Ultralentäjä ja liiton jäsen?

Aloittaja Jouni Laukkanen, helmikuu 16, 2006, 17:59:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Oletko

UPL-lupakirjan haltija sekä liiton jäsen
22 (66.7%)
Ultralupakirjan haltija ilman liiton jäsenyyttä
1 (3%)
Olen lupakirjan haltija, mutta en tiedä olenko liiton jäsen
0 (0%)
Harrastan UL-lentämistä, ja olen liiton jäsen mutta olen ilmoittanut toisen lajin päälajinani
10 (30.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 32

Jouni Laukkanen

Omituinen kysymys, mutta tilastojen tarkastelu antoi meille pähkäiltävää.

Ultralupakirjoja on noin 1000 kappaletta (976), kun liiton piirissä harrastuslajikseen sen ilmoittaa vain 592 harrastajaa. Herää kysymys, onko kyse siitä, etti lajia ole muistettu ilmoittaa tietoihin, vai onko kyse siitä, että lupakirjan haltijalla on muitakin kiinnostuksen kohteita vai ollaanko ihan kokonaan ilman liiton jäsenyyttä?

Mikäli ollaan, voi syyn mainita, mutta tätä ei tietenkään ole pakko tehdä. Tässä tulee samalla tsekattua pitävätkö kirjoittajat liittoa omana edunvalvojanaan ts. kokevat liiton jäsennyyden harrastuksensa osalta tarpeelliseksi.

Liitolla tässä tietenkin tarkoitetaan Ilmailuliittoa.

Terv. Laukkanen, liiton mies.

Nils Rostedt

Hieman selvennystä: Pähkäilyn edistyessä on selvinnyt että ainakin liiton nettikaavakkeessa http://www.ilmailuliitto.fi/index.php?mid=195 voi ilmoittaa vain yhden harrastuslajin. Eli jos harrastaa UL:n lisäksi muitakin lajeja (ja on ilmoittanut jonkun toisen lajin liitolle, mikä on todennäköistäkin varsinkin jos omaa myös "ylemmän tason" lupakirjan), UL-harrastus ei välttämättä näy liiton tiedoissa.

Olisi ehkä paikallaan lisätä tuohon kyselyyn vaihtoehto "Harrastan UL-lentämistä, ja olen liiton jäsen mutta olen ilmoittanut toisen lajin päälajinani".


Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Nils Rostedt - helmikuu 16, 2006, 18:34:42
Hieman selvennystä: Pähkäilyn edistyessä on selvinnyt että ainakin liiton nettikaavakkeessa http://www.ilmailuliitto.fi/index.php?mid=195 voi ilmoittaa vain yhden harrastuslajin.

Tätä vähän muistelinkin, että liiton piirissä pitää "leimautua" yhden lajin harrastajaksi. Mikään mahdottomuus homma ei varmaankaan ole, koska liiton jäsenkorttiin merkitään nykyiselläänkin pääjäsenyys sekä sivujäsenyydet. Sitä tuossa tuo viittaus muihin kiinnostuksen kohteisiin tarkoitti. Ehkäpä tässäkin olisi yksi ehdotus liittoon päin. Enemmän lajin harrastajia tarkoittaa myös yleensä enemmän lajirahaa.

Ansis

Taitaa olla voimassa UPL(FI*), GPL ja MGPL, mutta en ole ollut SILlin jäsen vuodesta 2004.

Syynä siihen erilaisia syitä alkaen toiminnanjohtajan nihilismistä uusia asioita kohtaan jo viime vuosituhannella.Tuolloin Siltala ja Lehti oli tullut liittoon duuniin ja isekin muutin pääkaupunkiseudulle pysyvästi ja menin tuoreehko ultrapahvi taskussa Malmille testaamaan C152 laskutelineitä.

Siinä ohessa tuli myös käytyä parakissa ja spekuloitua Siltalan kanssa LL100 hinnankehitystä Suomessa. Ehdotin siinä sitten kauppamiehenä polttiksen roudaamista Ruotsin puolelta ja raapaistiin siinä alustavat laskelmat sekä selvitetiin tarvittava byrokratia alustavasti. Sitten polleena mentiin esittämään suuri idea eteenpäin jolloin ehdotus tyrmättiin täydellisesti perusteluna mm. Nesteen vähäisen myynnin vähenemisenä ja siitä johtuvana pouserien häviämisenä korpikentiltä.

No saatiin siinä sitten ostaa hyvään hintaan muutama vuosi Nesteen lekopensaa...
Kuinkas nyt menee pouseririntamalla.

Jotenkin SILlistä tuntuu tulleen niiden henkilöiden pätemispaikka, jotka kenties elämän muilla alueilla saa niin kipeästi kaipaamaansa auktoriteettia.

Edellä mainittu arvostelu ei koske sihteereitä, heiltä on aina saanut hyvää palvelua.

Eniten ihmetyttää liitolle myönnetty oikeus myöntää liidinlajien kelpuutuksia ja ilman kilpailua myös lentovastuuvakuutuksia.

Edit. Nykykokoonpanoon on tullut pätevä äijä hommiin.
My mind is willing, but purse is weak.

PVartia


"Eniten ihmetyttää liitolle myönnetty oikeus myöntää liidinlajien kelpuutuksia ja ilman kilpailua myös lentovastuuvakuutuksia."

En ymmärrä kumpaakaan. Vakuutukset ovat siihen hintaan jäsenetuna, että ruotsalaiset ja kaikkissa muissakin maissa, jonka vakuutustason tunnen, liitäjät maksavat vakuutuksista moninkertaisesti.

Jos luet uuden Ilmailulain ja vertaa sitä vanhaan, niin voi lopettaa ihmettelyn liitimien osalta ja miettiä, miksi Ultra-A lupakirjat ja alle 100 kg purjekoneet enää on Ilmailuhallinon alaisuudessa. Tai miksi liitäjät jotain kelpoisuustodistuksia enää edes tarvitaan.

Samoin voit lukea SILn liidisivuilta valvonnan liidinlajien avustamissopimuksesta. Siihen asia perustuu.

Harvaan asutussa, äärimmäisen harvan ilmalikennetiheyden ja lyhyen ilmailukultturin omaavassa Ranskassa litimen voi ostaa kaupasta ja ponkaista sen kanssa taivaallle ilman mitään koulutusta ja papereita luvallisesti. Ransakassa kuolee silti ememmän ulkomaalaisia kuin kotimaisia liitäjiä onnettomuuuksissa.  Kyllä, silti kannatan järjestäytynyttä alan koulutusta Suomessa.

Lisäksi SIL myöntää hyppäjien kelpoisuuksia vielä liitäjiä enemmän. Onko sekin outoa?

Missä on ihmettelyn aiheesi ongelma ja mihin käsityksesi perustuu? Tuskin tietoon.

Valitan kirjoittamista väärän otsikon alla, mutta niin oli tuo heittokin.

Pekka Vartia, riippuliitäjä.

Ansis

Lainaus käyttäjältä: PVartia - helmikuu 20, 2006, 11:20:00

"Eniten ihmetyttää liitolle myönnetty oikeus myöntää liidinlajien kelpuutuksia ja ilman kilpailua myös lentovastuuvakuutuksia."

En ymmärrä kumpaakaan. Vakuutukset ovat siihen hintaan jäsenetuna, että ruotsalaiset ja kaikkissa muissakin maissa, jonka vakuutustason tunnen, liitäjät maksavat vakuutuksista moninkertaisesti.

Harvaan asutussa, äärimmäisen harvan ilmalikennetiheyden ja lyhyen ilmailukultturin omaavassa Ranskassa litimen voi ostaa kaupasta ja ponkaista sen kanssa taivaallle ilman mitään koulutusta ja papereita luvallisesti. Ransakassa kuolee silti ememmän ulkomaalaisia kuin kotimaisia liitäjiä onnettomuuuksissa.  Kyllä, silti kannatan järjestäytynyttä alan koulutusta Suomessa.

Lisäksi SIL myöntää hyppäjien kelpoisuuksia vielä liitäjiä enemmän. Onko sekin outoa?

Missä on ihmettelyn aiheesi ongelma ja mihin käsityksesi perustuu? Tuskin tietoon.

Pekka Vartia, riippuliitäjä.

SILlillä on käytännössä ALKOon verrattava monopoli vakuuttamisessa, muiden maiden hintatasoon vaikuttaa todennäköisemmin korvaussummat jotka voi olla suuremmat kuin SILlin vakuutuksessa tai kyseisen maan harrasteilmailujärjestö ei ole saanut aikaan ryhmävakuutusta kilpailemaan yksittäisiä vakuutuksia.

Maiden joissa riippuliito on lupavapaata, on oleensä myös prostituutio laillista.
Ihmisellä on monenlaisia tarpeita ja monet joutuvat harrastamaan "kulttuurimatkailua", koska eri syistä homma ei luista kotimaassa.
Ehkä tästä syystä sekä suvaitsemattomuudesta johtuen sattuu onnettomuuksia, joiden tilastoista voi vetää haluamiaan johtopäätöksiä.

Laskuvarjourheilijat houkuteltiin pienellä pakolla liittoon, koska viime vuosituhannella he maksoivat liiton jäsenmaksun ainoastaan sinä vuonna jolloin kelpparipaperi piti uusia.

Olen hyvän koulutusorganisoinnin kannalla juuri turvallisuus syystä, mutta mm. riippu- ja varjoliidon TRG ei jostain syystä huomioi ylemmän tason koulutusta helpottavasti, vaikka luulisi "kevyemmän organisaation" koulutusohjeen olleen helpompi muokata uusiksi.


Kari Ansamaa, "sekakäyttäjä ja rantojen mies".

PS. Erään suomalaisen teleoperaattorin mainos tuo mieleeni SILlin tavan toimia.
My mind is willing, but purse is weak.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod