Ultrakevyesti helikopterilla?

Aloittaja Simo Piiroinen, helmikuu 08, 2006, 15:01:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Markku Koivurova

Eihän se Jetrangerin roottori tietenkään nivelöity ole vaan puolijäykkä. Joka tapauksessa kopterin kallistuminen perustuu roottorin työntövoimavektorin (mikä on kohtisuorassa uratasoon) kallistamiseen, jolloin se menee painopisteen ohi. Näin ollen mielestäni helikopteria voidaan nimittää "painopisteohjatuksi". Jäykkäroottoriset (esim Bölkow 105) ovat sitten ihan toinen juttu.

Kyllä se autogyro vaan tottelee ihan samoja lainalaisuuksia vaikka leijumaan ei pystykkään

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Markku Koivurova - marraskuu 13, 2006, 20:30:43
Eihän se Jetrangerin roottori tietenkään nivelöity ole vaan puolijäykkä.

Mitä se sitten tarkoittaakaan. Olisiko linkkiä toimintakuvaan / tekstiin.

Tämä http://www.airliners.net/open.file?id=0976018 näyttää kyllä aivan joltain
muulta kuin puolijäykältä...

JPK1990

mitä mä oon kuullut niin militaarikoptereissa o sellanen puolijäykkä ja sillä voi sitte tehdä silmukoita ja pyöriä vaikka miten

Markku Koivurova

Täysin nivelöity roottori tarkoittaa sitä, että jokaisella lavalla on oma lepatusnivel ja usein vielä vastusnivel, joka mahdollistaa lavan liikkeen pyörimistasossa eteen- taakse. Tätä eteen- taakse-liikettä aiheuttaa vastuksen lisäksi lavan lepatuksesta aiheutuvasta kartiokulman muutoksesta johtuva koriolisvoima, mikä tarkoittaa sitä, että kun kartiokulma isonee, lavan painopiste lähestyy roottorin pyörimisakselia (tietysti hyvin vähän) ja kun kehänopeus pyrkii pysymään samana (massan hitaudesta johtuen) täytyy kulmanopeuden suurentua jolloin lapa heilahtaa vasten pyörimissuuntaa (pyöritäppä avainnippua ketjusta sormen ympäri, vauhti tuntuu kiihtyvän loppua kohti) ja päin vastoin (huh huh). Vastusnivelellä pienennetään roottorin napaan kohdistuvia voimia ja useissa koptereissa sitä ei käytetä, koska se lisää navan valmistus- ja huoltokustannuksia ja kopterin maaresonanssitaipumusta. Sitten siellä on tietysti se sulkanivel, joka mahdollistaa lapakulman muutoksen mutta sehän on kaikissa napatyypeissä kaikissa oikeissa koptereissa.

Sitten siihen puolijäykkään; siinä lepatusnivel on yhteinen molemmille lavoille ja lavat pääsevät keikkumaan sen ympäri niinkuin kiikkulauta.

Ja jäykässä navassa ei lavoilla ole muita kuin sulkanivel ja lepatus tapahtuu navan ja lavan joustojen avulla.
Jäykkänapainen roottori on se, millä pystytään lentään taitolentoa, kaikissa muissa naparatkaisuissa voimakas liikehdintä ja varsinkin nolla- tai miinus-G voivat aiheuttaa roottorinlapojen ja pyrstöpuomin kerääntymisen yhteen nippuun.

Tämä lepatushan on välttämätöntä koska sillä tasataan eteen- ja taaksepäin liikkuvien lapojen välinen nostovoimaero.

Tämä löytyy varmasti netistä, en vain ole ehtinyt etsiä. Yllä kirjoitettu perustuu muistikuviin omalta helikopteriyksityslentäjän kurssilta.

JPK1990

#54
 :o oon ollu pihalla ku peipponen, kerro toki lisää jos tiedät

.. ja jos löytyy suomeks jostain

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Markku Koivurova - marraskuu 14, 2006, 16:28:27

Tämä lepatushan on välttämätöntä koska sillä tasataan eteen- ja taaksepäin liikkuvien lapojen välinen nostovoimaero.

Tämä löytyy varmasti netistä, en vain ole ehtinyt etsiä. Yllä kirjoitettu perustuu muistikuviin omalta helikopteriyksityslentäjän kurssilta.


Varmaan löytyykin. Täytyy töiden jälkeen kaivella hieman guuggelilla. Kuitenkin tässä nyt
tuli mieleen se, että yhdessäkään näistä ei todellisuudessa ole _kiinteitä_ lapoja. Oli ne
sitten kumilla tai saranoinnilla aikaansaatuja, niin aina se lapa vääntyy/kääntyy, eikä
suinkaan käännellä roottorin akselia. Eli ohjaus tapahtuu edelleenkin muuttamalla lapakulmia/
lavan sijaintia. No jospa sitä illalla olisi jo viisaampi.

On ne värkkejä perhana...

Markku Koivurova

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - marraskuu 15, 2006, 08:10:54
Oli ne
sitten kumilla tai saranoinnilla aikaansaatuja, niin aina se lapa vääntyy/kääntyy, eikä
suinkaan käännellä roottorin akselia. Eli ohjaus tapahtuu edelleenkin muuttamalla lapakulmia/
lavan sijaintia. No jospa sitä illalla olisi jo viisaampi.

On ne värkkejä perhana...

Niinhän se on, mutta mitä yritin sanoa on, että kyllä kopteri toimisi akselia kallistelemallakin ja onhan niitä tehtykkin sillä periaatteella. Ratkaisussa on se ongelma, että moottorin ja roottorin väliin pitäisi rakentaa sellainen voimansiirtonivel, jonka kulmanopeus pysyy vakiona kääntökulmasta riippumatta. Kardaaninivelhän ei ole semmoinen, sen sijaan etuvetoisen auton vetonivel on. Toinen mahdollisuus on, että moottori kallistelee roottorin mukana mutta silloin ohjaamiseen tarvittava massa pienenee rungossa (kopterihan on "painopisteohjattu") mikä heikentää ohjaustehoa.

Aivan, on ne värkkejä...

Markku Koivurova

Niitä roottorin akselia kallistelemalla ohjattavia löytyy maailmalta.

Tämmönen esimerkiksi: http://www.airscooter.com/pages/airscooter_main.htm

Sitten toinen äkkiä mieleen tullut on Gen H4 mutta sen kotisivuja en löytänyt, olisikohan projekti kuukahtanut. Googlella löytyi juttuja, hakusanoiksi helicopter ja "Gen H4".

JPK1990

Markku Koivurova, tietäisitkö yhtään kuvaa tai piirrosta jossa on nuo ihmenivelet ynm.?

Markku Koivurova

Ei Koivurovalla ole paljon mitään materiaalia asiasta, verrattuna nettiin. Kokeiles Googleen hakusanoja helicopter ja aerodynamics. Sieltä tuli yli 700.000 osumaa joista esim. tämä http://www.cybercom.net/~copters/helo_aero.html vaikutti aika hyvältä.

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: Markku Koivurova - marraskuu 15, 2006, 09:22:34
Sitten toinen äkkiä mieleen tullut on Gen H4 mutta sen kotisivuja en löytänyt, olisikohan projekti kuukahtanut. Googlella löytyi juttuja, hakusanoiksi helicopter ja "Gen H4".

http://www.gen-corp.jp/GENH-4_en/
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

JPK1990

Tämä on kiinnostanut ku siin on suihkuturbiini ja hintaa reippaat 20K$
http://www.helicycle.com/

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - marraskuu 16, 2006, 16:47:18
Tämä on kiinnostanut ku siin on suihkuturbiini ja hintaa reippaat 20K$

Helicycle Kit Airframe.                                                      $24,000 us

Modified Solar T-62-T32 Turbine Engine.                             $12,500 us



Tuo alkaa jo vaikuttamaan ihan mukiinmenevältä ja "uskottavalta" kamppeelta.

Kestää hieman jopa nopealla ADSL:llä ladata videot  ;)


JPK1990

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - marraskuu 16, 2006, 21:42:02
Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - marraskuu 16, 2006, 16:47:18
Tämä on kiinnostanut ku siin on suihkuturbiini ja hintaa reippaat 20K$

Helicycle Kit Airframe.                                                      $24,000 us

Modified Solar T-62-T32 Turbine Engine.                             $12,500 us



Tuo alkaa jo vaikuttamaan ihan mukiinmenevältä ja "uskottavalta" kamppeelta.

Kestää hieman jopa nopealla ADSL:llä ladata videot  ;)


Mikäli olen oikean käsityksen saanut niin kitissä tulee kaikki moottoria myöten.  :-\

Jari Kaija

Löysinpäs sivun, jolla itse aikoinaan kuolailin  ;D

Täällä lisää pikkuvispilöitä komponenttihintoineen.

http://www.vortechonline.com/kits/

Petri Ahonen

Kiitti tuosta linkistä! :thumbsup:

Laitan tähän toisen joka häiritsee minun päiväuniani...
Lopusta löytyy myös hekojakin!

http://www.pra.org/index.php?module=article&view=9

JPK1990

tuossa helicyclessä tuo roottoritaso pystyy keinumaan tuolleen niin onko kyseessä puolijäykkä vai mikä?
eikös tuollaiseen periaatteessa vois tehdä sellasen että akselin sisällä menisi tanko joka tarvittaessa lukitsisi roottorin vaakatasoon?

taotao

En viitti selostella tuolla on kuvia ja videoita:D
jos katselee viri osia ja videoita voi vain kuvitella mitä kopterilla voi tehdä....kun osaa:D myös ilman lapakulman säätöä
vaikka tuo ei nyt ole ihan yksiselitteinen:D
mulle riittää leijuttelu ja parit silmukat ja vaakakierteet..ilman gyroa..mutta noita en
valitettavasti opi koskaan tai ainakaan rahat ei riitä harjoitteluun:( suokkini on toi kärpänen katossa:D)

http://www.helihobby.com/html/rc_helicopters_videos.html

JPK1990

Mini500 turbiinilla on myös mielenkiintoinen, hämmästyttävästi muistuttaa Hughessin(Boeing) mallia 500 ja omaa saman huippunopeuden 150mph   :P

Twistgripthrottle

Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - joulukuu 10, 2006, 00:15:25
Mini500 turbiinilla on myös mielenkiintoinen, hämmästyttävästi muistuttaa Hughessin(Boeing) mallia 500 ja omaa saman huippunopeuden 150mph   :P
Jos vähääkään oman hengen säilyttäminen kiinnostaa niin kehoitan pysymään hyvän etäisyyden päässä kyseisestä "widowmaker:stä".

Muutenkin olen kyllä tasan sitä mieltä ettei koptereita pitäisi koskaan hyväksyä mihinkään harrasteilmailu luokkaan, varsinkaan ultriin. Ovat turhan monimutkaisia ja vaativia lennettäviä niin suppealla koulutuksella.

Jyrki Viitasaari

No niin!

Siinäs luitte, nyt heretkää se joutava hapatus lentokiurujen kanssa! Koulutuskin on niin mitätöntä ja uhka terveydelle on suuri!    ;D
Jyrki Viitasaari

Twistgripthrottle

Juu pakko ei ole uskoa. Eikun kokeilemaan ja joukon jatkoksi kyseisellä laitteella henkensä menettäneiden listaan. Onnea matkaan. :thumbsup:

JPK1990

Lainaus käyttäjältä: Twistgripthrottle - joulukuu 12, 2006, 23:38:32
Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - joulukuu 10, 2006, 00:15:25
Mini500 turbiinilla on myös mielenkiintoinen, hämmästyttävästi muistuttaa Hughessin(Boeing) mallia 500 ja omaa saman huippunopeuden 150mph   :P
Jos vähääkään oman hengen säilyttäminen kiinnostaa niin kehoitan pysymään hyvän etäisyyden päässä kyseisestä "widowmaker:stä".

Minkäslaisia oireita sillä on? :)

Twistgripthrottle

Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - joulukuu 14, 2006, 16:44:41

Minkäslaisia oireita sillä on? :)
No vähän kaikenlaisia, mutta minua ei ainakaan saisi lentämään koneella jolla ei pakkolaskun tekeminen ehjänä ja loukkaantumatta tunnu olevan mahdollista mistään lentotilasta.

Täältä vaikka lisää, lista on vanha ja onnettomuuksia on tuon jälkeen tapahtunut lukematon määrä: http://www.provide.net/~pratt1/ambuilt/helicopter.htm

Mikä siis tuossakin pistää silmään on se, että; 1. Onnettomuuksia on myytyihin / rakennettuihin koneisiin nähden aivan älyttömästi, 2. Useimmat johtuvat moottorihäiriöstä eri lentotiloissa ja 3. Lähestulkoon aina lopputuloksena on vähintään "minor injuries", yleensä "serious/ fatal injuries" :'(

Nyt tietty sanot, että "sinähän puhuitkin turbiinimoottorisesta Ministä". Jepjep, sama se moottori, mutta nuo vakavasti puutteellisit autorotaatio-ominaisuuret ovat edelleen samat. Ja fysiikan lakien mukaan kun tyhjäpaino/ minimi lentopaino ovat moottorityypin johdosta pienemmät kuin aikaisemmin, niin rotaation-ominaisuudet lienevät heikenneet entisestään. Sitä paitsi en olisi ollenkaan varma, että tuollainen kotikutoinen turbiini olisi paljonkaan sen luotettavampi kuin tuo surullisen kuuluisa Rotaxikaan...

Jos ei helikopterilla pysty tekemään turvallista autorotaatiota edes matkalentolla tapahtuvasta moottorihäiriöstä ovat sen ominaisuudet kyllä niin pahasti puutteelliset, että kenenkään omaa henkeään kunnioittavan ei pitäisi moisella kapistuksella lentää. Hengenvaarallinen härveli.

JPK1990

Nyt kyllä tuli sellanen olo että pitäs tilata joulupukilta helikopteri kirja  ;D

Löytyykö suomeksi yhtään?

Petri Ahonen

http://webshop2.sepe.fi/product_details.php?p=140  täältä löytyy hyvä kirja...

Twist....jotain kiitos tiedoista. Olin joskus, kaaaauan sitten kiinnostunut ex-hekon tekemisestä, en tosiaankaan tiennyt että se voi olla noin hengelle hupaa! Suuntasin sitten mielenkiintoni autogiroihin ja kyllä, olen sieltäkin kuullut ne kaikki negatiiviset kulmat-puheet. Nyt räpylässä on "vain" UPL johon vielä sen A:an joskus hommaan :thumbsup:

Saksassa pitää autogirossa olla hätävarjo, eikö Mini500:n saa vastaavaa?

Twistgripthrottle

Lainaus käyttäjältä: Petri Ahonen - joulukuu 17, 2006, 10:21:11
Twist....jotain kiitos tiedoista. Olin joskus, kaaaauan sitten kiinnostunut ex-hekon tekemisestä, en tosiaankaan tiennyt että se voi olla noin hengelle hupaa!
Eipä kestä... Puhuin kuitenkin asioista vain tuon Mini500:sen osalta. Noita experimental kategorian koneita on kyllä saatavissa suht kunnollisiakin, toki hinnatkin ovat sitten jo huomattavasti suolaisempia. Execin vehkeet eivät liene ihan pöllömpiä nykyisin, uusimmissa kun on päästy eroon siitä pitkän akselin korvanneesta "kumilankavirityksestä", joka oli kyllä kerrassaan hämmentävä ratkaisu ::). Myös moottori lienee parantunut sitten alkuaikojen, tosin toisaalla haukkuvat sitä vieläkin pahasti alitehoiseksi.

Jos haluat haaveilla "kunnollisesta" experimenttaali helikopterista niin tässä sinulle sellainen:
http://www.acehelicopter.com/
http://www.acehelicopter.com/builderssite/builderindex.htm

Safarissa on sertifioitu moottori ja koko kone perustuu itseasiassa paljolti tyyppihyväksyttyyn konetyyppiin. Kaikenlisäksi se näyttääkin ihan helikopterilta! Kallista?...Elämä on. Toivottavasti itse kukin hinnoittelee henkensä kuitenkin vielä vähän eri sfääreihin ;)

Pistäppä viestiä kunhan olet Safarin hommannut, voin tulla koelentämään sen sinulle :thumbsup:

Ja vielä: Mikäli joku ultrakevyt helikopteriluokka joskus tullaan hyväksymään pitäisi minimikoulutuksen olla PPL(h) aivan kuten tyyppihyväksytyille ja experimentaaleillekin on. Ei tippaakaan vähempää.

Petri Ahonen

Okei, lottovoittoa odotellessa! :2funny:

Olen kyllä kanssasi vahvasti samaa mieltä tuosta ultraheko lupakirjasta, ei köykääsempi versio!

JPK1990

Joulun kunniaks annetaan nää piirrustukset kaikkien katsottavaks
http://kotisivu.dnainternet.net/kaikjuk/OMHEaglePlans.zip
Mitä mieltä? :D

Tuomas Kuosmanen

Tee radio-ohjattava lennokki tosta ensin niin "aftermath" on halvempaa :)

//T

JPK1990

Mä oon kyllä hylännyt ton rakentamisen, mutta on mulla PLAN-B ja se on rakennella tesla-kaasuturbiineja  ^-^

Twistgripthrottle

Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - joulukuu 25, 2006, 02:28:33
Mä oon kyllä hylännyt ton rakentamisen, mutta on mulla PLAN-B ja se on rakennella tesla-kaasuturbiineja  ^-^
:2funny:
Mihin meinasit moista käyttää, lehtien puhalteluun takapihalla?

Älä vaan tuo moista lähelle mitään liikkuvaa esinettä, varsinkaan lentolaitetta.

   TGT

JPK1990

Lainaus käyttäjältä: Twistgripthrottle - tammikuu 04, 2007, 23:57:50
Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - joulukuu 25, 2006, 02:28:33
Mä oon kyllä hylännyt ton rakentamisen, mutta on mulla PLAN-B ja se on rakennella tesla-kaasuturbiineja  ^-^
:2funny:
Mihin meinasit moista käyttää, lehtien puhalteluun takapihalla?

Älä vaan tuo moista lähelle mitään liikkuvaa esinettä, varsinkaan lentolaitetta.

   TGT
Tajusin juuri miksi teslaturbiineista ei kannata tehdä kaasuturbiineja(varsinkaan mihinkään ilma-alukseen).
Flowrate on paljon pienempi kuin tavan turbiineissa joten se rajoittaa jäähdytystä varsinkin turbiinipuolella :/ eli tehoo ei saa irti ilman että koko hoito sulaa, epäilen ainakin  :-\

Twistgripthrottle

Anteeksi vanhaan asiaan puuttuminen, mutta kun tuosta Safarista oli taannoin puhetta, niin törmäsin tällaiseen videclippiin;

http://www.youtube.com/watch?v=bZfX1TOWhPs

Asiallisen näköinen laite tosiaan, noin niinku rakennussarjaksi. Joten ei siis linkitetä Flightforumiin. :2funny:

Akim


Toma

Lainaus käyttäjältä: http://twistairclub.narod.ru/ka56/indexengl.htmUnfortunately Ka-56 wasn't ever flown.

Hmm ja minä kun luulin että Venäjälla kokeiltiin kaikkea :D

Häijyn näköinen peli...
Terveisin
Tom Arppe

dunp

Eikös tuossa linkissä olevassa moottorissa ole vähän teslaa + pulsejetiä?
http://www.turbinetruckengines.com

Mitenköhän tua soveltuisi ultraan?

-Sebastian

JPK1990

Teslaa ei kai vieläkään, mutta erittäin mielenkiintoinen silti... yksinkertainen toteutus, kevyt jne. vois toimia ultrassa ;)
Voisikohan tämän tyyppistä käyttää ohivirtauspuhaltimen moottorina?


Ansis

My mind is willing, but purse is weak.

FlyHigh

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - marraskuu 16, 2006, 21:42:02
Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - marraskuu 16, 2006, 16:47:18
Tämä on kiinnostanut ku siin on suihkuturbiini ja hintaa reippaat 20K$

Helicycle Kit Airframe.                                                      $24,000 us

Modified Solar T-62-T32 Turbine Engine.                             $12,500 us



Tuo alkaa jo vaikuttamaan ihan mukiinmenevältä ja "uskottavalta" kamppeelta.

Kestää hieman jopa nopealla ADSL:llä ladata videot  ;)



Olisi mielenkiintoinen härveli.. Ilmeisesti tämä Solarin turbiini on pyörinyt kohtuu luotettavasti...
Oli mielessäni 4 paikkainen experimental kopteri, siihen voisi ympätä 2 tuollaista Solaria jotta voisi herkutella "toimintavarmuus" pointilla.. :)
Toisenpolven koneenrakentaja ja lentäjä

Ailu Magga

Onkohan suomessa yhtään tollasta safaria?

FlyHigh

Lainaus käyttäjältä: kopterikuski - lokakuu 31, 2009, 18:52:35
Monen sorttista haaveilijaa kyllä löytyy. Yks halus ostaa tollasen Execin koska hänellä on omaa maata sen verta että siellä olis ihan kivaa lennellä. Minkäänlaista aiempaa lentokokemusta millään laitteella ei ollut. Sen verta tietoa oli että ei nousisi kovin korkealle. Tarkoitus olikin ihan sitten vaan omin nokkinensa opetella lentämään helikopterilla. Niettä sillai - low skies

Mielestäni mainio homma, että unelmoijia riittää... :)
Se takaa, että myös experimentalismihenki elää.

Olis muuten aika upee juttu toi vapaa lenteleminen ilman mitään lupakirjaa, kuhan ei lennä yli 100m. korkeammalla tai taajama alueella.. Sais tuupata menemään vaikka rantavarjolla varustetulla fillarilla!  :lol:

Kuinkahan paljon tulisi onnettomuuksia? Vai tulisikohan niitä sen kummemmin?

Vielä kun laki muuttuisi kaikessa hiljaisuudessa, sitten vaan joku kekkaisi, että perskutarallaa, nyt voipi ottaa tuosta tuon ladonoven ja harmaanferkun moottorin josta koostan lentimen.
Olis se menoa!
(!)
Toisenpolven koneenrakentaja ja lentäjä

FlyHigh

Joo, kyllähän niitä "käpyjä" varmaan tulisi, ilman kummempaa koulutusta, enemmän kuin nykyään. Mutta sellainen toteuttamisen vapaus viehättää. Olen kumminkin ollut mukana toteuttamassa muutaman aika onnistuneen projektin ja mieli tekisi toteuttaa lisää projekteja, mutta jotenkin kankealta tuntuu tämä eurooppalainen byrokratia systeemi jatkuvan tarkastamisen tiellä...

Jos olisi hiukan vapaampaa tää säännösviidakko, niin tuskin ilmailu kovinkaan paljoa lisäytyisi, koska muut kustannukset ovat jo aika rajuja!!
Uskoisin, että maassa pysyisi mun ladonovilenninkin näillä polttonesteen hinnoilla, vaikka ei kukaan kysyisi ikinä mitään lupaa kyseisen härvelin käyttöön... :)


Toisaalta minkäs sille kukaan voisi, jos aina illan tummetessa sammuttaisi ulkovalon, pukeutuisi mustiin prätkäkutimiin, ryömisi (huomaamattomasti) ladon taakse ja pimeässä virittelisi harmaanferkun puristuksen kohdalleen. Kuuluisi illan hämyssä kuiskaus "kontakt", rivakka nykäisevä ääni sekä siitä alkava tasainen ferkunprutkutus sekä potkuriviima piiskaamassa ladonoven johtoreunaan... Siitä sitten läheisen pellonpään takana asuva naapuri ihmettelisi, että mikä kumma sen tvantennin vei, kun näytti ihan punottavalta fergusonin pakosarjalta, joka siitä pirtin piipun vierestä pyyhkäisi!!!

Ei varmaan koirakaan perään haukkuisi. Kävisi ahvenanmaan päällä katselemassa kuutamon sillan heijastusta merestä, josta laajalla kaarrolla suhauttaisi pääkaupungin valojen päälle ällistelemään "hesalaisii"... Sitten väistäisi nousussa olevaan Airpussia, Seutulan kentän lähialuetta karttaisi ja jälleen kääntäisi oven säppipuolen kohden kotipeltoa... Ennen aamun vaalenemista lähetyisi jälleen legendaarinen "ovimies" tyhjäkäynnillä tuttua peltoa, pitkässä finaalissa ja lähikylän aamu-uniset koirat, hiukan nokka koholla, haukahtelisivat unisella äänellään.
Ei siinä taitaisi ilmailuviranomainen arvatakkaan mikä merkitys olisi tällaisella retkellä vähävaraisen ilmailumiehen henkiselle rentoutumalle... Ei vaivaisi katsatusmaksut, eikä kausikortit, puhumattakaan muista veroluonteisesta maksuista...

Toisenpolven koneenrakentaja ja lentäjä

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: FlyHigh - joulukuu 03, 2009, 21:57:03
Ei siinä taitaisi ilmailuviranomainen arvatakkaan mikä merkitys olisi tällaisella retkellä vähävaraisen ilmailumiehen henkiselle rentoutumalle... Ei vaivaisi katsatusmaksut, eikä kausikortit, puhumattakaan muista veroluonteisesta maksuista...

Älä ...kele enempää tollattii kirjoottele. Pulttaan muuten kohta siivet
koneeseen ja rullailen tuonne peltosaran päähän  ;D

taotao

Anteeksi tää ei kuulu tähän osastoon:( mutta oli pakko laittaa...jos olet tiukkap....älä avaa tarkoitus ei ole loukata ketään *0*
Toma varmaan siirtää oikeaan osoitteeseen  :)
http://www.pioneerflyer.com/EasyRiser/Barnstomer.pdf

Ansis

My mind is willing, but purse is weak.

Ari Mittilä

Tuo mosquito kopin kanssa kyllä on aika peli, itsellä 'vain' vortech g1:n planit (markkinointipaperit) nykyään, tilasin aikanaan mutta hintakaan ei ollut paha.
Tarvittaessa saanen skannattua nuo tätä nykyä jos kiinnostuneita on.
Ja jossain vaiheessa jos tuota rautaromua ilmaantuu tarpeeksi nurkkiin niin täällä pellon keskellä voi vielä Pelle Peloton keksiä tuosta dokumentaatiosta aloittaa virittelyä RC-puolelle... Riittävällä roottorin halkaisijalla :)

eero1989

http://www.innovator.mosquito.net.nz/mbbs2/index.asp
tuollanen Air kiinalaisittain briggs&strattonin V-twin Extended Life 26Hp(hieman hipposteltuna) moottorilla olis hieno :2funny:

sitä vasenta laitaa kun seuraa "Mosquito builders gallery" kohtaan siellä niitä on..
sitten yhden ukkolon lento näytöksiä Air:illa ->
http://www.youtube.com/user/jerrywsoloflex#p/u

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod