Uudelleenrakennuksesta ja hieman suuremmasta huollosta ajatuksia

Aloittaja Ansis, huhtikuu 26, 2023, 17:52:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ansis

Koska en käyttänyt suojalaseja, silmiini sattui liimailuliiton jäsenlehdestä artikkeli erään useammalta vuosikymmeneltä hangaareissa piileskelleen vehkeen huollosta: https://www.ilmailuliitto.fi/ilmailu-lehti/projektina-ultrakevyt-menneilta-vuosikymmenilta/

Jossain vaiheessa sain tuon vehkeen punnitustodistuksen ja suunnittelijan ohjeet punnituksesta, jonka perusteella totesin max ohjaajan massaksi Klonxwagen-moottoria kevyemmillä voimanlähteillä jopa nelisenkymmentä kiloa.

Onhan tätä nyt kevennetty kannuksesta, mutta onnenpyörää en suosittele siihen varsinkin kun siipiä on pidennetty vanhan Suomalaisen jänisansamääräyksen täyttämiseksi. Suosittelen siksi myös siipien lyhennystä.

Mutta yleisemmin; punnitkaa väppäimet jo hankkimisvaiheessa, sekä tehkää riittävästi laskelmia momenttien suhteen. Moottoripukilla on vain pieni merkitys kokonaisuudessa, mutta esim. akun paikalla ja koolla voi hienosäätää keulapainosta paremmaksi.

Takapainoisen kanssa ollaan usein ihmeissään jopa ensimmäisessä laskussa ilmarullauksen päätteeksi. Ompa joskus nokkatelineinen vehe ollessaan liian keulapainoinen nostanut päätelineen ilmaan nokan ollessa maassa koerullauksessa, joten kokemusten perusteella fysiikan lakeja ei voi kumota edes ilmailuinsinööri.
My mind is willing, but purse is weak.

viper

Konehan on rakennettu Brasiliassa, joten N 17 -koneen siivet on siihen mahdollisesti rakennettu muusta syystä kuin suomalaisista sen aikaisista määräyksistä johtuen. Enemmänkin moottoripukin mitoituksella on ratkaiseva merkitys, kuin pieni merkitys (vrt. esim. C 150 Rotax-moottorilla tai Continentalilla). Noihin viimeisiin lauseisiin sanoisin, että eihän nyt kukaan lähde lentämään koneella, jonka painopisteasema ei ole oikella alueella.     

Ansis

#2
Lainaus käyttäjältä: viper - huhtikuu 27, 2023, 19:59:05... eihän nyt kukaan lähde lentämään koneella, jonka painopisteasema ei ole oikella alueella.     

Jaa ei vai?

Yllättävän paljon niitä on vesakosta löytynyt ja liitolentoliiton puoltamista rakenteluluvistakin löytyi julkisuuden aikana pirusti, kuten moottorimodien tehoarviointejakin.

My mind is willing, but purse is weak.

Martti Mattila

En puutu edeltävään keskusteluun kuin ehkä typerällä vitsailulla siitä että on sekin kokemus kun saa samalla penkillä istuen kokea olevansa välillä ohjaaja ja taas välillä matkustaja, se siitä.
Ajankohtainen kysymykseni on: Önko katsastuksessa; Trafi tai muun lentokelpoisuus tarkastajan tekemä, oltava pakollinen Kolmannen osapuolen vakuutus voimassa. Aiempaa keskustelua myötäillen, kuka nyt lähtisi lentämään ilman Kolmannen osapuolen vahinkovakuutuksen voimassaoloa jos kaikki muut lentokelpisuuden tai laillisuuden edellytykset täyttyvät.
 Tämä kysymys siksi että jos katsastuksen tapahtumisajankohta siirtyy odotettua kauemmas tai katsastuksessa ilmenee jotain jonka tekemiseen menee oletettavasti kaksi viikkoa mutta todellisuudessa kuusi kuukautta. On hieman harmillista maksaa turhaan puolen vuoden vakuutusta. Olen pitkän elämäni aikana maksanut turhia vakuutusmaksuja jonkin verran. Kerrankin optimismi sai minut ottamaan em. vakuutuksen ajoissa, katsastus kuitenkin siirtyi vuodella. Voiko katsastaja ehdollistaa että lentotoiminta voi alkaa vasta ko. vakuutuksen voimaan tultua mikä tekisi ennustamiset tarpeettomaksi.
Tästä on ollut aikaisemmin puhetta, en löytänyt sitä keskustelua. Kiittäen etukäteen avusta.

Mikko Nikunen

Moi Martti,

Vakuutusta ei tarvita katsastuksessa, ei vaikuta lentokelpoisuuteen.

Mikko

Suksi

Pakolliset vakuutukset pitää olla voimassa katsastuksessa, ne eivät vaikuta varsinaisesti lentokelpoisuuteen, mutta katsastajalle täytyy antaa mahdollisuus suorittaa katsastuslento ja koneella ei voi lentää jos pakolliset vakuutukset eivät ole voimassa. Traficom ei anna lentokelpoisuuden tarkastustodistusta ARC jos tarkastuspöytäkirjassa on huomautuksia, jos Easa vakuutus asetuksen mukaisia vakuutuksia ei ole voimassa niin huomautukset tulee merkitä tarkastuspöytäkirjaan. Kaskovakuutusta ei tarvita.
Jokke

Mikko Nikunen

Moi Jokke,

Trafi kävi katsastamassa mun koneen muutama päivä sitten. Ei ollut vakuutuksia, tuli E huomautus eli tiedoksi. Mulla on sellainen käsitys, ettei viranomaisen katsastajat ole lentäneet koneilla kovinkaan usein tai enään nykyään yhtään. Kun vielä oli mahdollisuus katsastaa EASA ilma-aluksia, silloin opetettiin ettei koneessa tarvitse olla vakuutusta katsastuksessa, eikä se ole lentokelpoisuuden este.
Onko sulla joku määräysteksti tuon mielipiteesi takana? Henkilökohtaisesti mulla ei ole pienintäkää halua antaa katsastajan lentää koneellani.

Mikko

viper

Lainaus käyttäjältä: Ansis - toukokuu 05, 2023, 17:23:53
Lainaus käyttäjältä: viper - huhtikuu 27, 2023, 19:59:05... eihän nyt kukaan lähde lentämään koneella, jonka painopisteasema ei ole oikella alueella.     

Jaa ei vai?

Yllättävän paljon niitä on vesakosta löytynyt ja liitolentoliiton puoltamista rakenteluluvistakin löytyi julkisuuden aikana pirusti, kuten moottorimodien tehoarviointejakin.



Laita linkki johonkin tutkintaraporttiin. En sillä, että epäilisin etteikö joku olisi mennyt lentämään koneella, jonka massakeskiö ei ole ollut kohdallaan. Tarkoitin tuolla alkuperäisellä kommentilla sitä, että kenenkään ei pidä sitä mennä tekemään. Kuten tiedämme se on hengenvaarallista.

Markus Hatakka

Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - toukokuu 07, 2023, 11:20:05Önko katsastuksessa; Trafi tai muun lentokelpoisuus tarkastajan tekemä, oltava pakollinen Kolmannen osapuolen vakuutus voimassa.

AIR M16-1 määrää, että pakollisten vakuutusten on oltava voimassa (kohdat 2.3.4 b ja 3.3.3 b).

https://www.finlex.fi/data/normit/39141/TRAFI_5811_03.04.00.00_2012_AIR_M16-1.pdf


Markus

Reijo Österberg

Lainaus käyttäjältä: Suksi - toukokuu 07, 2023, 20:20:34Pakolliset vakuutukset pitää olla voimassa katsastuksessa, ne eivät vaikuta varsinaisesti lentokelpoisuuteen, mutta katsastajalle täytyy antaa mahdollisuus suorittaa katsastuslento ja koneella ei voi lentää jos pakolliset vakuutukset eivät ole voimassa. Traficom ei anna lentokelpoisuuden tarkastustodistusta ARC jos tarkastuspöytäkirjassa on huomautuksia, jos Easa vakuutus asetuksen mukaisia vakuutuksia ei ole voimassa niin huomautukset tulee merkitä tarkastuspöytäkirjaan. Kaskovakuutusta ei tarvita.
Jokke
Jos on kyseessä rakennusprojektin ensimmäinen katsastus niin koelentoa ei voi suorittaa kukaan, sillä koneella ei ole vielä siinä vaiheessa lupaa ilmailuun eikä koelentoihin, jotenka siltä osin vakuutusta ei tarvita.
-Reijo Österberg-

Ansis

Lainaus käyttäjältä: viper - toukokuu 07, 2023, 22:47:01
Lainaus käyttäjältä: Ansis - toukokuu 05, 2023, 17:23:53
Lainaus käyttäjältä: viper - huhtikuu 27, 2023, 19:59:05... eihän nyt kukaan lähde lentämään koneella, jonka painopisteasema ei ole oikella alueella.     

Jaa ei vai?

Yllättävän paljon niitä on vesakosta löytynyt ja liitolentoliiton puoltamista rakenteluluvistakin löytyi julkisuuden aikana pirusti, kuten moottorimodien tehoarviointejakin.



Laita linkki johonkin tutkintaraporttiin. En sillä, että epäilisin etteikö joku olisi mennyt lentämään koneella, jonka massakeskiö ei ole ollut kohdallaan. Tarkoitin tuolla alkuperäisellä kommentilla sitä, että kenenkään ei pidä sitä mennä tekemään. Kuten tiedämme se on hengenvaarallista.

Tässä pari ensimmäistä hakukoneella löytynyttä, toinen oli vain kuormausvirhe ja ensimmäinen tavalllinen yhteensattumien summa. Mielenkiintoista oli tuohon aikaan tapahtumien keskittyminen Viitasaaren suunnalle...

https://turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/ilmailuonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/ilmailu2002/c112002lultrakevytlentokoneenonnettomuus.html

https://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/ilmailuonnettomuuksientutkinta/1998/b11998l_tutkintaselostus/b11998l_tutkintaselostus.pdf

My mind is willing, but purse is weak.

Martti Mattila

Moi taas.
Odottelen katsastusta Suureen Muutostyöhön eli VW 1500 mikä todellisuudessa oli 1530 cc.moottorin vaihto VW 1600 cc. moottoriin. Oletetaan että se 1500 cc. on todella se 83 mm. halkaisijaisella sylinterillä ja isku se vakio todellinen 69 mm. Engine Displacement Calculator antaa melko tarkkaan 1500cc.. VW 1600 on syl. halkaisija on 85,5 mm. Sama calkulaattori ja tilavuus 1590 cc. 0,9 litraa eroa iskuntilavuudessa. Tuo 0,9 litraa kerrotaan maksimi kierrosluvun 3000 rpm. jaettuna kahteen koska nelitaktimoottorissa vain joka toisella kieroksella tapahtuu palaminen eli työtahti. Tuo 0,9 litraa kerrotaan yhden tunnin aikaina tapahtuvilla työtahdeilla joita tulee 90 000 = yhdeksänkymmentä tuhatta minkä toimesta pumpattu ilmaa 8,1 kuutiometriä. Purjelentokurssilla jo opimme että yksi kuutiometri ilmaa merenpinnan paineella painaa noin 1,3kg. eli 1300 grammaa. Tämä 1300 g. kertaa 8,1 on 10530 grammaa. Tämä on tunnin aikainen teoreettinen pumppaustulos. 10530 grammaa jaetaan 14 mikä on bensiinin ja ilman keskinäinen painosuhde palamisessa saadaan 753 grammaa Bensiiniä. 753 g. Bensiiniä jaetaan volkkarin ominaskulutuksella 270 grammaa/hevosvoimatunti.
Tämä jakolasku tuottaa arvon 2,8 mikä tarkoittaa teoriassa moottoritehon kasvun huippukierroksilla 2,8 hevosvoimaa. Mikä onnistuneen potkuri läpi syötettynä voi olla 5 kg. lisää staattista vetoa. Tämä hetkellisesti lentoolähdössä, tuota 3000 rpm. ei sylinterinkannet ja korvat kestä pitkää aikaa kerrallaan.
Eri uskontojen edustajat kokevat olevansa Jumalansa valtuuttamia joilla Jumalan voimat ikään kuin selkänsä takana. Joku saattaa kokea olevansa Painovoiman valtuuttama, eli vähän niin kuin Master of the Gravity. Itse sovittaisin mielelläni viittaa missä missä lukee Master of the Entropy, mutta tiedän että Kansakoulupohjalta se ei onnistu.

Ansis

Laita siihen KlonksWageniin Harrikan kannet, niin saat kunnolla tehoa ilmaa kuumentamatta ;)
My mind is willing, but purse is weak.

Martti Mattila

Viidenkymmenen kolmen kuutiosenttimetrin muutoksestakin tuli melkoinen ralli viranomaisen kanssa, mitä pitäisikään todistaa jos tekisin jotain tuollaista jo valmiiseen toisen tekemään Exp. koneeseen. Kokonaan omaan projektiin ehkä helpommalla. Olen aina kärsinyt jos olen ollut tyhmyyttäni rehellinen, myöhemmin on tullut selväksi että olisi kannattanut valehdella tai pimittää totuutta mutta minkäs tyhmyydelle mahdat.

Teuvo Honkanen

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009587983.html 

Sanokaapas mitä on tuo konepöly,joka on noin vaarallista.Minua on yskittänyt pari päivää ja kävinkin onneton katsomassa Rellua pitkästä aikaa.Samuli Edelman laulaa tähtipölystä jota on jonkun silmissä.Oliskohan kyseessä kuitenkin hätävale kuten vaikka Lahden doping-skandaalin tapauksessa.Uutinen poistuikin Ilta-Sanomien sivuilta mutta toimiiko tuo linkki.Kokeilkaa. 

Martti Mattila

Jos ohjainpintojen massabalanssina on käytetty köyhdytettyä Uraania se on pölynä vaarallista. Kuitenkin Ilmavoimilla varmasti on tieto onko Hawkissa sitä käytetty. Itse olettaisin  Wolframia eli tässä tapauksessa kun on Englantilainen kone niin Tungstenia käytetyn.
Tiedoitustilaisuuden pitäjä olisi voinut sanoa medialle mikä tiukkasi putoamispaikkaa että se on valtiosalaisuus.
Porasin äsken viisikymmentäluvulla Saksassa tehtyyn vaneriseen korkeusvakaajaan reiän ja nuuhkaisin sieltä aromeja. Sitä aromia voisi ruveta myymään netissä ilmailijoille. Myydäänhän päivän pidettyjä no antaa olla.

Teuvo Honkanen

Kaikkein vaarallisinta on Lemmenpöly josta Tarja Lunnas laulaa.Moni lahjakas ilmailija on kokenut loppunsa sitä hengitettyään.Se yleensä maadoittaa lentäjän eliniäksi.Ilmavoimat tarvitsisi näköjään kovanluokan pajunköyden syöttäjän tiedotukseen.Täss`siul on sellanen.Jostakin syystä olen joutunut elämässä tilanteisiin jossa harhaanjohtanut tiedottaminen(valehtelu) on ollut parempi vaihtoehto kuin totuuden kertominen.Syykin on selvä.Jos ammattina on taksikuski ja kuljetettavat ovat lapsia ja humalaisia.Sivupersoona on muusikko ja keikkailu,niin listasta jää pois lapset.Kummeli tyyliin sanottuna Apinaa koijataan.

Martti Mattila

Tuohon Apinaa koijataan sarjaan kuuluu myös Maalämpömainos jossa sanottiin että "Auringon lämmitettyä maata vuosimiljoonien ajan sinne sitoutunut lämpö on nyt käytettävissä lämmitykseen." Ei uskallettu kertoa tai edes tiedetty että maankuoren alla oleva Magma saa lämpönsä Ydinreaktioista. Parhaat saatoivat olettaa lämmön olevan peräisin alkuperäisestä materian tiivistymisestä Planeetaksi. Samaan sarjaan mielestäni kuuluu myös Penkkiurheilu. Mutta tuo Teuvon viittaus Naisen vaikutukseen lentämisestä on monen kohdalla toteutunut ja sitten vanhana kerrotaan että olin minäkin kiinnostunut ilmailusta mutta se ei toteutunut kun jne.
Mutta ei tämä meikäläisenkään kohtalo kaksinen ole, koko elämä mennyt Purjelento ja Exp. harrastukseen, materiaalin ja taitojen keräämiseen, muun ympäröivän jäätyä hunningolle. Sitten vielä joku paskapää jossain sanoo että et osaa mitään et saa tehdä mitään. Jari Lindevallin koneenmyynti ilmoitus väänsi puukkoa haavassa. Myin kaksi Kuplavolkkaria saadakseni rahaa lekoputkimateriaalin ostoon. Putket vielä hyllyssä, nyt niiden kuplien hinnalla saisi lentokuntoisen koneen. Ja mitä on odotettavissa, aina tätä samaa, jälleen yksi lento iltatyynessä kesäillassa.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod