Vedeneyev M14PF

Aloittaja immelmann, helmikuu 06, 2006, 09:32:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

immelmann

Olisiko kellään listalla tietoa seuraavasta asiasta.

Olen hankkimassa moottoria minun Pitts 12 projektiin ja kuten olen ymmärtänyt niin Vedeneyev M14PF moottori ei lasketa tyyppihyväksyttyihin lentokonemoottoreihin. Mitä dokumentteja minulla pitää olla jotta en putoaisi sudenkuoppaan ostaessani moottorin,
mitä dokumentteja pitää olla? Aion ostaa uuden moottorin, vuosmalliltaan vanha mutta käyttämätön. Ostopaikka on Termikas Ltd Liettuassa jota pidän varsin luotettavana toimittajana. Uusi moottori puretaan heidän toimestaan, tiivisteitä uudistetaan, tarkastetaan sisältä, koekäytettään heillä ja saa dokumentit/testitulokset. Sen jälkeen sen imu ja pakokanavat saavat vahakäsittelyn ja moottoriin normaalit suojarasvat ja asianmukaisen pakkaukseen, ym.
Kohdellaanko Vedeneyev moottoria kuten automoottoria kun sen asentaa experimentalin nokalle, ajattelin lähinnä koekäyttöjaksoa maassa ym. Moottori joutuu olemaan minun pajassani (+20 astetta)sisätiloissa n. 2 vuotta, mutta tarvitsen sen nokalle kun asennan cowlingin.

Olen huomannut että Markku Hiedanpää usein vastailee tällä palstalla joten jos luet tämän ja katsot aiheelliseksi vastata niin olisin eritääin kiitollinen.

Ystävällisin Terveisin,

Andre Rönnberg
Pitts 12 #194 30%ready

Markku Hiedanpää

On parempi kun soittelet.

Kalle

Aihe kiinnostaisi minuakin ja varmasti muitakin. Voisitko Miuku laittaa jotain asiasta foorumiinkin?

t. Kalle

Markku Hiedanpää

#3
On muutama periaate:
- Yksilöitäviä asioita ja kohteita ei käsitellä julkisesti
- Epämääräisillä tiedoilla ja ilman asiakirjoja ei voi, eikä kannata ottaa kantaa ilma-aluksen tai sen osan lentokelpoisuuteen


Lisäys; vaatimusten selventämiseksi muutama ote Ilmailumääräyksestä AIR M1-5 (koskee myös koe- ja harrasteluokan laitteita) ja ilmailumääräyksestä AIR M5-2

1 YLEISTÄ

1.1 Soveltaminen
Tätä ilmailumääräystä sovelletaan suomalaisten ilma-alusten sekä niiden osien, laitteiden ja varusteiden huoltoon sekä Ilmailulaitoksen myöntämällä luvalla tai Ilmailulaitoksen antamien ilmailumääräysten mukaisella oikeudella tehtävään ilmailuvälineiden huoltoon.

1.2 Määritelmiä
Huolto tarkoittaa mitä tahansa ilmailuvälineelle tehtävää peruskorjausta, korjausta. tarkastusta, osan tai laitteen vaihtoa, muutosta, vian korjausta tai mitä tahansa  näiden toimenpiteiden yhdistelmää. Ilmailuvälineillä tarkoitetaan ilma-aluksia ja niiden osia, laitteita ja varusteita sekä muita ilmailussa käytettäviä välineitä kuten laskuvarjoja osineen, laitteineen ja varusteineen.


3 OSAT. LAITTEET. VARUSTEET JA RAAKA-AINEET

3.1 Hyväksytyt osat, laitteet, varusteet ja raaka-aineet
Huollossa käytettävien ilmailuvälineen osien, laitteiden, varusteiden ja raaka-aineiden on vastattava ilmailuvälineen suunnittelussa ja valmistuksessa sovellettua vaatimustasoa. Tyyppihyväksytyssä  ilma-aluksessa saa käyttää ainoastaan alkuperäisvaraosia ja -laitteita tai muita valmistajan tai valmistusmaan ilmailuviranomaisen tai Ilmailulaitoksen hyväksymiä osia ja laitteita.

3.2 Tunnistettavuus
Ilma-aluksessa käytettävä osa, laite tai varuste on voitava tunnistaa siten, että voidaan varmistua sen lentokelpoisuudesta, kunnosta ja sopivuudesta kyseessä olevaan tarkoitukseen. Osa, laite tai varuste, joka irrotetaan ilma-aluksesta, on varustettava saatto- tai laitekortilla. Kortista on käytävä ilmi
- irrottaja
- osan, laitteen tai varusteen kunto ja
- jos osan, laitteen tai varusteen käyttöikä on rajoitettu
tai jos sillä on kiinteä peruskorjaus-, perushuolto- tai muu huoltojakso, käyntiaika uudesta tai edellisestä vastaavasta huollosta sekä lentojen tai käyttökertojen lukumäärä ja kalenteri-ikä, jos laitteella on näihin perustuvia huoltojaksoja tai rajoituksia. Jos osa, laite tai varuste poistetaan heti käytöstä ja merkitään selvästi näkyvällä hylkäysmerkinnällä, ei korttia tarvita.  Yleisesti tunnettujen standardien mukaisille pientarvikkeille (kuten ruuveille, muttereille ym.) ei saatto- tai laitekorttia myöskään tarvita.

3.3 Varmistautuminen osien, laitteiden, varusteiden ja raaka-aineiden kelvollisuudesta
Huollosta vastaavan henkilön on varmistauduttava siitä, että työssä käytetyt osat, laitteet, varusteet ja raaka-aineet täyttävät asetetut vaatimukset. Osien, laitteiden, varusteiden ja raaka-aineiden alkuperästä on oltava hyväksyttävät todisteet. Jos osat, laitteet ja varusteet eivät ole uusia, on niiden aiemmasta käytöstä oltava lisäksi riittävät tiedot.

4 OHJEET, MENETELMÄT JA HUOLTOJAKSOT

4.1 Valmistajan ohjeet
Ilmailuvälineen huollossa on käytettävä ja noudatettava työn edellyttämiä ja ajan tasalla olevia ilmailuvälineen valmistajan huolto-ohjeita tai muita hyväksyttyjä ohjeita. Poikkeukselle on saatava Ilmailulaitoksen hyväksyntä tai kohdassa 4.10 tarkoitettu poikkeuslupa. Huolto-ohjeilla tarkoitetaan mm. huolto-, korjaus- ja tarkastusohjekirjoja, varaosaluetteloita sekä huoltotiedotteita (esim. Service Bulletin ja Service Letter).
Ilma-aluksen huollossa on noudatettava ilma-aluksen, moottorin ja potkurin valmistajan huolto-ohjeita sekä ilma-aluksen, moottorin ja potkurin valmistajan yksilöimiä laitehuolto-ohjeita, jollei Ilmailulaitos ole muuta hyväksynyt. Huoltotiedotteiden ohjeita on noudatettava huollossa niiltä osin kuin ne sisältävät ohjekirjoja täydentäviä tai muuttavia huolto-ohjeita. Huom. Esimerkkejä ohjekirjojatäydentävistä tai muuttavista huolto-ohjeista ovat ohjeet, jotka koskevat tarkastuksia, määräaikaisia huoltotoimenpiteitä, peruskorjauksia, huoltomenetelmiä, huoltojaksoja, käyttöiän rajoituksia, rajamittoja, varaosanumeroita jne.


ilmailumääräyksen AIR M5-2 kohta:

5.3 Moottorit
Moottorille tehtävistä toimenpiteistä on annettava selvitys. Moottorin muutostyö tai moottorityyppi, jota ei aikaisemmin ole käytetty suomalaisessa ilma-aluksessa sekä tällaisen moottorin asennus, on asiantuntijan tarkastettava. Asiantuntijan lausunto on liitettävä rakennuskertomukseen. Valmistajan suositteleman peruskorjausjakson käyneitä tyyppihyväksyttyjä lentomoottoreita voidaan käyttää harrasterakenteisissa ilma-aluksissa niin pitkään kun niiden kunto edellyttää. Moottorin kunto on tarkastettava ja valvottava ilmailumääräyksen AIR M8-4 mukaisesti. Tarkastukset saa tehdä huoltomekaanikko tai Ilmailulaitoksen erikseen hyväksymä henkilö.

Petri Ahonen

Onko Andre tilannut moottorin vai mihin lopputulokseen olet päätynyt...?

Terveisin, nimim. utelias pohojanmaalta...


immelmann

Lainaus käyttäjältä: Petri Ahonen - helmikuu 22, 2006, 14:01:33
Onko Andre tilannut moottorin vai mihin lopputulokseen olet päätynyt...?

Terveisin, nimim. utelias pohojanmaalta...


Terve Petri,
tilasin Richard Goode,lta uuden Vedeneyev M14PF moottorin, hänen yrityksensä on "sole worldvide distributor" näille moottoreille.
Moottori on vuosimallia 1993, ollut armeijan varastossa. Lähetetty VEDENEYEV tehtaalle takaisin, purettu, vaihdettu tiivisteet ja tarkistettu mahd korroosio ja myydään minulle vm. 2006 moottorina.

Terveisin Andre

Petri Ahonen

Lainaus käyttäjältä: immelmann - helmikuu 24, 2006, 16:59:17
Lainaus käyttäjältä: Petri Ahonen - helmikuu 22, 2006, 14:01:33
Onko Andre tilannut moottorin vai mihin lopputulokseen olet päätynyt...?

Terveisin, nimim. utelias pohojanmaalta...


Terve Petri,
tilasin Richard Goode,lta uuden Vedeneyev M14PF moottorin, hänen yrityksensä on "sole worldvide distributor" näille moottoreille.
Moottori on vuosimallia 1993, ollut armeijan varastossa. Lähetetty VEDENEYEV tehtaalle takaisin, purettu, vaihdettu tiivisteet ja tarkistettu mahd korroosio ja myydään minulle vm. 2006 moottorina.

Terveisin Andre

Kiitos, odotan keukalappuja itselleni keräillen sitä että saat homman valmiiksi.
Mikään ei ole niin kaunista kuin tähtimoottorin ärjyntä...tai noh;otan takaisin... komiampaa on Jeepin kutosen karjunta    ;D

Toma

Lainaus käyttäjältä: Petri Ahonen - helmikuu 24, 2006, 22:21:11
Kiitos, odotan keukalappuja itselleni keräillen sitä että saat homman valmiiksi.
Mikään ei ole niin kaunista kuin tähtimoottorin ärjyntä...tai noh;otan takaisin... komiampaa on Jeepin kutosen karjunta ;D

Ei ole, maailman kaunein ääni on nimenomaan tähtimoottorin jylinä sitä ei kertakaikkiaan voita mikään, hyvänä kakkosena on 1185 hp Merlin 45 jonka voi bongata maailman kauneimassa koneessa nimeltä Spitfire. :D
Terveisin
Tom Arppe

Petri Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Toma - helmikuu 25, 2006, 12:23:25
Lainaus käyttäjältä: Petri Ahonen - helmikuu 24, 2006, 22:21:11
Kiitos, odotan keukalappuja itselleni keräillen sitä että saat homman valmiiksi.
Mikään ei ole niin kaunista kuin tähtimoottorin ärjyntä...tai noh;otan takaisin... komiampaa on Jeepin kutosen karjunta ;D

Ei ole, maailman kaunein ääni on nimenomaan tähtimoottorin jylinä sitä ei kertakaikkiaan voita mikään, hyvänä kakkosena on 1185 hp Merlin 45 jonka voi bongata maailman kauneimassa koneessa nimeltä Spitfire. :D

Toma hyvä, minun oli pakko vetää vähä takaasi kun tua meirän perheen ainua juappoo rupes rykiin tuos autokatokses sen näköösenä että lompsas käy pahemman puoleenen pyärre jonsen pyärrä sanojani... :D

Matti Rissanen

Ei vaan, mikään ei ole kauniimpaa kuin sadan tähtimoottorin yhtäaikainen jylinä.

Toma

Lainaus käyttäjältä: Petri Ahonen - helmikuu 24, 2006, 22:21:11
Toma hyvä, minun oli pakko vetää vähä takaasi kun tua meirän perheen ainua juappoo rupes rykiin tuos autokatokses sen näköösenä että lompsas käy pahemman puoleenen pyärre jonsen pyärrä sanojani... :D

Noh hyvä on Petri, tuo on suhtkoht hyväksyttävä selitys, perheenjäseniä pitääkin suosia. Seuraavaksi projektiksi voisikin ottaa Megola moottoripyörän siinä on aika mielenkiintoinen moottoriratkaisu... Katso tästä
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod