Kehityksessä apuväline lennon suunnitteluun

Aloittaja JaniN, helmikuu 10, 2006, 23:41:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JaniN

Terve!
Tuli tehtyä internetpohjainen ohjelma lennonsuunnittelua varten.
Se laskee tuulikorjauskulman, polttoaineen kulutuksen, maannopeuden sekä reitillä kuluvan ajan.
Ideana oli alunperin se, että pilotti voisi juuri ennen lentoa laskea ohjelmalla lennolle tarvittavat tiedot ja printata ne.
Vastaavanlainen ohjelma on kuulemma excelillekin tehty, mutta ne joilla ei ole exceliä niin voivat käyttää minun tekemääni.

Koska ohjelma on juuri valmistunut, en takaa, että sen antamat arvot ovat aina 100% oikein, mutta niiden pitäisi olla.
Olen tehnyt paljon bugitestausta ja en ole vielä ainakaan virhenäyttämiä saanut.
Palautteet ja kehitysideat ovat tervetulleita!  :thumbsup:

Ohjelman löydät osoitteesta: http://koti.phnet.fi/janiniku/ilmailija/index.php

Teuvo Okkonen

Lainaus käyttäjältä: JaniN - helmikuu 10, 2006, 23:41:54
Terve!
Tuli tehtyä internetpohjainen ohjelma lennonsuunnittelua varten.
Se laskee tuulikorjauskulman, polttoaineen kulutuksen, maannopeuden sekä reitillä kuluvan ajan.
Ideana oli alunperin se, että pilotti voisi juuri ennen lentoa laskea ohjelmalla lennolle tarvittavat tiedot ja printata ne.
Vastaavanlainen ohjelma on kuulemma excelillekin tehty, mutta ne joilla ei ole exceliä niin voivat käyttää minun tekemääni.

Koska ohjelma on juuri valmistunut, en takaa, että sen antamat arvot ovat aina 100% oikein, mutta niiden pitäisi olla.
Olen tehnyt paljon bugitestausta ja en ole vielä ainakaan virhenäyttämiä saanut.
Palautteet ja kehitysideat ovat tervetulleita!  :thumbsup:

Ohjelman löydät osoitteesta: http://koti.phnet.fi/janiniku/ilmailija/index.php


Tarkistapa tuulensuunnan vaikutus

Terv,
Teuvo
Teuvo Okkonen

pimattil

Ja kukapa nyt pohjoiseen haluaisi lentää.  ;) Eli lentosuuntana 0 ei ainakaan halunnut toimia... nolla on aivan eri kuin se, ettei ruudussa ole mitään arvoa. Ja kuten Teuvo sanoi, niin tuulissa merkit menee sekaisin pahemman kerran. Kyllä siellä välillä jotain oikeinkin meni eli vaikka lennetään länteen ja tuulee etelästä..

    Pirkka
- Pirkka -

Hanu

#3
Hyvää kehitystyötä.
Oletko kuitenkin tsekannut saamasi tulokset myös "kakkaralla", että ovat samansuuntaisia yleisimmin käytetyn
"ilmailulaskutikun" tulosten kanssa.  (tuuli/ohjaussuunta/nopeus/tuulikorjauksen suunta +/-)

Lentosuunnat kartasta mitaten ovat tosisuuntia, joissa ei ole huomioitu erantoa. Tässä ilmeisesti pitää itse
huomioida erilaiset erannot eri puolilla suomea ennen ohjelmaan syöttämistä ja muuttaa suunta magneettisiksi suunniksi.?

Etäisyydet ilmailukartasta plotterilla mitattaessa tulevat merimaileina (ilmailun etäisyysmitta), joten täytyy vähän niitäkin
käännellä kilometreiksi, ennenkuin alkuun pääsee. Se on tosin vain matematiikkaa.

Pientä hiontaa, niin siitä hyvää tulee.

HaNu


JaniN

#4
Kiitos paljon hyvästä palautteesta!

Nyt pitäisi lappiin lentokin onnistua  ;) eli ohjelma hyväksyy suunnaksi 0-asteen.
Tuulen aiheuttaman virheentekijän korjasin, luullakseni.
Erantoa ohjelmassa ei ole otettu huomioon ja se pitää itse lisätä, vähän vaikea pistää
automaattista erantoa laskijaa, kun se vaihtelee suomessa niin paljon.

Lainaa
Etäisyydet ilmailukartasta plotterilla mitattaessa tulevat merimaileina (ilmailun etäisyysmitta), joten täytyy vähän niitäkin
käännellä kilometreiksi, ennenkuin alkuun pääsee. Se on tosin vain matematiikkaa
Kyllä ne saa käännettyä sieltä merimaileiksikin :)

Pistäkää vaan lisää palautetta jos löytyy tarvetta, että saan ohjelman toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla :)


edit: tuulikorjauskulman lisäyksessä lentosuuntaan näyttää olevan vielä propleemia, täytyy yrittää
korjata ongelma huomenissa.

Teuvo Okkonen

#5
Lainaus käyttäjältä: JaniN - helmikuu 11, 2006, 15:25:11
Kiitos paljon hyvästä palautteesta!

Nyt pitäisi lappiin lentokin onnistua  ;) eli ohjelma hyväksyy suunnaksi 0-asteen.
Tuulen aiheuttaman virheentekijän korjasin, luullakseni.
Erantoa ohjelmassa ei ole otettu huomioon ja se pitää itse lisätä, vähän vaikea pistää
automaattista erantoa laskijaa, kun se vaihtelee suomessa niin paljon.

Lainaa
Etäisyydet ilmailukartasta plotterilla mitattaessa tulevat merimaileina (ilmailun etäisyysmitta), joten täytyy vähän niitäkin
käännellä kilometreiksi, ennenkuin alkuun pääsee. Se on tosin vain matematiikkaa
Kyllä ne saa käännettyä sieltä merimaileiksikin :)

Pistäkää vaan lisää palautetta jos löytyy tarvetta, että saan ohjelman toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla :)


edit: tuulikorjauskulman lisäyksessä lentosuuntaan näyttää olevan vielä propleemia, täytyy yrittää
korjata ongelma huomenissa.


Oheiseen liittyen;
Käytössäni ollevassa vastaavantyyppisessä apuvälineessä on lisäksi:
kumulatiiviset lentoaika, reitin pituus, sekä polttoaineen kulutus

Terv,
Teuvo
Teuvo Okkonen

pimattil

Lainaus käyttäjältä: JaniN - helmikuu 11, 2006, 15:25:11edit: tuulikorjauskulman lisäyksessä lentosuuntaan näyttää olevan vielä propleemia, täytyy yrittää korjata ongelma huomenissa.

Jos et jo ratkaissut sitä, niin itse olen laskenut Excelillä seuraavasti:

APU=IF((360-LS)+TS>=360;IF(((360-LS)+TS-360)<=180;-LS+TS;-LS+TS-360);IF(((360-LS)+TS)<=180;360-LS+TS;-LS+TS))
TKK=ASIN(((TN*1,852)*SIN(APU*PI()/180))/GS)/PI()*180

APU = palauttaa kulman pienemmän kulman, joka on siis aina <=180 astetta
LS = lentosuunta (asteet)
TS = tuulen suunta (asteet)
TN = tuulen nopeus (tässä siis annettu solmuja, koska tuo 1,852)
GS = koneen lentonopeus (tässä km/h)

TKK = tuulikorjauskulma

Eli ensin on helpoin laskea se tuulen suunnan ja lentosuunnan välinen kulma. Niistä siis tarvitaan sitä pienempää kulmaa, koska lentosuuntaanhan nähden tuulen suunta voidaan antaa antaa "vasemman" tai "oikean" kautta ja monikertojakin (n*360 astetta) voi periaatteessa olla.Tämän kulman selvittelyn jälkeen loppu onkin helppoa... Tuon Excel kaavan setviminen voi toki olla haastavampaa, kuin homman tekeminen alusta asti itse. Voin toki selventää tuota enemmänkin, jos on tarvista.  ::)

 
         Pirkka
- Pirkka -

JaniN

Lainaus käyttäjältä: pimattil - helmikuu 11, 2006, 22:45:06
Lainaus käyttäjältä: JaniN - helmikuu 11, 2006, 15:25:11edit: tuulikorjauskulman lisäyksessä lentosuuntaan näyttää olevan vielä propleemia, täytyy yrittää korjata ongelma huomenissa.

Jos et jo ratkaissut sitä, niin itse olen laskenut Excelillä seuraavasti:

APU=IF((360-LS)+TS>=360;IF(((360-LS)+TS-360)<=180;-LS+TS;-LS+TS-360);IF(((360-LS)+TS)<=180;360-LS+TS;-LS+TS))
TKK=ASIN(((TN*1,852)*SIN(APU*PI()/180))/GS)/PI()*180

APU = palauttaa kulman pienemmän kulman, joka on siis aina <=180 astetta
LS = lentosuunta (asteet)
TS = tuulen suunta (asteet)
TN = tuulen nopeus (tässä siis annettu solmuja, koska tuo 1,852)
GS = koneen lentonopeus (tässä km/h)

TKK = tuulikorjauskulma

Eli ensin on helpoin laskea se tuulen suunnan ja lentosuunnan välinen kulma. Niistä siis tarvitaan sitä pienempää kulmaa, koska lentosuuntaanhan nähden tuulen suunta voidaan antaa antaa "vasemman" tai "oikean" kautta ja monikertojakin (n*360 astetta) voi periaatteessa olla.Tämän kulman selvittelyn jälkeen loppu onkin helppoa... Tuon Excel kaavan setviminen voi toki olla haastavampaa, kuin homman tekeminen alusta asti itse. Voin toki selventää tuota enemmänkin, jos on tarvista.  ::)


         Pirkka

Kiitos paljon neuvosta!
Tuo kaava auttoi paljon!
Tarkotus olisi lisätä tuohon vielä metareita ja kehitellä sitä ehdotusten mukaan.
Nyt ohjelman pitäisi olla taas astetta varmempi, mutta jos vikoja ilmenee niin ilmoitelkaa :)

JaniN

Lainaus käyttäjältä: Teuvo Okkonen - helmikuu 11, 2006, 19:20:13
Oheiseen liittyen;
Käytössäni ollevassa vastaavantyyppisessä apuvälineessä on lisäksi:
kumulatiiviset lentoaika, reitin pituus, sekä polttoaineen kulutus

Terv,
Teuvo

Terve
Tuossa on kyllä reitin pituus, sekä polttoaineen kulutus.
Ne löytyvät klikkaamalla valmis -nappulaa jolloin ohjelma kokoaa kaikki tiedot tulostettavaan muotoon.

Mikä on kumulatiivinen lentoaika? :)

Aki Suokas

legin lopussa yhteenlaskettu aika siihen mennessä.

kulutus kertoo koonnissa että litraa/h, pitänee olla pelkkä litraa.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Astir

#10
-Clip-

siirsinkin omaksi aiheekseen, jotta ei mene sekaisin...

-Kimmo

Teuvo Okkonen

Lainaus käyttäjältä: Teuvo Okkonen - helmikuu 11, 2006, 09:35:04
Lainaus käyttäjältä: JaniN - helmikuu 10, 2006, 23:41:54
Terve!
Tuli tehtyä internetpohjainen ohjelma lennonsuunnittelua varten.
Se laskee tuulikorjauskulman, polttoaineen kulutuksen, maannopeuden sekä reitillä kuluvan ajan.
Ideana oli alunperin se, että pilotti voisi juuri ennen lentoa laskea ohjelmalla lennolle tarvittavat tiedot ja printata ne.
Vastaavanlainen ohjelma on kuulemma excelillekin tehty, mutta ne joilla ei ole exceliä niin voivat käyttää minun tekemääni.

Koska ohjelma on juuri valmistunut, en takaa, että sen antamat arvot ovat aina 100% oikein, mutta niiden pitäisi olla.
Olen tehnyt paljon bugitestausta ja en ole vielä ainakaan virhenäyttämiä saanut.
Palautteet ja kehitysideat ovat tervetulleita!  :thumbsup:

Ohjelman löydät osoitteesta: http://koti.phnet.fi/janiniku/ilmailija/index.php


Tervehdys

Rakensin tasasivuisen nelion muotoisen koereitin, jolla lennon aikaiset olosuhteet eivät muuttuneet.
Tuloksessa jäin ihmettelemään miksi tuulensuunta ei vaikuttanut etappien lentoaikaan, eikä polttoaine kulutukseen, vaikka eri etapeilla maanopeus vaihteli ?

Terv,
Teuvo
Teuvo Okkonen

Karoliina

Eipäs tarvitse raahata pitkää verkkopiuhaa kunhan kännykästä löytyy bluetooth ja GPRS - mutta siitä lisää Talvipäivillä lauantaina klo 12  :thumbsup:
Sitäpaitsi minulla on mm. lentopaikat.net aina taskussa. Tai siis tarkalleenottaen käsilaukussa.
Kiinnostaisiko jotakuta arm-debian paketti jossa on skripta joka mirroroisi lentopaikat.net:in lokaaliksi ja lisäisi bookmarkkiin browseriin?
(semmoinen olisi helppo tehdä)

JaniN

Lainaus käyttäjältä: Mika P - helmikuu 14, 2006, 17:33:16
Lainaus käyttäjältä: JaniN - helmikuu 10, 2006, 23:41:54
Palautteet ja kehitysideat ovat tervetulleita!  :thumbsup:

Nörttinä herättää vain hämmennystä, että kannattaako yksinkertaista laskuria tehdä php:llä. Vaikka laskurin kuormitus sun käyttämälle serverille ei varmaan ole suuren suuri, niin nyt käyttäjä kuitenkin on riippuvainen sen ja välissä olevan verkon toiminnasta. Noi kaavat tuskin ovat ylivoimaisia JavaScriptin laskettavaksi. Sivun voisi laittaa mille tahansa serverille ja laskuria voisi käyttää vaikka suoraan omalta kovalevyltä aivan ilman yhteyttä maailmalle. Tuulet saisi laskettua myös siellä Lapissa tunturijärven rannalla ilman tosi pitkää verkkopiuhaa. Nyt täytyy liftata lähimpään nettikahvilaan laskemaan paluulento. :)


Puhut asiaa! Ongelma on vaan siinä, että en oo pahemmin javascriptiin perehtynyt, vaikka javascriptillä koodaaminen tuskin tuollaisen laskurin teossa pahemmin php koodamisesta eroaa...
On tuossa php:ssä silti jotain positiivisiakin puolin tässä mielessä.
Esimerkiksi jos liittäisin tuohon säätiedotusta mukaan, sekä tekisin siitä sellaisen, että se toimii myös kännykällä netin sekä wapin kautta :)

JaniN

Lainaus käyttäjältä: Teuvo Okkonen - helmikuu 13, 2006, 21:34:07
Tervehdys

Rakensin tasasivuisen nelion muotoisen koereitin, jolla lennon aikaiset olosuhteet eivät muuttuneet.
Tuloksessa jäin ihmettelemään miksi tuulensuunta ei vaikuttanut etappien lentoaikaan, eikä polttoaine kulutukseen, vaikka eri etapeilla maanopeus vaihteli ?

Terv,
Teuvo
Terve ja kiitos palautteesta!
Kokeilin samaa ja minulla teki osassa etapeista aivan saman.
Ilmeisesti jotain vipaa tuossa ajanlaskennassa (minkä kautta taas lasketaan polttoaine).
Täytyypä selvitellä asiaa!

Hanu

JaniN:lle vinkiksi. Olet peruskoulutuksessa varmaan saanut koulutuksen ilmailukakkaran käyttöön.  Laske sillä
esimerkkejä itsellesi ja vertaa tekemäsi ohjelman tulokseen vastaavilla reiteillä.

Jos vastatuuli on 25 solmua ja nopeutesi 100 solmua, niin todellinen maanopeus on vain 75 solmua ja
matka kestää vastaavasti kauemmin ja polttoainettakin kuluu enemmän/legi. Näin siis jos on suora vastatuuli!
Sitten kun tuulet tulevat sivulta, vaikututus on lievempi, mutta vertaa siis kakkaralla saatua tulosta
konetulokseen. Näin pääset kiinni virheisiin oman ohjelmasi osalta. Tuulikorjauksen ilmaisussa oltava mukana +/-

HaNu

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Jyri Huttu - helmikuu 15, 2006, 12:39:57
MIDP 2.0 -perusteinen ja toimii mobiililaitteissa.

Onko näyttö skaalautuva. Eli saako siitä mitään selvää esim 9500 kommarillani,
vai jääkö kirjaimet sen kokoisiksi, että tarvitaan suurennuslasia?

Tuppaavat nämä javaistit mobiilipuolella jumittuneen pikkunäyttöihinsä
softassa kuin softassa ;-)

Karoliina

Jyri,

Kun kerran olet työstänyt ko. ohjelmaa ja siinä on algoritmit valmiina olemassa yms, kysymys:
onko se open sourcea ja voisiko siitä käyttää laskentaosuuksia minun softassa joka tulee toimimaan
Nokia 770:lla. Siinähän ei mobiilijava pelitä kun se ei ole sellaista nähnytkään, mutta
luulisi mobiili-javan syntaksin ainakin laskennan osalta olla sellaista että saan konvertoitua sen jotenkuten
normaalille C++ tai C:lle. Olen joskus koodannut Javalla, mutta en ole kokeillut mobiili-javaa.
Eli jos sinulla on sorsat jossakin ja sallit niitä jaettavan muihin projekteihin esim. GPL tai LGPL-lisenssillä,
niin pistä tulemaan linkkiä, sorsia tms. osoitteeseen karoliina ät karoliinasalminen piste com, voisin katsella
olisiko niistä hyötyä niin saisi tätäkin projektia edistymään.
770:lle UI täytyy tehdä tietysti uusiksi, koska siinä on isoresoluutionen näyttö ja toolkitti on GTK+
sekä käyttöliittymä on kosketusnäytön kautta eikä näppäimillä.

t: Karoliina

P.S. 1 kommentti: Server side scripting on muussa kuin tässä käyttötarkoituksessa aina parempaa kuin
client side scripting. Esim. minulla on Java-scriptit aina disabloitu mm. tietoturvasyistä.

Karoliina

Moi,

Jatketaan nyt kun ollaan puhumassa mobiililaitteiden käyttöliittymistä:

Me ollaan tekemässä Maemoon skaalautuvuusparannuksia. Tällä hetkellähän widgetit on paikoin kovakoodattu pikselimitoiltaan
ja tavoitteena olisi saada Task Navigatorista, Homesta ja Status Barista sellaiset että ne toimivat esim. suoraan pystyyn
käännetyllä näytöllä ja vaihtaminen vaaka-asennosta pystyasentoon käy vielä lennosta.  Kääntö on perustaltaan helppoa, koska
X tekee näytön käännön eikä widgeteissä yms. tarvitse siitä huolehtia, mutta widgettien ja desktop-ympäristön softien pitää skaalautua
järkevän näköisesti myös toisenlaiseen muotoon sekä mukautua pienemmille resoluutioille. Tästä on ollut maemo-developers -listalla jo juttua,
jos on ideaa käyttöliittymän skaalautuvuudesta, niin tervetuloa mukaan keskustelemaan. Asiaa Maemo-ympäristössä helpottaa
tosin se että X:ssä voi säätää DPI:tä ja GTK+:ssa (ja gtkmm:ssä, jonka porttaus lienee meneillään) on mahdollista käyttää skaalautuvia bokseja fixed layoutin sijaan (boksit ovat vastaavia
kuin Javan layout managerit).

Jos jollakulla on ideoita myös käyttöliittymän suhteen lentosuunnittelusoftalle, minkälainen olisi hyvä mahdollisimman pienellä vaivalla
lentokoneessa käytettävissä oleva käyttöliittymä, niin ideoita saa esittää.

MIPD:stä ei ole oikein taida olla hyötyä jos UI ei ole porttautuva, koska jos laite olisi sen sijaan maemo-ympäristöön perustuva,
niin C-kielinen softa kääntyisi prosessorille kuin prosessorille 0.5 minuutissa, olisi nopeampi kuin Java-softat ja mitään muutoksia koodiin
ei välttämättä tarvitse tehdä, koska Linux-ympäristö, käännösympäristö jne. ovat kaikki samoja prosessorista riippumatta.

t: Karoliina

Mikko Kartano

Lainaus käyttäjältä: Mika P - helmikuu 15, 2006, 11:45:03
Onko muuten sivua, josta voisi imuroida suomen ilmailukartaston paikkatietoa ASCII-muodossa. Siis kaikki VORrit, kentät yms. koordinaatteineen, taajuuksineen...

Ite ylläpidän tuollaista sivua gps-laitteille. Data on .g7t-formaatissa, mutta ihan ASCIIta kuitenkin. Saa käyttää, jos niistä on hyötyä. Siksi ne webbiin on laitettu.

Ai niin, huomenna tulee taas uusi AIP-amendment, päivittelen uudet tiedot heti kun kerkiän...

-m

JaniN

Lainaus käyttäjältä: Hanu - helmikuu 14, 2006, 19:19:50
JaniN:lle vinkiksi. Olet peruskoulutuksessa varmaan saanut koulutuksen ilmailukakkaran käyttöön.  Laske sillä
esimerkkejä itsellesi ja vertaa tekemäsi ohjelman tulokseen vastaavilla reiteillä.


HaNu
Olen minä niin tehnytkin, isoimmat ongelmat tuossa alussa johtui vain siitä, että tuulensuunnat oli väärinpäin.
Täytyy vielä jatkaa vertailuja ja nyt olenkin mielestäni saanut oikeita tuloksia.
Pitää jatkaa testausta, että pienimmätkin bugit saadaan kitkettyä..


Lainaus käyttäjältä: Hanu - helmikuu 14, 2006, 19:19:50
Jos vastatuuli on 25 solmua ja nopeutesi 100 solmua, niin todellinen maanopeus on vain 75 solmua ja
matka kestää vastaavasti kauemmin ja polttoainettakin kuluu enemmän/legi. Näin siis jos on suora vastatuuli!
Sitten kun tuulet tulevat sivulta, vaikututus on lievempi, mutta vertaa siis kakkaralla saatua tulosta
konetulokseen. Näin pääset kiinni virheisiin oman ohjelmasi osalta. Tuulikorjauksen ilmaisussa oltava mukana +/-
Näinhän se on ja tuon ohjelman pitäisi kyllä ottaa tuo huomioon :)


Korjasin nyt tuon polttoainemäärän ja ajan laskenta bugin joka näkyi tietyissä maannopeuksissa. Kyse oli pelkästään pyöristetyistä arvoista, jotka menivät laskutoimitustenläpi ja pyöristyivät jälleen... Näin ollen se näytti tietyillä maannopeuden arvoilla väärin.

JaniN

Lainaus käyttäjältä: Mika P - helmikuu 15, 2006, 12:03:44
Lainaus käyttäjältä: JaniN - helmikuu 14, 2006, 17:56:04
Puhut asiaa! Ongelma on vaan siinä, että en oo pahemmin javascriptiin perehtynyt, vaikka javascriptillä koodaaminen tuskin tuollaisen laskurin teossa pahemmin php koodamisesta eroaa...
On tuossa php:ssä silti jotain positiivisiakin puolin tässä mielessä.
Esimerkiksi jos liittäisin tuohon säätiedotusta mukaan, sekä tekisin siitä sellaisen, että se toimii myös kännykällä netin sekä wapin kautta :)

Mä taas en tunne PHP:tä, mutta yllättyisin jos olisi kovin erilaista kuin JS. Nykyään lähes kaikkien scriptikielien syntaksi on jotenkin C:n kaltaista. Toisaalta, kukin tehköön asiat omalla tavallaan. Mä vain ihmettelin mielestäni tarpeetonta riippuvaisuutta serveristä. Käyttäjälle siinä on myös se ongelma, ettei hän voi luottaa palvelun jatkuvuuteen. Ennemmin tai myöhemmin kyllästyt hommaan tai vaihdat palveluntarjoajaa, osoitetta... Näin tapahtuu aikojen kuluessa väistämättä. Siihen loppuu automaattiset laskelmat ja kakkarat kaivetaan esiin pöytälaatikosta.

Toi säätiedotus on muuten mainio idea ja samalla sen kautta serveri antaisi lisäarvoa käyttäjälle.

Tuo reaaliaikainen sääpalveluiden haku oli tässä alunperin mielessä liittää myöhemmin tuohon softaan.

Perustelen  nyt vielä hieman php:n etuja tässä softassani, vaikka JS ynm sen voisi osittain paremmin korvatakkin.
Php:llä koodaus mahdollistaa sen, että softa pystyy pyörimään selaimessa kuin selaimessa, joka lukee html:ää.
Se on myös helposti muutettavissa esim wapissa toimivaksi.
Koska internet on vieläkin kovassa kasvussa ja räjähdysmäisesti tunkeutumassa jokaisen taskuun,
tulee tuskin olemaan ongelmana tulevaisuuttakin ajatellen, että ei olisi netin päässä.
Tämän lisäksi ei tarvitse miettiä mitä käyttistä käyttäjä käyttää,koska internetsivu toimii käyttöjärjestelmästä riippumatta, vrt. java ynm käyttöjärjestelmäkohtaiset ohjelmat, jotka nekin kyllä saa aina tehtyä uuteen järjestelmään sopiviksi.

kate

Lainaus käyttäjältä: Mika P - helmikuu 15, 2006, 11:45:03

Onko muuten sivua, josta voisi imuroida suomen ilmailukartaston paikkatietoa ASCII-muodossa. Siis kaikki VORrit, kentät yms. koordinaatteineen, taajuuksineen...


Vielä tällähetkellä on USA:n DAFIF tietokanta vapaasti ladattavissa. Siltä
muistaakseni löytyy kaikki ilmatilarajat, kenttät, VOR:it, NDB:t taajuudet yms.
VFR lentäjälle tärket VFR ilmoittautumispisteet puuttuu, muita puutteita
en ole huomannut.

Esimerkiksi avoimen lähdekoodin Cumulus/Kfog käyttää DAFIF:in pohjalta
tehtyä tietokantaa.

Ilmeisesti ihmisten älykkyyteen kuuluu jonkinlainen entropialaki, jos jossaintehdään
jotain älykästä niin jossakin täytyy tehdä tuplaten tyhmää. DAFIF on lopettamisuhan
alla koska kuulemma sen sisältämissä eri maiden ilmailudatassa on
tekijänoikeusongelmia. Taas on keksitty hyvä tekosyy pantata imlailuturvallisustietoa.

Kate

pimattil

Itse bongasin joskus purjelennossa käytettävät käännepisteet. Niistäkin voi olla apua tai niitä voisi ehkä soveltuvin osin käyttää. Näytti viimeisin Googlella ohjaavan tänne:

http://www.hansto.fi/purjelentoforum/viewtopic.php?t=65


    Pirkka
- Pirkka -

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod