Ajateltavaa varsinkin meille kokeneille harrastajille

Aloittaja Ansis, kesäkuu 09, 2023, 10:54:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ansis

Silvan kaputin tutkinta valmistui, josta linkki tutkintaan.

Laittaako tämä ajatuksia liikkeelle siitä, kuinka paskoja vehkeitä sitä onkaan tullut rakenneltua?

Taas vaaditaan lisää kontrollia, vaikkei kukaan pysty oikeasti seuraamaan miten joku väppäin on oikeasti toteutettu harrastetasolla.

Olisiko aika tarkastaa asenteita kaikin puolin ja helpottaa lentelyä monipuolisella kalustolla ilman monen kuukauden lentotaukoja kevättalvella?

Tässä tapauksessa lienee runsas purjelentotausta ollut voimakkaana vaikuttimena laskukierrekorkeuden valintaan?

Muistakaa aina, millä lennätte!

https://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/ilmailuonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/2023_1/l2022-02harrasterakenteisenlentokoneenonnettomuustikkakoskella17.4.2022.html
My mind is willing, but purse is weak.

Tapani Honkanen

Tuon Sonerain ja monen muun experimental-lentokoneen, kuten Super-Sytkyn rakenneratkaisu on giljotiinin kaltainen. Ohjaaja istuu tukevan pääsalon takana, joka on hartiakorkeudella. Puihin mennessä rakenteet rungossa pettää salko ja murskaa pään ja yläkehon.
Hyvin harva konetyyppi on vain vähän vaarallinen pakkolakussa epäedulliseen ympäristöön.
Vielä, jos moottori on joltakin osin epäluotettava, riskit kasvaa.

Martti Mattila

Kaksi kertaa eri Lercheillä lento olisi päätynyt peltoon ilman imuilman esilämmitystä ja yksi Lerche menetetty koska imuilman esilämmitys puuttui. Miksi sitä ei ollut on hyvin muistissa mutta en sitä täällä voi puida.
Kuitenkin Dan Gryder Ytubessa on antanut hyvän vihjeen. "Jos moottori menee osatehoille ominpäin älä elättele toiveita että se lähtee vielä vetämään vaan suunnittele lennon jatko sammuneen moottorin vaatimalla tavalla."
Tämä ei silti sulje pois etteikö imuilman esilämmitystä kannattaisi vetää päälle tai buusteripumppua. Viisisataa lentotuntia oikeastaan jo riittäisi, niissä riittää muistelemista. Mutta mitä tilalle; penkkiurheilua, saunanlämmitystä, kaljottelua, ei ei ei. Ehkäpä reserviläistoiminta voisi tulla kysymykseen. Kuitenkin mielessä TaHo n. mietelause "Lentäjän kuolema on aina sankarikuolema vaikka se johtuisi omasta tyhmyydestä."  Purjelentokoneella laskukierros suunnitellaan siten että lento päättyy kiitotielle.

Martti Mattila

On olemassa luulo jonka mukaan täyskaasulla oleva kaasutin ei jäädy, vaan ongelma ilmenee vain laskukierrostehoilla. Ainakin 213X alkoi hyydyttämään kierroksiaan nimen omaan starttitehoilla ja tein ainoan tehtävissä olevan eli vedin imuilman lämpimälle. Se auttoi ja kynnetty kiitotien jatke ei saanut vierailijaa. Tämä syyspuolen keleissä. Toinen tapaus sattui OH-252 Lerchellä matkalennolla Säkylässä eräänä Pääsiäisenä, imuilman lämpimälle laitto autoi sielläkin, tosin alla oli ihanteelliset pellot pakkolaskuun. Jos alavilla mailla on näkyvää usvaa, en lennä, tilanne pahenee nopeasti ilman jäähtyessä. Siihen riittää Auringon joutuminen pilven (yleensä keskipilvi) taakse.
Taas pari vierailijaa hallissani Lerchestä tyyliin "Aiotko sä tosiaan lentää tolla ensi kesänä" Tarttis tehrä joku tosi tyylikäs mocup savuikkunoineen ja odottaa että joku sanoo "Nyt sulla hieno lentokone on" johon voisin vastata, ei se ole lentokone se on ajettava ruohonleikkuri.
Ytubessa kanava ARFF world missä joku latinolta kuulostava ei lentäjä esittelee lentoonnettomuuspornoa. Inhoan tyyppiä en peukuta, silti välillä oppimisen arvoisia kaputtitilanteita. Eräs Palopäällikkö ja lentäjä sanoi että tilannepaikan kuvia ei Pelastushenkilökunta saa antaa julkisuuteen. Välillä tuntuu että ei ne muuta teekään, oma kokemus. 

Martti Mattila

Se ARFF worldin esittelemä Zenit 600 sarjan cruiser joka meni uutena mäkeen mistä jätkä sanoi että menehtynyt yritti tehdä lentokoneen, mikä amatööri ilmaus. On nyt Dan Gryderin mukaan paljastunut kabiinin aukeamiseksi lennolla. Tämä syy on vienyt hautaan ainakin kolme ihmistä myös maassamme. Elikäs jonkinlainen tuulihaka olisi tarpeen, on rauhoittavaa tietää että kabiini pysyy varmasti suljettuna.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod