Rotaxin alennusvaihteen käyttöikä

Aloittaja Ari Simonen, helmikuu 12, 2006, 10:19:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ari Simonen

Onkos nelitahti-rotaxien alennusvaihteille määritelty peruskorjausjaksoa ja mikä tuo mahtaisi olla?
Vaikuttaako ns. ylikuormakytkin jaksoon mitenkään? Ainakin niin puhutaan että ylikuormakytkin jatkaa
alennusvaihteen käyttöikää tasaamalla värinöitä. Onko näistä kokemuksia millä tuntimäärillä on jouduttu
korjaamaan?     Sellaista juttua on kuulunut että viidensadan tunnin paikkeilla on jouduttu korjaamaan
mutta syynä oli väärän öljyn käyttö moottorissa!!

Markku Hiedanpää

#1
Kts: http://www.rotax-aircraft-engines.com/aircraft/aircraft.nsf/index?Openpage
http://www.rotax-aircraft-engines.com/pdf/dokus/d03086.pdf

Lisäys, muutama ote AIR M8-3 ja -4 määräyksistä:

AIR M8-3

3.3 Peruskorjaustoimenpiteet
Peruskorjauksessa on tehtävä vähintään seuraavat työt
a) moottorin valmistajan peruskorjausohjeiden edellyttämät työt
b) moottorin apulaitteiden peruskorjaus tai vaihto uusiin tai peruskorjattuihin
Huom. Apulaitteilla tarkoitetaan tässä moottorin
käynnistyksen ja käynnin edellyttämiä laitteita.
c) moottorin ja apulaitteiden valmistajien huoltotiedotteiden ja lisäohjeiden edellyttämät työt (Service Bulletin tai vastaavat)
d) selonotto lentokelpoisuusmääräysten vaatimuksista ja niiden edellyttämien töiden tekeminen
e) moottorin lisälaitteiden peruskorjaus, vaihto, huolto tai tarkastus käyntiajasta riippuen ilma-aluksen huoltovaatimusten ja laitteiden valmistajien ohjeiden mukaisesti
f) koekäyttö
Peruskorjauksessa on uusittava kaikki osat, jotka eivät kuntonsa vuoksi täytä asetettuja vaatimuksia, sekä osat, jotka valmistajan ohjeiden tai suositusten mukaisesti on vaihdettava kuntoon katsomatta.

AIR M8-4

3.3.2 Apu- ja lisälaitteiden jaksot. Käyttöikärajoitukset
Moottorin apulaitteita, joiden käyntiaika uuden apulaitteen valmistuksesta tai viimeisestä peruskorjauksesta lukien on sama kuin perusmoottorin, ja jotka valmistajan ohjeiden mukaisesti peruskorjataan moottorin peruskorjauksen yhteydessä, saadaan käyttää yli valmistajan suositteleman peruskorjausjakson samoin kuin moottoria. Jos apulaitteiden käyntiaika uuden apulaitteen valmistuksesta tai viimeisestä peruskorjauksesta lukien on suurempi kuin perusmoottorin, täyttyy apulaitteen peruskorjausjakso sen saavuttaessa moottorin peruskorjausjaksoa vastaavan käynti- tai kalenteriajan. Tällaista jaksoa tai valmistajan apu- tai lisälaitteelle erikseen määräämää kiinteätä peruskorjausjaksoa ei voida jatkaa tämän määräyksen mukaisella tarkastuksella. Näiden jaksojen jatkamista koskevat määräykset on annettu ilmailumääräyksessä AIR M1-5. Laitteille tai osille määrättyjä käyttöikärajoituksia ei saa ylittää.


Eli jos valmistaja ei anna erikseen vaihteistolle peruskorjausjaksoa, noudatetaan moottorin jaksoa.

P.Lehtinen

Lyhyesti:
Vaihteiston jakso on 912/914 moottoreissa sama kuin moottorin jakso. Eli ylikuormakytkin ei lisää eikä vähennä vaihteiston käyntijaksoa. Ylikuormakytkimen ja 100LL bensan kanssa on huomioitava vaihteiston huolto/tarkastus määrättynä ajanjaksona. Katsokaa tarkemmin huoltolistasta.
Totta on, että väärän öljynkäytön ansiosta on vaihteistoja korjattu. Samoin ilman kytkintä olevia vaihteistoja on joskus jouduttu korjailemaan syynä se, että on käytetty liian pienillä kierroksilla ja annettu vaihteiston kalkattaa-> potkuriakseli uusittu, kytkentäsakarat uusittu....
Kaikille epätietoisille:: TULKAA TUONNE HUOLTOKURSSILLE!!! Ei tarvitse olla huhupuheiden vaan faktan kanssa tekemisissä.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod