Oulun turvatarkastukset

Aloittaja kate, helmikuu 13, 2006, 19:23:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tuomas Kuosmanen

Mitäs jos soittaisit sinne Oulun lentoaseman päällikölle ja ensin varmistaisit onko se asia oikeasti noin ongelmallinen? :-)

//T

Harri Heikkilä

Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - helmikuu 27, 2006, 11:44:26

Mitä tapahtuukaan jos Oulun kentällä, yrmeä lentämisestä mitään tietämätön turvamies peesissä, alamme tekemään
koneelle päivätarkastusta, mm. kaivamme työkalut esille (esim. tuo kielletty ruuvimeisseli) ja ruuvaamme koneen
nokkapellin auki.


En halua taaskaan olla ilkeä ihminen mutta ihan oikeasti: ota yhteyttä Oulun lentoasemaan ja kysy miten kuvailemassasi tilanteessa menetellään niin asia varmaankin selviää. Täällä internetin keskustelupalstoilla lähes tyhjästä whinettäminen ei edistä tuota mieltäsi kaivavan ongelman ratkeamista yhtään millään tavalla.

Ja lisättäköön vielä, että ainakin allekirjoittaneella on vastaavanlaisista tilanteista (eli kulkeminen lentoasemien aidan sisäpuolella harrasteilmailijana nykyisten turvamääräysten aikana) ihan positiivisia kokemuksia siitä miten asiat on saatu järjestymään kun on hieman yritetty.

/Harri

Ansis

Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - helmikuu 27, 2006, 11:44:26
Tehdäänpä hypoteettinen pohdinta mahdollisesta ensi kesän tilanteesta:

Meidän koneessa
on valikoima työkaluja mukana aina jos tarvitsee korjata konetta matkalla.

Shell Advance VSX.

Tee kyseisille vermaille jokaiselle oma laitekortti ja lento-ohjekirjaan liite kyseisten tarpeiden mukanaolesta matkalennoilla.

Öljypullonahan saadaan hyvien ilmailutapojen mukaan käyttää vain sinetöityä astiaa, joka kerran avattuna pitää käyttää riittävässä määrin kohteeseen ja loppu toimittaa järjestettyyn ongelmajäte keräykseen.

Siitä sitten lirauttamaan 2 desilitraa öljytankkiin ja loput 8 Ekokemiin. Kestävää kehitystä sanoisi Greenpeace'n mies.
My mind is willing, but purse is weak.

Petri Ahonen

kertokaapas, arvoisa raati, miten määritellään "saattaja"?
Oletan että se on kentän henkilökuntaan kuuluva henkilö....
Mikä koulutus tällä saattajalla on? Miten hän reagoi jos nyt Karoliinan aamunapit ovatkin menneet väärässä järjestyksessä ja hän käy viattoman Airbussin kimppuun ruuvaria heiluttaen?
vartijan koulutus, järjestysmiehen koulutus? Vai turvamiehenkoulutus tyyliin MPK henkilösuojauskurssi (joita käyn)

Eikö pitäisi määritellä tuo koulutuksellinen taso, silloin voisi kerhotkin kouluttaa omaa porukkaa saattajiksi.

Kun kate/ Karoliina heiluvat oman lentolaitteensa kimpussa siellä Oulussa niin kerhon puolelta tullut saattaja voisi vaikka auttaakin... Ja jaella hyviä neuvojaan... ;)

joku tämmöinen "puolikorpikenttä" kuten EFKK:n on niin jos turvatarkastukset pitää tehdä kaikille niin se tarkoittaisi sitä että turvahenkilökuntaa pitäisi olla 24/7 paikalla... halpaa? No ei taatusti!

Tepsu

#54
Lainaus käyttäjältä: Lauri - helmikuu 18, 2006, 18:30:33
LainaaMeikäläisiä viranomaisia ei liene näiden sääntöjen keksimisestä syyttäminen, ainoastaan siitä että näitä älyttömiä sääntöjä toimeenpannaan yltiöortodoksisella innolla. Samoja ICAO/EU-sääntöjä osataan varmaankin tulkita hieman toisella tavalla vaikkapa Italiassa ja Ranskassa.

Euroopassa on helpompaa, ei olla niin tiukkapiposia. Lyonin kentällä viime keväänä oli kulku vapaata, vaikka Presidentti Chirac oli kentällä. Tuli jopa paiskattua kättä hänen kanssaankin. Portit oli auki. Muillakaan kentillä ei kyselty, päästettiin vaan vapaasti sisään. Ainoastaan Cannes oli missä kysyttiin lupien perään, mutta samaan aikaan oli filmifestarit joten oli vähän kiristetty sääntöjä. Riitti kun yhdellä oli lupakirja mukana, muilta ei vaadittu mitään todistuksia, kun oltiin samma ryhmää. Kassitkin läpivalaistiin, mutta sen ymmärsi kun julkiksia kentällä.

[/color]


Tää on niin säälittävän surkuhupaisaa menoa suomessa.. keski-euroopassa keksitään tiukkoja määräyksiä, ja sitten ainoa maa joka niitä noudattaa tiukkapipoisen lammasmaisesti on pieni suomi kaukana ja yksin. Yritäs nyt siinä sitten taistella näkymätöntä koneistoa vastaan, ei taida onnistua niin kauan kun meno on mitä on.. taitas vaatia aika laajan aivo vaihdon että homma muuttuisi. Kun meillä on ministerit jotka pyytelee ihan vaan varmuuden vuoksi muslimeiltakin "kaikkea" anteeksi, vaikka suomella ei ole mitään anteeksi pyydettävää, niin tämän tyyppisessä kumartelussa sitä tulee helposti pyllistäneeksi sinne kotimaahan päin.

Matti Rissanen

Yhteiskunta on menossa akkamaiseksi.

No, asiaan...pieni muistelma parin vuoden takaa:
Lennätin Joensuussa opiskeluaikoina ulkomaalaisia vaihto-opiskelijoita. He pitivät vähän ihmeellisenä, että hallin läpi pääsee noin vain platalle koneiden ääreen. Eikä kukaan valvonut kulkemista, ainoastaan torni vahti jos joku pani platalla tupakiksi, ja sitten kunnossapidon porukka tuli huomauttamaan. Aaron, jenkkiläinen ilmailusuvun vesa, ihmetteli (9/11 tuoreessa muistissa) niin paljon että päätti tehdä videon, jossa jätkä kävelee rullaustiellä n.10min ja vasta sitten tulee auto paikalle, juu mast gou öwei puhhuuko se suommee..?

Sitä edellisenä kesänä kyytiini oli tullut varsin paljon muslimiterroristia muistuttava espanjalainen kyytiin... on siinä ollut varmaan tornilla miettimistä että öh...olikohan tästä määräyksiä...  ;D

Sittemmin tilanne on muuttunut siten, että kerhon avainta omistamattomana minulta kysyttiin henkkarit ja lupakirja ovella ennen kuin päästivät sisään.

Kaikella on kyllä jokin tarkoitus, vaikkakaan se ei aina käy järkeen. Mutta jos nyt mietitään asiaa, Oulussahan on myös Ahmosuon kenttä, ja suunnitelmat(?)rakentaa uusi kenttä Iihin. Jos tilanne käy liian vaikeaksi lentoasemalla, miksei voisi siirtää VFR-toimintaa toisaalle? Eihän Ahmosuolle ole matkaa kaupungista kuin puolisen tuntia.

Petri Ahonen

Mä olin muuten tosissani tuon kysymykseni kanssa!
En väitä että nautin siitä että porukkaa valvotaan sormi liipaisimella, mutta kiitos EU:n tässä paskassa uimme...tai siihen hukumme.

Perimmäinen ajatukseni oli saada painetta pois kenttähenkilökunnan päältä, kouluttamalla kerholaisista....jotenkin....jonkin.....asteisia....saattajia.


Terho; jätämmekö vain tekemättä kaikki tiukennukset? Lennetäänkö sen jälkeen Suomesta yhtään reittiä eurooppaan?



kate

Lainaus käyttäjältä: Matti Rissanen - maaliskuu 18, 2006, 20:40:07
Yhteiskunta on menossa akkamaiseksi.


Sanoisin mielummin Orwelilaiseksi. Orwel tosin totesi että hän ei tarkoittanut
kirjoittaa oppikirjaa vaan varoituksen.

Lainaa
No, asiaan...pieni muistelma parin vuoden takaa:
Lennätin Joensuussa opiskeluaikoina ulkomaalaisia vaihto-opiskelijoita. He pitivät vähän ihmeellisenä, että hallin läpi pääsee noin vain platalle koneiden ääreen. Eikä kukaan valvonut kulkemista, ainoastaan torni vahti jos joku pani platalla tupakiksi, ja sitten kunnossapidon porukka tuli huomauttamaan. Aaron, jenkkiläinen ilmailusuvun vesa, ihmetteli (9/11 tuoreessa muistissa) niin paljon että päätti tehdä videon, jossa jätkä kävelee rullaustiellä n.10min ja vasta sitten tulee auto paikalle, juu mast gou öwei puhhuuko se suommee..?

Sitä edellisenä kesänä kyytiini oli tullut varsin paljon muslimiterroristia muistuttava espanjalainen kyytiin... on siinä ollut varmaan tornilla miettimistä että öh...olikohan tästä määräyksiä...  ;D

Sittemmin tilanne on muuttunut siten, että kerhon avainta omistamattomana minulta kysyttiin henkkarit ja lupakirja ovella ennen kuin päästivät sisään.

Kaikella on kyllä jokin tarkoitus, vaikkakaan se ei aina käy järkeen. Mutta jos nyt mietitään asiaa, Oulussahan on myös Ahmosuon kenttä, ja suunnitelmat(?)rakentaa uusi kenttä Iihin. Jos tilanne käy liian vaikeaksi lentoasemalla, miksei voisi siirtää VFR-toimintaa toisaalle? Eihän Ahmosuolle ole matkaa kaupungista kuin puolisen tuntia.

Kyllä minäkin ymmärrän että tarkoitus on hyvä mutta menetelmät ei vain käy järkeen.
Kukaan kyseisten määräyksien keksijä ei ole koskaan edes vaivautunut ajattelemaan
ketjun heikointa lenkkiä.

Eikö se hyvä tarkoitus ja vähäinen järki ollut lähes yhtä paha kuin
paha tarkoitus ja suuri järki  ;)

On täysin hyödytöntä rahanhaaskausta pistää tämäntasoisia järjestelyjä etuovelle
kun jokatapauksessa takaovea on kuitenkin mahdotonta sulkea. Jos se terroristi
sinne asematasolle haluaa pomminsa kanssa niin ainahan se sinne pääsee lentokoneella.
Ei edes tarvitse omaa lupakirjaa jos tulee jollakin taksi- tai liikelennolla.

Tosin kyllähän minua ihmetyttää että mikä erityisesti siellä asematasolla
niitä terroristeja kiinnostaisi. Voihan ne aina juosta pommit vyöllä ihmisiä
täynnä olevan matkustajakoneen alle ja räjäyttää itsensä. Saahan sillä aikaan
kymmeniaä kuolleita mutta tuon saman ne saavat aikaisetksi paljon helpommin
metrossa, junassa tai missä tahansa yleisöä täynnä olevassa paikassa.
Koneeseen niitä ei varmaan päästetä nousemaan tai konetta ei päästetä
ilmaan pommin kanassa.

Vielä enemmän ihmettelen, mitä se terroristi pääsisi tekemään ruuvimeisselillä ?
Menemään lähdössä olevan koneen alle huomaamatta jonkin näkymättöman taikaviitan alla
ja ruuvaavan siitä auki niin paljon ruuveja että se hajoaa ilmassa ?

Jos systeemin haluaisi toimimaan niin sitten pitäisi kaikki lähialueelle
saapuvat koneetkin läpivalaista. Rakennetaan sitten kaikkiin VFR-ilmoittautumispisteisiin
sellaiset 100m kanttiinsa olevat läpivalaisuportiti joista pitää koneella lentää läpi
ja muualle lähialueen rajalle ilmatorjuntaohjuspatterit jotka automaattisesti
ampuvat alas koneet jotka yrittävät porttien läpi ...

Kylä sen asematason kohtuullinen vartiointi on ihan hyödyllistä koska ilkivalta
on paljon todennäköisempi uhka. Ei olisi ensimmäinen kerta kun kuulen
mopopoikien varastavan bensaa koneista tai että tankkiin olisi lisätty
jotain sinne kuulumatonta ainetta.

Kyllähän pakosta se maksujen nousu ja järjettömät turvamääräykset
ajaa harrasteilmailun pois valtion kenttiltä. Valitettavasti vain jokapaikassa
ei ole tarjolla vaihtoehtoista korpikenttää eikä niitä niin vaan edes
rakenneta kaupunkien lähelle.

Kate

Hanu

Turvatarkastukset ovat tulleet jäädäkseen. Varmasti jossain vaiheessa päästään vaatimuksista kenttäkohtaisiin
sopimuksiin, joihin kuuluisivat myös ilmailun harrastajat. Onhan Malmillakin portit nykyään paremmassa kunnossa ja
aitaakin on taidettu korottaa joistakin kohdin. Enää ei kuka tahansa ötökäntallaaja pääse valmiiksi avoimesta
portista kenttä-alueelle.

Mielestäni kannattaa herättää keskustelu valtion lentokenttien yleisilmailuporttien sähkölukkojen
avainjärjestelyistä.


Henkilön tausta tutkitaan (lievempi turvallisuusselvitys, joka toki maksaa sekin) ja
sen jälkeen kentän asiasta vastaava henkilö myöntäisi määrätyin edellytyksin sähköisen avaimen ja
kulkuluvan yleisilmailualueen porttiin. Näin niillä kentillä, jossa yleisilmailualue on kauempana
liikennekoneiden seisonta-alueesta. Joka kerta, kun sähköisen avaimen haltija avaa oven, jää
lentokentän sähköiseen seurantaan tästä jälki. Valvonta toimii tälläkin tavoin.
 
On varmasti kenttiä, jossa liikennekoneet ja yleisilmailukoneet ovat rintarinnan.
Näissä ongelman ratkaisu voi olla haasteellisempi.

Tällainen, yllämainittu menettelytapa voisi olla yksi mahdollinen, mikäli hyvää tahtoa riittää
neuvonpidon molemmin puolin.

Turvaselvitys ja sähköinen avain maksavat jotakin, mutta jos tällä tavoin olisi mahdollisuus
jakaa vastuuta, kannattaa satsaus yleisilmailijalle varmasti. Tällä hetkellä, turvajärjestelyiden
toteuttamisen kuumimmalla hetkellä, yllämainittua menetelmää ei varmasti saada toimimaan,
mutta aina kannattaa ottaa tulevaisuutta varten tavoitteita.  Tämä voisi olla yksi.?

Ja kannattaa muistaa, maksaa se turvallisuustason ylläpito lentokentällekin, koska kenttäväkeä
tarvitaan ympäri vuorokauden valvonta-/vartiointitehtävissä. Tätä projektia ei varmasti
ole aloitettu yleisilmailijan tarkoituksellista kiusaamista varten. Kenttähenkilöstö ei varmasti
ole motivoitunut hommiinsa saattaessaan yleisilmailijaa koneelle tai sieltä pois.

Toimitaan nykyisten ohjeiden mukaisesti ja ryhdytään porukalla miettimään/esittämään toteuttamiskelpoisia
ajatuksia, joissa molemmin puolin tullaan vähän vastaan.

Mutta...
Muissa, yleisilmailijaa ja harrastajaa rasittavissa nousseissa kustannuksissa, viranomaismenettelyissä,  meitä voi auttaa SIL.
Onhan se meidän ainoa olemassaoleva edunvalvontayhteisömme.

Totuus on kuitenkin se, että luottamushenkilöt eivät pysty o.t.o. hoitamaan täysipainoisesti mm. tämäntyyppisten
asioiden edunvalvontaa. Jokaisella henkilöllä on oma työnsä ja harrastuksensa, joka myös vaatii aikaa.
Kyllä raskaamman työn tekijän täytyy olla palkattu toimihenkilö, jolle luottamushenkilöt asettavat tavoitteet.
Tällainen palkattu työntekijä voi nimikkeeltään olla toiminnanjohtaja, toimitusjohtaja, pääsihteeri tms.,
mutta toimenkuva pitää olla laadittu siten, että aika ei mene "tulipalojen" sammuttamiseen, vaan todelliseen,
pitkän linjan, tavoitteellisen toiminnan kehittämiseen.

Uskon, että aktiivinen SIL:n jäsen olisi halukas jopa maksamaan hieman nykyistä korkeampaa jäsenmaksua,
mikäli hän todella kokee, että SIL on kykeneväinen hoitamaan hänelle tärkeitä asioita, raskaitakin, täysipainoisesti ja saa
näkyvää aikaiseksi. Luottamushenkilöt tekevät kovasti ja uhrautuvasti työtä ja ovat toki vihkiytyneet näihin asioihin, mutta
todellisten muutosten aikaansaaminen vaatii myös ammattilaista - henkilöä, joka työkseen voi toimia myös poliittisten päättäjien
tasolla ja mikä tärkeää, hänellä on siihen aikaa.! Moni meistä mielellään pyörii ministerien kanssa, mutta tapahtuuko muutosta?

T:HaNu


Nils Rostedt

Lainaus käyttäjältä: Hanu - maaliskuu 19, 2006, 20:07:10
Mielestäni kannattaa herättää keskustelu valtion lentokenttien yleisilmailuporttien sähkölukkojen
avainjärjestelyistä.

Lainaa  Mutta...
Muissa, yleisilmailijaa ja harrastajaa rasittavissa nousseissa kustannuksissa, viranomaismenettelyissä,  meitä voi auttaa SIL.
Onhan se meidän ainoa olemassaoleva edunvalvontayhteisömme.

Totuus on kuitenkin se, että luottamushenkilöt eivät pysty o.t.o. hoitamaan täysipainoisesti mm. tämäntyyppisten
asioiden edunvalvontaa. Jokaisella henkilöllä on oma työnsä ja harrastuksensa, joka myös vaatii aikaa.
Kyllä raskaamman työn tekijän täytyy olla palkattu toimihenkilö, jolle luottamushenkilöt asettavat tavoitteet.
Tällainen palkattu työntekijä voi nimikkeeltään olla toiminnanjohtaja, toimitusjohtaja, pääsihteeri tms.,
mutta toimenkuva pitää olla laadittu siten, että aika ei mene "tulipalojen" sammuttamiseen, vaan todelliseen,
pitkän linjan, tavoitteellisen toiminnan kehittämiseen.

Uskon, että aktiivinen SIL:n jäsen olisi halukas jopa maksamaan hieman nykyistä korkeampaa jäsenmaksua,
mikäli hän todella kokee, että SIL on kykeneväinen hoitamaan hänelle tärkeitä asioita, raskaitakin, täysipainoisesti ja saa
näkyvää aikaiseksi. Luottamushenkilöt tekevät kovasti ja uhrautuvasti työtä ja ovat toki vihkiytyneet näihin asioihin, mutta
todellisten muutosten aikaansaaminen vaatii myös ammattilaista - henkilöä, joka työkseen voi toimia myös poliittisten päättäjien
tasolla ja mikä tärkeää, hänellä on siihen aikaa.! Moni meistä mielellään pyörii ministerien kanssa, mutta tapahtuuko muutosta?

T:HaNu

Aika lailla samaa mieltä  :thumbsup: .
Sähköavain tai vastaava olisi kaiketi ihan toimiva ratkaisu useimmilla kentillä.
Tästähän keskusteltiin myös vuosi sitten palstalla.

Juttelin aiheesta myös viikko sitten talvipäivillä Jyväskylässä. Yksi ymmärtääkseni suuri haaste on, että lentoasemat määräävät pitkälti paikallisesti omista turvallisuusmenettelyistään. Ainakin löytämäni määräyksien perusteella (kts. em. linkki) näin on. Tämä entisestään hankaloittaa maatakattavan avainratkaisun löytämistä. No, yrittää kannattaa varmasti joka tapauksessa.

Eilen oli Liiton vuosikokous, joten nyt lienee sopiva aika evästää uutta hallitusta ja muuta liitto-organisaatiota mitkä ovat painavimmat edunvalvonta-asiat. Joten viestiä vain ao. henkilöille, vaikkapa sähköpostilla. Muistetaanpa kuitenkin vielä Teronkin sanat tuossa toisessa ketjussa: kyllä jokainen ilmailija voi ihan itsekin kääriä hihat ja ryhtyä ajamaan asiaa, esim. perustamalla työryhmä.


marquise

Mutta missä se ongelma on ?

Minun kotikenttäni on Jyväskylä ja esim. minulla on ILL:n julkaisema Jyväskylän kulkulupa/ID/badge, whatever ...   ja lisäksi avainnipussa ns. mikrosiru jolla lentokentän portti aukeaa.  Menkää lentoasemanne toimistoon neuvottelemaan asiasta.  Ilmailulaitoksen ID heltiää turvaselvityksen ja tarveharkinnan jälkeen kyllä, kun hakijalla on ns. puhtaat jauhot pussissa. Rahaa saattaa siinä palaa 100 € tai sinne päin mutta ajkakaa sekin usemman vuoden ajalle.

Vastaavasti minulla on myös avain Malmin asematason uusiin portteihin. Sen saamiskesi piti omin jaloin kiivetä 3. kerrokseen, täyttää hakemus ja maksaa avaimen hinta.

(En uskalla ajatellakaan mitä Oulussa pitää tehdä).

Peter

Antti Laukkanen

No ongelma on esim. siinä, että ihmisten tekee mieli ilmailla muuallakin kuin kotikentällään. Sitä paitsi on häkellyttävän peeloa maksaa kalliita laskeutumis -ja pysäköintimaksuja, kun kentälle pääsy hipoo mahdottoman rajaa. Voisin ehkä maksaa kakskymppiä kaikkien kenttien accessista, mutta enempi on liikaa.
Fly high in the sky and die...

kate

Lainaus käyttäjältä: marquise - huhtikuu 25, 2006, 21:52:15
Mutta missä se ongelma on ?

Minun kotikenttäni on Jyväskylä ja esim. minulla on ILL:n julkaisema Jyväskylän kulkulupa/ID/badge, whatever ...   ja lisäksi avainnipussa ns. mikrosiru jolla lentokentän portti aukeaa.  Menkää lentoasemanne toimistoon neuvottelemaan asiasta.  Ilmailulaitoksen ID heltiää turvaselvityksen ja tarveharkinnan jälkeen kyllä, kun hakijalla on ns. puhtaat jauhot pussissa. Rahaa saattaa siinä palaa 100 € tai sinne päin mutta ajkakaa sekin usemman vuoden ajalle.

Vastaavasti minulla on myös avain Malmin asematason uusiin portteihin. Sen saamiskesi piti omin jaloin kiivetä 3. kerrokseen, täyttää hakemus ja maksaa avaimen hinta.

(En uskalla ajatellakaan mitä Oulussa pitää tehdä).

Peter

Vastaavaa ID-kortti / avainkortti ssysteemiähän täällä monet ( minä mukaanlukien ) ovatkin ehdottaneet. Olisi ihan kohtuullista
jos homma hoituisi juuri noiin että saisi sen kuvallisen kortin ja avaoinkortin jonkun turvaselvityken jälkeen ja voisin
tuon satsen siitä maksaakkin mutta en jos se pitäisi hakea erikseen joka ikiselle Ilmailulaitoksenkenttälle.
Kyllä siinä palaisi rahaa ja hermot jos niitä joutuisi ramppaamaan joka ikisen kenttän toimistossa hakemassa
siltä varalta että tekisi mieli matkustaa sillekkin kenttälle.

Kyllä voisi olettaa että jos sellainen turvaselvitys on tehty ja laitoksen kuvallinen kortti on myönnetty
niin se voisi kelvata jokaiselle kenttälle


Kate

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Antsu - toukokuu 09, 2006, 20:16:51
On täysin käsittämätöntä, että kun kenttä on kiinni, niin sinne ei pääse sisälle eikä sieltä ulos. Miten IL perustelee järjettömät hintojen korotukset, kun lentämään ei kuitenkaan pääse? Mitä on muuten tehnyt SIL asian eteen? Ei mitään! Minkäänlaista juttua edes Ilmailu-lehdessä ei tästä ongelmasta ole ollut. Pelkääkö SIL:in Tero ja muut niin paljon IL:ää, etteivät edes uskalla tätä kulkemisasiaa ottaa puheeksi? Miksi ihmeessä meidän pitää maksaa jäsenmaksija kun SIL ei tee mitään? Onko oikein, että kun lennän paljon matkalentoja ja lennän vaikka Savonlinnaan, Mikkeliin, Varkauteen, Joensuuhun jne niin en pääse ulos kentältä puhumattakaan että halutessani kotiin en pääse koneelleni? Ja sitten vielä pitää maksaa IL:llän laskeutumis- ym muita sikamaisen kalliiksi nyt hinnoiteltuja maksuja cvaikka en voi käyttää konettani!!! Miksei SIL millään tavalla julkisesti kerro lentäjille, että ratkaisua ongelmaan yritetään? Koska sitä ei ilmeisesti edes yritetä vaan otetaan kaiiki nöyrästi vastaan mitä IL antaa. Ei olisi vaikea homma järjestää porttien kaukoaukaisu esim. kameran avulla ja varsinkin ulostulo kentältä siten, että portti pyörii vain yhteen suuntaan: ulospäin. Miksi IL ei voisi tehdä tällaista järjestelmää yhtenäisesti kaikille kentille, että ei aina tarvitsisi hullun lailla etsiä ulos- ja sisäänpääsyä eri tavoin? Ei ole ainakaan rahasta  kiinni, sillä niin rosvomaisia IL:n maksut yksityisilmailijoille ovat  ja tuottaahan IL kymmeniä miljoonia voittoa. Löytyykö IL:stä ja SIL:stä uskaliaita vastaamaan ylläoleviin kysymyksiini??? Ja onko mitään toivoa asioiden parantumiseen ja onko IL:llä mitään haluakaan parantaa palvelujaan myös meille vai haluatteko todella tappaa kaiken pienilmailun Suomessa???

Asian tiimoilta on lähestytty Ilmailulaitosta, mutta kuten Nils Rostedin puheenvuorosta käy ilmi, määräävät kentät itse käytännöstä, mitään yhtenäistä linjaa ei ole ja se on todellakin tehnyt kulkemisen kohtuuttoman vaikeaksi. On vaikea käydä neuvotteluja yhtenäisestä linjasta kun ei ole olemassa yhtä vastapuolta. Liitolla on toki muitakin edunvalvontatehtäviä kuin lentokentillä kulkeminen, mutta yritetään jotain ratkaisua saada aikaan.

Jäsenmaksuilla katetaan laadukas lehti, kattava ilmailuvakuutusturva ja pyöritetään pienehköä henkilökuntaa. Ei kuitenkaan pidä olettaa, että vakituinen väki ehtisi kaikkea tekemään, osa vastuustaa kaatuu väkisinkin aktiivisten harrastajien niskaan. Pitää muistaa, että liitto on yhtä kuin jäsenensä. Jos jäsenet eivät itse tee mitään asioiden eteen, on turha kuvitella että mitään tapahtuisikaan.

kate

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - toukokuu 09, 2006, 23:08:53
Asian tiimoilta on lähestytty Ilmailulaitosta, mutta kuten Nils Rostedin puheenvuorosta käy ilmi, määräävät kentät itse käytännöstä, mitään yhtenäistä linjaa ei ole ja se on todellakin tehnyt kulkemisen kohtuuttoman vaikeaksi. On vaikea käydä neuvotteluja yhtenäisestä linjasta kun ei ole olemassa yhtä vastapuolta. Liitolla on toki muitakin edunvalvontatehtäviä kuin lentokentillä kulkeminen, mutta yritetään jotain ratkaisua saada aikaan.

Onhan se pomollakin pomo. Siis, kyllä ilmailulaitoksessa tai viimeistään liikenneministeriössä on sen tasoinen
johtaja jolla on valtaa noiden kenttien johtajiin nähden. Voisi hyvin ajatella että monissa muissakin
määräyksissä noiden kenttien hallinnoinnissa tehdään yhteistyötä jonkinlaisen
organisaation taholla. Nyt vain on kyse siitä että mikä on se oikea kanava lähestyä.

Siis, esitys pitäisi saada esitetyksi jollekkín taholle joka voi esitellä sen kaikkien kenttien johtajille.
Olisihan se hyvä jos edes suurin osa kenttistä lähtisi yhteiseen linjaan ja esimerkiksi
tunnusstaisi vaikkapa ilmailulaitoksen myöntämän kulkulupakortin.

Kate

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - toukokuu 10, 2006, 11:05:32
Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - toukokuu 10, 2006, 09:48:31
Herää vaan kysymys, että miksi aikuisten ilmailijoiden pitää olla ruikutuslinjalla, kun olisi parempi ja rakentavakin tapa hoitaa asioita.

Se on niin helppoa, toinen tapa edellyttää työn tekemistä ja ajattelua, se vasta vaikeata onkin ;-)

Soon luojan hanskassa, kellä on ajatteluun tehdyt vehkeet hiusten alla.

Nyt kyllä lipsutaan alkuperäisestä aiheesta oikein kunnolla.

Puhe oli, kuten Kate tuossa välillä huomauttikin, eri kenttien saaminen yhtenäiseen turvamenettelyyn.
Siinä pyydettiin liiton kantaa ja apua.

Antin kannanottokin oli rrrautaa. :thumbsup:

Aurasen Teron kommentista loisti silmiini mielipide johon yhdyn ;
>Alamme olla aika heikolla pohjalla, jos harrastaja ei saa sanoa, että liiton pitäisi tehdä jotain tai liitto ei saisi sanoa, että harrastajien pitää osallistua enemmän. Yhtälailla heikolla pohjalla ollaan, jos kaiken saa aina kuitata jommalla kummalla noista!<

Jos yksilö ( ehkä Jäsenkin) menee ajamaan tuollaista asiaa, on hän yksin koko järjestelmää vastaan.
Lliitolla on luullakseni koko jäsenistönsä tuki taakanaan  ja siten sana on painavampi.
Nyt tarttis tehdä jotain, ennen kuin ensimmäinen lentäjä paleltuu pakkaseen, lukittujen porttien takana.
Siis käytäntö yhtenäiseksi ja selkeäksi. On kohtuutonta vaatia joka kentälle eri avaimet ja maksut.

TÄSTÄ OLI KYSE. :thumbsup:

se,  mitä liiton eri lajitoimikunnat tekevät, on ihan eri asia.

Aikamoista sanasirkusta selvän kysymyksen ympärillä.  :o
ihmettelen muutaman nimimiehen sanasekoilua selkeässä asiassa.

.........jatkakaa.......................


Lauri

En viitsinyt yhden lennon takia ostaa kausikorttia, kun vein koneeni Rovaniemelle huoltoon.
Hintoihin tullut jo "hullun" lisää, laskeutuminen maksoi 16.04 37,33 euroo. Kone 998kg. Sikamaista rosvousta, kun Lyon-Bron makso viimekesänä 9 euroo. Cannes 12 euroa. Ruotsin viikkokortii 40 euroa.

Tuohon 40 euroon ei saa kustannusvastaavaa työtä, kun jutteluun meni ehkä noin 4 minuuttia kaikkiaan. Eli jos jokin muu velottas saman niin se ois 560 euroa tunti. Konehan ei edes kuluta kenttää, muutenhan pyörien massa kasvais ;-)  Eli mitä saadaan tuolla 40 eurolla, ei mitään. Silkkaa rosvousta sanon minä... >:D

Mutta jokuhan entinen lentäjähän sanoi että FAA on Fight Against Aviation

Lauri
Lauri

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - toukokuu 10, 2006, 22:26:20
Lainaus käyttäjältä: Jaska - toukokuu 10, 2006, 22:03:15

Ihmettelen kuinka tuo liittyy Oulun turvatarkastuksiin.
Tarkastavatkos Oulussa myös uudet koneprojektit?


Näitä keskusteluja kun seuraa, kaikki johtuu Oulun turvatarkastuksista ;-)

Eiköhän Miuku, meidänkin olis aika siirtyä suihkukauteen,,,,,,,,,,,ja tutimaan

Markku Hiedanpää

Lainaa

Eiköhän Miuku, meidänkin olis aika siirtyä suihkukauteen....

Lainaa

Mitä, etkö sinäkään vielä ole ? ;-)

Arto

Vielä hieman turvatarkastuksista;

vaikkakin kentillä kulkemisen rajoittaminen ja ylilyönnit turvatarkastuksissa harmittavat ja huvittavatkin, on asiassa myös toinen puoli. Tarkastamalla ja kontrolloimalla kentillä liikkumista viranomaiset tekevät työtä myös ilmailijoiden hyväksi parantamalla kentillä varastoitujen koneiden turvaa ja vartiointiakin. Jokainen ilmailija tietää kuinka herkkiä koneet lopulta ovat epäasialliselle käsittelylle ja vahingoittamiselle.

Teollisuuslaitoksissa yms. vartioidut portit ja kulkuluvat ovat olleet arkipäivää jo vuosikymmeniä, joten kalliiden koneiden tarkempi kontrolli ei ole mielestäni ylilyöntiä. Sen sijaan työkalujen lupalaput kuulostavat enemmän tai vähemmän hassuilta.

Mutta onhan meillä suuri määrä kenttiä, jossa ei kukaan tarkasta mitään, eikä vartiointiakaan ole. Koneitahan voi säilyttää näillä kentillä, ja ne löytyvät helposti netistä www.lentopaikat.net. Mutta sinne pääsevät myös mopopojat yms. bensan tarvitsijat.

Yhtäkaikki, rakentava yhteistyö ilmailijoiden, liiton ja laitoksen kesken tuo tähänkin asiaan lopulta järkevän ja toimivan käytännön.

Aurinkoisia kesäpäiviä toivottelee
Arto

auranen

Lainaus käyttäjältä: Arto - toukokuu 11, 2006, 12:58:10
Vielä hieman turvatarkastuksista;

vaikkakin kentillä kulkemisen rajoittaminen ja ylilyönnit turvatarkastuksissa harmittavat ja huvittavatkin, on asiassa myös toinen puoli. Tarkastamalla ja kontrolloimalla kentillä liikkumista viranomaiset tekevät työtä myös ilmailijoiden hyväksi parantamalla kentillä varastoitujen koneiden turvaa ja vartiointiakin. Jokainen ilmailija tietää kuinka herkkiä koneet lopulta ovat epäasialliselle käsittelylle ja vahingoittamiselle.

Teollisuuslaitoksissa yms. vartioidut portit ja kulkuluvat ovat olleet arkipäivää jo vuosikymmeniä, joten kalliiden koneiden tarkempi kontrolli ei ole mielestäni ylilyöntiä. Sen sijaan työkalujen lupalaput kuulostavat enemmän tai vähemmän hassuilta.

Mutta onhan meillä suuri määrä kenttiä, jossa ei kukaan tarkasta mitään, eikä vartiointiakaan ole. Koneitahan voi säilyttää näillä kentillä, ja ne löytyvät helposti netistä www.lentopaikat.net. Mutta sinne pääsevät myös mopopojat yms. bensan tarvitsijat.

Yhtäkaikki, rakentava yhteistyö ilmailijoiden, liiton ja laitoksen kesken tuo tähänkin asiaan lopulta järkevän ja toimivan käytännön.

Aurinkoisia kesäpäiviä toivottelee
Arto

Hienoa, positiivista asennetta!
Arto tuo tässä keskusteluun pointin, jota liian moni ei huomaa ollenkaan. Muutoinkin liian usein keskitytään vaan valittamiseen, kun muitakin keinoja ja tapoja löytyy.

t. tero

kate

Lainaus käyttäjältä: Arto - toukokuu 11, 2006, 12:58:10
Vielä hieman turvatarkastuksista;
vaikkakin kentillä kulkemisen rajoittaminen ja ylilyönnit turvatarkastuksissa harmittavat ja huvittavatkin, on asiassa myös toinen puoli. Tarkastamalla ja kontrolloimalla kentillä liikkumista viranomaiset tekevät työtä myös ilmailijoiden hyväksi parantamalla kentillä varastoitujen koneiden turvaa ja vartiointiakin. Jokainen ilmailija tietää kuinka herkkiä koneet lopulta ovat epäasialliselle käsittelylle ja vahingoittamiselle.

Teollisuuslaitoksissa yms. vartioidut portit ja kulkuluvat ovat olleet arkipäivää jo vuosikymmeniä, joten kalliiden koneiden tarkempi kontrolli ei ole mielestäni ylilyöntiä. Sen sijaan työkalujen lupalaput kuulostavat enemmän tai vähemmän hassuilta.

Mutta onhan meillä suuri määrä kenttiä, jossa ei kukaan tarkasta mitään, eikä vartiointiakaan ole. Koneitahan voi säilyttää näillä kentillä, ja ne löytyvät helposti netistä www.lentopaikat.net. Mutta sinne pääsevät myös mopopojat yms. bensan tarvitsijat.

Yhtäkaikki, rakentava yhteistyö ilmailijoiden, liiton ja laitoksen kesken tuo tähänkin asiaan lopulta järkevän ja toimivan käytännön.

Olet hukannut koko keskustelun idean. Ei täällä ole kritisoitu sinänsä valvottua pääsyä kenttille
vaan on ihan ymmärrettävää että reittiliikenteen kenttillä on jonkilainen valvonta.
Kyse on juuri tuosta järjettömästä byrokrtatian ylilyönnistä.

Siis, jos kerran halutaan tehdä turvaselvitykset niistä jotka menevät
kenttille niin eikö olisi järkevää että voisi hakea ilmailulaitokselta
YHDEN kuvallisen kulkukortin jota varten olisi sitten tehty ne turvaselvitykset jne.
Sitten tällä kortilla pääsisi KAIKILLE ilmailulaitoksen kenttille.

Eihän siitä ole mitään turvallisuusetus että samasta ihmisestä kysytään samat
turvaselvitykset joka kenttälle erikseen ja sitten jokaiselle omat korttinsa jne.

Nythän systeemi on että sama ihminen joutuu hakemaan luvan erikseen joka ikiselle
kenttälle ja jos turvaselvitykset halutaan tehdä niin ne tehdään sitten joka paikassa erikseen.
Käytännössä tämä tekee lähes mahdottomaksi matkalennot laitoksen kenttille.

Sama järjettömyys noissa työkaluluvissa, mitä järkeä on tehdä hirveä paperityö saadakseen
viedä riivimeisselin portista jos saa tuoda koko pakillisen koneessaan ilman
mitään tarkastuksia.

Kate

Jaska

#72
 
Lainaa

Hienoa, positiivista asennetta!
Arto tuo tässä keskusteluun pointin, jota liian moni ei huomaa ollenkaan. Muutoinkin liian usein keskitytään vaan valittamiseen, kun muitakin keinoja ja tapoja löytyy.

t. tero
Lainaa

Hienoa, että koneitamme vahditaan, mutta outoa ja ei hienoa, jos koneen käyttäjä ei pääse koneensa luo.

Tuossa Kate jo kiteytti sanoman ytimen: YKSI LUPA(MAKSU) JA JOKA KENTÄLLE KULKULUPA.
Antsukin tuossa esitti samat vaateensa.

Tuo taitaa olla minimivaatimus tavallisen ilmailjan taholta.

JOS, koneita vahditaan 24h, on sekin plussaa. Epäilen tuota.

JOS, terroristi menee kentälle, sehän menee sinne ilman avaimia ja lupakortteja ( ruuvarit taskussaan). Noista aidoista ajaa läpi vaikka Pappa-Tuntsalla, Iso mies vaikka juosten.

Siis kymysys; kuka instanssi ottaisi hoitaakseen lupa & avainkäytännön järkeistämisen, liityn heti siihen orkesteriin maksavana jäsenenä.




Jounin työtä, ammattitaitoa ja viitseliäisyyttä (oman ajan tuhlaamiseen ilmailijoiden hyödyksi syvästi kunnioitan), itse en ole samanlaiseen tulokseen päässyt. ::)

Jaska

#73
Lainaus käyttäjältä: Petri Ahonen - maaliskuu 16, 2006, 20:07:27
  Miten hän reagoi jos nyt Karoliinan aamunapit ovatkin menneet väärässä järjestyksessä ja hän käy viattoman Airbussin kimppuun ruuvaria heiluttaen?
vartijan koulutus, järjestysmiehen koulutus? Vai turvamiehenkoulutus tyyliin MPK henkilösuojauskurssi (joita käyn)

Eikö pitäisi määritellä tuo koulutuksellinen taso, silloin voisi kerhotkin kouluttaa omaa porukkaa saattajiksi.

Kun kate/ Karoliina heiluvat oman lentolaitteensa kimpussa siellä Oulussa niin kerhon puolelta tullut saattaja voisi vaikka auttaakin... Ja jaella hyviä neuvojaan... ;)

joku tämmöinen "puolikorpikenttä" kuten EFKK:n on niin jos turvatarkastukset pitää tehdä kaikille niin se tarkoittaisi sitä että turvahenkilökuntaa pitäisi olla 24/7 paikalla... halpaa? No ei taatusti!

Eivätpäs Karoliina ja Kate olekkaan mitään "napinsyöjiä", he ovat käyneet samat testit ja lääkärintarkastukset ja saaneet saman koulutuksen kuin kaikki Ilmailijat.

Vastakysymys: jospa saattaja saa napillisen/napittoman sekoilukohtauksen ja ryhtyy tuhoamaan Katen konetta? Saattajat kun eivät ole käyneet niin monasti/tiuhaan ja niin tarkkoja tarkastuksia, kuin ilmailijat,  määrättyjen varmuustutkimusten lisäksi.





Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Jaska - toukokuu 10, 2006, 21:21:28

TÄSTÄ OLI KYSE. :thumbsup:

se,  mitä liiton eri lajitoimikunnat tekevät, on ihan eri asia.

Aikamoista sanasirkusta selvän kysymyksen ympärillä.  :o
ihmettelen muutaman nimimiehen sanasekoilua selkeässä asiassa.

.........jatkakaa.......................

Aivan. Ja siihen liitetty kysymys oli: miksi liitto ei tee mitään asian eteen? Vastasin, että tällainen työ tapahtuu yleensä liiton toimikunnissa, jotka hoitavat harrasteilmailuun liittyvät käytännön asiat - ei ole olemassa muuta työrukkasta. Liiton toimihenkilöt tietysti, mutta heidän työaikansa on rajallinen voimavara ja siitä päättää toiminnanjohtaja.

Vaikka kulunvalvonnan helpottaminen on tärkeä aihe, ei sitä ole nostettu toimikunnissa työn alle, koska on katsottu että muut tehtävät ovat olleet sitä tärkeämpiä. Vielä. Oulun menettely ei ole ollut pitkään voimassa, joten on luonnollista, ettei asialle ole paljoa ehditty tehdä, jo senkin takia, että toimikunnat aloittivat työnsä maaliskuun liittokokouksen jälkeen. Hallitus eikä liittokokous ole ottanut asiaan tietääkseni julkisesti kantaa, vaikka tämä ongelma koskee useimpia harrrastuslajeja. Se, ettei asiaa nostettu esille lajivaliokunnan kokouksessa on osaksi omaa syytäni, mutta kuten jo mainitsin, kokouksen aihe oli muuttuvat harrasteilmailumääräykset.

Jos jäsenkunnassa todetaan tarve polttavaksi, ei kannata lähteä valittamaan tällä keskustelupalstalle sitä, että miksi liitto ei tee mitään. Tätä seuraavat ainakin MT:n ja EUT:n puheenjohtajat ja siitä voidaan, mahdollisesti, tehdä osa toimikuntien politiikkaa, mutta asia on myös siellä resurssikysymys. Toistaiseksi asiasta on kyllä keskusteltu, mutta muiden asioiden painoarvo on ollut suurempi. Jo pelkästään valvonnan yhteistyösopimus ilmailuhallinnon kanssa edellyttää määräysasioiden priorisointia.

Eli ikävä kyllä, sillä jäsenmaksulla ei saa kaikkea mitä vaativa asiakas toivoisi, vaan todellisuus on se, mikä Pirkka-mainoksissa käy ilmi. Suomeksi ja käytännössä sanottuna tämä tarkoittaa että halutessaan muutosta voi joutua nostamaan itse perseensä penkistä ja lähtemään hommiin. Liiton jäsen ei ole asiakas, vaan jäsen, joka voi joutua tekemään talkoilla töitä. Tätä tarkoitin sillä että liitto on yhtä kuin jäsenensä.

Kate jo ehdottikin toimintamallia, jonka mukaan ongelmaa ryhdyttäisiin ratkomaan. Ongelmana on, että käytäntö eroaa toiveista. Kerrataan vielä: Ilmailulaitoksessa ei ole tietääkseni instanssia joka keskitetysti hoitaa kenttien kulunvalvontaa, vaan asiat ratkaistaan paikallistasolla. Jos joku palstan lukijoista kuitenkin todella tietää, että tällainen instanssi on olemassa, olisin itsekin kiinnostunut kuulemaan mikä tai kuka se on.

Miten, millä tekniikalla ja kenen rahoittamana yhtenäiskäytäntö hoidetaan. Kuka koordinoi asiaa SIL/Ilmailulaitos -akselilla, tapahtuuko se harrastyönä ja miten kulkuluvanhaltijoiden kelvollisuus kulkea lentoasemalla selvitetään? Tässä muutamia kysymyksiä alkuun.

Jaska

Jouni, nyt rauhoitut. Sanon  tuon vanhempana henkilönä. Olet tehnyt asian eteen liikaakin.
Olet Jouni  mies joka tekee.

Silti uskallan kommentoida lisää sanomisiasi; en moiti vaan kommentoin.

clip> Jounin sanomana,
Vaikka kulunvalvonnan helpottaminen on tärkeä aihe, ei sitä ole nostettu toimikunnissa työn alle, koska on katsottu että muut tehtävät ovat olleet sitä tärkeämpiä.
<clip

Jäsenistö ja " villit lentäjät "  haluavat turvakäytäntöön järkeä ja kohtuullisia kustannuksia.

Tätä jankutan.  :thumbsup:

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Jaska - toukokuu 11, 2006, 20:59:20
Jouni, nyt rauhoitut. Sanon  tuon vanhempana henkilönä. Olet tehnyt asian eteen liikaakin.
Olet Jouni  mies joka tekee.

Kiitos sanoistasi, Jaska.

Sainkin jo sanottavani sanottua.

Nils Rostedt

Tutkin hieman aiheeseen liittyviä määräyksiä, jotta selviäisi mitkä ovat teoreettiset mahdollisuutemme saavuttaa jotain. Aloitetaanpa ylhäältä eli EU:n turva-asetuksesta (2320/2002), johon uudessa ilmailulaissamme viitataan suoraan.

Lainaa4 artikla

Yhteiset vaatimukset
....
3. Jäsenvaltion asianomainen viranomainen voi paikallisten riskien arvioinnin perusteella, ja jos tämän asetuksen liitteessä määriteltyjen turvatoimien soveltaminen saattaa olla suhteetonta tai jos niitä ei voida panna täytäntöön objektiivisista käytännön syistä, toteuttaa kansallisia turvatoimenpiteitä, jotka tarjoavat riittävän tasoisen suojan lentoasemilla,

a) joilla on vuosittain keskimäärin kaksi kaupallista lentoa päivässä; tai
b) joilla harjoitetaan vain yleisilmailua; tai
c) joiden kaupallinen toiminta rajoittuu suurimmalta sallitulta lentoonlähtömassaltaan alle 10 tonnin painoisiin tai alle 20 istuinpaikkaa käsittäviin ilma-aluksiin,

tällaisten pienten lentoasemien erityisominaisuudet huomioon ottaen.

Asianomaisen jäsenvaltion on ilmoitettava komissiolle näistä toimenpiteistä.

ja mitä tulee yleisilmailuun:
Lainaa11. YLEISILMAILU

11.1 Turvavalvontatoimenpiteet

1. Yleisilmailukoneita ei saa lentoasemilla pysäköidä kaupallisilla lennoilla käytettävien ilma-alusten välittömään läheisyyteen, jotta vältetään näihin ilma-aluksiin sekä niissä kuljetettavaksi tarkoitettuihin matkatavaroihin, rahtiin ja postilähetyksiin sovellettavien turvatoimenpiteiden rikkominen.

2. Kaupallisten lentojen turvatarkastettujen matkustajien ja yleisilmailukoneisiin menevien tai niistä poistuvien henkilöiden erottamista koskevat säännökset on pantava täytäntöön seuraavin perustein:

a) suurimmilla lentoasemilla on toteutettava fyysisiä järjestelyjä ja/tai turvavalvontatoimenpiteitä, joilla estetään yleisilmailukoneeseen menevien tai siitä poistuvien henkilöiden ja turvatarkastuksen läpikäyneiden matkustajien kohtaaminen;

b) yleisilmailukoneeseen menevien tai siitä poistuvien henkilöiden on, mikäli se on mahdollista, kuljettava erillisen yleisilmailuterminaalin kautta; asematasolle tultaessa tällaiset henkilöt on joko erotettava turvatarkastetuista matkustajista, kuljetettava erityisellä linja- tai henkilöautolla tai pidettävä jatkuvan valvonnan alaisena;

c) jollei erillistä terminaalia ole käytettävissä, yleisilmailukoneeseen meneviin tai siitä poistuviin henkilöihin sovelletaan seuraavaa:
i) näiden henkilöiden on kuljettava terminaalirakennuksen erillisen osan kautta, jonka jälkeen heidät on saatettava tai kuljetettava linja- tai henkilöautolla ilma-alukseen ja pois siitä, tai

ii) näille henkilöille on tehtävä turvatarkastus ennen turvavalvotulle alueelle tuloa, jos terminaalirakennuksen turvavalvottujen alueiden läpi kulkemista ei voida välttää, tai

iii) näiden henkilöiden osalta on paikallisista olosuhteista riippuen toteutettava muita turvavalvontatoimenpiteitä, joilla on samat vaikutukset.

Tulkitsen tämän niin, että a) jos lentoaseman kaupallinen liikenne on enintään se 2 lentoa/vrk keskimäärin vuoden aikana, Suomessa voidaan sopia kulunvalvonnasta EU-vaatimuksista välittämättä. Ja b) jos liikennettä on enemmän, lentoaseman pitäjän on huolehdittava siitä että yleisilmailijat eivät pääse lentomatkustajien lähelle turvavalvotulla alueella. 

Ongelmamme koskee liikkumista sellaisina aikoina jolloin kentällä ei liiku matkustajia, joten tämän perusteella näyttäisi siltä, että EU-turva-asetus ei ainakaan suoraan aseta esteitä sille, etteikö yleisilmailija voisi sellaisina aikoina liikkua turvavalvotulla alueella.
Kentällä pysäködyt matkustajakoneet turvataan asetuksen mukaan joka tapauksessa siten että niille tehdään turvaetsintä tai turvatarkastus ennen lähtöä.

Lukekaa asetusta itse, mielellään kuin piru lukee raamattua, ja kommentoikaa. Omasta mielestäni näyttäisi siltä ettei EU meitä tässä rajoita, mutta voin toki olla väärässä.


Nils Rostedt

#78
Löysin tuosta EU asetuksesta lisää, meidän kannalta huonoa ja hyvää. Palaan kohta asiaan.

Edellä mainitussa EU turva-asetuksessa 2320/2002 löytyy, liitteessä 1, kohta 2 kulunvalvonta.Tässä:

Lainaa2.2 Kulunvalvonta

2.2.1 Turvavalvotut alueet ja muut lentokenttäalueet

i) Pääsyä turvavalvotuille alueille ja muille lentokenttäalueille on valvottava kaikkina aikoina, jotta varmistetaan, että asiattomat henkilöt eivät pääse näille alueille ja että turvavalvotuille alueille tai ilma-aluksiin ei voi viedä kiellettyjä esineitä.

ii) Kaikista henkilöstöön kuuluvista, joille on annettava pääsy turvavalvotuille alueille, on tehtävä taustan tarkistus vähintään viiden vuoden ajalta. Tarkistus on uusittava säännöllisin enintään viiden vuoden välein.

iii) Kaikille henkilöstöön kuuluville, joille on annettava pääsy turvavalvotuille alueille, on myös annettava säännöllistä koulutusta ilmailun turva-asioista (ks. 12.3), mukaan lukien ilmailun turvallisuuteen kohdistuvat riskit, ja heitä on opastettava ilmoittamaan asianmukaiselle viranomaiselle kaikista ilmailun turvallisuuden mahdollisesti vaarantavista seikoista.

iv) Koko lentoasemalla työskentelevälle tai siellä säännöllisesti käyvälle henkilöstölle (mukaan luettuina lentoasemavirkailijat sekä lentoyhtiöiden ja muiden organisaatioiden työntekijät) on annettava henkilökortit. Henkilökortissa on oltava sen haltijan nimi ja valokuva. Henkilökortti on voimassa ainoastaan rajoitetun ajan. Asianmukainen viranomainen määrittelee, milloin lentoaseman henkilökortti myönnetään siellä säännöllisesti käyville henkilöille.

v) Henkilökortti on pidettävä aina työtehtäviä hoidettaessa näkyvästi esillä.

vi) Ajoneuvojen, joita on käytettävä lentokenttäalueella, on pysyttävä mahdollisuuksien mukaan lentokenttäalueella.

vii) Ajoneuvoille, joiden on liikuttava maaliikenne- ja lentokenttäalueiden välillä, on annettava ajoneuvokohtainen ajoneuvolupa, joka on kiinnitettävä näkyvään paikkaan ajoneuvossa. Muut ajoneuvot saa päästää lentokenttäalueelle vasta, kun ne on tarkastettu ja niille on annettu tilapäinen ajoneuvolupa. Hälytysajossa olevat ajoneuvot voidaan vapauttaa näistä vaatimuksista.

viii) Lentoaseman henkilökortit ja ajoneuvoluvat on tarkastettava kaikissa lentokenttäalueiden ja turvavalvottujen alueiden tarkastuspisteissä.

2.2.2 Terminaalialueet

Kaikkia terminaalialueita, joihin yleisöllä on pääsy, on valvottava. Terminaalien kiertovartioinnista sekä matkustajien ja muiden henkilöiden valvonnasta vastaa turvahenkilöstö.

2.2.3 Muut yleiset tilat

Kenttäalueen läheisyydessä sijaitseviin yleisiin tiloihin (katselualueet, lentokenttähotellit ja pysäköintialueet) on järjestettävä kulunvalvonta. Muita valvontaa edellyttäviä yleisiä tiloja ovat muiden muassa tilat, jotka sijaitsevat aina maaliikennealueella ja joihin kuuluvat asiakas- ja muut yleiset pysäköintialueet, terminaaliin johtavat ja muut yleiset maantiet, autovuokraamotilat, taksi- ja maakuljetuspalvelujen kokoontumisalueet sekä mahdolliset lentoasemalla sijaitsevat hotellitilat.

On myös huolehdittava siitä, että tällaiset yleiset tilat voidaan sulkea nopeasti uhan lisääntyessä. Turvahenkilöstön on kiertovartioitava näitä alueita niiden ollessa avoinna yleisölle.

2.3 Henkilöstön, heidän mukanaan olevien tavaroiden sekä ajoneuvojen turvatarkastus

a) Kaikille henkilöstöön kuuluville, ohjaamomiehistö mukaan luettuna, sekä heidän mukanaan oleville tavaroille on tehtävä turvatarkastus ennen kuin pääsy turvavalvotuille alueille myönnetään. Jos tämä ei ole käytännössä mahdollista, henkilöille ja tavaroille on tehtävä toistuvia asianmukaisia satunnaistarkastuksia niin usein kuin kunkin jäsenvaltion toimivaltaisen viranomaisen tekemässä riskien arvioinnissa edellytetään; satunnaistarkastukset on ulotettava koskemaan kaikkia tavaroita, joita palvelujen toimittajat, kuten siivouspalvelu, duty free -toimittajat, tai muut osapuolet, joilla on pääsy ilma-alukseen, vievät mukanaan ilma-alukseen.

Vuoden kuluttua tämän asetuksen voimaantulosta kaikille henkilöstöön kuuluville, ohjaamomiehistö mukaan luettuna, sekä heidän mukanaan oleville tavaroille on tehtävä turvatarkastus ennen kuin myönnetään pääsy kunkin jäsenvaltion toimivaltaisten viranomaisten yksilöimiin turvavalvottujen alueiden kriittisiin osiin.

Komissio hyväksyy 1 päivään heinäkuuta 2004 mennessä asianmukaiset täytäntöönpanotoimenpiteet luodakseen yhteisen määritelmän turvavalvottujen alueiden kriittisille osille tämän asetuksen 4 artiklan 2 kohdan mukaisesti. Näiden toimenpiteiden on oltava täysin sovellettavissa viimeistään viiden vuoden kuluttua siitä, kun komissio on hyväksynyt ne, sanotun kuitenkaan rajoittamatta tämän asetuksen 6 artiklan soveltamista.

Turvatarkastusmenettelyllä on varmistettava, ettei kiellettyjä esineitä kuljeteta, ja siinä on noudatettava samaa menettelytapaa kuin matkustajien ja käsimatkatavaran turvatarkastuksessa.

b) Lentokenttäalueelle ja muille turvavalvotuille alueille vietäville ajoneuvoille ja tarvikkeille on tehtävä satunnaistarkastuksia.

2.4 Turvajärjestelyt ja kiertovartiointi

a) Asematason ja muiden pysäköintialueiden on oltava hyvin valaistuja. Erityisesti lentoasema-alueen haavoittuvimmat osat on valaistava kunnolla.

b) Teknisiä ja huoltoalueita on suojattava aitaamalla, vartioinnilla ja kiertovartioinnilla ja niille on järjestettävä lentoaseman henkilökortteihin ja ajoneuvolupiin perustuva kulunvalvonta. Samanlaisia toimenpiteitä on toteutettava lentoasema-alueen sekä eräiden lentoasemalla sijaitsevien laitosten kuten sähköasemien, muuntamojen, lentosuunnistuslaitteiden, lennonjohtotornien ja muiden lennonjohtopalvelujen käytössä olevien rakennusten sekä polttoainetäydennys- ja tietoliikennelaitteiden suojaamiseksi. Erityisesti on toteutettava toimenpiteitä polttoainetäydennys- ja tietoliikennelaitteisiin kohdistuvan vahingonteon estämiseksi.

c) Lentoaseman aidan tuntumassa olevia alueita sekä tämän aidan ulkopuolella mutta turvavalvottujen alueiden ja muiden lentokenttäalueiden läheisyydessä sijaitsevia alueita, myös kiitotien kynnyksen ja rullausteiden välittömässä läheisyydessä sijaitsevia alueita, on valvottava kiertovartioinnilla, valvontakameroin tai muin valvontatoimenpitein. Tiukkoja tarkastusmenettelyjä on sovellettava henkilöihin, joilla ei ole lentoaseman henkilökorttia esillä, sekä henkilöihin, jotka pyrkivät alueille, joihin heillä ei ole kulkulupaa.

d) Pääsy lentoasemalla olevien toimistojen, huoltohallien, rahtitilojen ja muiden palvelu- ja varusterakennusten kautta lentokenttäalueelle tai turvavalvotuille alueille on rajoitettava välttämättömään minimiin.


Tämä kohta 2 lienee se varsinainen ongelmakohta meidän tavoitteiden kannalta.

Mutta jotakin hyvääkin. Tuo asetus on näköjään jo todettu ongelmalliseksi yleisilmailun kannalta, niinpä siihen tehtiin jo 2003 muutosehdotus, missä lukee mm.

LainaaLisätään 4 artiklaan uusi 3 a kohta:

"3 a. Edellä olevaa 3 kohtaa voidaan myös soveltaa lentoasemien merkittyihin alueisiin,

- joilla harjoitetaan vain yleisilmailua; tai

- joiden kaupallinen toiminta rajoittuu suurimmalta sallitulta lentoonlähtömassaltaan alle 10 tonnin painoisiin tai alle 20 istuinpaikkaa käsittäviin ilma-aluksiin.

Merkitty alue on osoitettava lentoaseman turvaohjelmassa.

Jokaisesta lentoaseman merkityltä alueelta lähtevästä lennosta on ilmoitettava kohdelentoasemalle ennen lennon saapumista

Tässä siis otetaan käyttöön käsite "merkitty alue", joka käsittääkseni tarkoittaa esim. yleisilmailun asematasoa ja johon voidaan soveltaa kevyempää valvontaa.

En tiedä kuinka tälle 2003-muutosehdotukselle kävi, mutta joka tapauksessa tällä hetkellä Brysselissä on menossa prosessi tuon nykyisen asetuksen muuttamiseksi, koska se on todettu liian yksityiskohtaiseksi ja muutenkin hankalaksi soveltaa. Uusi asetusluonnos sisältyy komission tiedonantoon KOM (429) 2005 ja se löytyy täältä .
Luonnoksessa löytyy sama "merkitty alue" - käsite. En ole kuitenkaan ehtinyt analysoida sen kummemmin, onko luonnos yleisilmailijoiden kannalta parempi vai huonompi kuin nykyinen voimassa oleva asetus.  Uuden asetusluonnoksen etenemistä EU-päätöselimissä voi seurata täältä.  Aikanaan voimaantullessaan Suomikin joutuu sitten soveltamaan sitä ilmailulaissa ja muissa määräyksissä.

Meillä (liitolla) on siis periaatteessa "vaikuttamisikkuna" auki mahdollisesti jopa Brysseliin (ainakin Suomen EU-parlamenttijäsenten kautta) mutta jokatapauksessa IL:n suuntaan kun uutta asetusta aletaan soveltamaan Suomen määräyksiin. Se, riittääkö resurssit hyödyntämään näitä mahdollisuuksia, on sitten toinen asia.

Lisää aihetta sivuavia linkkejä kiinnostuneille on tässä ja tässä.

Kerron näistä EU-taustoista siksi, että Suomen viranomainen joutuu ottamaan ne huomioon, halusi tai ei. Joten meidänkin ilmailijoiden on hyvä ymmärtää ne, jotta osataan kohdistaa rajoitettu "lobbausenergia" oikein.  Esimerkkinä satuin löytämään verkosta Mikkelin lentoaseman toimintakäsikirjan, jonka "liikkuminen lentoasemalla"-osa pohjautuu suoraan tähän EU-turva-asetukseen.




edit 1: lisätty EU-asiaa
edit 2: editorial
edit 3: korjattu 2 linkkiä
edit 4: editorial

Jouni Laukkanen

#79
Lainaus käyttäjältä: Antsu - toukokuu 12, 2006, 09:15:03
Mutta sanomani on se, että tälle kulkulupa-asialle (siis silloin varsinkin kun kentät ovat kiinni) täytyy SIL:n tehdä jotain.
Toivottavasti tämä kaikki kirjoittelu saisi nyt aikaiseksi sen, että SIL alkaisi neuvotella YHTENÄISEN järjestelmän luomiseksi kentille. Kyllä sieltä IL:stä varmasti neuvottelupartneri löytyy.

OK. Omasta puolestani olen valmis nimittämään sinut asiaa hoitavaan työryhmään EUT:n puolesta. Matkakulut korvataan, laitatko yhteystietosi osoitteella jouni.laukkanen (at) dlc.fi

Edit: Oliko muita halukkaita? Pistäkää meiliä ylläolevaan osoitteeseen.

kate

Lainaus käyttäjältä: Nils Rostedt - toukokuu 12, 2006, 09:18:38
Lainaa2.2 Kulunvalvonta

iv) Koko lentoasemalla työskentelevälle tai siellä säännöllisesti käyvälle henkilöstölle (mukaan luettuina lentoasemavirkailijat sekä lentoyhtiöiden ja muiden organisaatioiden työntekijät) on annettava henkilökortit. Henkilökortissa on oltava sen haltijan nimi ja valokuva. Henkilökortti on voimassa ainoastaan rajoitetun ajan. Asianmukainen viranomainen määrittelee, milloin lentoaseman henkilökortti myönnetään siellä säännöllisesti käyville henkilöille.



Eikö tätä voitaisi soveltaa yleisilmailijoihin, siis eikös me nyt olla aika säännölisesti lentoasemilla käyviä henkilöitä joten
tällä perusteella olisi mahdollisrta myöntää turvaselvitysten jälkeen kulkukortti ?

Eli nyt olisi lähinnä kyse siitä byrokratiasta että niitä turvaselvityksiä ja kortteja ei ole varmaan vitään
järkeä kenellekkään tehdä erikseen joka ikiselle kenttälle.


Kate

Johan Löfgren

Pakko pitkään keskustelua seuranneena hieman Oululaisena kommentoida omaa mielipidettä tästä turvatarkastuksesta. Itse en ole kokenut tätä Oulun uutta mallia vielä ongelmana, tosin lentelen vain koululentoja lähtien ja palaten samalle paikalle. Toiminta on ollut ihan jouhevaa, menen portille ja soitan portin "sisäpuhelimella" tarkastajan. Tämä henkilö saapuu yleinsä hyvin nopeasti paikalle. Portti pyrähtää ja ollaan GA -platalla. Jos kaveri on kiinnostunut asiasta hän ottaa nimen ylös, tutkii laukun ja henkilön. Aikaa tähän menee ehkä 1-2 minuuttia max. Toisaalta jos paikalle sattu kaveri jota ei nappaa niiin voi olla että kysyy vaan milläs koneellä lähdet ja poistuu paikalta. Takasin tullessa tuo portti pyörähtää vapaasti, eli voi itse kulkea siitä ulos kun huvittaa. En siis toistaiseksi koe tätä minään ongelmana. Enempi uskoisin että kentän henkilökuntaa turhauttaa juosta tuolla. Ja jos haluavat tarkastaa jonkun joka tulee toiselta kentältä niin uskoisin että se ei kauaa vie aikaa kun asia on kunnossa. Nuo työkalu ja muut asiat ovat sitten oma kappaleensa. Itse hain jo henkilökorttia Oulun kentälle ja tietysti kiinnostaisi miten sen kanssa toimitaan toisilla kentillä, hienoahan olisi jos se kelpaisi muillakin kentillä, onhan se poliisin tekemä selvitys taustoista sama kaikkialla. Yksi vaihtoehto mitä väläyttivät tuolla kentän toimistolla oli se että se voisi vähintään toimia "vierailijakorttina" johon voisi saada sitten tilapäisen kortin kyseiselle kentälle. Tiedä sitten miten asiat etenevät. Toivottovasti jossain vaiheessa saadaan sähköiset avaimet tänne jolla tuo portti aukeaisi eikä tarvittaisi turvatarkastusta, siinä vaiheessa tietysti koneen päällikkö vastaisi matkustajiensa toimista tuolla turva-alueella.  Vielä hienompaa olisi jos tuo henkilökortti olisi validi kaikilla suomen kentillä ja se sähköavain toimisi kaikkien kenttien GA-portteihin ympäri vuorokauden.

Että semmosta.

Johan

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Antsu - toukokuu 14, 2006, 20:57:24
Eiköhän ne Jouni asiat hoituisi parhaiten sieltä Hesasta käsin kun molemmat neuvotteluosapuolet ovat siellä. Sitäpaitsi tämäkin asia kuuluu normaaleihin SIL:n asioihin, jotka pitäisi  hoitaa, jos vain tahtoa ja viitseliäisyyttä olisi. Tietenkin jos vain kiertää yhtää kenttää joka on aina auki, niin eihän sitä muiden huolista välitetä!!! Muutenkin en voi käsittää negatiivisuuttasi tämän asian hoitoa kohtaan. Onko se muuten SIL:n virallinen kanta sama kuin sinun, että tätä asiaa ei oteta hoidettavaksi?

Tässä tulee nyt se asia, josta olen yrittänyt vääntää sinullekin rautalankaa.
SIL:ssä asioita hoitavat tavalliset harrastajat, juuri sellaiset kuin sinä tai minä. Ongelma on löytää sellaisia henkilöitä, jotka viitsivät nähdä vaivaa yhteisten asioiden hoitamiseen sen sijaan, että vain valittavat "että miksi kukaan ei tee mitään". Itse asun Tampereella, että näiden asioiden hoitamiseksi joudun ajelemaan vähintään sen 3h keikka ihan harrastamisen ilosta + sitten kokoustamiseen käytetty aika. Toimikunnissa ja hallituksessa on jäseniä tietääkseni Oulua myöten, että tuo ehdotuksesi kuulostaa tekosyyn keksimiseltä.

Mittaat mielenkiintoisella tavalla minun negatiivisuuttani, sillä olen omasta puolestani käskyttänyt yhtä toimikunnan asiasta kiinnostunutta jäsentä kokoamaan työryhmän, joka lähtisi tätä asiaa hoitamaan ja ottamaan yhteyttä moottorilentotoimikunnan puheenjohtajaan (Tero Auranen). Auranen on myös ilmoittanut olevansa asian takana ja ilmoittavansa myöhemmin kuka MT:stä alkaa asiaa hoitamaan. Asiasta ei ole vielä puhuttu, koska ryhmän vetäjä EUT:n puolesta ei seuraavaan kuukauteen ehdi työkiireiltään asiaa hoitamaan. Nyt kysynkin, että millä muulla tavalla voisin tätä mukanegatiivista asennetta vielä ilmentää?

Kun tästä asiasta on nyt sovittu kahden toimikunnan kesken, on selvää, että ainakin näiden toimikunnan kanta on asian hoitamisen puolesta. Liiton kantaa sinun täytyy kysyä toiminnanjohtaja Kai Mönkköseltä tai puheenjohtaja Hannu Haloselta. Heidän puolestaan en voi vastata tässä asiassa. Yhteystiedot löytyvät Ilmailuliiton sivuilta, ota puhelin käteen tai kirjoita meiliä.

Tarjoan tässä sinulle mahdollisuutta vaikuttaa itse asiaan, vaikka en itse edes sinua tunnekaan. Äkkipäätä en tämän suurempaa kädenojennusta sinun suuntaasi pysty tekemään, sillä olen juuri sopinut asiasta myös EUT:n varapuheenjohtaja Markku Salmisen kanssa. Jos vielä vetoat siihen, ettet viitsisi lähteä kotoasi käsin hoitamaan asiaa, puhut mielestäni tästä ongelmasta siellä vain lämpimiksesi.

Ilmailulaitoksen organisaatiosta...

Edellen minulle on täysi arvoitus, kuka työnantajani Ilmailulaitoksen organisaatiossa vastaa kulkulupien valtakunnalllisesta myöntämisestä, sillä tämä asia hoidetaan lentokenttien omien organisaatioiden puitteissa. Tällaisia kulkulupia en ole saanut edes firman lennonjohtajana tai aiemmin sivutoimisena katsastajana.

Lainaan tässä erästä itseäni paremmin perillä olevaa tahoa Ilmailulaitoksesta koskien tätä asiaa. Hän kommentoi minulle yksityisesti aiempaa kommenttia tässä ketjussa:
>>>.....luulisi että kenttien hallinnoinnissa tehdään yhteistyötä jonkinlaisen organisaation taholla.....>>>
Voi ...kele että tekisi mieli vastata eli kommentoida tähän jotakin mutta kun ei voi! Näkisi vaan sen koordinoivan organisaation!!!!! Wanted!!!!!


Vastasin tähän että:
Katella sentään oli ihan oikea ehdotus, mitä pitäisi tehdä, eikä sitä mouruamista. Ehkä asiaa pitää vaan kärsivällisesti toistaa.

Johon hän vielä kerran kommentoi:
Joo.o katsoppa tuota..me ollaan puhuttu tällaiseta täällä paljonkin. Katso linkki http://www.amsecurity.net/www/order.php?card=137; tuolla ratkaisulla saadaan mikä tahansa pursiseuran ovi auki tai saarisaunan sähkökiuas lämpenemään tarvittaessa omasta rekisteröidystä kännykästä käsin. Ja loki eli kulunvalvonta jää jäljelle. Maksaa yhden minuuttipuhelun verran perusmaksua ja 0,5snt lisäkulua per avaus pääomakulujen kattamiseksi.
Ei olisi ongelma finavialle toteuttaa koska meillä on teleoperaattoristatus (pilottien puhelimien rekisteröinti) eli meillä olisi mahdollisuus toteuttaa koko homma yhdellä valtakunnallisella numerolla äärest helposti.
Ja olisi halpa ratkaisu.
Tahtoa vaan ei ole koska ei löydy koordinoivaa elintä koska jokaisella maakuntakentällä mukaalukien Vantaa on oma luottoabloylukkokauppiaansa ja "Finaviasta ei löydy organisaatiomallia joka voisi tehdä yhteishankinnan".
Samalla systeemillä saataisiin toimimaan myös dep ja arr ilmoitukset! Liian helppoa?


Tämä vielä tähän painottaakseni, että kannattaisi lopettaa päiväunien näkeminen vastapuolella olevasta instanssista. Asiaa on jo yritetty hoitaa ILL:n sisältä käsin.


auranen

Lainaus käyttäjältä: Antsu - toukokuu 14, 2006, 20:57:24
OK. Omasta puolestani olen valmis nimittämään sinut asiaa hoitavaan työryhmään EUT:n puolesta. Matkakulut korvataan, laitatko yhteystietosi osoitteella jouni.laukkanen (at) dlc.fi

Edit: Oliko muita halukkaita? Pistäkää meiliä ylläolevaan osoitteeseen.

Eiköhän ne Jouni asiat hoituisi parhaiten sieltä Hesasta käsin kun molemmat neuvotteluosapuolet ovat siellä. Sitäpaitsi tämäkin asia kuuluu normaaleihin SIL:n asioihin, jotka pitäisi  hoitaa, jos vain tahtoa ja viitseliäisyyttä olisi. Tietenkin jos vain kiertää yhtää kenttää joka on aina auki, niin eihän sitä muiden huolista välitetä!!! Muutenkin en voi käsittää negatiivisuuttasi tämän asian hoitoa kohtaan. Onko se muuten SIL:n virallinen kanta sama kuin sinun, että tätä asiaa ei oteta hoidettavaksi?

Kun alunperin luin tuon Jounin yllänäkyvän tekstin, ajattelin kommentoida asian loistavaa kiteytystä yhdelle riville...sitten ajattelin, että ehkä moiselle kommentille ei ole tarvetta, sillä Jounin kirjoituksen seurauksena tapahtuu todennäköisesti jompi kumpi seuraavista:

a) hienovarainen vihjaus menee perille, tai
b) saamme Antsusta paljon kaivattua vahvistusta asioiden (erityisesti juuri keskustelun alla olevan) hoitoon

Kumpaakaan ei näytä tapahtuneen, joten sanotaan vaan että hienoa Jouni, että jaksat vääntää rautalankaa ja että tällaista tämä sitten on... :-)

t. tero

Nils Rostedt

Nostetaanpa tämä aihe taas ylös, nyt kun toivottavasti lukijat ovat kesän lentokaudella tehneet runsaasti matkalentoja.

Kaksi aihetta:

1) Onko kesän matkalennoilla tullut esille uusia ajatuksia turvatarkastuksista - siis, onko ongelmaa edelleen olemassa, onko se poistumassa vai peräti pahentunut? Palautetta please!

2) Tuossa aiemmin (12.5.) selostin EU:ssa meneillään olevaa sääntelyä jolla tullaan muuttamaan nykyistä EU-asetusta "siviili-ilmailun turvaamisesta" ja joka siis ohjaa suoraan Suomen tulevien määräysten sisältöä. Hanke on nyt edennyt EU:n parlamenttikäsittelyyn. Tässä on parlamentin mietintö kesäkuulta, jossa on joukko muutoksia Komission alkuperäiseen (2005) ehdotukseen.

Meidän kannalta keskeinen positiivinen muutos parlamenttikäsittelyssä on tässä (Tarkistus 18, 3 artiklan 13 kohta). Artiklassa määritellään joukko asetuksessa käytettäviä käsitteitä, ja tärkein on tässä:

Komission ehdotus:
13. 'merkityllä alueella' aluetta, joka on
kulunvalvonnan avulla erotettu
lentoaseman turvavalvotuista alueista tai, jos
merkitty alue itse on turvavalvottu alue,
lentoaseman muista turvavalvotuista alueista;

Parlamentin mietintö:
13. 'merkityllä alueella' aluetta, joka on
suljettu yleisöltä ja joka on erotettu
lentoaseman turvavalvotuista alueista tai, jos
merkitty alue itse on turvavalvottu alue,
lentoaseman muista turvavalvotuista
alueista;

Eli selvennettynä: "Merkitty alue", jolla siis tarkoitetaan esim. yleisilmailukoneiden seisonta-aluetta, ei tarvitse olla turvavalvottu eikä siis kulunvalvonnan / tarkastuksien piirissä. Riittää, että se on suljettu yleisöltä.

Tämä, jos olen asian oikein ymmärtänyt ja se menee läpi lopulliseen asetukseen, on aika loistava asia yleisilmailun kannalta. Lievimmässä mahdollisessa tapauksessahan tämä on kenties tulkittavissa vielä niin, ettei asetus vaadi lukollista porttiakaan, kunhan merkitty alue on suljettu yleisöltä? 

Hyvä uutinen siis, mutta katsotaan nyt se lopullinen asetusteksti ennen kuin juhlitaan.

pimattil

#85
Lainaus käyttäjältä: Nils Rostedt - elokuu 25, 2006, 14:41:381) Onko kesän matkalennoilla tullut esille uusia ajatuksia turvatarkastuksista - siis, onko ongelmaa edelleen olemassa, onko se poistumassa vai peräti pahentunut? Palautetta please!

Itse käytän valvotuista kentistä pääsääntöisesti Turkua. Koneeni sijaitsee rahtiasematason laidalla, jossa on polttoainetankki sekä rivillinen paikkoja yleisilmailukoneille (tai niitä siinä on viime vuosina vain ollut). Jokunen vuosi sitten toiminta kentällä laajeni sen verran, että kuljetusyhtiö TNT rakensi terminaalinsa rahtiasematason kulmaan ja käy siinä päivittäin kuljetuskoneillaan. Tilanne on siis hieman kinkkinen, koska alueelle ei oikeastaan pääse kulkemaan kuin tämän TNT:n "parkkipaikan" läpi tai ohi. Toistaiseksi kulun alueelle olen tehnyt portista, josta pääsee lävitse soittamalla kulunvalvontaan. Portista on aina päässyt kenttäalueelle minuutissa ja kukaan ei ole sen enempää kulkemisista välittänyt, oli TNT:n rahtikone paikalla tai ei. Turussahan toki palvelu pelaa 24h, joten lukkojen taakse ei koskaan pitäisi joutuakkaan tällä hetkellä.

Maarianhaminassa ei ole myöskään ollut ongelmia... noh, ehkä kun ei kysele liikaa vaan menee vain kentälle -- onko se sitten sallittua vai ei (siis kentän/tornin ollessa suljettuina).

LainaaEli selvennettynä: "Merkitty alue", jolla siis tarkoitetaan esim. yleisilmailukoneiden seisonta-aluetta, ei tarvitse olla turvavalvottu eikä siis kulunvalvonnan / tarkastuksien piirissä. Riittää, että se on suljettu yleisöltä.

Edellisiin kommenttiini liittyen, voiko tälläisen merkityn alueen "perustaa" turvavalvotun alueen taakse, johon ei välttämättä ole muuta kulkuyhteyttä kuin turvavalvotun alueen läpi...? Voisiko rahtialueelle piirtää polun, joka on merkittyä aluetta ja johtaa turvavalvotun alueen läpi.  :huh: ;)

EU takaa vapaan liikkumisen maiden välillä, mutta edes lentokentillä ei pääse liikkumaan vapaasti.  :walk:

Edit: typo
- Pirkka -

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: pimattil - elokuu 25, 2006, 20:46:52
Maarianhaminassa ei ole myöskään ollut ongelmia... noh, ehkä kun ei kysele liikaa vaan menee vain kentälle -- onko se sitten sallittua vai ei (siis kentän/tornin ollessa suljettuina).

Pilotteja on kehotettu tekemään lentonsa Maarianhaminaan vain kun lennonjohto on auki. Virallisena ohjeena oli ennen lomalle lähtöäni, että jo matkalla olevaa pilottia kehotetaan laskeutumaan muualle tai odottamaan ilmassa kunnen lennonjohto aukeaa. Vaihtoehtoisena menettelynä on sitten ollut soittaminen Ahvenanmaan tullille ja ilmoittaminen tulevasta lennosta.

lamsah

1.Omasta mielestäni on hyvä, että asioista puhutaan, silloin voidaan vahingossa päästä jopa vaikutukseen. Ihmettelen itsekkin, miksi mistään ei saisi valittaa, jos asiat ovat omasta mielestä väärin.

2.Jos EU:n syvin olemus on, että tiukennetaan määräyksiä, lisätään työtä, paper-s**t lisääntyy, niin lopputulos on silti se, että se maassa täytetty A4 ei muuta fysiikan lakeja, eikä näin ollen esim. moottorivian sattuessa pidä konetta ilmassa.

3.Yksi ongelma nyky-yhteiskunnassa on, ettei kukaan tai mikään taho uskalla ottaa vastuuta yhtään mistään. Jos jotain sattuu on aina joku paperi sanomassa, että ei vika ollut viranomaisella jne.
Ollaanko menossa amerikkalaiseen malliin, jossa lähes poikkeuksetta haetaan isoja korvauksia, jos kahvipannussa ei lue, että neste sisällä on kuumaa ja saattaa polttaa?

kele, kismitää kun kaikesta pitäisi aina olla hiljaa, niellä mitä tarjotaan ja jos joku erehtyy sanomaan jotain, yhteisö luo heti murhaavia katseita--- suunta huolestuttaa
T: Antti Kääriäinen

Tepsu

#88
Niinhän se on.. ei se kovin hyvin mene. Mikä itseäni ärsyttää kuitenkin eniten, on se että kun olemme EU:n jäsen jossa kaikesta määrätään ja syynätään tasapäistäen niin pilkun tarkkaan, niin miksi, miksi suomessa silti otetaan käyttöön "ikäviä juttuja" joita vaikkapa ruotsissa ei oteta? Ilmailu esimerkkinä bensan haittavero. Eihän sitä ruotsiin tule, mutta suomeenpa tuleekin.. Ja sitten ei saisi valittaa.. noh siinäpä se. Kun ei koskaan saa valittaa eikä olla eri mieltä ilman niitä murhaavia katseita, (vaikka itse olenkin), eipä ihme että asiat menevät niinkuin menevät ja joukko illuusio toimii. Ei sinänsä, pieniä asioitahan nähä elämässä ovat mutta kun ollaan EU:ssa luulis ettei meitä aina tarttis potkia päähän..

auranen

Ei kyse yleensä ole siitä, etteikö asioita saisi nostaa pöydälle tai etteikö saisi olla tyytymätön epäkohtiin.
Kysymys on lähinnä siitä, MITEN asiat esittää.

8)

t. tero

Harri Heikkilä

Lainaus käyttäjältä: Terho - syyskuu 14, 2006, 14:50:41
miksi suomessa silti otetaan käyttöön "ikäviä juttuja" joita vaikkapa ruotsissa ei oteta? Ilmailu esimerkkinä bensan haittavero. Eihän sitä ruotsiin tule, mutta suomeenpa tuleekin.. Ja sitten ei saisi valittaa.. noh siinäpä se.

Mihin perustat käsityksesi siitä, että ruotsissa ei oteta käyttöön polttoaineen valmisteveroa?

//Harri

Jouni Laukkanen

Do dii... nyt on sitten pidetty ensimmäinen palaveri Finavian ja Ilmailuliiton kesken tästä kentälle kulku -asiasta ja homma etenee. Toivoomme on huomioitu liikelaitoksen puolella ja parhaillaan mietitään mitä ratkaisuja asian eteenpäin viemiseksi voisi olla.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod