Hanki 24

Aloittaja Martti Mattila, helmikuu 16, 2024, 08:57:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Uutisista luettu Hanki 24 harjoituksesta, ulkomaankieliset NATO henkilöt katsoivat sanakirjasta mitä moinen Hanki tarkoittaa, seuraavat vaihtoehdot löytyi. Get, Purchase, Acquire, voiko sitä enää selvemmin käänttää.
Itsellä on autotallin raivaus vaihteeksi menossa ja mieleen tulee mennyt aikamuoto Hanki sanasta, mikä on Hankittu. Valitettava tosiasia että on tavaraa hankittu. Nyt kääntelin BMW r 100 moottorin osia jotka ostin saksan Ebaysta kahdeksan vuotta sitten, tarttis ruveta myymään.

santtu

Valitettavan tuttu tilanne, myöskin laajalti lähipiirissä todettu. Onkohan ihmisillä ja hamstereilla paljonkin yhteisiä geenejä?

kopterikuski

Niin, hmm, vanhemmiten kun hommista ei enää tule oikein mitään liitytään "tarttis"-kerhoon.  Tarttis tehdä sitä ja tarttis tehdä tämäkin.

tjh

Mjoo. On kyllä sanottu jotta heitä pois mitä et oo kahteen vuoteen tarvinnu.
Siinä on kyllä vaara jotta lähtöö muutakin kuin tavaraa.

Martti Mattila

Älä luovuta, Kevätaurinko on kohta korkealla ja sen jälkeen on vain kyse niin sanotusta fokusoinnista eli siitä mihin panostat niin varmasti tulosta syntyy. Tietysti sadalla eurolla saa potullisen Argonia tai Happea tai muutakin harraste materiaalia mutta kuten sanoin kyse on painotuksesta.
Joku puhui kevyen Starttimoottorin löytämisestä mikä pyörisi niin tai näin. Itse olen onnekas, olen oppinut että kiinalainen tekee Valeon startin kopioita mitkä maksaa 50-100 Euroa. Painaa 2,6 kg. on kestomagneetit ja planeetta alennusvaihde. Pyörimissuunnan määrää sähköosa ja Alumiininen nokkaosa mikä työntyy moottorin pers..seen on vaihdettavissa keskenään. Esim. mulla volkkarin päällä BMW R 100 moottoripyörän Alumiiniosa ja sähköosa Citroen 2 cv Dyane startista. Mikä pyörii volkkarille suotuisaan suuntaan. Ostopaikka Ebay.de tai Sitronen Virttaalta. Pyörimissuuntaa vain pöljät kuvaavat usein väärin, nuoli kuvassa on varmin tai jos näkyy miltä puolelta ratas on kevennetty, kevennys on rattaan ei painepuolella. Joillekin saattaa nämä jutut olla vaikeita. 

Tapani Honkanen

On kyllä vaikeita. Kaksitoista vuotta huru-ukkona on häivyttänyt neljänkymmen vuoden ammatillisen oppimisen tulokset. Tilanne paranee, mikäli käytetään termejä, mitkä olen sisäistänyt.
Vähän aluksi vanhan vinoilua asiasta mistä heti minä sain ensimmäisen opetuksen. Käytin sanaa ratas hammaspyörästä. Se on hammaspyörä, kellossa on rattaita. Niin ja lisää tarkennusta. Tuo rattaan kevennys ei aukea vaikka käyttäisi sanaa hammaspyörä. Sitä hammaspyörää voidaan keventää ja lentokeen osana pitäisikin. Siis sen hammaspyörän navan ja kehän väliltä poistaa materiaalia. Sen soveltaminen tähän tapaukseen ei nyt kyllä selvennä yhtään. Tuo rattaan ei painepuolelta sekoittaa lisää.
Tilanne selkiintyisi jos kuvattaisiin hampaan kylkeä. Ja hammasaukossa kylkiä on kaksi. Se kylki, mitä käyttävän hammaspyörän hammas työntää pyörimissuunnassa eteenpäin on ryntökylki. Siinä hammaspyöräparissa, kontaktissa olevat hampaiden kyljet ovat rynnössä ja hampaiden muoto on osa evolventtia.
Tuo kevennys on nimeltään hampaan viistous. Sen viistoksen muoto voi olla symmetrinen tai vain toiselta kyljeltä viistottu. Tuossa käynnistysmoottorin hampaan ja vauhtipyörän hampaan kytkeytyessä on etua tuosta toispuoleisesta viistoksesta ja tilanne paranee, mikäli molemmissa hammastuksissa on tuo toispuoleinen viistous. Ja se viistos on tehtävä ryntöön menevän kyljen vastakkaiselle puolelle hammasta.

Tämä ei ole pottuilua vanhaa ystävääni kohtaan, ei suinkaan. Minä herätessäni viimeisen kerran klo viisi, ennen jalkeillenousua koin jo huomattavaa kunnon parannusta muutaman päivän RS-viruksen? rasituksesta. Yöt on mennyt yskiessä. Jos töissä tuohon tyyliin yski, kaverit lohdutteli, tuo mies ei kevättä nää.

Niin olin vielä väsynyt ja kun Hesarikaan ei ollut vielä tullut, niin syvennyin jopa ilmailufoorumiin. Ilokseni oli Martin palstallakin uusi päivitys. Luin ja epäilin dementiaa tai huomattavaa taantumista. En ymmärtänyt mitä oikein oli selostettu. Katsoin parhaaksi mennä lepäämään. Onneksi Hesarikin tuli 6.30 ja lähdin puuronkeittoon Hesarin tukemana. Siinä aivojen moniajokapasiteettikin nousi ja  kurkkasin vielä Martin jutun. Katsoin kuvaakin tarkemmin ja selvisihän se vihdoin. Piti ihan kuvata näkemäni asia "papaerille". Tätähän Martti tarkoitit?

Martti Mattila

Juuri tuota tarkoitin, tajusin itsekin että kevennys sanan käyttö oli väärä valinta mutta tulee kirjoitettua kiireellä sillä en kirjaudu kuin tunniksi että voin ingognito käydä kurkkaamassa omia juttujani. Mutta käytit muitakin termejä jotka eivät kuulu sanavarastooni vaikka heti luettuani ymmärrän tai arvaan mitä tarkoitetaan. Ratas tai Hammaspyörä all the same. Ikääntymisen huomaan minäkin, haluan koko ajan oppia lisää Saksan ja englanninkielen sanavarastoa ja nyt on tullut vaihe että uudet sanat eivät mene päähän, pitää katsoa kolmekin kertaa ja silti unohtuu.
Tuossa Käynnistinmoottori (saksaksi Anlasser) hommassa on kyllä suunnaton onni että pyörimis suuntia on tässä maailmankaikkeudessa vain kaksi, ainakin täällä Newtonilaisessa ympäristössä. Jää ainoastaan arvattavaksi mistä suunnasta tavaran myyjä on starttiaan katsellut. Uhrzeigersinn myötäpäivään Gegen Uhr. vastapäivään.
Ja silti kuva hammaspyörän viistouksesta varmentaa vaikka kuva saatta olla taas kerran vain kuvituskuva eikä kuva oikeasta tuotteesta.
Ainakin kerran tuli hyllyyn pantava väärällä pyörimissuunnalla mutta on ne halpoja saksan ebayssa, 46 Euroa 16 Euroa rahti on halvin. Kiinan kopion tarkkuudesta voin kertoa että rompetorilta ostin "toimivan" Opel Astra startin, solenoidi jumittui kiinni asentoon. Vaihdoin sähköosan kiinalaiseen kopioon, sopivat hyvin yhteen Valeon alkuperäisen kanssa. 

Martti Mattila

Nyt löytyi saksan Ebaysta mielenkiintoinen tapaus jolle annoin nimeksi Kamasutra startti. Sillä kun voi pyörittää ikään kuin ulkopuolelta vähän niin kuin reiden alta,
jos moottoripukin putket ovat tiellä. Mutta tämä ei ole heikko kevyt tai halpa, hinta melkein kaksisataa. Citroen/Peugeot tyypiksi sanottiin AS-PLS 6038
Pyörimissuunta ACW anti clock wise.

Martti Mattila

Epätyypilliseen suuntaan pyörittää myös BMW neliventtiili boxerien startti eli se moottoripyörämoottori mistä on tehty tehdasmaisesti ilmailumoottoreita. Nelisylinterisissä taas on aivan erityyppiset käynnistinmoottorit. Tässä on jännää että tehoksi kerrotaan 1,1 kw. kun samannäköisellä söhkömoottorilla oleva Citroen
startin tehoksi kerrotaan 0,7 kw. Mulla on molempia käytössä, tommoinen on asennettu siihen riippuvasylinteriseen NSU moottoriin. Tuosta voi poistaa turhaa alumiinia nokkaosasta. Hinta seitsemänkymppiä Maskuun tuotuna.

Gearman

Itsekin etsiskelen tuollaista acw-starttia, jonka voisin viritellä vw-startiksi. Tuntuu kuitenkin tuollaiset startit tarpeettoman painavilta, joissa on rattaan liike tehty solenoidin voimalla. Kun löytyisi sellainen startti, jossa olis heittobendix, niin säästäisi painossa merkittävästi.

Martti Mattila

Tuo painaa solenoideineen 2,6 kg. samoihin painoihin menee vanhan viisikymmentäluvun Fiat 500 auton startti missä tämä mainitsemasi pakkobendix. Sellainen on minulla käytössä OH-213X koneessa. Nyt vasta nettiaikana olen oppinut että tuo ilmajäähdytteinen Fiat moottori on käytössä Puolassa tehdyssä kansanautossa ja tuota Magneti Marelli Seilzug starttia tehdään ja osia saa vaivattomasti saksan Ebaysta vieläkin. Fiat 600 auton startin sisukalut käy sen korjaukseen Fiat 850 autossa eri pyörimissuunta.
Seitsemänkymmentäluvulla tein ensimmäisen startin volkkari lentomoottoriin. Se pakkobendix on kyllä hyvä, ensin otetaan hammaskosketus ja sitten vasta aloitetaan pyörittämään. Äärimmäinen keveydessä olisi jos tähän Valeo kestomagneetti/planeettavaihde starttiin tekisi solenoidin tilalle kytkimen mikä vedetään vaijerilla tai vivulla johtavaan tilaan. Ei ole käytännössä vaikea homma kunhan ryhtyy siihen. Mutta nyt olen tyytynyt solenoidiin, solenoidin arvelen painavan 800g. Olen omasta mielestäni kova jätkä täällä sterttimoottoripuolella, syy en tykkää tuosta "hands off" starttitavasta koska touhuan yksin, en kolhoosissa. Kuvassa pakkobendix startti Trabant moottorissa.

santtu

Startin moottoriosan pyörimissuunnan muuttaminen ei ole konsti eikä mikään mutta bendixin kanssa voi tulla harmaita hiuksia (kellä sellaisia vielä on).

Yksi vaihtoehto voisi löytyä perämoottori tai pienkone puolelta jossa tuntuu olevan valinnanvaraa. Heittobendix versiot ovat siinä kolmen ja neljän kilon vaiheilla ja hammasluvut 8-16 hammasta jos vain hammasprofiilit osuu kohdalleen. Siinäkin on pieni mahdollisuus kikkailuun etäisyydellä koska kyse ei ole jatkuvasta kosketuksesta.

Martti Mattila

Se oli viiskytluvun Fiat 500 startti mistä tein ensimmäiset VW startit OH-212X lercheen, Alumiisen nokkaosan otin kuitenkin Fiat 850 mallista koska siinä taas kerran ratas anteeksi hammaspyörä aukko oli hyvässä suhteessa toimivipu aukkoon. Mahtui konepeiton alle ilman kyhmyjä. Luulin silloin että ne oli vähissä eli short suply mutta saksan Ebay myy Fiat 500 tai Fiat 126 P startteja ja niihin osia. Tarjonta ympäri Eurooppaa. Tämän kuvan nappasin italialaisen myyjän sivulta. Ovat kalliimpia kuin Valeon kiinakopiot ja painaa 2,8 kg. eli enemmän kuin Valeo solenoidilla. Näiden autostarttien saatavuus on hyvä. Niin Valeon kuin Fiatien. Yksi herra asensi perämoottoristartin ja kertoi saaneensa moottorin käynnistymäänkin sillä, yhden kerran.

Gearman

No kyllä tuo Kiinan Valeo alkaisi sitten kuitenkin vaikuttaa järkevimmältä ja kevyimmältä vaihtoehdolta. Olisiko Martilla laittaa jotain osanumeroa tuosta?

vetu

Heippa! subaru leonessa käytetty ND startti pyörii oikeinpäin. se on voimakas, koska siinä on vaide. se ei ole kovin painavakaan. Tästä keskusteltu Mattilan kanssa.
vetu

Rupeli

Tuomonen käytössä merkki ja paino ei tiedossa.

Martti Mattila

Ihkaelävä Fiat startti kuvassa, Limbach käytti tuota solenoidilla ja ilman. Missä tuon sähkökytkin on, napataanko peräti eri napista päällevedon jälkeen.

Sitten panin kuvakaappauksen Autovaraosa 24.fi sivulta. Tuo on ihan hyvä Citikan startin hinta, ne on kalliimpia kuin BMW motskari startit. Eli jos haluaa volkkarin mekaanisen bensapumpun mahtuvan on solenoidi käännettävä toiselle kyljelle. Tein sen vaihtamalla BMW startin Alu osan mutta voi sen katkaista ja hitsata uudestaan kiinni. Keskitystä varten voi tehdä tuurnan joka ohjautuu kenttämagneetteihin.
Varoitus:Screenshot 2024-02-25 at 20-17-01 Starttimoottori — CITROËN Dyane Hatchback 4 (A79_1 (AYA2)) 23 hv _ 17 kW A79_1 (AYA2) 1968 Bensiini ❱❱❱ osta halvat.pngFiat startti.jpg Citikkaan voi suomi myyjä toimittaa jonkun Paris Rhönen samalla OEM numerolla. Noita kiinakopioita myydään monella eri nimellä, onkohan valmistuspaikka sama vai tehdäänkö useammassa eri tehtaassa samaa mallia. Silloin saattaa laadussakin olla eroja. Kiinalaisia työstökoneita tehdään samoilla piirustuksilla monessa eri tehtaassa ja laatu/hinta vaihtelee.

Martti Mattila

Tuo Rupelin kuvan bensapumppu on mielenkiintoinen tuon viereen sopii useampikin starttimalli, onkohan tuo Wasserboxer mallia. Kiitos vihjeestä. Se startti painaa noin 2700 grammaa. Kentän magneettivuo kulkee rautametallisen runko osan kautta. kuinkahan paljon sitä voisi sorvissa ohentaa eli keventää. Tuohon starttiin sopii varaosiksi Fiat 600 startin osat. Esim. etupään helan saa uuden sieltä.

Martti Mattila

Jatkan vielä jauhamista asian tiimoilta. Niin kuin kerroin tein eka startin viiskytluvun Fiat 500 Toppolino auton startista minkä ankkuri oli jo vanha ja piiskattu se sitten vikaantuikin ja piti korvata Fiat 600 starti sisukaluilla. Samalla opin että vanhassa oli ankkurin rihlaus suora bendix laitteeele. Uudemmassa kiertyvä siten että se auttoi solenoidia työssään ja vastaavasti moottorin käynnistyttyä koetti heittää bendixin takaisinpäin jos vaikka vapaakytkin hidasteli.
Molemmat versiot toimivat mutta tuo suora rihlaus oli selvästi pakkobendixiin liittyvä ominaisuus. Tiedä häntä saattoi olla että kiertyvän rihlan teko oli viiskytluvulla liian kallista.
Sähkökäynnistimeen voi myös liittyä harmittava ominaisuus yhdessä lentokonemagneeton laukaisulaitteen kanssa. Laukaisu (Eng.shock) lukitsee Magneeton pyörimisen ja lataa kellojousen, yläkuolokohdan tiimoilla jouseen ladattu energia pyöräyttää Magneettoa ripeästi ja kipinä vahvistuu.
Joskus voi johtaa tilanteeseen että sähköstartti pyörittää moottoria liian ripeästi jolloin vain pienillä kierroksilla toimimaan tarkoitettu Laukaisu ei lainkaan virity. Voi johtaa tilanteeseen missä moottori käynnistyy käsin heittämällä paremmin. Se taas on karvas kalkki tällaiselle sähköstartti uskovaiselle, sama kuin sanoisi uskovaiselle että, arvaatte kyllä mitä.
Tuohon Tapanin mainitsemaan Aivojen moniajoon olen kuvitellut että aivot ovat mikroprosessori ja kieli niiden käyttöliittymä. Viidakossa yksin kasvava lapsikin varmaan kehittää itselleen kielen eli termin jokaiselle oppimalleen asialle tai ilmiölle. Mitä tapahtuu henkilölle jolla on käytössään useampi kieli, toimivatko aivot paremmin ja tarkemmin. Taas jos käyttää kahta kieltä ja kumpaakin osaa huonosti, entäs sitten. 

Rupeli

 Starttipainikkeestahan se lähtee pyörimään kun on ensin saanut vedettyä hammasrattaat kohdalleen.
Ja polttoainepumppu on lujaa Lada laatua.

Gearman

Kiitoksia! Nyt on startti tilauksessa.

Seuraavana pitäisi löytää kevyt laturi...

Martti Mattila

Nyt on miestä vaihdettava,en ole Laturi ihmisiä. Omassa koneessa on 30 Ah.n akku mistä riittää starttailua viikoksi ja sen painokin tarvitaan GC.n puolesta. Lataus maassa verkkovirtalaturilla. Ostin joskus Kubota John Deere kestomagneetti laturin säätimineen mutta möin sen  ja käytin rahat hunajaan. Laturissa on kestomagneetit, nykii pyöriessään kuin vanhat polkupyörädynamot. En punninnut mutta ei kovin painava. Hieman inhoittavan oloinen kiinnitys, kiinnitystaso ei ole hihnan tasossa.
On mulla Suzuki Swiftin laturi jossain, se ei ole kovin raskas. OH-212X Lerhessä oli auton lämmityslaitteen moottori laturina ilman kunnon säädintä. Sähkö specialistit ovat minua parempia laturin värkkääjiä. Jos moottorisi takapää vapautuu magneetosta sinne kyllä saa vaikka mitä kiinni. Limbach käytti melko penikokoista Ducati laturia, ehkä Aerotecnolla on myytävänä.Screenshot 2024-02-26 at 21-04-22 BRAND NEW 12V 14 AMP ALTERNATOR WITH RECTIFIER REGULATOR ASSY FOR KUBOTA PLA102 eBay.png

Martti Mattila

Siihen vetolinjan epäsuhteeseen kiinnityksiin nähden on joku muukin herännyt. Yanmar/John Deere on nyt tämän näköinen.

Gearman

Tuommoinen 20A versio John Deeren kestomagneettilaturista oli mulla just pöydällä tänään ja painoi 1,33 kg.

Sähköinen ruisku ja elektroninen sytytys tulossa. Pitää ensin tutkia paljonko menee virtaa niihin.

Martti Mattila

Aikaa sitten kiinnostuin kuinka paljon akkuvirtaa kuluu sytytyskipinän tekoon. Löysin silloin suomalaisen Ammattikorkeakoulun opinnäytetyön missä melko korkea kulutuslukema, muistin mukaan 30 Wattia, mitä en aivan ottanut todesta. Nyt raapaisemalla nettiä tuli tommoinen lista vastaan siinä ei ole sysytysvirtaa erikseen vaan se arvatenkin sisältyy moottorin ohjauksen ECUN ottamaan virtaan. Moottorin ohjaus noin 4 Amppeeria, Bensapumppu ruiskulle 7-8 Amppeeria.
Tuo taulukko ei tarttunut viestiin, yritän muuttaa sen PDF muotoon. Tuleeko siihen Megasquirt vai jostain autosta purettu.

Gearman

Tarkoitus olisi laittaa 2kpl täysin erillisiä Maxxecu ohjauksia. Tuo Maxxecu ei ole nyt ohan kiveen hakattu valinta, mutta on laadukkaasti paketoituja. Ja sovituksessa on nyt BMW K-sarjan moottoripyörän kaasuläpät, 1kpl per kansi.

Martti Mattila

Tuo polttoaineen ruiskutus ja electroninen sytytys on tekniikkaa mistä en edes teeskentele jotain tietäväni. Paitsi tietty HAL anturi virranjakajia olen kylvänyt moottoreihini. Ainoa asia mitä osaan kysyä on mihin tulee kampiakselin asennon kertova mittauspiste. 

Gearman

Kampiakselin takapäähän hammastettu kiekko, josta puuttuu yksi hammas. Mietinnässä on vielä, että miten tuonne takapäähän integroi starttihammaskehän, moottorinohjauksen hammaskehän ja laturia pyörittävän hihnapyörän.

Martti Mattila

Kampikammiosta alkaen Ensiksi starttikehä sitten se hammastettu kiekko, onko se 36 miinus yksi hammasta ja sitten hihnapyörä. Hihna on tiellä vain siihen suuntaan mihin on, hammaskehä varjostaa isommalta alalta. Jää vain herätemagneetin tuenta ongelmaksi. Jos sittenkin laittaisi sen hammaskehän ensimmäiseksi silloin herätemagneetin tuenta helpompaa vaikka jää hammaskehän taakse.. Laturin hihnapyörä on helpoin nakki. Ostin sellaisen 36 miinus yksi pyörän Englannin Ebaysta. Voi sen itsekin tehdä, mulla on sorvissa 360 asteen mittakehä pakassa, sitten vain kulmahiomakone teräpitimeen ja kelkkaa edestakaisin. Jyrsimellä tietysti fiksummin. Olen tehnyt starttikehän sisuksen 2-3 mm. pellilevystä, hammaskehä kiinni hitsillä.

Martti Mattila

Ei kun käynnistinhammaskehä potkurin päähän, tuskin moottorin takapäähän saa niin isoa hammaspyörää että tuo startti jaksaa pyörittää. Great Plains Aircraftin Dan Diehl acessory box siinä on 20 Amppeerin laturi ja paikka startille, mutta sitten pitäisi tehdä uusi moottoripukki.

Martti Mattila

Tämä keskustelu varmasti kuuluisi käydä yksityisesti mutta menköön nyt näin. Kun rakensin sähköstartin OH-252 lercheen yritin ensiksi BMW R100 starttikehällä halkaisija 240 mm. hammasluku 110. Tämä Citikka startti ei jaksanut pyörittää kun syt.tulpat oli paikoillaan, ilman niitä hienosti eli hammaskosketus oli kohillaan.
Startin alle 20 mm. korotuspala mihin tein myös kampikammion tuuletuksen ja suurempihalkaisijainen starttikehä 265mm. hammasluku sama 110 hammasta mutta hieman harvempi hammastus. Jo riittää pyöritysvoima vaikka välityssuhde sama mutta momenttivarsi suurempi. Uskokoon ken tahtoo mutta näin siinä kävi.
Startin kiinnitykset kulmaraudasta, jatkomutterista ja levynpalasta ilman CAD CAM CNC avustusta.

Gearman

Hyvää infoa. Tilasin tosiaan sellaisen kiinankopio Valeon. En eded ajatellut, että starttikehän halkaisijasta voisi muodostua ongelma. Saa nähdä onnistuuko ensimmäisellä yrityksellä.

Moottorinohjauksen kiekon hampaiden lukumäärällä ei ole merkitystä, kunhan yksi vain puuttuu. Yritän integroida starttikehän ja hammaskiekon samaan. Design vielä vähän auki. Sorvi ja jyrsin ovat käytettävissä. Ja kaverin laserleikkauskone. Katsotaan mitä syntyy.

Ansis

Laiskat ovat tehneet ajoitusrattaita vain rälläköimällä mopon takarattaasta yhden hampaan pois.
My mind is willing, but purse is weak.

Martti Mattila

Juolahti mieleen, olen hamstrannut näitä Kestomagneetti starttimoottoreita ollakseni niskan päällä joka lähtöön. Niissähän kestomagneetti kenttien voima heikkenee ajan kuluessa samoin kuin Magneettojenkin magneetit ja jotkut osaavat niitä remagnetoida. Ytubessa jopa videoita ja yksi tyyppi suomessa kieltäytyy tekemästä jos se on lentokonemagneetto. Ajankohtainen Bendix magneettojen kanssa. Mutta takaisin starteihin, millä saisi mokomaan käynnistinmoottoriin lisää tehoa kätevästi ja mikä on kiinakopion teho alkuperäiseen Valeoon verrattuna.
Kestomgneetti kenttämagneettien tehoa voisi ehkä lisätä ottamalla toisesta startista magneetit ja teippaamalla ne moottorin päälle. Yksi keino on myös värkätä kaksi sähkömoottoriosaa peräkkäin mutta loppuosia planeettavaihteistoineen vain yksi. Sähkögurut ehkä keksivät helpompia ratkaisuja. Mutta niiden kestomagneettien tehoa voisi joskus mitata vertailumielessä. Ei kannata tehdä tästä ongelmaa oikeitakin ongelmia on tarpeeksi. Tuleekohan sinne Nummijärvi Fly Inniin rappitarkastuksia tekevä viranomainen, pyrin säiden salliessa paikalle koneella millä byrokratia vielä vähän kesken.

tjh

Onko niissä kestomangneetti strteissa teho ilmoitettu? Mitä se on oikeaan samanlaiseen verraten?
Kyselen vaan kun en eläissäni ole mokomaan törmännyt. Liian isoja varmaan moottorit olleet ja dieseleitä.
Senverran meka nelosella opin että se teippijuttu ja apumangneetit on väärällä puolen mangneettivuota.
Jos ne kestomangneetit on irrotettavia etsi vastaavat käämeillä ja kierrätä ankkurille menevä virta niitten kautta.
Tai jos löytyy sopivan kokoinen runko-osa käämeineen.

santtu

Ihan tän hetken tilannetta en tiedä kun olen ollut jo yli kymmenen vuotta telakalla mutta kyllä jo 2000 alussakin kuutos dieseleitä väännettiin käyntiin ketomagneetti starteilla. Vaihteisto vaan väliin niin saatiin nopeus väännöksi.

Äkkiä ajatellen ehkä helpoin tapa saada lisää ytyä olisi ajaa 24 voltilla. Pieni litiumakku vaan lisäksi. Esim 7Ah käynnistysvirta 160A ja painaa 600g tai 10Ah 240A painaa 900g.

Martti Mattila

Se tässä hauskaa onkin että visuaalisesti samalle startille ja vaihtokelpoisille osille kerrotaan eri myyjien suulla eri tehoja. En ole purkanut en muista purkaneeni yhtäkään kokonaan, nämä ovat melko laihoja ruumiiltaan, Fiat startit suurempia halkaisijaltaan. Melko pientä tehoa kerrotaan aikaisemmassa kuvassa Fiat startillekin.
Tuo starttikuva missä touhuan mittanauhan kanssa on varmasti vääntökuningas vaihteistoineen vaikka on siinä hammaspyöräkin melko suuri, paino 3,2 kg. Moto Guzzi startti pyörii myös vastapäivään, siinä on enemmän hampaita eli heikompi sitä kautta. Voisin tehdä siitä Opel Astra solenoidista mekaanisen koekappaleen kevennykseen.
Mutta nyt en malta, valmistelen NSU riippuvasykinterisen koekäyttöä. Tein juuri päätäksen että molempia tulppia kipinöidään akkusytytyksellä. Alunperin toinen piti olla Magneetto. Kuvassa taas sama starti nyt BMW R 1100 moottorista.
Tuo jännitteen nosto vaikka 18 V. voisi olla yksi keino.

Perttirin

Se on aika pitkälti akun kapasiteetista kiinni se starttauksen voima.
Jos on pieniamppeerinen akku, ei starttikaan saa voimaa täyteen tehoon.
Sitten taas tehokkaampi lyijyakku tarkoittaa aina myös enmmän painoa.
AGM akussa on perinteiseen mehuakkuun verrattuna huomattavasti enemmän hetkellistä tehoa juuri siihen kohtaan, kun nappia painetaan.
Harrikoiden kanssa tuo on tullut tutuksi. Pitkäiskuinen moottori pyörii kyllä, kun sen saa ensimmäisestä puristuksesta reilusti yli.

Martti Mattila

Mulla on Lerchessä juurikin se Harrikan AGM akku mistä sanoin että sillä starttailee koko viikon lataamatta, oliko se nyt 30 Ah. en ihan varma. Laatikko tallessa että saa samanlaisen helposti, maksaakin melkein 140 E. Mulla ei ongelmaa pyöritysvoimasta 270 mm.halk. starttikehällä mutta sillä 240mm. kyllä. Tuli mieleen olisiko kestomagneetti startin teho parantunut käytössä, jospa syötetty akkuvirta remagnetoi sitä ja voimat lisääntyvät. Winchester kivääristä Etelävaltiolaiset sanoivat"Pirun jenkkikivääri lataa Sunnuntaina ja ampuu koko viikon" Mulla akun kanssa sama juttu vaikka hoidan kyllä sitä älylaturilla.

Perttirin

Harrikassa on välitys karkeasti 1:2 ja hammaskehän halkaisija noin 20cm. Siis kammen päässä se pienempi ketjupyörä. Normistartti on 1.5kW planeettavaihteellinen denso. Sama näytti olevan mitan kanssa edellä olevissa kuvissa. Pyörittää hyvin 18Ah akulla, eikä puolipuristimia ole kuin uudemmissa.
Ajattelisin, että isolla kehällä pitäisi auton moottori pyöriä kuin kahvimylly.

Martti Mattila

Tuo startti on käytössä siinä Great Plainsin myymässä Dan Diehl asessory boxissa ja luultavasti Jabiru 2200 moottorissa. Noiden starttikehän halkaisijaa ei tullut mitattua vaikka molempia moottoreita käynyt hallissani. Mutta tuo startti painaa 3,2 kg. Valeo 2,6kg ja siitä ehkä saa vielä kolme neljäsataa grammaa pois.
Mutta mulla pyörittää hyvin nuo Fiatit ja Valeot, joten ei tartte auttaa. Tuo tuli ostettua kun eräässä koneessa oli moottoripukki tiellä. Se ongelma jäi ratkaisematta koska kone ei ole lähipiirissä. Siellä Amerikanreissulla yksi vuokraharrikka jäi baarinpihalle kun startti hajosi. Tämä tumpeloraukka ei saanut sitä käyntiin ja siitä tuli oikeudessa puitu vyyhti. En osallistunut millään tavalla.

Martti Mattila

OH-212X lerchessä oli 14 Ah.n akku eli sama mikä Honda CB 750 tuutissa ja fiat startti volkkarin vauhtipyörästä kevennetyllä starttikehällä, sekin toimi. Mutta nyt kun lennän pilkkimään ja vebasto syö virttaa pitää olla 30 Ah.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod