MOSAIC

Aloittaja Aki Suokas, heinäkuu 24, 2023, 10:43:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aki Suokas

Yhdysvalloissa FAA julkaisee tänään ehdotuksen MOSAIC säännöstöstä.
MOSAIN lyhenne on =  Modernization of Special Airworthiness Certification.
 Joka liippaa meitäkin siinä että se tulee vaikuttamaan maailman itserakennettavien koneiden ja rakennussarjojen sisältöön ja tarjontaan. Sekä valmiiden kevytkoneiden tarjontaan.  Joka mahdollistaa melko isot ilma-alukset.

Näkyvimmät muutokset:
Nykyiset LSA sääntöjen mukaiset koneet kyllä jatkavat elämää.
Niiden rajat ovat
- LSA painoraja  (600/650 kg)
- LSA max vaakanopeus (VH raja 120 kts)
- LSA on enintään kaksipaikkainen


MOSAIC koneet tulee niiden yläpuolelle. Näiden rajoitukset määritellään suorituskykyperustaisesti.

Uudet raamit ovat suunnilleen:
- enintään nelipaikkainen
- ei jäätäviin olosuhteisiin, mutta IFR tullee mahdolliseksi
- suurin sallittu hyötykuorma 510 kg, (tämä ei sisällä polttoainetta)
- VH enintään 250 KCAS
- moottoriteho raja määritellään tehoindeksillä.  Cirrus SR22 on siinä rajoilla.
- sakkausnopeus VS0 max 61 KCAS
yms
Jotka voivat siis olla rakennussarjoja tai tehdasvalmiita.  On läheistä sukua EASA part-21 Light ajattelulle.
Ja en jaksa uskoa, että näiden myynti/rekisteröinti kiellettäisiin EASA alueella.
USA:ssa näillä koneilla sallitaan myös tietyt lentotyö tehtävät.
Tähän kokonaisuuteen liittyy myös huoltaminen.  Ja idea on laajentaa Sportman mekaanikon oikeuksia näihin isompiinkin laitteisiin.

Hierarkia on sama kuin LSA:ssa.  FAA julkaisee hyvin niukan tekstin, joka määrittelee rajat.
Ja ASTM julkaisee tarkemmat lentokelpoisuusvaatimukset.

Aki
ASTM F37 komitean jäsen
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Aki Suokas

Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod