Uutta 2-t moottoria pukkaa

Aloittaja PeSo, toukokuu 29, 2025, 19:04:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

PeSo

Tällainen uusi innovaatio tuli vastaan nettiä selaillessa:


https://alphaotto.com/

https://wefunder.com/alphaotto/

https://patents.google.com/patent/US12163480B2/

Prototyyppimoottorin alustavia tietoja:

2-sylinterinen, 2-tahtinen, nestejäähdytteinen, mekaanisella ahtimella varustettu moottori
Iskutilavuus 578 cm3, D=74,8 x 65,8 mm, puristussuhde 10:1
Maksimiteho 220 hv = 164 kW, Maksimi vääntömomentti 176 Nm
Ominaiskulutus maksimiteholla 221 g/kWh
Paino 49,89 kg, Teho/paino suhde 3,3 kW/kg, Terminen hyötysuhde 42-52 %
Peruskunnostusjakso 2000 h

Mitäpä ajatuksia tällainen kehitelmä herättää?

Terveisin
Pekka Soukka

Ansis

Nyt on kyllä fysiikan lait keksitty uudelleen
My mind is willing, but purse is weak.

Aki Suokas

2026-2028  tekevät siis 200-500 moottoria (toisessa kohtaa kerrotaan että tämä sarja olisi 100- 500 moottoria), joista liikevaihto olisi 10 - 25 M$.

Keskiarvoilla  350 moottoria hintaan 48600 $ kappale.
Kun markkinat ovat 510 biljoonan $, niin eihän se ole kuin 13 miljoonaa moottoria vuodessa. Tähtäävät siis 0,0009% markkinaosuuteen, kovin vaatimattomia ovat :?:
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Martti Mattila

Olen katsellut tuon ytube henkilön sivua "driwing 4 answers" jonkin aikaa. Selittää tosi selkeästi eri moottorityypeissä tapahtuvia luonnonilmiöitä, kuten kampiakselin primary and secondary unbalance, kampiakselin ofsettiä sylinterilinjaan nähden, kiertokankisuhteita ja kaikenmoisia muita moottorigeometrioihin liittyviä juttuja.
Todella mahdollisuus oppimiseen asioista joita ei ymmärtänyt Ammattikoululaisena Autonasentajalinjalla. Tietysti Enlantia pitää osata kuten osaa tuo selostajakin vaikka en tiedä missä maassa hän tube videoita tekee. Tuosta moottorista en sano mitään.

Seppo Koivisto

Moottorin suoritusarvoja pitäisi varmaan verrata Kawasakin mainostamaan tulevaan lentomoottoriin, jossa 1-litran nelitahtiturbosta saadaan 200 hv / 8500 rpm lentoonlähtöteho ja kuivapano on 85 kg (ilman alennusvaihdetta).

Portugalilaisen yliopiston vuodelta 2016 olevassa SAE-paperissa on tutkittu 2-tahtisen moottorin pakoaukon pyörivää säätöventtiiliä, jossa voidaan säätää avautumis- ja sulkeutumisaikaa toisistaan riippumatta. Ilmeisesti samantapainen rakenne on Alphaotto-moottorissa.
https://www.researchgate.net/publication/301243069_A_New_Rotary_Valve_for_2-Stroke_Engines_Enabling_Over-Expansion

teacdance

Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

PeSo

Vertailun vuoksi muutama fakta karkealla tasolla:

Rotax 582 UL:

Rakenne: 2-sylinterinen, 2-tahtinen nestejäähdytteinen rivimoottori
Ilman syöttö: Vapaasti hengittävä
P-aineen syöttö: 2 x kaasutin + Rotary Valve imukanavassa
Iskutilavuus: 580 cm3
Sylinterin D x isku: 76 x 64 mm
Puristussuhde (teoreettinen): 11,5:1
Moottorin paino: 44,0 kg
Maksimiteho: 48 kW = 64 hv / 6200 rpm
Maksimi vääntömomentti: 75 Nm / 6000 rpm
Teho/Paino suhde: 1,1 kW/kg = 1,45 hv/kg
Litrateho: 82 kW/L = 110 hv/L
Ominaiskulutus: 425 g/kWh
TBO: 300 h tai 5 v, kumpi tulee ensin vastaan

Alpha-Otto Proto G1 + G2:

Rakenne: 2-sylinterinen, 2-tahtinen nestejäähdytteinen rivimoottori
Ilman syöttö: Mekaanisesti ahdettu
P-aineen syöttö: Polttoaineen ruiskutus + Rotary Valve pakokanavassa
Iskutilavuus: 578 cm3
Sylinterin D x isku: 74,8 x 65,8 mm
Puristussuhde (teoreettinen): 10:1
Moottorin paino: 49,89 kg
Maksimiteho: 164 kW = 220 hv
Maksimi vääntömomentti: 176 Nm
Teho/Paino suhde: 3,3 kW/kg = 4,4 hv/kg
Litrateho: 283 kW/L = 380 hv/L
Ominaiskulutus: 221 g/kWh
TBO: 2000 h (Tavoite)

Alpha-Otto Esisarja 100-500 kpl:

Iskutilavuus: 600 cm3
Maksimiteho: 127 kW = 170 hv
Litrateho: 211 kW/L = 283 hv/L
TBO: 500-2000 h (Arvioitu)

Yhteistä Alpha-Otton ja Rotaxin 582 UL moottoreilla on paljonkin:
Molemmat ovat 2-sylinterisiä, 2-tahtisia nestejäähdytteisiä rivimoottoreita.
Niiden sylinteritilavuudet ja sylinterien päämitat ovat lähes identtiset.
Lisäksi molemmista moottoreista löytyy Rotary Valve rakenne.
Rotaxissa pyörivä venttiili on imukanavassa kaasuttimien ja kampikammion välissä.
Alpha-Ottossa se on pakokanavassa.

Suurimmat erot ovat litratehoissa, ominaiskulutuksessa ja TBO:ssa.
Erityisesti Alpha-Otton ominaiskulutus tuntuu uskomattomalta Rotaxiin verattuna,
koska Alpha-Otton mekaaninen ahdin ja öljypumppu syövät akselitehoa ja sitä kautta
lisäävät polttoaineen kulutusta merkittävästi. Alpha-Otton ominaiskulutus on
kuitenkin vain 221 g/kWh ja Rotaxin peräti 425 g/kWh.

Ansis

Joskus aikoinaan touhusin hetken endurancekisoissa kilokyykkyrätkien parissa, jossain Le Mansissa jopa vakiota löysemmäksi säädetty moottori oli aivan loppu 24 tunnin jälkeen vaikka siinä ei ollu kuin jotain 120 heppaa. Että siinä mielessä noi lentsikkamallin nelarirotaksit on vallan kestäviä vehkeitä, mutta saattaisi nekin pehmetä jos samatyyliseen rääkkiin laitettaisiin?

2-tahtiset taas tappaa seisonta käyttöä enemmän, jonka vuoksi rotaksin tbo on noin lyhyt.
Jostain syystä hirtti lupaa enemmän tunteja samaan jaksoon.
My mind is willing, but purse is weak.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod