Vuoden tiimat?

Aloittaja Tuomas Kuosmanen, tammikuu 09, 2006, 01:02:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kuinka paljon *harrastuslentotunteja* kertyi vuonna 2005?

0-5
5 (10.2%)
6-10
2 (4.1%)
11-20
5 (10.2%)
21-30
6 (12.2%)
31-40
6 (12.2%)
41-50
4 (8.2%)
51-60
5 (10.2%)
61-80
7 (14.3%)
81-100
4 (8.2%)
101-150
4 (8.2%)
151-200
0 (0%)
yli 200
1 (2%)

Äänestäjiä yhteensä: 47

Tuomas Kuosmanen

Kuinkas paljon kukin on lentänyt menneen vuoden aikana?

Itselläni kulunut ilmailuvuosi alkoi 22. helmikuuta OH-CAU-tyyppikoulutuksella (Cessna 172 Diesel) - sillä lensinkin viime vuonna 27 lentoa. Bensamoottorisella C172:lla 5 lentoa ja Mopocessnalla 2 lentoa. Bravolla näyn lentäneeni 2 kertaa. Totaalia tuosta näyttäisi tulevan 28 tuntia ja risat. En tiedä onko se paljon vai vähän, riippuu kysyyko lompakolta vai joltain muulta  :P Enemmänkin voisi olla, toisaalta myös vähemmän. Itse olen vuoteen ihan tyytyväinen.

Vantaalla tuli näemmä käytyä kerran siirtolentämässä mopocessna huoltoon Airfixille. Muita vuoden muistoja liittyy Lappeenrannan lentonäytökseen jossa holdasin muistaakseni yhdentoista ultran puljan kanssa samassa odotuskuviossa :thumbsup: - ja lentonäytösyleisön silmien edessä tein muuten itsekin tuon parjaamamme "killuttelemme pinnoissa"-laskun.



Vierailevien koneiden parkkiin pääsi aivan kiitotien loppupäästä ja tusina nopeita ja suorituskykyisiä nykyultria kintereillä piti peltikonemiehen pistää kaikki peliin jotta en ollut tukkona - kynnyksellä 125 solmua josta sopivasti lasku ja kaarto rullaustielle. Hieno lentonäytös, lentonäytöksiin on hienoa mennä lentokoneella.



Käytiin menomatkalla elämäni lyhin visiitti Kymissä ja paluumatka Selänpään kautta. Turbodieselillä kipuaa kivasti ja tultiin Selänpäästä TMA:lle lentopinnalla 65 Helsinki-Vantaan lähestymisalueelle josta näki hienosti Seutulan kentän ja koko pääkaupunkiseudun.

Ennen Lappeenrantaa oli tietysti mainio ex-tempore-lentoralli Kumlingeen (otetaanko uusiksi? Nyt kun tiedetään jopa miten tullaus toimii käytännössä?  :D) Eestissä tuli käytyä tuon Dieselin kanssa, se oli syksyllä maalattavana Ämarissa ja käytiin siirtolentämässä se sinne ja pois. Enemmänkin voisi olla, mutta tässä on taas kohta kesä tulossa - ei muuta kuin suunnittelemaan matkalentoja. Kuka on tulossa Nummijärvelle maaliskuussa?

//Tuomas


auranen

Kiva idea Tuomas! Eli siis summata mennyt vuosi ilmailumielessä.

Itselläni ilmailuvuosi 2005 alkoi heti uudenvuodenpäivänä 1.1.2005 P32T:llä, eli Piper Lancella (OH-PRT).
Tiimaa vuoden 2005 aikana näyttää kertyneen hieman yli 100h.

Lentokentistä kohokohtia olivat ehdottomasti Catalinan saaren vuoristokenttä sekä Mojaven autiomaan testilentokeskus.
Tyyppikohtaisia lentokertoja en jaksa laskea, mutta 2005 päiväkirjasta löytyy ainakin seuraavat konetyypit: P32T, P28A, PA28-235, C-172, C-182, BE76, SR22, PA44 ja PA28R.

Samaa mieltä määrästä kuin Tuomaskin....lompakon mielestä liikaa ja omasta mielestä saisi olla enemmänkin...

t. tero

Harri Heikkilä

#2
Vuonna 2005 tiimaa kertyi n. 160 tuntia mistä ihan puhdasta harrastelentämistä satakunta tuntia. Purjelentokoneilla 2 tuntia 56 minuuttia, mopuilla kymmenkunta tuntia ja loput erilaisilla moottorilentokoneilla. Laskuvarjohyppylentoja reilut sata kappaletta.

Uusia tyyppejä taisi tulla peräti kolme kappaletta joista erikseen mainittakoon Fournier RF4D (Mod.).  Lisäksi urheilin itselleni hinauslentokelpuutuksen (Terveisiä Raimolle!)

/Harri

edit: typot korjattu

Mikko Kartano

Näyttää tuntimäärät nousevan niin hurjiin lukemiin, että pistetääs toisesta ääripäästä omat lukemat: vajaa 16h. :-[ Eli toistaiseksi hiljasin vuosi lentojen suhteen, osittain johtuu kyllä siitä, että vaihdoin asuntoa keväällä ja rahaa ei ole ihan entiseen malliin poltella savuna ilmaan. Tänä vuonna olis kyllä hyvä taas päästä sinne normaaliin 20-30h välille. Enempään ei kukkaro taivu, valitettavasti.

Ainakin alotin vuoden ilmailuhenkisesti, sillä olin ilmassa vuoden vaihtuessa. Kävin Vantaalta käsin katselemassa uudenvuoden raketteja ja lento alkoi siis vuonna 2004 ja päättyi 2005. Juhannusyönä kävin puolestaan Lemin ja Kivijärven yllä katselemassa kokkoja ja tuona juhannusviikonloppuna tuli myös ekan kerran kokeiltua nurmikenttäoperaatio Wredebyssä. Muutamia saitsareita tutuille ja eipä oikeestaan muuta. Jaa niin, mieleenpainuvin muisto oli ehkä palauttaessani konetta SEP-kertauskoululennon jälkeen yksin Malmilta Vantaalle. Sain EFHK:n tornilta kehuja vuoden toistaiseksi hienoimmasta lähestymisestä - ja tuolloin oli sentään huhtikuu ja aika monta lähestymistä ko. kentälle siihen mennessä tehty. :thumbsup:

-m

Sakke

Total 97h. Siitä Falkella 45 min, loput purjekoneella, LS-7 ja LS-8. 66h kilpailulentoja. Kausi alkoi 17.4. ja päättyi 20.8.

Tuomas Kuosmanen

Tehdään tästä nyt vielä "polli" - niin voi päästä "kuuluviin" vaikkei sen kummemmin haluaisi tai ehtisi kommentoida sen syvällisemmin. Moderaattorisetä voi ystävällisesti yhdistää tämän tuon edellisen kanssa jos haluaa - ei sitä kirjoittaessa leikannut että näinkin olisi voinut tehdä :-)

//Tuomas

Matti Rissanen

0-5.... ei paljon leuhkimista. Viimeinen kevät opintojen parissa, joten ei ollut oikein lumppua, mitä nyt juoksi tien yli ruokakauppaan ja perjantaiksi kaljakauppaan(noh noh). Kavereiden kanssa jotain lennettiin, jaettiin kustannukset. Valmistuttua olisi ollut rahaa ja työpaikka, mutta lähdin maailmalle kokeilemaan siipiä vähän eri tavalla. Kävi perinteiset, eli rahat loppu, myydään volvo.

Nytpä voidaankin sopia kertauskoululennosta, tai ihan jopa paketista. Siis PPL-puolella. Tarkoituksena olisi tehdä matkalento, ja sitten jos vielä pannaan jätkä luijille pakkotilannekoulutuksen muodossa. Pitänee sopia Timo K.:n kanssa...

Antti Laukkanen

Onpas sitä sitten immeiset lennelleet. Kannanpas vaatimattoman korteni kekoon. Moottori-ilmailua on tullut kirjaan 36 h ja viisi minuuttia. Mopuilua päälle tasan puoli tuntia, mikä olikin 15-vuotisen mopuilu-uran säälittävin rimanalitus. Hyi, menen itseeni ja ripottelen tuhkaa päälleni.

Tässäkin määrässä on liuta hienoja ilmailukokemuksia, kun muistelee. Upeita hetkiä taivaalla yksin ja ystävien kanssa; Nummijärven jääkentällä käynti, huikean kaunista on-toppia Turusta tullessa, hieno keikka neljällä koneella Kuressaareen, maakuntakierros Savon ja Pohojammaan kautta Keski-Suomeen, ensilennot uudella koneyksilöllä, nautinnollinen alkukesän iltamatka Räyskälän auringonlaskuun, juhannusruuhkien bongaaminen yläilmoista ja siihen liittynyt suihkaisu kolmeasataa polliisin tutkaan Lusinsuoran päässä ;), huikean kaunis Kärdlan päiväretki elokuun auringossa kimmeltävän meren yli, puljalentokuvausretki neljällä konella ynnä muuta ihanaa ja ihmeellistä. Noita muistellessa tulee lähinnä mieleen riemua siitä, että on voinut itsensä lisäksi olla antamassa monille kyydissä matkanneille unohtumattomia elämyksiä. Kiitokseni siis heille kaikille, ilman teitä lennoistani olisi jäänyt paljon puuttumaan  :)
Fly high in the sky and die...

Ansis

Lainaus käyttäjältä: Antti Laukkanen - tammikuu 09, 2006, 17:58:03
juhannusruuhkien bongaaminen yläilmoista ja siihen liittynyt suihkaisu kolmeasataa polliisin tutkaan Lusinsuoran päässä ;),

Oli sitten plaani korkealle kunnossa, sillä valvomattomassa ilmatilassa ei noin kovaa saa lentää.
My mind is willing, but purse is weak.

Ansis

Taisi tulla kolmisenkymmentä tuntia, joista päristelin 45 min. Taitais joutaa tuo tuulia myyntiin?
My mind is willing, but purse is weak.

Karoliina

Tässäpä minun:
Keväällä 2005 aloitettiin kausi ajelemalla MILK:in silloisilla koneilla, OH-U399, OH-U457 ja OH-U389 (Ikarukset ja Eurostar) muutama tunti. Sitten maaliskuun lopulla haettiin meidän kone Tampereelta ja sen jälkeen sitten lenneltiin keväällä kauniina päivinä melkein joka päivä. Käytiin Etelä-Suomen kenttiä läpi, laskukierroksessa yms.

Tämän jälkeen oli sitten vuorossa Lapin lentoralli, johon lähdimme päivän myöhässä ja otimme muut kiinni Kajaanissa. Tähän liittyy galleria osoitteessa:
http://www.katix.org/gallery2/main.php?g2_view=core:ShowItem&g2_itemId=252

Olen karsinut galleriasta hieman vähemmän suosittuja ja kerronnallisesti epäoleellisia kuvia pois. Vielä olisi karsittavaa jäljellä, mutta kannattaa käydä läpi koko galleria koska myös loppupään sivuilla saattaa olla mielenkiintoista katsottavaa.
Reitti oli meillä Malmi - Kuopio - Kajaani - Kuusamo - Kemijärvi - Sodankylä - Pokka - Kittilä - Enontekiö (emme laskeutuneet) - Kilpisjärvi (ei laskua kun ei ole siellä valitettavasti kenttää) - Kittilä - Aavahelukka - Oulu - Kalajoki - Seinäjoki - Hyvinkää - Malmi.

Myöhemmin kesällä käytiin mm. asuntomessuilla Oulussa ja tietysti ajeltiin ympäri Etelä-Suomen kenttiä ihan huvin vuoksi ja harjoitusmielessä. Ja tietysti käytiin myös Wredebyssä uimassa. Ainoa vaan että siellä oli niljakas ja kaamea käärme hallin vieressä...

Sitten aloitettiin PPL(A)-kurssi ja ollaan ajeltu OH-CTL:lla ja OH-COX:lla koululentoja. Vähän päälle 9 tuntia taisi tulla viime vuoden puolella itselle siitä kun ei pidetty hirveää kiirettä kun on kuitenkin oma kone jolla lentää.

Syksyllä käytiin myös Länsi-Suomen kierroksella, mm. Vampulassa ja Porissa.Siitä on galleria täällä:
http://www.katix.org/gallery2/main.php?g2_view=core:ShowItem&g2_itemId=1673



Ja vielä myöhempään syksyä, lento joka lykkääntyi, lykkääntyi ja lykkääntyi johtuen säistä (lämmin meri aiheutti OVC:ta aika matalalle joka tuotti Malmilta operoimiseen ongelmia jotka estivät yleensä lentämisen):
http://www.katix.org/gallery2/main.php?g2_view=core:ShowItem&g2_itemId=1572


Koneessa istumista tuli 2 x tiiman verran kun lensimme Katen kanssa kaksistaan.
Ollaan me taidettu viime vuonna lentää luokkaa 80-90 tuntia per henkilö ja istuttu lentokoneessa melkein tuplaten tuo. Laskuja ollaan tehty muutama sata per henkilö.

Väliinjääneitä meiltä: Lappeenrannan airshow, jokunen MILK:in kerhopäivä, EUT talvipäivät ja Jämi fly-in.

Ensi kesänä uudestaan Lappiin ja toivon mukaan vielä ulkomaillekin jos vaan kerkiää yms.

Juho

Lainaus käyttäjältä: Mikko Kartano - tammikuu 09, 2006, 11:20:05
Jaa niin, mieleenpainuvin muisto oli ehkä palauttaessani konetta SEP-kertauskoululennon jälkeen yksin Malmilta Vantaalle. Sain EFHK:n tornilta kehuja vuoden toistaiseksi hienoimmasta lähestymisestä - ja tuolloin oli sentään huhtikuu ja aika monta lähestymistä ko. kentälle siihen mennessä tehty. :thumbsup:


Voisiko Mikko (tai joku muu) valottaa tuota "hieno lähestyminen" -termiä. Jos lennetään lähestymis- tai laskukierroskuvion mukaisesti, niin voiko sen tehdä jotenkin paremmin (tai huonommin)....vai liittyykö ko. kommentti pelkästään EFHK:lta toimimiseen?

Kepatius

2005 tuli lennettyä puolet vähemmän kuin aikaisempina vuosina ......jakauma on C172 diesel ja P28A yhteensä 32h ja kopterilla Huges 269C 25h joista n.15h koululentoja.Pitkiä matkalentoja oli muutama suomen kentille.
Jospa -06 olis lentorikkaampi vuosi ;)

esap

Tiimaa 16 tuntia P28A ja C172 diesel koneilla. Uutena hommana matkalennot Eestiin eli EETU ja EEKE tuli bongattua, ensi kesänä nuo molemmat varmasti uudestaan ja lisäksi EETN ja EEPU. Lisäksi tutustuin erittäin mukavaan lentäjään, jonka kanssa heräteltiin henkiin tätä mun jo elämän melskeissä lapsipuolen asemaan jäänyttä harrastusta. Siis kiitokset Ramille!

Pontus Hedlund

Itselleni tuli säälittävät 4h PPL-tiimaa ja niistäkin tunti oli tarkastuslentoa.
Tuosta hienon lähestymisen tekemisestä EFHK:lle - EFHK:lle ei ole piirretty erikseen laskukierroskuviota joten siellä voi tosiaan hieman soveltaa. Ehkäpä Mikon suoritus oli sitten erinomainen tyylinäyte?


Mikko Kartano

Lainaus käyttäjältä: Juho - tammikuu 09, 2006, 20:25:31
Voisiko Mikko (tai joku muu) valottaa tuota "hieno lähestyminen" -termiä. Jos lennetään lähestymis- tai laskukierroskuvion mukaisesti, niin voiko sen tehdä jotenkin paremmin (tai huonommin)....vai liittyykö ko. kommentti pelkästään EFHK:lta toimimiseen?

No tässähän voi olla monesta asiasta kysymys. Yksi vaihtoehto on, että tornin setä oli ensimmäistä päivää sinä vuonna töissä, joten lähestymiseni oli ensimmäinen, minkä hän näki. Voi myös olla, että kyseessä oli puhdas kettuilu. Tai sitten kyseessä oli aito kohteliaisuus, koska homma toimi jouheasti.

Nyt jos katsotaan Vantaan laskukarttaa, huomataan, ettei kentälle ole määritelty laskukierroskuviota, kuten useimmille muille kentille on tehty. En tiedä miksi näin on, mutta veikkaan sen johtuvan siitä, että EFHK:lle tulee niin vähän VFR-liikennettä, ettei laskukierrosta ole karttaan haluttu piirtää. Vilkkaasta liikenteestä johtuen siellä myös harvemmin lennetään laskukierroksessa, tai edes osassa sitä. Vantaalla itse asiassa sovelletaan aika paljon VFR-lentäjän näkökulmasta katsoen. Tässä mainitsemassani laskussa oli ilmeisesti kyse juuri sopivasta soveltamisesta, josta ne kehut sitten tuli.

Eli olin tullut HAGIS sisään ja selvitys oli muistaakseni myötätuuleen 22 vasen, mutta 15:ttä ei ollut lupa ylittää johtuen jatkuvasta laskevasta IFR-liikenteestä 15:lle. Luvan piti tulla erikseen. Lähestyessäni kenttää sain jatkoselvityksen pysyä 15:n länsipuolella, kunnes toisin selvitetään. Totesin mielessäni, että lentäessäni myötätuulessa 15:n yli sen itäpuolelle ja kohta perään laskeutuessani taas saman radan poikki aiheuttaisin turhaa viivettä 15:n liikenteelle (lue: 15:n liikenteelle ei tulisi viivettä, vaan joutuisin itse pyörimään loppuosalla ties kuinka kauan ;D), joten ehdotin pystyväni laskeutumaan 22L:n loppuosalle pysyen koko ajan 15:n länsipuolella. Torni antoi tähän selvityksen ja kuvan mukaisesti lensin perusosaa rullaustie Yankeen suuntaisesti ja tuossa vähän Zulun jälkeen suht tiukalla kaarrolla laskuun 22L:lle. Ehkäpä tuo kaarto näytti tornista suht messevältä, semminkin kun noilla isoilla koneilla harvemmin tuollaista liikehdintää nähdään. GPS-trackistä näkee näin jälkeenpäin, että olihan se tavallista finaalikaartoa pienemmällä säteellä lennetty.

Laskun jälkeen tornilta tuli sitten ne kehut, jotka vieläkin lämmittää. B)

Tuo toinen viiva kartalla on sitten lähtö 15:ltä Dep Point Victorista kohti LILJAa...

-m

Juho

Lainaus käyttäjältä: Mikko Kartano - tammikuu 10, 2006, 00:24:22
Lainaus käyttäjältä: Juho - tammikuu 09, 2006, 20:25:31
Voisiko Mikko (tai joku muu) valottaa tuota "hieno lähestyminen" -termiä. Jos lennetään lähestymis- tai laskukierroskuvion mukaisesti, niin voiko sen tehdä jotenkin paremmin (tai huonommin)....vai liittyykö ko. kommentti pelkästään EFHK:lta toimimiseen?

Tässä mainitsemassani laskussa oli ilmeisesti kyse juuri sopivasta soveltamisesta, josta ne kehut sitten tuli.



Kiitoksia selvennyksestä....mielenkiintoisia tilanteita.

Ja sitten aiheeseen: 35 h Ultralla ja 1 h mopulla....toivottavasti tänä vuonna ennemmän (ultrassa sukset alla ja nyt odotellaan jäiden vahvistumista).

Antti Laukkanen

Mistäs Tuuliasta nyt mahtaa olla kyse...  :huh:
Fly high in the sky and die...

Ansis

My mind is willing, but purse is weak.

Antti Laukkanen

Selevä, kyselin mailitse lisää  ;)
Fly high in the sky and die...

kate

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Kuosmanen - tammikuu 09, 2006, 01:02:03
Kuinkas paljon kukin on lentänyt menneen vuoden aikana?

En tiedä onko se paljon vai vähän, riippuu kysyyko lompakolta vai joltain muulta  :P Enemmänkin voisi olla, toisaalta myös vähemmän. Itse olen vuoteen ihan tyytyväinen.


Meikäläisellä tuli n. 80 tuntia UPL-tiimaa ja kymmenkunta tuntia PPL-tiimaa. Ja siutten vielä 80 tuntia sitä vieressä
istumista.

Se lompakko nyt ei tästä harrastuksesta nyt yleensäkkään tykkää mutta nyt on ollut vähän "pakko"
lentää jotta tuntihinta pysyisi kurissa. Suurin osa kuluista kun on niitä lentotunneista riippumattomia
kiinteitä kuluja. Muuttuvat kulut kun ultralla on alta parikymppiä tunnilta.

Olisipa yhtä edullisia PPL-koneita lentää. Ehkäpä Katana voisikin olla, olisipa siitä vielä ifr-versio....

Kate

Antti Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Ansis - tammikuu 09, 2006, 18:13:44
Lainaus käyttäjältä: Antti Laukkanen - tammikuu 09, 2006, 17:58:03
juhannusruuhkien bongaaminen yläilmoista ja siihen liittynyt suihkaisu kolmeasataa polliisin tutkaan Lusinsuoran päässä ;),

Oli sitten plaani korkealle kunnossa, sillä valvomattomassa ilmatilassa ei noin kovaa saa lentää.

Kyseessä olivat kilometrit, ei solmut... Lupaa kuitenkin 250 kts alle FL100 noi ilmailumääräykset, kun näkyvyydet on kohdillansa.
Fly high in the sky and die...

marquise

Jaa että tiimat v. 2005 ? 

Oli hiljaisempi vuosi, alle 200 h joista suurin osa Arrowilla (PMI) ja muutama tunti Lancella (PRT).  Kovin kaukana kotoa ei tullut käytyä, pohjoisin käännepiste oli Rovaniemi ja eteläisin (taisi olla myös läntisin) paikka Odense.  Itäisin kaiketi Lieksa/Nurmes.

Peter

Ari Simonen

Minun ilmailuvuoteni 2005 olikin poikkeuksellisen vilkas. Tiimaa tuli yhteensä 60 tuntia josta 40 PPL:ää
ja 20 ultralla. Eka lento 6.1 ja viimeisin 23.12.2005. PPL tyypit P28A ja C172,ultra IC42.

Mieliinpainuvimpia hetkiä oli koneen ostoreissu Ranualle ja siirtolento Kiteelle.Tuo lento näyttää olevan
pisin yksittäinen lento urallani 3h10min.

Eka osastolentokin tuli tehtyä kerhojen avoimien ovien päivässä jossa lensi Joensuun Gropi kärjessä
minä Cherokeellä vasemmalla takana,Punkaharjun kakkostuulia oikealla ja meidän kerhon Ikarus perässä.
Neljän koneen timantti siis.

Palolentotiimaa tuli rapiat 30 tuntia 14 palolennolla.Kaikkiaan lennettiin 22 kertaa.

Kerhon sisäiset maaliinlaskukisat voitin jostain syystä tuurilla...( kolme osakisaa)

Ja vissiin parasta oli tuo ultravesilento-oikeuden hankkiminen tuossa myöhäsyksyllä.Koululennot lennettiin
hienossa säässä Onkamojärveltä käsin. Tarkkari sitten Mäntsälän Isojärvellä.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod