ADS-B temppuilee

Aloittaja Matti Kuosmanen, tammikuu 11, 2025, 15:29:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Matti Kuosmanen

Koneessani on Trigin transponderi ja TN72 GPS. Yhdistelmä toimii pätkittäin kun Turhapuron muisti. Eli jollain lennolla toimii laskukierroskorkeuden yläpuolella koko ajan, joskun vain silloin tällöin lennon aikana.

Nykyisin lennettäessä laite antaa warningia usein siitä ettei linkkiyhteys toimi. Eli paikkatieto ei siirry esim Flightradariin.
Onko jollain kokemusta asiasta nykyisin. Syytänkö Putinia vai koetan etsiä vikaa muualta?
--matti
Matti Kuosmanen

hannuvir

Jostain olen lukenut että vähintään neljän Flightradar vastaanottimen on saatava signaali jotta koneen
sijainti saadaan järjestelmään. Matalalla tämä ei aina toteudu.
Voin olla väärässä, korjatkaa.

Ansis

Epäilen kyseessä olevan ilmastonmuutos, jota voidaan hidastaa maksamalla kompensaatiomaksuja
My mind is willing, but purse is weak.

jkarjanl

Siis MIKÄ laite nyt tarkalleen ottaen ilmoittaa että linkkiyhteys (mikä se on?) ei toimi?

Tuossahan on kaksi laitetta. GPS kuuntelee satelliittien signaalia, ja siitä yrittää päätellä oman sijaintinsa. Tähän tarvitaan usemman satelliitin signaali. Tyypillisesti ilmassa signaali on erinomainen, joten jos koneen paikkatieto hukkuu (siis lennolla GPS ja/tai kartta ilmoittaa että sijainti hukattu) niin vikaa on etsittävä antennista, sähköasennusten häiriöstä (johdotus?) tai viallisesti GPS-vastaanottimesta. Toki itärajan läheisyyttää poissulkematta. Ja GPS tosiaan ei lähetä mitään yhtään mihinkään, se täysin yksipuolisesti ainoastaan kuuntelee. Tai no lähettää toki, siis sijainnin johtoa pitkin koneen sijaintitietoa tarvitseviin laitteisiin.

Sitten taas transponderi lähettää lentokoneen paikkakoordinaatteja (joita se saa kyseiseltä GPS-laitteelta) ja muutamaa muuta asiaa, mutta sekään ei ole yhteydessä mihinkään. Se vain lähettää sokkona purskeena ko. informaatiota. Jos joku kuuntelee niin hyvä, jos ei kuuntele niin mitäpäs se haittaa. Ja tästä yhteydettömyydestä seuraa se että transponderi ei koskaan tiedä kuuleeko joku lähetyksen, se vain lähettää.

Tyypillisesti transponderin lähetystä kuuntelee lennonjohto, jolloin kone näkyy lennonjohdon kartalla. Samoin muut lentolaitteet saattavat nähdä koneen omilla ruuduillaan, rahapussin paksuudesta (siis mittariston ominaisuuksista) riippuen.

Ja sitten tullaan tähän Flightradar -juttuun. Siinähän kyseessä on ainoastaan maassa siellä täällä sijaitsevien vastaanottimien verkko joka kuuntelee näitä transponderien purskeita ja lähettää niitä netin kautta sinne palveluun. Palvelu sitten koostaa eri vastaanottimien kuulemista koneiden paikkatiedoista näkymän kartalle. Merenkulun AIS-järjestelmä ja Marinetraffic toimii aivan samalla periaatteella. Alunperin nämä palvelut pyörivät ihan harrastajien rakentamilla antenneilla, joista tieto meni sitten aina päällä olevan pc-koneen kautta nettiin. Nykyisin suurin osa palveluihin dataa välittävistä laitteista taitaa olla jo ammattimaisempia?

Tuosta tosiaan seuraa se että varsinkin Suomen kokoisessa maassa ja syrjäseudulla noita katvealueita on matalammalla runsaasti. Eli jos kone katoaa Flightradarin ruudulta ja näyttää "pätkivän" niin missään ei välttämättä ole mitään vikaa. Eri asia on jos lennonjohto kertoo että kone katoilee heidän ruudultaan kentän lähialueella. Ja tosiaan noita Flightradarin vastaanottomia on monentasoisia, osa kuulee paremmin ja osa huonommin. Mutta ne tosiaan kaikki ainoastaan kuuntelevat, eikä lähettävä transponderi koskaan tiedä kuunteleeko maassa kukaan vai ei.

Tuo on siis oma käsitykseni järjestelmän toimintaperiaatteesta. Joku pikkuvirhe voi toki olla mahdollinen.

Mikko Nikunen

Moi,

Toisiotutkia on aika harvakseltaan Itä-Suomessa. Muistelen Joensuun lennonjohtajan sanoneen, että hän näkee transponderit noin 2000 jalkaa ja yläpuolella.

Trig lähettää myös ADS-B out kun GPS tieto on olemassa. Ilmeisesti tämä riittää yhdelle flightradar vastaaottimelle. Ilman GPS tietoa flight radar tarvitsee tiedon useammasta vastaaottimesta koneen paikantamiseksi.

Koneessani on Trig ilman GPS dataa. Näkyy silloin tällöin flightradarissa Etelä-Suomessa. Voihan se olla, että GPS häirintä pudottaa tuon ADS-B out toiminnon pois aiheuttaen tuota pätkimistä.

Niko Lamberg

Antaako TN72 GPS-dataa jollekin muulle laitteelle kuin transponderille? Näetkö jostain katkeaako sen GPS-vastaanotto?

TN72 antaa transponderille ADS-B;n edellyttämää 14 CFR 91.227:n mukaista TSO GPS-dataa, jolla on korkeammat tarkkuusvaatimukset kuin perus-VFR-käyttöön tarkoitetuilla GPS-vastaanottimilla.

Korkeampien tarkkuusvaatimusten takia TSO GPS -vastaanottimet ymmärtääkseni kadottavat paikkatiedon herkemmin ja ovat alttiimpia häirinnälle kuin ns. "tavalliset" vastaanottimet. Tämä on tullut itse koettua moneen kertaan viime vuonna mm. itärajan tuntumassa. TSO GPS kadottaa paikkatiedon silloin kun ei-TSO-vastaanottimet toimivat iloisesti pienemmällä tarkkuudella ja vähemmillä satelliiteilla. TSO GPS-paikkatiedon kadotessa myös ADS-B lakkaa toimimasta.

Tätä olen kokenut erityisesti korkeammalle mentäessä itärajan tuntumassa. Matalammalla ja kauemmaksi itärajasta mennessä signaali on taas palannut myös TSO GPS:Iin.

Olen tutkaillut katoamishetken satelliittien määrää sekä lennon aikana että sen jälkeen Garmin G3x:n lokitiedoista, ja siihen liittyy tyypillisesti useamman satelliitin signaalin pätkimistä sekä TSO- että ei-TSO-GPS:issä, mutta tähän mennessä vain tuo TSO GPS on kadottanut paikkatiedon.

Niko

Aki Suokas

GPS paikkatietoa tuottava TN72 kertoo paikan ja siitä on yhteys vain transponderin ASD-B Out osaan, joka taasen lähettää sen sokeasti kerran sekunnissa purskeena.

Jannen hyvään selitykseen sellainen lisä, että muuhun käyttöön suunnitelluissa GPS vastaanottimissa saattaa olla niihin käyttöihin hyvä ominaisuus, eli ennustaminen.  Retkeily GPS:lle on hyvä jos satelliitin häviäminen ei lopeta paikkatiedon näyttöä, vaan niissä laite lähtee ennustamaan missä pitäisi olla.
Ilmailu GPS tämä ei käy, ja varsinkin ADS-B out käytössä, jonka perustarkoitus on kertoa muille missä olen, ja muut osaa sitten väistää sen perusteella.
Joten kun satelliittien määrä tippuu, ADS-B Out paikkalähteen tietoa ei lähetetä, ja tämä ei tarkoita että laite olisi huonompi kuin muun käytön laitteet.  Se on vain rehellinen.

Tämän takia ADS-B Out purskeessa on myös paikkatiedon hyvyyttä kertova bitti, ns "dirty bit".  Jos tranponderiin on kytketty ei-ETSO paikkatieto, se näkyy purskeessa, jolloin muut tietää että paikka on epävarma.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod