Sukset.

Aloittaja Martti Mattila, marraskuu 30, 2025, 06:29:12

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Ei tuon niminen hittikappale, paranemisia vaan Patelle, sen sijaan tämänhetkisiin askarteluihin. Pyöräsuksista tuli jo tehdyksi yhdet versiot ja jälkeenpäin tuli krapula olisi pitänyt tehdä niin eikä näin. Nyt on menossa pyörien tilalle tulevien suksien eli Englanniksi Straight Skis teko. HTH sivuilta on otettu talteen vaatimukset ja lisäksi ilmailugurun pointit hyvistä suksista. Mitkä olivat; edestä taaksepäin kapenevat, helpottaa rullaamista ja takareunojen ylös kiverrys välttämätön ominaisuus konetta pyöritellessä ja halliin laitossa. Nyt lisäksi netin kuvahaun paljastama ominaisuus tynnyrilautamaisuus. Kuusikymmentäluvulla oli paljon piirrettyjä joissa joku oli tehnyt sukset tynnyrilaudoista, silloin ajattelin ei hyvä muoto sukselle. Nyt kuitenkin kuvahaku paljasti Federalin suksien sivuprofiilin olevan juuri tuollainen koko matkalta kaareva tynnyrilautamalli. Olen varmasti pahasti jahkailun puolella eikä yhtään helpota että valmistustavaksi voi valita kokoalumiini nailon tai teflon pohjalla tai alumiini/vaneri/lujitemuovit. Hiilikuitulujitteet jätän tässä väliin ei ole niiden väärtti. Tiedän suksia tehdyn vähemmällä ajatuksella ja niiden toimineen ja toimivan aivan kelvollisesti. Onhan vastakappale vain lumi ja jää ei suinkaan teräsmutteri mihin jengan täytyy sopia. Niin ja suksien sivut pitää kivertää ylös etteivät leikkaudu sisälle hankeen vaikka pohjaan tuleva ohjauslistan pitäisikin estää sivuluisut. TV mainos, Älä yhtään ajattele lakua. Meni nyt vasta jakeluun, olen minä hidasjärkinen. Lisäksi imitaattorin tai AI.n Jussi Jurkan ääni tuo mieleen että puheäänikin pitäisi patentoida.

tjh

Tuo takakiverrys on taatusti tarpeen jos vähänkään pehmeällä lumella taaksepäin yrittää konetta siirtää. Kääntöpiste kun on korkealla ja kanta lyhyt.
Aikoinaan ostin alkupään lumikelkan, ns työkelkan. etusukset lehtijousilla ja kääntöpiste siten korkealla. Aina kun peruuttaa yritti suksi meni pystyyn. Ymmärsin mistä työkelkka nimitys tuli, suuri työ oli etsiä reitti aina vain eteenpäin.



Teuvo Honkanen

Tuo tynnörimäisyys suksissa oli näköjään 1920-luvun Hansoissa.Luultavasti niillä ei umpihankeen ollut asiaa.Kovin on kapean näköiset.Järven ja meren jäille kyllä on käypäset.

Martti Mattila

Tuosta Tuuren työkelkkajutusta tuli mieleen kun eräs kirvesmies pelasi nousukasta ja kertoi vaimonsa olevan Projektisihteeri. Mieleen tuli heti että mahtaa olla täysi projekti että saa sen leidin selälleen. Sellaisia projektisihteereitä ne tahtoo vähän kaikki olla nuorempana. Tosin kylällä oli yksi tyttö kauan sitten joka pelasi sammunutta Juhannusaattona varmistaen näin että seuraa riitti ja sitä riitti jonoksi asti. Niin niistä Hansan suksista, on sanottu olleen maailmanluokan erikoisuus, kellukkeet korvattu jäykillä suksilla.

Ansis

Koska nyt alkaa suksi lipsumaan, niin kerrompa jutun eräästä ilmailua häiritsevästä Suksesta.
Hän oli ennen kännykkäaikaa räpsähtänyt purjelentokoneella mielisairaalan lähellä olleelle pellolle ja mennyt tietenkin respaan kysellen puhelinta soittaakseen hakuporukoille. Erektiohaalari oli muistuttanut lievästi paikan asiakaspukeutumista, joten respan täti oli kylmä viileästi kehoittanut Marttia istumaan rauhassa penkille odottelemaan iltapäivälääkitystä kertoen, että onhan tuolle pellolle laskeuduttu lentävillä lautasillakin...

Valitettavasti paikalle saapunut talonmies oli alkanut kyselemään respan tädiltä pellolla romottaneesta liitolentokoneesta ja Sucksi oli päästetty irti.
My mind is willing, but purse is weak.

Martti Mattila

Suksihomma on edennyt vaiheeseen missä pitäisi päättää pohjan pintamateriaali, ite pohja on kolmen millin Alumiinia mikä on reunoista kiverretty ylös vasaroimalla. Yhden millin Teflon POP niittaamalla reunoihin tai tuo epoksi mikä noissa pyöräsuksi tekeleissäkin on. Painoa on liikaa noin kuusi kiloa kappale.

Martti Mattila

Olisin heittänyt romukoppaan jos olisin itse keksinyt kaksi maailmanluokan keksintöä Molok jätejärjästelmä hankalana, vaatii aina nosturiauton tyhjennykseen. Toinen oli Digitekniikan Binäärikoodi minkä olisin hylännyt hankalana. Nyt tuli lapsellinen idea suksien linjauksen säätämiseen lennonaikana ja sitä kautta vastuksen minimoimiseen. Syy pienitehoisen moottorikoneen loisvastuksen minimointi että saataisiin kaikki luvallinen 120 kmh.irti. Punaisella kuvaan merkatulla langalla voitaisiin trimmata pienin lennonaikainen vastus suksille ja tarvittaessa palauttaa Vee tyyli ennen laskua.Screenshot 2025-12-13 at 09-44-41 HTN-001 - HTN-002_22.pdf.png

P.Lehtinen

Senverran pitä kommentoida Martin lankaa. Jos sitä suksea säädetään lennolla kärkeä alaspäin on pieni mahdollisuus siihen, että suksi haukkaa jossain sopivassa tilanteessa kärjen alas rajoitinvaijerin varaan.. Etenkin jos sandumin voima ei riitä pitämään suksea halutussa asennossa johtuen ilmanvastuksesta suksen yläpintaan kohdistuvasta voimasta.
Saattaa tämän jälkeen olla pikkusen puoltamista havaittavissa suuntaan jos toiseenkin. Yleensä alaspäin. 

Martti Mattila

Olettaisin että etummaisen rajoitinvaijerin pituus mikä on joustavan joko sandumin tai jousen tuplana tulisi joka tapauksessa estää ylettömät negatiiviset suksen asennot. Voi kuitenkin olla että suksi melko keula pystyssä asennossakin aiheuttaa pienen haitan toimien ikään kuin lifting body periaatteella. Ansis mainitsikin että sukset yleensä voittavat pyöräasennuksen ilmanvastus mielessä. TRabandonetin suksista jäi takakorvake kiireessä hitsaamatta, ei haitannut laitoin sandumin PVC sähköputken sisään mikä rajoitti kumin vetopituuden, takavaijeria ei tarvittu.  049.JPG

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod