Puupotkurin kunnostus

Aloittaja temeli, tammikuu 07, 2006, 10:07:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

temeli

 
Kertokaapa miten olette kunnostaneet puupotkureitanne,jossa on kivenhakkaamia etureunoissa. Minkalaista pakkelia olette käyttäneet? Kannattaako potkuria maalata ,vai pelkästään lakata? Ja miten potkurin saisi kotikonsteilla parhaiten tasapainoitettua?

Harri Savilaakso

Itse olen käyttänyt seuraava menettelyä:
- hio santapaperilla kolot puhtaaksi
- täytä kolot 2 komponettiliimalla, jos iso kolo, niin
laita liiman sekaan karkeaa koivusahanpurua
- hio tasaiseksi
- maalaa potkuri automaalein ja/tai autolakalla, jos
potkurissa on alunperin lakkapinta.
- tasapainoita

Tasapainoitus on tarkkaa touhua. Yli 1 gramman heittoa
ei tule sallia. Tasapainoitukseen tarvitset erityisen laitteen:
potkurin keskireikään sopiva tappi, jossa keskelle sorvattu
kartioreikä. Reikään terävä neula tms, joka on kiinni
alustassa (puupalikka tms.). Tämän tapin voi sorvauttaa
vaikka alumiinista.

Ajatus on, että potkuri lepää tämän täysin keskellä olevan
neulan kärjessä. Itse tasapainoitus tapahtuu lisäämällä
maalia/lakkaa pienissä erin potkurin kevyemmän lavan
kärkeen kunnes tasapaino saavutetaan. Maalin/lakan kuivuttua
täytyy tasapainoitus tarkistaa, koska kuivumisessa haihtuu
osa maalin painosta. Käännä potkuri toisin päin ja
tarkista tasapaino myös siten. Itse tasapainoitan
potkurin ainakin kerran vuodessa. Hyvässä tasapainossa
oleva potkuri säästää huomattavasti alennusvaihteen
laakereita.

Jos muilla on antaa lisävinkkejä, olisin myös itse
halukas kuulemaan muiden kokemuksia asiasta.

Harri Savilaakso

***************************
Raven ja EFKM

Kari Aspiola

Jos kyseessä on tehdastekoinen puupotkuri, niin sille saattaa olla olemassa tehtaan miettimät korjausohjeet. Mutta ei välttämättä.  AC 43:ssa saattaa olla myös jotain yleisluontoisia korjaus- ym. -ohjeita. Olen itse korjaillut harjoitusmielessä muutamia hydrokopterin puisia, sekä lujitemuovisia potkuerita. Sellaisia jotka ovat olleet todella huonossa kunnossa, jos olisivat olleet lentsikan potkureita olisin oitis romuttanut ne samantien.

Jos lapojen johtoreunat ovat saaneet kunnolla "kipeetä", niin sen johtoreunaosan voi korvata uudella puulla kokonaan. Ottaa vanhat muodot talteen, höylää huonon osan pois ja sovittaa korjauspalan paikalleen. Ei mitään 90 asteen jyrkkiä lovia lapaan vaan lentokone puuohjeita soveltaen. Liimataan korjauspalat paikalleen. Höylätään/hiotaan alkuperäiseen muotoonsa. Tasapainoa kannattaa tarkkailla jokaisen työvaiheen yhteydessä.
Johtoreunat voi tietenkin tehdä iskuja paremmin kestävästä puulajista, vaikkapa pyökistä.

Puupotkuri jossa on maali/lakkapinta viallinen ottaa itseensä vettä aikamoisia määriä. Korjauksen yhteydessä potkuri kannattaa kuivattaa kunnolla. Jatkossa voi laittaa kuivan potkurin painon paperille muistiin, voi sitten jatkossa arvioida veden määrää punnitsemalla.

Tasapainotus (staattinen) tuossa olikin jo pääpiirteissään kerrottu.  Kun teet tasapainotustyökaluja, niin kannattaa kokeilemalla hakea potkurin painopisteen paikka (akselin suunnassa). Mitä lähempänä "piikin kärki" on sitä tasoa jossa painopiste asuu, niin sitä herkempi laitteesta tulee. Tukipisteen pitää kuitenkin olla aina painopisteen yläpuolella, muuten laite ei toimi. 

temeli

 
Kiitokset hyvistä ja seikkaperäisistä neuvoista. Pitääpä pistää hihat heilumaan . ;D

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod