuoja tai kaputteja korjaava Aerotekno varmasti tietävät enemmän ja syventävää tietoa.
Mutta vastasin kun nuo tahot eivät vielä ole kysymystäsi huomanneet.

tjh

Kiitos.
Taas vaan vähän viisastuu. Lankakin varmaan samaa luokkaa. Toki arkipäiväisessäkin touhussa tosi kestävä lanka on se jota kaipaa. Kone saumaa kyllä kunhan lanka kestää ja ei ole punomalla tehtyä.

Markus Hatakka

C42 huoltomanuaalin mukaan materiaali on DuPontin valmistama Tedlar, lisätietoa https://www.dupont.com/brands/tedlar.html

Seppo Koivisto

#16
Ainakin Skyrangerissa kankaan molemmille puolille on laminoitu PET-kalvo antamaan UV-kestoa ja Kevlar-lankoja ristikkäin estämään repeytymistä. Kangas on kehitetty kilpaveneiden purjeisiin ja Skyrangerissa kankaan tyyppi on Xlam, joka on muistaakseni ranskalaisen purjekangasvalmistajan tyyppi.

Seppo Koivisto

Skyrangerin englantilaisen tyyppitodistuksen mukaan "Xlam"-kangas on tyypiltään Porcher Marine 2420. Lankana on Gore Tenara PTFE-lanka.

Martti Mattila

Kuinka löysien poisto tapahtuu näissä Tedlareissa ja Xlameissa. Onko rakenne saman tyyppinen kuin pulloon rakennetussa purjelaivassa, tungetaan sisään ja kiristetään oikaisemalla suunnikkaasta suorakaiteeksi. Purjekangas Beaverissa oli se siiven kärkiputkella jännitys. Nykyisin purjeiden tekijöillä on CNC koneet, tarvitaan vain rahaa, niin helppoa.

Ansis

Eikö näitten venekankaitten aika ole jo ohi ja Oracover muotia?
My mind is willing, but purse is weak.

Seppo Koivisto

Skyrangerissa kankaan kiristys tapahtuu tosiaan ensin oikaisemalla salot suunnikasmuodosta. Loppukiristys tapahtuu kiristämällä ruuveilla tyven siipikaaresta ja lopuksi anti-drag-vaijerilla. Sen jälkeen pujotetaan vielä loput siipikaaret niille neulottuihin taskuihin.

Valmista siipipussia ei tarvitse liimata tai neulota mitenkään siipikaariin kiinni. Kahden siiven kokoamiseen meni 67,5 tuntia, nyt varmaan paljon vähemmän.

tjh

Joopa. Rahalla saa ja hevosella pääsöö. vaan riittääkö sekään jollei CNC koneelle ohjeita ole.
Riittäisköhän tarkkuus vanhojen siipirättien mallin mukaan tehtynä. Ihan itse. Hmm.?
Sanonta on että kun rahallinen sijoitus on vähäinen ei korkealta putoa.
Ehkä vertaus ei sovi ilmailuun.

PeSo

Klikkaappas hiirellä seuraavaa linkkiä:

http://www.ultralightsails.com/EN-US/sails_for_Beaver_RX550.html

Sieltä löytyy verhoilut Beaveriin, Skyrangeriin ja noin kolmeenkymmeneen muuhunkin koneeseen. Mainittakoon vielä, että näiden listalta löytyvien koneiden lisäksi Ultralight Sails Canada valmistaa verhoiluja myös muihin koneisiin skannaamalla mitat alkuperäisistä verhoiluista.

Materiaaleina on Dacron 4.0 ja UV-suojattu Profilam 4.2. Hinnat selviävät tarjouspyynnön lähettämällä.

Tuossa Ultralight Sails Canadan sivuilla on myös simppeli simulaattori, jolla voi mallailla eri värivaihtoehtoja omaan koneeseen.

t. Pekka

tjh

Kiitos Pekka.
Kaipa tuo UV suojattu kestää sen aikaa mitä minäkin. Tällä ikää ei kovin monta vuotta tarvitsekaan.
Valmiit kankaat antaa aikaa muuhunkin. Ehkä jopa lentämiseen.

tjh

Onkos Oratexistä kokemuksia ja hankittua hintatasotietoa kellään?
Piiverin siipeä ajattelin vähän yrittää tehdä.
Valmiit kanaatasta oli kuitenkin vähän liian arvokkaat suhtees tuleviin käyttötunteihin

Seppo Koivisto

C42 huoltomanuaalin "Tedlar" viittaa ilmeisesti pinnan PVF-kalvoon, jolla saavutetaan parempi UV-kesto kuin "Mylar" PET-kalvolla. Tällainen Tedlar-pintainen Dacron-kangas oli ainakin "Ultralam", jonka valmistus on kuitenkin loppunut. Esim. X'Air korvasi sen Dimension Polyant 180 LL "Trilam" -kankaalla, jonka kanssa on ollut laminoinnin irtoamisongelmia.

Mikko Nikunen

Pyydettiin Oracover tarjous ASK13 rungolle. Kankaalle tuli neliöhinnaksi 95 eur, liimaa oli varattu 0.13 l per neliö, liiman hinta 120 eur litra.

Osoitteesta www.oracover.de  voi ihmetellä lisää.

Seppo Koivisto

Lanitz myy tarvikesarjaa Ikaruksen päällystämiseksi Oratex UL 600 tai 6000 kankaalla ja oikeilla siipikaarilla. UL 600 painaa näköjään pinnoitettuna 92-122 g/m2 ja 6000 taas 140-160 g/m2. Xlam painaa 180 g/m2, joten Ikaruksen 12,5 m2 siipipinta-alalla painonsäästöä tulisi UL 600:lla n. 1,45-2,2 kg.

https://www.lanitz-aviation.com/c22-und-c42-conversion/preisinformation-umbau-comco-ikarus-c42-auf-oratex

tjh

Martti. Martti.
Mihin mittaan se piiverin siipimuutos sulla ehtikään?
Onko värkit vielä tallella?
Saisko siitä sen piiverin riihen orsille tuleville polville ihmeteltäväksi
Ilmoita tilanne, katsotaan onko järkeä vaikka yrittää.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod