Koneen kuljetus

Aloittaja teacdance, marraskuu 01, 2025, 23:44:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

teacdance

Pientä raporttia tämän syksyn talvisäilöön viennistä.
Aikaisempina vuosina siirto on hoidettu traktorilla ja heinäkärryllä, sellainen perinteinen "pannaan kamppeet kyytiin ja toivotaan parasta" -menetelmä. No, tänä vuonna joku keksi ääneen kysyä, että "onko tässä nyt sitten mitään järkeä, kun pihassa seisoo venetraileri, joka on seissyt pihassa niin pitkään, että naapuri luulee sitä pihakalusteeksi.

No, sehän riitti. Yhtenä iltana tuli hitsattua trailerille modulaarinen kehikko, jonka saa tarvittaessa pois ilman sen kummempia taikatemppuja. Ja kun katsoo jenkkien harrastepuolen foorumeita, niin siellähän on rakennettu kaikkea trailerikelkasta lentokonesaunaan, joten ajattelin että ei kai tämä nyt sentään ihan ensimmäisenä päätyisi "älä tee näin" -osastoon.

Mutta kyllä täytyy myöntää: vuosisadan parhaita päähänpistoja.

Kone nousi kyytiin vinssillä ilman akrobaattisia suorituksia, ja kuljettaja sai istua lämpimässä auton hytissä, ei siinä ikivanhassa traktorin hönkivässä, jossa lämpö on enemmän teoreettinen käsite kuin todellinen ilmiö. Lisäksi reissu tehtiin yhdellä ajoneuvolla, kun normaalisti on ollut toinen auto perässä toimimassa "valvovana silmänä", ettei siirrosta tule ilmailumuistomerkkiä tien varteen.

Valtiolle toki syntyi tässä tragedia: yksikään diesel-päivälupa ei vaihtanut omistajaa. Ja polttoöljykin jäi säiliöön odottamaan aurinkoisempia päiviä. En vielä ole saanut soittoa verottajalta, mutta tunnelma on vähän sama kuin söisi kiellettyä omenaa ja katselisi ympärilleen.

Kaiken kaikkiaan kokemus oli yllättävän elegantti. Jopa vähän liian elegantti, mikä aiheuttaa nyt epäilyksen... pitäisikö tästä tulla uusi standardi?
Joskus innovaatio syntyy siitä, kun joku sanoo ääneen "ei kai kukaan näin tee?".

Suosittelen harkitsemaan, jos vastaava kalusto on nurkissa.
Jos ei muuta, niin ainakin kylmästä traktorin hytistä pääsee eroon, se on jo oma voittonsa.

Voi pojat, taittuvasiipeinen on kyllä mukava kapistus, muuten olisi saanut tehdä useamman reissun.

Tässä muutamia kuvia tuosta viritellystä traileriratkaisusta.
Ei tämä nyt ehkä insinöörikirjallisuuden seuraava luku ole, mutta kieltämättä toimii paremmin kuin uskalsin aluksi uskoa. Rakenne on irrotettava, eli trailerin saa takaisin venehommille ilman rälläkkää tai kirosanoja.

IMG_5349.jpg

IMG_5350.jpg

IMG_5352.jpg

IMG_5353.jpg

IMG_5354.jpg

IMG_5355.jpg

IMG_5356.jpg

IMG_5357.jpg

IMG_5358.jpg

IMG_5359.jpg

IMG_5360.jpg

ps. Muistelisin, että Peterillä oli Apollonsa alla aikanaan aika samantapainen ratkaisu? Vähän saman henkinen "käytetään mitä pihasta löytyy ja sovitetaan järki-voittoon" -henki. Näitä näkee aina silloin tällöin, ja yleensä se kertoo siitä, että idea toimii käytännössä, vaikka ei olisikaan tehtaalta tullut.



Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Ansis

Tuo on muuten hyvä, mutta seuraavat asiat pisti silmään:

Trailerin takavalojen näkyvyyskulmat
Aisapaino
Koska kyseessä ei ole vene, niin kuorma ei saisi olla perävaunua leveämpi.

Toivottavasti Tragiconnat sallii taas perävaunujen ulkomittojen muutoskatsastuksen, niin omakin traileri levenee 255 leveäksi pelkillä valo- ja heijastin telineillä.
My mind is willing, but purse is weak.

Perttirin

Muistaisin, että joku joskus on saanut sakon siitä, että kyseessä ei ole vene.
Venetrailerissa luultavasti on laitteen käyttötarkoituksena veneen kuljetus ja sen perusteella sakko.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod