TMG-luokkakelpuutus vai MGPL-lupakirja

Aloittaja Aki Kylämaa, tammikuu 19, 2006, 13:10:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aki Kylämaa

Pohdin sellaista asiaa, että mopu-pahvin voi suorittaa käsittääkseni kahdella tavalla, jos omistaa PPL(A), GPL ja UPL lupakirjat. Koulutus on molemmissa samanlainen. Vaihtoehtoja on kuitenkin käsittääkseni kaksi, mihin lupakirjaan se yhdistetään. PPL(A) lupakirjaan voi yhdistää TMG-luokkakelpuutuksen ja GPL/UPL-lupakirjaan MGPL-lupakirjan.

Jos TMG-luokkakelpuutus on PPL(A) lupakirjassa, niin tiimat kai laitetaan ohjaajan lentopäiväkirjaan ja jos taas omistaa MGPL-lupakirjan, niin tiimat tulee purjelentäjän lentopäiväkirjaan? Voiko TMG-kelpuutus ja MGPL-lupakirja olla voimassa molemmissa? Voiko niitä siis molempia hakea? Miten toimitaan, jos molemmat on voimassa? Kumpaan päiväkirjaan tuolloin tiimat merkitään?

Onko mitään muuta käytännön eroa noilla kahdella lupakirjalla? Jos siis olisin halukas suorittamaan tuollaisen lupakirjan, niin kumpaan lupakirjaan se kannattaisi yhdistää?

Jouni Laukkanen

Pieni oikaisu alkuun: MGPL ei ole GPL:n tai UPL:n liitännäinen, vaan oma lupakirjansa.

Voiko molemmat olla voimassa sitä en tiedä; periaatteessa miksi ei.

Suurin ero näillä kansallisella MGPL ja PPL(A) TMG -pahveilla on se, miten niitä ylläpidetään. Ensimmäisen uusiminen käy katevästi muilla kelpuutuksilla, kun toiseen joudut lentämään JAR FCL:n mukaiset tiimat ja vielä kertauskoululennon päälle tai tarkastuslennon. Jos hyvä säkä käy, voit saada kertauskoululennon lentäjäksi opettajan, jolla voi samalla lennolla ottaa vastaan sekä SE Piston, että TMG-kelpuutukset. En vaan muista onko sellaisia ihmisiä olemassa, kun se ainut tuntemani menehtyi muutama vuosi sitten onnettomuudessa.

Olen kuutoinut asian niin, että jos lennät TMG-luokan kalustolla kohtuullisen paljon ja myös muualla Euroopassa, suosittelen TMG-kelpuutusta. Muussa tapauksessa kansallinen on asiallisempi vaihtoehto.

Sitten loppuun pientä spekulaatiota:
On kuulunut huhuja, että EASA laittaisi kaikki tyyppihyväksytyt väkisinlentolaitteet ns. "verolle" eli vaatisi niiltä EASA-lupakirjaa. Tämä tarkoittaisi silloin myös mopuja. Vaan miten sitten käy: annetaanko mahdollisuus päivittää kansallinen MGP -lupakirja PPL(A) TMG-kelppariksi, entä olisiko se pakollista? Jos ensimmäinen skenaario kävisi, voisi meikäläinen purjelentäjä olla aivan nurkan takana PPL-lupakirjasta. Spekulaatiota, mutta silti...

masal

Pakko kommentoida... Ensinnäkin eroa on jo sillä kummalla tavalla tuon lupakirjan suorittaa. Eli jos haluat TMG-kelpuutuksen on tuon koulutuksen mentävä JAR-PPL-TMG koulutuksen mukaan tarkastuslentoineen ja teorioineen päivineen, ja tällaista koulutusta saa tällähetkellä suomessa ainoastaan n. yhdestä paikasta yhdellä koneella. Jos taasen haluat MGPL (kansallisen) lupakirjan niin sitten koulutus menee siitä säänneltyjen määräysten mukaan ja tätä koulutusta saa jo hyvin monesta kerhosta.

Lupakirjan ylläpito sitten vaatii tiimat kuhunkin tapaukseen soveltuvalla kalustolla, eli TMG tapauksessa ainoastaan TMG-mopu tiima kelpaa (näitä koneita on suomessa n. yksi). MGPL-tapauksessa lähes kaikki suomen moput tai ultrat kelpaa.

Eli ero on hyvinkin oleellinen. Eikä ole mahdollista lupakirjan kirjoitusvaiheessa enää valita kumpaan tuon liittää vaan alusta asti on tehtävä ratkaiseva valinta.

Sitten tuohon Jounin mainitsemaan MGPL päivittämiseen PPL:ksi. Jos tosiaan jossain on suunnitteilla että muutaman vuoden sisään annetaan kansallisesta MGPL kirjasta mahdollisuus päivittää PPL:ksi (TMG) niin tämä täytyy uskaltaa sanoa ääneen. Se on n. 5000euron kysymys. Tällähetkellä jos haluan MGPL:n päivittää miksi tahansa PPL:lupakirjaksi niin joudun läpikäymään koko PPL-rumban kaikkine tiimoineen (paitsi se n. 10h max hyvitys). Hintaa tälle tulee n. 6-7 tuhatta. Jos jatkossa saisinkin PPL:n vain n. 1000-2000 euron päivityskoulutuksella niin säästö tulisi olemaan sitä luokkaa että nyt ei enää kannattaisi pariin vuoteen tuota PPL-lupakirjaa suorittaa tällä vanhalla systeemillä.

Eli jos tuosta päivityksestä on jollakulla varmaa tietoa (huhua) niin kakistakaa kansan tietoon!
Markku Salminen

Nuutti

JAR-FCL-tuen mukaan TMG-tiimalla voi täyttää myös 12 tunnin vaatimuksen SEP-kelpuutuksen uusimiseksi koululennolla, joka lisännee TMG-kelpparin kiinnostavuutta.

-Tero-

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: masal - tammikuu 19, 2006, 15:53:08
Lupakirjan ylläpito sitten vaatii tiimat kuhunkin tapaukseen soveltuvalla kalustolla, eli TMG tapauksessa ainoastaan TMG-mopu tiima kelpaa (näitä koneita on suomessa n. yksi). MGPL-tapauksessa lähes kaikki suomen moput tai ultrat kelpaa.

Ööö... onkos tämä nyt ihan varmaa tietoa? Eikös kaikki kaikki moput pl. itsestarttaavat ja kotiinpaluumoottorilla varustetut ole TMG-mopuja?

Lainaus käyttäjältä: masal - tammikuu 19, 2006, 15:53:08
Sitten tuohon Jounin mainitsemaan MGPL päivittämiseen PPL:ksi. Jos tosiaan jossain on suunnitteilla että muutaman vuoden sisään annetaan kansallisesta MGPL kirjasta mahdollisuus päivittää PPL:ksi (TMG) niin tämä täytyy uskaltaa sanoa ääneen. Se on n. 5000euron kysymys. Tällähetkellä jos haluan MGPL:n päivittää miksi tahansa PPL:lupakirjaksi niin joudun läpikäymään koko PPL-rumban kaikkine tiimoineen (paitsi se n. 10h max hyvitys). Hintaa tälle tulee n. 6-7 tuhatta. Jos jatkossa saisinkin PPL:n vain n. 1000-2000 euron päivityskoulutuksella niin säästö tulisi olemaan sitä luokkaa että nyt ei enää kannattaisi pariin vuoteen tuota PPL-lupakirjaa suorittaa tällä vanhalla systeemillä.

Eli jos tuosta päivityksestä on jollakulla varmaa tietoa (huhua) niin kakistakaa kansan tietoon!


Huhun sisältö oli, että mahdollisesti tyyppihyväksytyille väkisinlentolaitteille mahdollisesti pohditaan EASA-lupakirjaa. Nykyisen MGPL:n päivitettävyydestä ei kukaan ole sanonut yhtään mitään; kyseessä oli vain oma spekulointini.

Ari Simonen

Lukekaapa Ilmailulehdestä no: 10/2004 sivulla 25 oleva Lentoturvallisuushallinnon aiheesta kirjoittama
juttu.Siinä ainakin on hyvin kerrottu tuo SEP ja TMG kelpuutusten ylläpito.Myöskin miten MGPL-lupakirja
muutetaan TMG-luokkakelpuutukseksi.

öö, hieman epäilen Jounin tavoin Masalin tulkintaa etteikö kaikki moput olisi TMG-mopuja...

masal

Lainaus käyttäjältä: Ari Simonen - tammikuu 20, 2006, 08:06:29
Lukekaapa Ilmailulehdestä no: 10/2004 sivulla 25 oleva Lentoturvallisuushallinnon aiheesta kirjoittama
juttu.Siinä ainakin on hyvin kerrottu tuo SEP ja TMG kelpuutusten ylläpito.Myöskin miten MGPL-lupakirja
muutetaan TMG-luokkakelpuutukseksi.

öö, hieman epäilen Jounin tavoin Masalin tulkintaa etteikö kaikki moput olisi TMG-mopuja...

Periaatteessa kyllä, mutta käytännössä ei... TMG-mopua pitää huoltaa ja ylläpitää JAR-huoltomääräysten mukaan ja suomessa näin käsiteltäviä mopuja ei juuri ole, vaan lähes kaikki(99%) hoidellaan kansallisten MGPL-määräysten mukaan. Lisäksi tuollaista MGPL->PPL(TMG) "kevennettyä" koulutusohjelmaa ei ole kellään hyväksyttynä suomessa, vaan vaikka lentäisin MGPL:n päälle TMG:n niin joudun käymään PPL teoriat kokonaisuudeessaan ja lentämään maksimihyvityksellä (10h) vielä 35 tuntia TMG-mopulla (periaatteessa siis voisi olla sama mopu, mutta käytännössä ei). Laitos on ainakin tähän asti perustellut asiaa sillä että JAR-koulutusmääräykset eivät salli mistään kansallisesta lupakirjasta hyödynnettävän enemmän kuin 10h lentokoulutukseen ja teoriaan ei yhtään. Jossain muussa EASA/JAR maassa asiaa on kyllä tulkittu toisinkin, mutta ei meillä täällä.

Itse olen juuri nyt tässä rumbassa kiinni kun mieli tekisi tuota PPL-lupakirjaa hommata ja ainoa vaihtoehto Suomessa on lentää koko PPL-koulutus läpi.
Markku Salminen

Aki Kylämaa

Kun minulla on siis PPL(A) lupakirja SEP-luokkakelpuutuksella, niin eikö koulutus ole silti samanlainen lennettäessä TMG-luokkakelpuutus PPL(A) lupakirjaan kuin että lentäisin MGPL-lupakirjan? Teorioita ei käsittääkseni tarvitse minun tapauksessani suorittaa ja koululentoja lentää yhden tunnin ajan (PEL M2-46 kohta 1.3.5). Tämän lisäksi molemmissa tapauksissa tietysti tarkastuslento päälle.

Lupakirjaa uusittaessa PPL-puolella tuohon vaadittuun 12 tuntiin lasketaan siis sekä SEP-tiimat että TMG-tiimat. Siis vaikka en lentäisi ollenkaan SEP-koneilla vaan lentäisin 12 tuntia mopulla, niin tiimojen pitäisi riittää lupakirjan uusimiseksi tai sama toisinpäin? Kertauskoululento voi siis tapahtua joko mopulla tai moottorikoneella. Olenko oikeassa?

Onko siis faktaa se, että TMG-kelpuutuksella voin lentää vain TMG-mopulla ja MGPL lupakirjalla kaikkia Suomen mopuja?

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - tammikuu 19, 2006, 14:49:39
Pieni oikaisu alkuun: MGPL ei ole GPL:n tai UPL:n liitännäinen, vaan oma lupakirjansa.

Oma lupakirjansa kyllä, mutta liitetään samaan pahviin muiden harrastelupakirjojen kanssa. Alkuperäiseen kysymykseeni viitaten, merkitäänkö siis TMG-tiimat ohjaajan lentopäiväkirjaan ja MGPL tiimat purjelentäjän lentopäiväkirjaan?

Ari Simonen

Niin,osaakos joku sanoa onnistuuko SEP ja TMG luokkakelpuutusten uusiminen yhdellä koululennolla
jomman kumman luokan koneella vai pitääkö molemmat koululennot erikseen suorittaa kyseisen luokan
koneella?

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Aki Kylämaa - tammikuu 20, 2006, 09:31:44
Oma lupakirjansa kyllä, mutta liitetään samaan pahviin muiden harrastelupakirjojen kanssa.

Sinulla on ilmeisesti JAR-lupakirja, kun et tätä yksityiskohtaa tiedä. Ei ole olemassa sellaista "harrastelupakirjapahvia", vaan sen sijaan on kansallinen lupakirja, johon merkitään ICAOn normien mukaan myönnetyt lupakirjat. Itselläni siellä ovat GPL (FI), MGPL (FI) ja PPL(A) kaikkine kelpuutuksineen. Aiemmin oli jopa ATCO.

masal

Lainaus käyttäjältä: Aki Kylämaa - tammikuu 20, 2006, 09:31:44
Kun minulla on siis PPL(A) lupakirja SEP-luokkakelpuutuksella, niin eikö koulutus ole silti samanlainen lennettäessä TMG-luokkakelpuutus PPL(A) lupakirjaan kuin että lentäisin MGPL-lupakirjan? Teorioita ei käsittääkseni tarvitse minun tapauksessani suorittaa ja koululentoja lentää yhden tunnin ajan (PEL M2-46 kohta 1.3.5). Tämän lisäksi molemmissa tapauksissa tietysti tarkastuslento päälle.

Onko siis faktaa se, että TMG-kelpuutuksella voin lentää vain TMG-mopulla ja MGPL lupakirjalla kaikkia Suomen mopuja?


Koulutus ei ole sama. Jos haluat PPL/SEP:in päälle PPL/TMG luokkakelpuutuksen täytyy tämä koulutus saada JAR-hyväksytyssä koulutusorganisaatiossa JAR-määräysten mukaan hyväksyttyä koulutusohjetta käyttäen ja JAR/PPL/TMG opettajien ja tarkastuslentäjien kouluttamana. En tiedä onko tällaista koulutuslupaa/ohjetta kenelläkään suomen kerholla tai yrityksellä. Oulun seudulla on mahdollista lentää PPL/TMG peruskoulutuksena ja siitä sitten PPL/SEP luokkakelpuutus päälle, mutta toisinpäin ei taida olla lupia saati koulutusohjetta, kannattaa kysellä sieltä lisää mutta epäilen.

Jos taasen haluat PPL/SEP:in päälle kansallisen MGPL-lupakirjan niin se lennetään tuon mainitsemasin PEL-määräyksen mukaan esim. missä vain kerhossa missä on koulutusluvat kansalliselle mopulupakirjalle ja tuota ei saa PPL/TMG-kelpuutukseksi PPL-lupakirjaan mitenkään (koska mm. opettajat eivät ole PPL/TMG-opettajia eikä koulutusorganisaatiot JAR-organisaatioita).

Jälkimmäinen kommenttisi saattaa pitää paikkansa... Paitsi en tiedä voiko tuolla MGPL-lupakirjalla lentää TMG-mopua, eli voiko mopu olla yhtäaikaa TMG ja kansallinen- mun mielestä ei koska tuota kansallista mopua ei hoideta JAR-määräysten mukaan, ja olishan se kai hassua jos MGPL-lupakirjalla vois lentää PPL-konetta... ;)  Mutta kaikenkaikkiaan onhan tämä koko juttu aivan syvältä sieltä jostain.
Markku Salminen

Antti Laukkanen

No mikäpä maailman ihme estää lentämästä MGPL-pahvilla JAR-huollettua mopua...? Kaiketi se niinpäin toimii ainakin. Olen lähettänyt jonkinlaisen kyselyn näitä TMG/MGPL -kommervenkkeja koskien viranomaiselle, joka sitten suuressa viisaudessaan on luvannut vastata, kun kanta on selvillä. Näillä näkymin ei liene kauhean monta hyvää syytä hankkia itselleen TMG-kelpparia. Jos haluaa lentää mopua, pahvin suorittaminen nollista on huomattavasti helpompaa ja halvempaa kuin PPL:n. Jos taas omistaa PPL:n, MGPL:n hankkiminen on helpompaa teoriassa kuin käytännössä (aika lailla harva kessnapilotti oppii lentämään tunnissa Grobia).

Ainut takaportti ideassa kaiketi on se, että henkilö saisi PPL:n halvemmalla lentämällä koululennot mopulla kuin lentokoneella. Mutta, koska tosiaan sekä huolto- että koulutusorganisaatiot vaativat kerhoilta JAR-mielessä huomattavasti enemmän, ei se ole oikein taas kouluttajan kannalta fiksua - varsinkaan, kun mopuopekelpparin haltija ei saa kouluttaa mopupilotteja TMG-kelpparia varten, eikä moputarkkari tarkastaa. Tästä tulemme vielä siihen hassuun seikkaan, että mikäli henkilö haluaa myöhemmin ryhtyä opettamaan, se on MGPL-ihmiselle sangen helppoa ja edullista, TMG-ihmiselle lähes mahdotonta. Arvion mukaan ei ole kuitenkaan mahdollista pitää voimassa sekä MGPL:ää että TMG:tä (vaikka miksi helevetissä ei, jos kerran koneetkin on luokiteltu sen mukaan, miten niitä huolletaan?).

Kun nyt kuitenkin olisi olemassa suht laajoja kontakteja mopuilijoihin ympäri Eurooppaa sekä mahdollisuus mennä lentämään esim. Ranskaan RF-10:ä tai monia muita kivoja lentsikoita, mietityttää asia kuitenkin. Ko. valtiossahan mopuja lennetään juurikin PPL:n suomin valtuuksin, eikä sinne rekisteröityjen koneyksilöiden lentämiseen taida juurikaan auttaa se, että sattuu olemaan suomalaisen MGPL:n haltija. Hullua, mutta sekopäistä  :o
Fly high in the sky and die...

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Antti Laukkanen - tammikuu 21, 2006, 18:27:27
.......vaikka miksi helevetissä ei, jos kerran koneetkin on luokiteltu sen mukaan, miten niitä huolletaan?..........

Ei kai nyt sentään ? Vai tulee moottoripurjelentokoneesta liikennekone kun se käy finnairin huollossa ;-)

Antti Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - tammikuu 22, 2006, 16:26:07

Ei kai nyt sentään ? Vai tulee moottoripurjelentokoneesta liikennekone kun se käy finnairin huollossa ;-)

Lähinnäpä viittasin tuohon masalin kommenttiin siitä, että TMG-mopu täytyy huoltaa JAR-määräysten mukaan. Liikennekonetta mopusta ei tainne saada ihan näillä lumilla  ;D Tuon tulkinnan mukaan siis PPL/TMG-ukko ei saa lentää kansallisten säädösten mukaan huollettua mopua... Emmää tiiä. Tietääks joku muu. Jos tietää, saa kertoa. Sangen moni näitä kummastelee...l
Fly high in the sky and die...

masal

Niin kummastelee joo. Ja se 2008 on yllättävän lähellä. Suurin pulma tällähetkellä taitaa tässäkin olla se ettei tuollaisia PPL/TMG opettajia juurikaan ole suomessa ja nykymääräyksillä niitä ei taida paljon tulla jatkossakaan.
Markku Salminen

JanneJ


Tervehdys kaikille!

Satuin löytämään tämän TMG-aiheisen kirjoituksen, ja haluaisin kommentoida hieman, osa kommenteista liittyvät esitettyihin keskusteluihin (itselläni on voimassa TMG ja FI(TMG):

Mikä on TMG-mopu?
"JAR-FCL:TMG-moottoripurjelentokone (Touring Motor Glider, TMG):
Moottoripurjelentokone, jossa on kiinteästi asennettu moottori ja potkuri, joita ei voi vetää sisään, ja jolla on JAA:n jäsenvaltion myöntämä tai hyväksymä lentokelpoisuustodistus, sekä JAR-FCL 1.215:n liitteessä 1 luetellut lentokoneet. Sen on lentokäsikirjansa mukaan voitava lähteä lentoon ja nousta omalla moottorivoimallaan."
Siis, itselähtevä mopu, jossa on kiinteä moottori ja potkuri. Tyypillisesti suomalaisittain siis Grob ja Dimona.
TMG:tä ja MGPL:ää taas koulutuksena voisi rinnastaa siihen, että samaan Mersua voidaan käyttää sekä yksityisajoihin että taksina, mutta taksikuskilta vaaditaan vähän enemmän koulutusta kuin vain ajokortti.

Mitä tarvitaan jotta voi lentää ko. laitteella?
Moottoripurjelentäjän lupakirja, (MGPL)
TAI
Yksityislentäjän lupakirja, jossa TMG-luokkakelpuutus, (PPL(TMG))

"Ainut takaportti ideassa kaiketi on se, että henkilö saisi PPL:n halvemmalla lentämällä koululennot mopulla kuin lentokoneella."
Pitää paikkansa, hintakerrointa en tiedä mutta voitte itse arvoida, mikäli FTO-lentokoulun Cessnan tuntihinta on esim.200e/h, ja lentoja lennetään 45h.

"Mutta, koska tosiaan sekä huolto- että koulutusorganisaatiot vaativat kerhoilta JAR-mielessä huomattavasti enemmän, ei se ole oikein taas kouluttajan kannalta fiksua"
Miten niin? Yksityiskäytössä olevaa lentokonetta ja mopua saa huoltaa itse, ainoa missä tarvitaan huolto-organisaatiota on lentokoneen vuositarkastus. Käytännössä siis huoltotaso on lähes vastaava kuin mopuilla, tosin viranomaismaksuissa on eroja. JAR-koulutuskäytössä olevan yksityismopun (mopulla nyt ei voi ansiota lentääkään) huolto ei eroa siis käytännössä vastaavasta lentokoneesta.

"varsinkaan, kun mopuopekelpparin haltija ei saa kouluttaa mopupilotteja TMG-kelpparia varten, eikä moputarkkari tarkastaa."
Pitää paikkansa, pitää olla lentokone-lennonopettajan kelpuutus, ja tällä henkilöllä itsellään mainittu TMG-luokkakelpuutus.

"Tästä tulemme vielä siihen hassuun seikkaan, että mikäli henkilö haluaa myöhemmin ryhtyä opettamaan, se on MGPL-ihmiselle sangen helppoa ja edullista, TMG-ihmiselle lähes mahdotonta."
Well, opekurssi tarvitaan molempiin, MGPL-opekurssi on selkeästi halvempi, mutta sillä ei voi opettaa TMG:tä, vaikka lennetäänkin samalla laitteella. TMG:tä opettava lentokone-lennonopettaja saa taas kouluttaessa täysin "kovaa" tiimaa eli lasketaan 1:1 haettaessa lentokoneisiin suurempia lupakirjoja ja kelpuutuksia.

"Arvion mukaan ei ole kuitenkaan mahdollista pitää voimassa sekä MGPL:ää että TMG:tä."
On täysin mahdollista pitää voimassa molempia, ne pitää vain olla. Itse asiassa TMG:n ylläpitämisellä pysyy MGPL automaattisesti voimassa.


"Koulutus ei ole sama. Jos haluat PPL/SEP:in päälle PPL/TMG luokkakelpuutuksen täytyy tämä koulutus saada JAR-hyväksytyssä koulutusorganisaatiossa JAR-määräysten mukaan hyväksyttyä koulutusohjetta käyttäen ja JAR/PPL/TMG opettajien ja tarkastuslentäjien kouluttamana."
Pitää paikkansa. Kyseessä on hyväksytty luokkakelpuutuskurssi teorioineen, lentoineen ja tarkkareineen.

" En tiedä onko tällaista koulutuslupaa/ohjetta kenelläkään suomen kerholla tai yrityksellä."
Katsokaa Ilmailuhallinnon sivuilta voimassaolevat kouluttajat. Tietääkseni Läpilentäjät ry:llä on nämä kaikki hyväksyttynä ensimmäisenä Suomessa, lisäksi Oulussa Oulun Moottoriliitäjillä. Jouni L:n mainitsemalla tarkastuslentäjällä ei kylläkään ollut itsellä TMG-kelpuutusta, mutta hänet valtuutettiin toimimaan tarkastuslentäjänä tätä varten, koska hän oli sekä lentokone- että moputarkastuslentäjä, joten laitteet olivat tuttuja.

Jos taasen haluat PPL/SEP:in päälle kansallisen MGPL-lupakirjan niin se lennetään tuon mainitsemasin PEL-määräyksen mukaan esim. missä vain kerhossa missä on koulutusluvat kansalliselle mopulupakirjalle ja tuota ei saa PPL/TMG-kelpuutukseksi PPL-lupakirjaan mitenkään (koska mm. opettajat eivät ole PPL/TMG-opettajia eikä koulutusorganisaatiot JAR-organisaatioita).
Pitää paikkansa.


"Paitsi en tiedä voiko tuolla MGPL-lupakirjalla lentää TMG-mopua, eli voiko mopu olla yhtäaikaa TMG ja kansallinen"
Voi olla, kunhan TMG-määritelmä täyttyy. Esim. PIK20-apumoottoriversio ei ole TMG-mopu.

"Kun nyt kuitenkin olisi olemassa suht laajoja kontakteja mopuilijoihin ympäri Eurooppaa sekä mahdollisuus mennä lentämään esim. Ranskaan RF-10:ä tai monia muita kivoja lentsikoita, mietityttää asia kuitenkin. Ko. valtiossahan mopuja lennetään juurikin PPL:n suomin valtuuksin, eikä sinne rekisteröityjen koneyksilöiden lentämiseen taida juurikaan auttaa se, että sattuu olemaan suomalaisen MGPL:n haltija"

Eipä niin. Jos ko valtiossa kuitenkin on olemassa jonkinlainen MGPL-lupakirja, voi hakemuksesta ko. ilmailulaitokselle saada valtuutuksen/validationin kyseisen maan koneita varten. Toki validationia voi hakea MGPL:lläkin, perustelee kokemuksensa, oikeutensa, liittää mukaan kopiot medicalista ja lupakirjasta, ja hakemukseen rasti, että hakee vain oikeutta lentää TMG-mopuja.

Toki kannattaa muistaa aika usein rikottu sääntö: jos sinulla ei ole voimassa englanninkielistä RTF-todistusta (merkitään nykyisin lupakirjaan), ET SAA LENTÄÄ lainkaan ulkomailla, et edes radiottomilla koneilla, koska lupakirjasi on voimassa vain suomen alueella. Tässä ei siis esim. auta se, että lentorallille otetaan johtokoneeseen englantia puhuva ja muut lentävät sitten suomen kielellä siivellä.


"Niin,osaakos joku sanoa onnistuuko SEP ja TMG luokkakelpuutusten uusiminen yhdellä koululennolla
jomman kumman luokan koneella vai pitääkö molemmat koululennot erikseen suorittaa kyseisen luokan koneella?"
Alun perin piti lentää kummallakin 12h ja koululennot erikseen. Nykyisissä JARreissa  sekä tunnit että koululennon voi yhdistää/ovat voimassa. Esim 5h koululentoja TMG:llä, 7h päällikkönä A:lla, ja kertauslento A:lla, tulee voimaan molemmat PPL(A) ja PPL(TMG).

"Lisäksi tuollaista MGPL->PPL(TMG) "kevennettyä" koulutusohjelmaa ei ole kellään hyväksyttynä suomessa, vaan vaikka lentäisin MGPL:n päälle TMG:n niin joudun käymään PPL teoriat kokonaisuudeessaan ja lentämään maksimihyvityksellä (10h) vielä 35 tuntia TMG-mopulla (periaatteessa siis voisi olla sama mopu, mutta käytännössä ei). Laitos on ainakin tähän asti perustellut asiaa sillä että JAR-koulutusmääräykset eivät salli mistään kansallisesta lupakirjasta hyödynnettävän enemmän kuin 10h lentokoulutukseen ja teoriaan ei yhtään. Jossain muussa EASA/JAR maassa asiaa on kyllä tulkittu toisinkin, mutta ei meillä täällä."
Pitää paikkansa. Teoriat ja lennot pitää lentää TMG-ominaisuudessa, toki maksimihyvityksenä voi saada tuon mainitun 10h. Koulutuspäällikkö voi antaa harkinnan mukaan hyvityksiä teorioista. Joidenkin JAR-maiden ero johtuu tietääkseni siitä, että useissa euroopan maissa moput ovat aina olleetkin moottorikoneita ja vaatineet PPL:n (vanha A1 tai A2).

Mitä hyötyä olisi TMG:stä?
-halvempi lupakirjakurssi, koska kone on halvempi
-halvempaa tiimaa jatkokoulutusta suunnitteleville lentäjille (CPL/IR/ME/ATPL)
-jo mopulla lentäneille helppo tie PPL:än. Kone on jo tuttu, vain jonkin verran vaaditaan panostusta teoriaan ja mahdollisesti joihinkin lentoliikkeisiin ja mittarilennon harjoitteluun. Yleensä siis piristävä lisä lentoharrastukseen, varsinkin jo nuoruusiän ohittaneille.

Mitä haittaa tai vaikeuksia?
-tarvitaan TMG-mopu
-tarvitaan koulutusorganisaatio (ei kuitenkaan FTO:ta vaan tavallinen PPL-lentokerho/koulu)
-tarvitaan TMG-kelpuutuksen omaava lentokone-lennonopettaja FI(A)
-tarvitaan koulutusorganisaatiolle hyväksytyt koulutusluvat ja –ohjelmat
-tarvitaan luokkakelpuutustarkastuslento lentokone-tarkastuslentäjän kanssa
pitää hakea uutta lupakirjaa ja kelpuutusta Ilmailuhallinnolta
-TMG:llä saatu PPL edellyttää luokkakelpuutuskurssia ja –tarkkaria lentokoneilla lentämistä varten (esim. Läpilentäjien kurssi on muistaakseni 5 h lentoja lentokoneella)
-TMG:tä varten pitää olla JAR Medical 1 tai 2, MPGL:ään riittää harrasteilmailumedicali.

Antti Laukkanen

Kiitokset kattavasta vastauksesta! Joitakin matkalla mieleentulevia kommentteja väleihin...

Lainaus käyttäjältä: JanneJ - maaliskuu 28, 2006, 16:48:03

"Mutta, koska tosiaan sekä huolto- että koulutusorganisaatiot vaativat kerhoilta JAR-mielessä huomattavasti enemmän, ei se ole oikein taas kouluttajan kannalta fiksua"
Miten niin? Yksityiskäytössä olevaa lentokonetta ja mopua saa huoltaa itse, ainoa missä tarvitaan huolto-organisaatiota on lentokoneen vuositarkastus. Käytännössä siis huoltotaso on lähes vastaava kuin mopuilla, tosin viranomaismaksuissa on eroja. JAR-koulutuskäytössä olevan yksityismopun (mopulla nyt ei voi ansiota lentääkään) huolto ei eroa siis käytännössä vastaavasta lentokoneesta.


Oukkei. Jotain väärinymmärtämistä ja kaikkien nykysäännösten sotkemista taisi olla mukana. Mutta, just wait for EASA  ;)

Lainaa

"Arvion mukaan ei ole kuitenkaan mahdollista pitää voimassa sekä MGPL:ää että TMG:tä."
On täysin mahdollista pitää voimassa molempia, ne pitää vain olla. Itse asiassa TMG:n ylläpitämisellä pysyy MGPL automaattisesti voimassa.


Arvion esittänyt Ilmailuviranomaisen edustaja oli siis väärässä?

Lainaa

Eipä niin. Jos ko valtiossa kuitenkin on olemassa jonkinlainen MGPL-lupakirja, voi hakemuksesta ko. ilmailulaitokselle saada valtuutuksen/validationin kyseisen maan koneita varten. Toki validationia voi hakea MGPL:lläkin, perustelee kokemuksensa, oikeutensa, liittää mukaan kopiot medicalista ja lupakirjasta, ja hakemukseen rasti, että hakee vain oikeutta lentää TMG-mopuja.

Toki kannattaa muistaa aika usein rikottu sääntö: jos sinulla ei ole voimassa englanninkielistä RTF-todistusta (merkitään nykyisin lupakirjaan), ET SAA LENTÄÄ lainkaan ulkomailla, et edes radiottomilla koneilla, koska lupakirjasi on voimassa vain suomen alueella. Tässä ei siis esim. auta se, että lentorallille otetaan johtokoneeseen englantia puhuva ja muut lentävät sitten suomen kielellä siivellä.


Tässä nyt heräilee semmoisia ajatuksia, että - kun minulla on sekä PPL(A) + SEP että MGPL + pari hassua kelpparia, voinko anoa TMG:tä tältä pohjalta lupakirjaan siten, että MGPL säilyy olemassa? Ilmeisesti ilman tarkkaria en? Mutta tarkkarilla sitten kyllä?

Kukaan ei ole vielä vastannut kattavasti siihen seikkaan, millä perusteella määräytyy kumpaan päiväkirjaan tiima logataan. Jos siis minulla teoreettisesti olisi nämä kaikki lapuit voimassa ja lentäisin TMG-mopulla, olisiko ihan omassa vallassani päättää lensinkö nyt moottori- vai moottoripurjelentoa... (minun vakaan mielipiteeni mukaan Grobi-tiima ei ole moottorilentotiimaa sen paremmin kuin Ikarus-tiimakaan, mutta...)

Lainaa

Mitä hyötyä olisi TMG:stä?
-halvempi lupakirjakurssi, koska kone on halvempi
-halvempaa tiimaa jatkokoulutusta suunnitteleville lentäjille (CPL/IR/ME/ATPL)
-jo mopulla lentäneille helppo tie PPL:än. Kone on jo tuttu, vain jonkin verran vaaditaan panostusta teoriaan ja mahdollisesti joihinkin lentoliikkeisiin ja mittarilennon harjoitteluun. Yleensä siis piristävä lisä lentoharrastukseen, varsinkin jo nuoruusiän ohittaneille.


Aika pimeetä hommaa mun mielestä. Siis kuudentoista vuoden ja muutaman sadan tunnin mopukokemukseni ei merkkaa mitään, koska lapussani ei lue TMG, jolla olisin voinut tehdä tasan samat temput. Tämä tosin oli jo tiedossa vuosikausia sitten, mutta silti...  :huh:

PS. Missäs päin maailmaa nämä Läpilentäjät vaikuttavat?
Fly high in the sky and die...

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod