Kolmesylinterinen tähtimoottori.

Aloittaja Martti Mattila, maaliskuu 24, 2023, 17:17:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Tällä viikolla on minulle kerrottu kolmesylinterisestä Tähtimoottorista kahdelta eri taholta. Eräs henkilö oli varusmiehenä sodan jälkeen osallistunut potkurikulkuisten moottorikelkkojen purkamiseen. Rauhansopimuksen vaatimus oli että moiset kelkat tuhotaan ja että niissä oli ollut kolmesylinterinen tähtimoottori hakataan palasiksi. Sylinterit kuulemma sitkeitä kuin mikä, ei Valurautaa. Toinen henkilö oli nähnyt Sastamalalaisen romukaupan romukasan päällä kolmesylinterisen tähtimoottorin. Äkkiä mieleen tulee ainoastaan Viri koneessakin ollut Szekely, Anzani ja Lawrange APU moottori. Mokomat kelkat ovat voineet olla Neuvosto valmisteisia ja käytännön syistä useampi sylinterisiä mistä sylintereitä jätety pois. Tällaiset jutut eivät kiinnosta ketään mutta ehkä joku kuitenkin ja tapahtumat ovat 55 vuoden takaa eli mitkään Königit eivä tule kysymykseen.

Aki Suokas

ei nyt vastaus, mutta tällä sivulla komea kokoelma noista mainituista 3-c tähtimoottoreista.
Ja muutamasta uudemmasta (ei-König).
 
Tuo Radial motion on aika päheen näköinen moottori.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Tapani Honkanen

Mielenkiintoinen tuo viimeisin kolmisylinterinen. Siis mitä siinä on erikoista, niin että voidaan käyttää noin suuria pyörimisnopeuksia, ilman dynaamisen massaepätasapainon haittoja. Oletus on, että yhteisellä kammentapilla on kaikki kolme kiertokankea. Oletus on myös se, että kiertokangen alapää on ehyt silmukka, tyyliin Rotax-nelitahti. Kiertokanget voivat olla melko kapeita. Se kiertokangen alapään jakamattomuus mahdollistaa kapean lenkin ja hyvän pintapainejakautuman. Tietysti kampiakseli on kutistusliitoksin koottu. Kuvista kyllä ei voinut todeta sylinterien aksiaalista porrastusta.
Joskus olen perehtynyt noiden (tähti)moottorien massavoimiin. Kun viisisylinterinen on kauhea vibra, niin semmoista käyttivät vain ryssänmaan moottorinrakentajat. Pyörimisnopeus oli melko alhainen. Minä vuosituhannen vaiheessa kehitin semmoisen tähtimoottorin, missä oli vain sivukiertokankia ja hammaspyöräkoneisto piti kammenkaulalla olevaa kehää, johon kiertokanget yhdistyivät, oikeassa tahdissa, päinvastaiseen pyörintään kampiakseliin nähden. Jopa viisisylinterinen oli hyvin värinätön ja mahdollisti suuren pyörimisnopeuden ja hyvän tehopainon. Ei se kuitenkaan olisi ollut käyttökelpoinen sen tähtimoottorin suuren korkeuden vuoksi.

Mielenkiinnolla seuraan mitä tuosta syntyy.




Martti Mattila

Valitettavasti toiveesi Kampiakselin rakenteesta Tapani ei osunut. Videossa missä teksti sanotaan "common crankpin alloves the use of easely available conrods" tai sillä sanomalla. Videossa näkyy yhtä kimpaletta suurella vastapainolla oleva kampura ja jakosaumalla oleva kiertokanki. Ranskalainen Salmson, yhdeksän sylinteriä kolme litraa ja se Tapanin keksimä Canton Unne tahdistus 40 hv. Itse askartelen sen riippuvasylinterisen rivimoottorin kanssa, jos olisi vierintälaakerit (kuula,rulla, neulalaakerit) samoilla hölskyvillä öljyillä pärjäisi voitelusta. Mutta öljyn lämpöä ulos siirtävä mahdollisuus heikkenisi.
Australiassa on valitettavasti ennenkin kehitetty toiveajattelu, moottoreita toivottavasti tämä ei liity siihen joukkoon. Polttomoottorissa on kyse tylsän yksinkertaisesta tapahtumasta, polttaa hiilivetyjä syhteella yksi paino osa Hiilivetyjä, 14 paino osaa ilmaa. ja purjelento oppikirjassa sanotaan kuutiometrin merenpintapaineista kuivaa ilmaa painavan 1,3 kg. Ja tämän tylsän tapahtuman ympärillä on elämöity ja siitä saatu innoitusta elämään, minä mukaan lukien. Kun taas oikeat ihmiset miettivät mistä saisi lisää rahaa.

Tapani Honkanen


Reijo Österberg

-Reijo Österberg-

Seppo Koivisto

Tähtimoottorista ei ole kovin pitkä matka W-moottoriin. Jos 100 000 dollarin hinta tuntuu kovalta, niin Harrikan kampiakselista ja sylintereistä saisi varmaan tehtyä tähtimoottorinkin.

https://www.feulingparts.com/sku/W3-ENGINE
http://www.feulingw3.com/

Moto-Guzzi W103

Martti Mattila

Viime vuosisadalla noita kutsuttiin Fan eli Viuhka moottoreiksi, parhaimmillaan viisi jopa kuusi sylinterisiä. Silloin pelättiin laittaa päätä alaspäin, ilmeisesti jatkuvan krapulan takia. Luulen että nykyajan ihmiset eivät edes tiedä mikä on Viuhka. Mutta jos tuollainen moottori olisi koneen nokalla ja tulisi käyntihäiriö voisi sanoa että. Now s**t really hits220px-Anzani_Military_Model_Fan_type.JPG  the Fan.

Tapani Honkanen

Tuo se vasta on munuaisten ravistaja. Siis Harrikan tapaisiin, voi lähes tyhjäkäyntikierroksilla edetä. Ja hetken vedätys, kyllä keho sen hetken kestää.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod