Rotax 912 MANDATORY Service Bulletins

Aloittaja jereku, maaliskuu 12, 2003, 15:09:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jereku

he following REVISED MANDATORY Service Bulletins have been released by
Rotax.


SB-912-029 R1,
SB-912-029UL R1,
SB-914-018 R1,
SB-914-018UL R1

    CHECKING OF THE CRANKCASE ON ROTAX ® ENGINE TYPE 912 AND 914
(SERIES)

SUMMARY OF SERVICE DOCUMENT REVISIONS:
THIS SUMMARY OF REVISIONS IS GENERAL IN NATURE AND IS NOT INTENDED TO
REPLACE THE INFORMATION PROVIDED IN THE SERVICE DOCUMENT(S).
ALL OWNERS, OPERATORS AND MAINTENANCE PERSONNEL SHOULD OBTAIN AND
CAREFULLY REVIEW THE FULL TEXT OF THE SERVICE DOCUMENT(S).

The revisions to this Service Bulletin include:
    - the addition of the 912 S, 912 ULS and 912 ULSFR
      model groups to the list of affected engine models.
    - changes that expand the ranges of engine
      serial numbers affected for all model groups.

** Important Note!
Rotax releases separate Service Bulletins for non-certified engine
models.  These service bulletins only contain information regarding the
non-certified engine models effected by the service bulletin.
Full service bulletin information and instructions are found in the
certified service bulletin (without the UL designator).
Owners and operators of non-certified engine models must download and
review both the certified and UL versions of the service bulletin to
obtain complete service information.

These new service documents may be downloaded from www.rotax-owner.com


postitti: jere kuusinen

Jari Kaija

LainaaOwners and operators of non-certified engine models must download and
review both the certified and UL versions of the service bulletin to
obtain complete service information.
(menee nyt kahteen eri gruuppiin, vaan menkööt)

Hianoa, kun itsellenikin tulee rötäxin bulletiinit automatique mailina...

-------------------------------------------------
copy/paste experimentalista....
-------------------------------------------------

Nyt herää kysymyksiä:

Rotaxiin (912 UL, ei tyyppihyväksytty) saa jo huoltomanuaalit poislukien Overhaul-manuaali, jota en ainakaan itse ole onnistunut
löytämään. Tosin "heavy maintenance" tuntuu kattavan erittäin hyvin koko koneen rakenteen mittatoleransseineen eri koneen
osille, sekä "parts list" kaikki motin osat, joita pystyy nykyään jopa ostamaankin. Myöskin tarvittavat työkalut saa ostettua
maailmalta.

AIR M5-10 käsittelee ultrakevyttä konetta, mutta itselläni taasen CH701 sijouttuu harrasterakenteiseen, eli experimental
luokkaan. Se mitä taas vastaavasti kaivoin moottorin huoltoon liittyviä määräyksiä, löytyi tämmöinen lause AIR M8-3:

> 3.6 Peruskorjauksen tekijät
> Peruskorjauksen saa tehdä ilmailumääräyksen AIR
> M1-5 mukaisesti hyväksytty huolto-organisaatio lupaehtojensa
> puitteissa.
> Huom. Muu kuin JAR-145-vaatimusten mukaisesti
> hyväksytty huolto-organisaatio saa tehdä peruskorjauksen
> vain, jos moottoria käytetään ilma-aluksessa,
> jonka huoltamiseen ei vaadita JAR-145 vaatimusten
> mukaisesti hyväksyttyä huolto-organisaatiota.
> Moottoripurjelentokoneen moottorin peruskorjauksen
> saa tehdä lentoturvallisuushallinnon erillisellä
> luvalla myös muu hyväksytty organisaatio.

Tässä nyt tuntuu olevan jonkinasteinen ristiriita. Koneenihan moottoreineen
ei kuulu tuon JARrin alaisuuteen, joten voin tämän mukaan suorittaa moottorilleni
myös peruskorjauksen, varsinkin kun moottorini ei ole sertifioitu. Muttamutta,
määräyksissä taas vastaavasti puhutaan, jotta huolto täytyy suorittaa motin
valmistajan hyväksymissä paikoissa. Mitäs helvettiä tämä nyt taas on?
Jos olisin laittanut koneeseeni Suzukin autonmoottorin, jolle ei tasan tarkkaan
löydy ensimmäistäkään valmista huolto-ohjetta, niin kaikki olisi ok, mutta
suomalaisten määräyksien mukaan kuitenkin joutuisin monta kertaluokkaa
yksinkertaisemman Rotaxin motin suuret huollot teetättämään hyväksytyssä
huolto-organisaatiossa. Tässä kusee nyt PAHASTI. Olisi ehkäpä aika FCAA:n
tarkistaa "johdonmukaisuutta", sekä terveen järjen käyttöä määräyksien
osalta.


> 4.3 Pienet korjaukset
> Pieni korjaus tarkoittaa vaurion tai vian korjausta,
> jota ei kohdan 4.2 mukaisesti luokitella suureksi
> korjaukseksi.
> Huom. Esimerkkejä pienestä korjauksesta ovat viallisten
> apu- ja lisälaitteiden vaihto, kulutusosien
> (hiilet, kärjet, kondensaattorit yms) vaihto, sylinterin
> vaihto, venttiilien läppäys (ei koneistus), potkuriakselin
> tiivisteen vaihto, johtimien, sytytystulppien,
> suodattimien, putkien, letkujen, liittimien vaihto,
> puhdistus ja/tai kunnostus ja pakoputken pään korjaushitsaus.

Eli taasen tätä (ylläolevaa) kohtaa lainatakseni. Voinko
tarpeen vaatiessa vaihtaa rotaxiini esim öljypumpum, jonka
vaihdossa ei tarvitse aukaista kampikammiota, lohkoa.



--------------------
-Jari
www.project-ch701.net

Olavi Lehtinen

Kyllä ROTAXin huoltomanuaalit saa täältäkin CD- Romina, siinä on kaikkien tyyppien huolto- ja varaosakirjat saksan ja englannninkielisinä eikä maksa paljoakaan. Myös kaikki erikoistyökalut ovat  meiltä tilattavissa.
Ja yhteystietommehan on:

Aerotecno Oy
PL 10
16801 HÄMEENKOSKI

puh ja fax 03-7641259, puhelin vastaa varmimmin aamuisin 8.00 - 8.30 välillä ja E-Mail

[email protected]  ja www.aerotecno.fi

terveisin

Olli

Kari Aspiola

Löysin netistä osoitteen, josta näyttää saavan tyyppihyväksymättömien Rotaxien kaikkia mahdollisia manuaaleja. www.rotax-aircraft-engines.com

lainaus:

Nyt herää kysymyksiä:

Rotaxiin (912 UL, ei tyyppihyväksytty) saa jo huoltomanuaalit poislukien Overhaul-manuaali, jota en ainakaan itse ole onnistunut
löytämään. Tosin "heavy maintenance" tuntuu kattavan erittäin hyvin koko koneen rakenteen mittatoleransseineen eri koneen
osille, sekä "parts list" kaikki motin osat, joita pystyy nykyään jopa ostamaankin. Myöskin tarvittavat työkalut saa ostettua
maailmalta.

AIR M5-10 käsittelee ultrakevyttä konetta, mutta itselläni taasen CH701 sijouttuu harrasterakenteiseen, eli experimental
luokkaan. Se mitä taas vastaavasti kaivoin moottorin huoltoon liittyviä määräyksiä, löytyi tämmöinen lause AIR M8-3:

> 3.6 Peruskorjauksen tekijät
> Peruskorjauksen saa tehdä ilmailumääräyksen AIR
> M1-5 mukaisesti hyväksytty huolto-organisaatio lupaehtojensa
> puitteissa.
> Huom. Muu kuin JAR-145-vaatimusten mukaisesti
> hyväksytty huolto-organisaatio saa tehdä peruskorjauksen
> vain, jos moottoria käytetään ilma-aluksessa,
> jonka huoltamiseen ei vaadita JAR-145 vaatimusten
> mukaisesti hyväksyttyä huolto-organisaatiota.
> Moottoripurjelentokoneen moottorin peruskorjauksen
> saa tehdä lentoturvallisuushallinnon erillisellä
> luvalla myös muu hyväksytty organisaatio.

lainaus päättyy


Käytännössä experimental koneen moottorin saa peruskorjata lupakirjamekaanikko. Edellyttäen, että hänellä on käytettävissään hyväksytyt ohjeet ja oikeat työkalut ja on perehtynyt asiaan. Korjausselostuksessa nämä joutuu selvittämään.
Jos ei ole lupakirjamekaanikkoa käytettävissä, niin sitten voi hakea rakennusluvan ja perustaa tilapäisorganisaation yhtä korjausta varten. Jos saa ILL:ltä luvan ko. työhön, niin sillä luvalla saa korjata vain sen kyseisen moottorin. Eikä muuta.

Ultra kuuluu experimental luokkaan, mutta kaikki experimentaalit eivät ole ultria. Huoltotoiminta vaatimuksissa ei ole suuria eroja.

Kari Aspiola  

Jari Kaija

#4
LainaaJos ei ole lupakirjamekaanikkoa käytettävissä, niin sitten voi hakea rakennusluvan ja perustaa tilapäisorganisaation yhtä korjausta varten. Jos saa ILL:ltä luvan ko. työhön, niin sillä luvalla saa korjata vain sen kyseisen moottorin. Eikä muuta.

Ultra kuuluu experimental luokkaan, mutta kaikki experimentaalit eivät ole ultria. Huoltotoiminta vaatimuksissa ei ole suuria eroja.

Kari Aspiola
Ajatellaanpa tilannetta, että mekaanikko on, mutta pahvit vanhana. Onnistuuko peruskorjaus.
Tuskin taidot ovat minnekkään hävinneet, vaikka paperikorjaukset ovatkin vanhaksi menneet?

Ajatellaanpas sitten tilannetta, että olen itse pikkukakarasta lähtien purkanut ja kasannut
mitä erilaisempia moottoreita ja saanut ne jopa kuntoonkin. Monimutkaisuudessaan ovat
monesti jättäneet 912:n kalpeaksi. MUTTA, kun en nyt kuitenkaan satu olemaan koulun
penkiltä valmistunut lentomekatsu, niin ilman paperikorjauksia en siis ole pätevä?

Ajatellaas, että kuitenkin itse haluan huollot tehdä, sillä en ehkä luottaisi yhteenkään
ulkopuoliseen firmaan/henkilöön. Onko edes käytännön mahdollisuuksia saada ILL:ltä
luvat ilman papereiden edestakaisin lähettelyä ?

Ajatelleenpas vielä tilannetta, että olisin pistänyt koneen nokalle enempi ja vähempi
ilmailufanaatikkoa järkyttävän moottorin. Esimerkiksi juuri Suzukin suoraruiskupelin.
Mikä tässä kuitenkin tekee sen, että olen itse ainoa, joka pystyy kyseisen moottorin
huoltamaan alusta loppuun asti, mutta paperikorjaajallapa ei olekkaan asiaa, ellen itse
häntä siihen kouluta virallista tietä myöten?

Ja se tärkein kysymys, johon et hoksannut vastata: Voinko vaihtaa rotaxiini itse
uuden öljypumpun tai sen osan. Voipi tulla aiheelliseksi, sillä pienen pienen sokkatapin
(mahdollisesti moottorissa olevan onton, jota ei saa selville ilman pumpun aukaisua)
katkeaminen kesken lennon ei itseäni juurikaan ilahduta. Ja tuo olisi ensimmäinen hommeli,
joka eteeni tulee. Toinen kysymys: Voinko itse mitata venttiilijousien vaatimat voimat?
Ohjeet löytyvät bulletiinista, myöskin käytetty työkalu, sekä työkalun saa ostettua.

Homman nimi kun on näet se, että en ole saanut vielä dokumentteja käsiini, joissa
selkeästi kerrottaisiin, jotta onko moottorille tehty TBO 600/10v -> 1200h/15v muutostyöt.
Ja jos onkin, niin onko muutostyön yhteydessä käytetty esim juuri umpisokkaa pumpun
akselilla, joka on tullut vasta myöhemmissä bulletiineissa.

VAI! teenkö saman, kuten niin monet muutkin, että pistän motin kuntoon ja
pidän turpani kiinni ja olen onnellinen.

-Jari Kaija

ps. tämä foorumi on loppujen lopuksi aika mukava. Vaikka ensin tulee
kirjoitettua hyvinkin tulikivenkatkuiseen tyyliin (jurppiintuneena), niin
"edit post" antaa kuitenkin mahdollisuuden vielä siihen, ettei joudu
ILL:n "ei toivottujen" hemmojen listalle :rolleyes:  

Kari Aspiola


 Voimassa olevatkaan ilmailumääräykset eivät anna aina selvää vastausta, kaikkiin mahdollisiin esilletuleviin kysymyksiin.  Mutta aina voi kysyä ja pyytää toimintaohjeita kinkkisiinkin pulmiin ILL/SIL suunnalta, jos määräyksissä tuntuu olevan aukkopaikkoja. Ja mieluummin aina etukäteen. Jälkikäteen kysyttynä on neuvotteluasetelma aina huonompi.

Jos henkilöllä on mekaanikon lupakirja (voimassa tai vanha), ei se tarkoita sitä, että hän olisi automaattisesti pätevä ja osaava kaikkiin mahdollisiin eteen tuleviin ilmailutekniikan töihin. Kyllä hänenkin täytyy hankkia lisäkoulutusta ja -kokemusta, esimerkiksi mäntämoottoreista ennenkuin niihin voi kajota. Tiedän monia mekaanikkoja, jotka eivät ole eläissään tehneet ensimmäistäkään moottorin peruskorjausta edes mopoon. Ja silti he ovat päteviä ammattilaisia omassa työssään. Toisaalta jos henkilöllä ei ole lupakirjaa, ei hän silti ole automaattisesti täysi tumpula.

 Toivottavasti tästä on jotain hyötyä kysymyksiisi.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod