Ilmailuhallintoon oma yksikkö harrasteilmailulle

Aloittaja Markku Hiedanpää, tammikuu 03, 2006, 16:12:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Markku Hiedanpää

Harrasteilmailuyksikkö

Harrasteilmailuyksiköllä tarkoitetaan yksikköä, joka valvoo Suomen Ilmailuliitto ry:n avustamana koko harrasteilmailun kenttää sekä siinä käytettäviä välineitä. Yksikkö toimii ilmailuhallinnossa asiantuntijana harrasteilmailua koskevissa asioissa.

Harrasteilmailuksi katsotaan yksityislentotoimintana tapahtuva toiminta;
purje- ja moottoripurjelentokoneilla, kuumailmapalloilla, EU-asetuksen 1592/2002 (7.9.2002) liite 2:ssa tarkoitetuilla ilma-aluksilla ja ilmassa liikkumaan tarkoitetuilla laitteilla, poisluettuna koe- ja tutkimuskäyttöön tarkoitetut ilma-aluksen (kohta b), vanhat sotilasilma-alukset (kohta d) sekä miehittämättömät ilma-alukset (kohta g).
Harrasteilmailuksi luetaan myös liidin-, laskuvarjohyppy- ja lennokkitoiminta.

Harrasteilmailun laajuus Suomessa
Harrasteilmailuun käytettäviin ilma-aluksiin kuuluu n. 820 eri ryhmän ilma-alusta, joista noin 440 on tyyppihyväksyttyjä ja loput kuuluvat tyyppihyväksymättöminä koe- ja harrasteluokkaan, sekä noin 1500 riippu- ja varjoliidintä ja noin 2000 laskuvarjoa. Harrasteilmailijoita on SIL ry:n jäsenmäärän perusteella yli 9500.

Yksikön henkilöstö, Yksikön koko on kolme harrasteilmailun tarkastajaa, joiden tehtävät jakautuvat:

• Markku Hiedanpää, EASA, GEN ja SIL

• Hannu Martikainen, AIR ja PEL

• Hannu Ansa, OPS ja TRG

Tarkastajien kokemus,
Pienen yhteenvedon perusteella voidaan todeta, että yksikön tarkastajilla on harrasteilmailun alalta noin 120 vuoden kokemus, joista viranomaisenakin on kokemusta kertynyt yli neljältäkymmeneltä vuodelta. Yhteistä lentokokemusta kertyy miltei 5000 lentotuntia, joka on lennetty kaikilla harrasteilmailun ilma-alusryhmillä, tavanomaisesta harrastelentämisestä lennonopettamisen kautta tarkastus- ja koelentämiseen. Vuosikymmenien huoltotoimintaan osallistumisen lisäksi löytyy ryhmästä myös käytännön kokemusta ilma-alusten suunnittelusta ja rakentamisesta. Yhdistystoimintakokemusta on harrasteilmailun alalla kerhojen vastuuhenkilöistä keskusjärjestön (SIL ry) luottamustoimiin saakka.

Siirtymäkausi
Lukuun ottamatta harrasteilmailun lupakirjoja kaikki muut harrasteilmailuun liittyvät viranomaistoiminnot pyritään siirtämään harrasteilmailuyksikölle 1.1.2007 mennessä.

ILMAILUHALLINNON YHTEYSTIEDOT

Nimi ja lyhenteet
Ilmailuhallinto, IH

Yhteystiedot
Ilmailuhallinnon puhelinvaihde 09 – 4250 11
Käyntiosoite: Ilmailutie 9 A, Vantaa
Postiosoite: PL 186, 01531 Vantaa
Kirjaamon faksi: 09 – 4250 2898

Internet-osoitteet
www.ilmailuhallinto.fi

Sähköpostiosoitteet
Yleinen osoite on: [email protected]
Suoraan postia voi lähettää osoitteilla [email protected] (rinnalla toimii myös [email protected] ).

Tukisähköpostiosoitteet

lentoturvallisuus yleensä: [email protected]

lentotoiminta: [email protected]

koulutus ja ilmailulupakirjat: [email protected]

ilmailulääketiede: [email protected]

teoriakokeet: [email protected]

lentokelpoisuus: [email protected]

harrasteilmailu: [email protected] (Markku Hiedanpää, Hannu Martikainen, Hannu Ansa)

ilma-alusten rekisteröinti- ja kiinnitysasiat: [email protected]

lentoturvallisuusilmoitukset: [email protected]

Kts: http://www.ilmailuhallinto.fi/johto_ja_organisaatio



Markku Hiedanpää

Harrasteilmailuyksikön päällikkö
Ilmailuhallinto, PL 186, 01531 Vantaa
p. 09-4250 2417
[email protected]



Tuomas Kuosmanen

Jos harrasteilmailuyksikkö valvoo "koko harrasteilmailun kenttää", eikö moottorilento tyyppihyväksytyillä lentokoneilla ole harrasteilmailua? Minkä lajin harrastajaksi tässä pitäisi sitten itsensä nimetä jos tämä ei ole ilmailua?  :)

//Tuomas

Markku Hiedanpää

#2
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Kuosmanen - tammikuu 03, 2006, 23:32:14
Jos harrasteilmailuyksikkö valvoo "koko harrasteilmailun kenttää", eikö moottorilento tyyppihyväksytyillä lentokoneilla ole harrasteilmailua? Minkä lajin harrastajaksi tässä pitäisi sitten itsensä nimetä jos tämä ei ole ilmailua?  :)
Moottorilentäminen tyyppihyväksytyllä lentokoneella luetaan ilmailumääräysten, toimintatilastojen, raportoinnin jne mukaan yksityislentotoiminnaksi.

Lisäys: Kysymys on hyvä ja vaatii lisäselvityksiä. Eli kun harrastat lentämistä tyyppihyväksytyllä lentokoneella tai helikopterilla se kirjaantuu yksityislentotoiminnaksi ei harrasteilmailun tilastoihin. Toinen suuri ero on siinä että harrasteilmailun valvonnassa Suomen Ilmailuliitto ry avustaa Ilmailuhallintoa ja tästä toiminnasta on mahdollista tehdä kansallisia ilmailumääräyksiä.

auranen

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - tammikuu 03, 2006, 23:54:17
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Kuosmanen - tammikuu 03, 2006, 23:32:14
Jos harrasteilmailuyksikkö valvoo "koko harrasteilmailun kenttää", eikö moottorilento tyyppihyväksytyillä lentokoneilla ole harrasteilmailua? Minkä lajin harrastajaksi tässä pitäisi sitten itsensä nimetä jos tämä ei ole ilmailua?  :)
Moottorilentäminen tyyppihyväksytyllä lentokoneella on yksityislentotoimintaa.

Niin, ylempänähän kyllä selvästi puhuttiin kaikesta yksityislentotoiminnasta.

Mutta (nyt kun on näistä kustannuksista puhuttu): jos tämä uusi yksikkö (henkilökunta 3 henkilöä) valvoo kaikkea harrasteilmailua (poislukien lupakirjat), niin laskutetaanko harrastajilta jatkossa sitten vain erilaisina maksuina vain näiden kolmen henkilön kulut? Verrattuna koko Ilmailuhallinnon (n. 150henkilöä?) henkilökunnan kuluihin, jotka uhkasivat langeta aiemmin myös harrasteilmailun maksettavaksi? ;-)

t. tero

Mikko Nikunen

Tästä voi jokainen laskea mitä harrasteilmailusta laskutetaan, ei sillä taida noita palkkoja kokoon saada.

http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/Ilmailuhallinto/Maksutaulukko.pdf

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: mnikunen - tammikuu 04, 2006, 10:14:40
Tästä voi jokainen laskea mitä harrasteilmailusta laskutetaan, ei sillä taida noita palkkoja kokoon saada.

http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/Ilmailuhallinto/Maksutaulukko.pdf

Harrasteilmailulta perittävistä maksuista Ilmailuhallinto ei rikastu.
Taustalla on toiminnan tehostamisen lisäksi se, että liikenneministeriö vaatii myös eri toimintoihin liittyvien kulujen tarkkaa seurantaa ja tämäntyyppinen toiminnan erityttäminen helpottaa sitä.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod