X-planen uudet tekstuurit (aika mageet)

Aloittaja Karoliina, joulukuu 26, 2005, 23:32:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Karoliina

Hei,

Ks. http://www.x-plane.com

Uusi versio, uudet tekstuurit. Esim:



Näille ei enään FS2004 pärjää.
Alkoi taas uudelleen kotiohjaamon virittely kiinnostaa.

Nuo tekstuurit vie 60 GB. Niistä lisää osoitteessa http://www.global-scenery.org

t: karoliina

Jaska

#1
anteeksi vain,mutta.........

ihan upeat maisemat ja ohjelmat, mutta mitä noilla on tekemistä YLEISILMAILUN kanssa.



Tuomas Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: Jaska - joulukuu 27, 2005, 06:07:45
anteeksi vain,mutta.........

ihan upeat maisemat ja ohjelmat, mutta mitä noilla on tekemistä YLEISILMAILUN kanssa.

Simulaattori on ihan hyvä "sisäänheittotuote" aika monelle yleisilmailun lupakirjakurssille.

//Tuomas

Ansis

Mielestäni aihe kuuluu vaikka fs nordikkiin tai jonnekin muulle virtuaalihörjöjen foorumille. Jos edes täällä pysyttäisiin reaalimaailmassa, vaikka useimmat aiheet meneekin pois alkuperäisestä asiasta.
My mind is willing, but purse is weak.

kate

Lainaus käyttäjältä: Ansis - joulukuu 27, 2005, 12:23:00
Mielestäni aihe kuuluu vaikka fs nordikkiin tai jonnekin muulle virtuaalihörjöjen foorumille. Jos edes täällä pysyttäisiin reaalimaailmassa, vaikka useimmat aiheet meneekin pois alkuperäisestä asiasta.

Näistä "virtuaalihörjöjöistä"  kasvaa se uusi ilmailijoiden sukupolvi joten ei kannata ihan väheksyvästi
asiaan suhtautua.  Kun nyt katsoo vaikka MIK:iä niin siellä ei ole jäsenkadosta tai kerhon
"ukkoutumisesta" tietoakaan kun simulaattorihrrastus otetaan vakavasti.

Itsekkin on mietitty pienen kotiohjaamonn rakentamista niin Cozyn mocupiksi kuin
myös IFR-menetelmien haroitteluun. Jos kerran ne ammattilentäjät harjoittelee
simulla niihn miksi ei myös harrasteilmailijat ?

Simu ei ole oikein sovellu VFR:n harjoitteluun tai varsinkaan vaikka laskujen treenaukseen
mutta montaa muuta asiaa sen kanssa voi harjoitella.

Kate 

Tepsu

Joo, samaa mieltä. Ei simuilla opi lentämään, mutta on niistä paljon hyötyä jos osaa oikeet asiat irroittaa. IFRää pystyy treenaamaan tietyiltä osin ja menetelmiä.

Karoliina

Kotiohjaamo (esim. sellainen kuin MIK:n kerhohuoneessa on), parantaa simukokemusta
aika roimasti. Lentosimulaattori ja arcade-peli ovat aika eri asioita, täysillä realismeilla simu kotiohjaamon kanssa
on ihan hyvä, etenkin X-planessa jonka lentomallinnus on hieman Flight Simua parempi. Oikeaa lentämistä se ei tietysti korvaa eikä
se kehitä koneen käsittelytaitoa kovinkaan merkittävästi, poislukien tietysti tavallisten VFR-proseduurien opettelu (nopeudet, laskukierros jne.),
mutta varmasti toimii nuorelle poppoolle houkuttimena oikeaankin lentoharrastukseen, ottaen huomioon, että mekin olemme
Katen kanssa vanhoja simulentäjiä ja vähän sitä kautta tultu oikeaankin ilmailuharrastukseen mukaan. Toki Cessna lentää simumaisemmin kuin
esim. Stari. Starilla kun lensin ekan kerran, niin sitten oli kova homma yrittää viritellä simua tuntumaan samalta ja eihän se onnistunut.
Kuten Terho totesi, IFR-proseduurien harjoitteluun vähemmänkin realistisen lentomallin omaava simulaattori on loistava.
Samaten noilla MIK:n virtuaalilentäjillä ja virtuaalilennonjohtajilla on melkoisen hyvä englanninkielinen radioliikennetaito jo paljon ennen lupakirjaikää,
proseduurit yms. hallussa eikä enään harjoiteltavaksi jää kuin itse koneen käsittely josta jotakin kuvaa kuitenkin simukin antaa vaikka
ihan realismiin ei pääsekään. Lisäksi X-plane on mielenkiintoinen siksi että sillä voi kokeilla miten erilaiset koneen mallit mahtaisivat lentää vai lentävätkö
ollenkaan. Lentokone-editori on puolet ko. softan mielenkiintoisuudesta ja varmasti kiinnostava ominaisuus experimental-harrastajille. Täydellisyyteen softa
ei pääse, mutta karkeampikin aproksimaatio on mukavampi kuin ei ollenkaan.


Nils Rostedt

#7
Lainaus käyttäjältä: kate - joulukuu 27, 2005, 13:29:46
Simu ei ole oikein sovellu VFR:n harjoitteluun tai varsinkaan vaikka laskujen treenaukseen
mutta montaa muuta asiaa sen kanssa voi harjoitella.


Itse olen todennut Microsoftin FS:n tosihyödylliseksi matkalentojen (VFR) suunnittelussa uusiin kohteisiin. Kun tekee simussa muutaman harjoituslähestymisen uudelle kentälle, myös huonon kelin asetuksilla, niin se todellinen suoritus helpottuu huomattavasti. Aikaa jää esim. muun liikenteen huomioimiseen, kun maisema on jo ennestään tuttu.

Myös reittisuunnistus uusiin kohteisiin on ihan hyödyllistä harjoitella simussa. Suunnistusvarmuus lennolla paranee merkittävästi ja GPS saa jäädä sille kuuluvaan rooliin varmistuslaitteena.

FSNordic:sta saa FS-simuun hienot Suomi-maisemat ja koko joukon maisemia kotimaisista ja pohjoismaisista kentistä erittäin tarkkoina.

Sitävastoin lentomallinnus on mielestäni Microsoftin simussa edelleen onnetonta. Esimerkiksi Warbirds-simu, joka tuli aikoinaan tutuksi, oli jo silloin aivan eri planeetalta kun kyse on realistisista lento-ominaisuuksista. Tämä oli siis ennen X-Planen ym. nyky-ihmeiden aikaa.

Lauri Lounasheimo


On hyödyllistä, varmaan...
;; Ja ihan upeat maisemat ja ohjelmat, mutta mitä noilla on tekemistä YLEISILMAILUN kanssa. ;;

/Lare

Matti Rissanen

Ööh - mihinkähän palstaan sitä olisi pitänyt sitten kirjoittaa?

Niin. Kovasti ovat kai ne ajat muuttuneet.  Minun aikanani Kuopion Lentäjissä oli jo koulutussysteemi, missä ajeltiin FS2002:lla täysin näiden tekstuurien takia. Matkalennot, suunnistus, menetelmät, jne jne kun oli paaaljon helpompi sisäistää, ja bensaa taas ei tarvinnut polttaa turhaan. Lentotuntumasta taas oli turha puhuakaan. Ilmailun rekrytointikaluna sitä voinee käyttää, mutta sekin on vähän niin ja näin, kai ne halut tulevat muualta. Mutta minusta kyllä pitäisi jo lopettaa sanailu virtuaalilentämisen hölmöydestä, onhan tuo käyttökelpoisuus jo moneen kertaan todettu.

Mutta voi hyvä sylvi mihin heikommin varustetut kotilentäjät tottuvatkaan....Missä v***ssa on peräsin? Näppäimistöllä? Automaattiperäsin tyylin Flight Simulator? Polkimet ovat sitten kuin auton jarru, ei poljeta kuin pakosta. Kaikki virtuaalijampat, ostakaa ne polkimet jotta siitä jotain itua olisi  ;D Niin, ja se kojelautaan tuijottaminen jää kans tavaksi oikeaan koneeseen siirryttäessä. Kuitenkin VFR:ää olisi tarkoitus yleensä lentää.

Petri Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Matti Rissanen - joulukuu 28, 2005, 00:47:58
Ööh - mihinkähän palstaan sitä olisi pitänyt sitten kirjoittaa?

Niin. Kovasti ovat kai ne ajat muuttuneet.  Minun aikanani Kuopion Lentäjissä oli jo koulutussysteemi, missä ajeltiin FS2002:lla täysin näiden tekstuurien takia. Matkalennot, suunnistus, menetelmät, jne jne kun oli paaaljon helpompi sisäistää, ja bensaa taas ei tarvinnut polttaa turhaan. Lentotuntumasta taas oli turha puhuakaan. Ilmailun rekrytointikaluna sitä voinee käyttää, mutta sekin on vähän niin ja näin, kai ne halut tulevat muualta. Mutta minusta kyllä pitäisi jo lopettaa sanailu virtuaalilentämisen hölmöydestä, onhan tuo käyttökelpoisuus jo moneen kertaan todettu.

Mutta voi hyvä sylvi mihin heikommin varustetut kotilentäjät tottuvatkaan....Missä v***ssa on peräsin? Näppäimistöllä? Automaattiperäsin tyylin Flight Simulator? Polkimet ovat sitten kuin auton jarru, ei poljeta kuin pakosta. Kaikki virtuaalijampat, ostakaa ne polkimet jotta siitä jotain itua olisi  ;D Niin, ja se kojelautaan tuijottaminen jää kans tavaksi oikeaan koneeseen siirryttäessä. Kuitenkin VFR:ää olisi tarkoitus yleensä lentää.

Kun tämä esikeski-ikäinen ukko hakeutui UPL-kurssille oli hänellä FS-2002 "kokemusta" jo joitakin tunteja...

Matti, olen kanssasi samaa mieltä niistä polkimista... ei ollut yksi kerta kun tämä urhea oppilas rullaa kiitotieltä odotuspaikalle...yrittäen kääntää konetta ...sauvalla :-[ :-[ :-[
Ei todellakaan ollut yksi kerta kun Kukkonen kie...eiku...huusi mulle loppuosalla oikean jalan amputoimisesta tarpeettomana, käyttämättömänä kapistuksena...
MUTTA, silti VÄITÄN, vaikka hiljaisella tulella minua piinaisitte, että simusta OLI hyötyä. Ei tietenkään siten kuten poikani välillä tekee; kaikki iisille ja taitolentoa Learjetillä... ::)
Ei tarvinnut kenenkään lohdutella leskeä kun kiskoin Cessnaa alinopeudella ylös, tai kun suoritin kaartoa loppuosalle alinopeudella kaartaen...

Jaska

Tuossa yllä ne erot jo tulivatkin, käytännön ja simulentämisen suhteen.

Mopossakaan ei ole ohjaimissa Ctrl/alt/del  eikä kaputin jälkeen pikakorjauksena , Esc yhdistelmiä.

sauvaa , jalkaa ja rahaa.  ;D ;D ;D

Karoliina

X-planella ei oikein voi lentää ilman sauvaa ja polkimia.

Lisäksi määritelmiä:
kotiohjaamo on virtuaaliohjaamo jossa on lentokoneen hallintalaitteet, mittarit jne. + ikkunoina toimii tietokoneen
monitorit tai muu näyttölaite (kuten videotykki). Kotiohjaamot usein eroavat oikeista simulaattoreista
vain siinä määrin että niitä ei ole usein sijoitettu hydrauliselle alustalle ja softa on joku PC:n simulaattoriohjelma eikä
jonkun lentokonefirman erikoissofta.

MIK:in simulaattoria ei ohjata näppäimistöllä.

Ai muuten, ctrl-alt-del -yhdistelmä ei tee mitään desktop-environmentin ollessa päällä, Linux ajetaan ko. yhdistelmällä
alas ainoastaan konsolilta. X:n tappamisen näppäinyhdistelmä on ctrl-alt-backspace. Ei kai nyt vaan joku käytä jotain
ihme Bill-setää (heh heh, X-plane toimii muuten Linuxissa)??

Viesti kirjoitettu Ubuntu Dapper Drake 6.05 Linuxilla Deer Park -selaimella (v1.5), Gnome Desktop 2.13.3.


Tuomas Kuosmanen

No tää on näitä ikuisuusaiheita.

Mä harjoittelin VOR-suunnistusta kotona tuolla mikrosoftin 45 euron pelillä, samoin harjoittelin radiopuhelinliikennettä verkkolentämällä internetissä. Radioliikenne ei ollut koskaan mikään ongelma koululennoilla koska sitä oli erinomaista treenata simulaattorilla verkossa. PPL-kurssin aikana taisin lentää noin 150 tuntia simutiimaa verkossa treenaten ihan perusjuttuja - samoja reittisuunistusharjoituksia Cessnalla kuin mitä koululennoillakin - lensin kaikki matkalentoni yleensä päivää paria aiemmin simulla - hyvä tapa tarkistaa matkalaskelmat muuten - ja tein kaikki OFP:t, plaanit, reittiviivat karttaan ym ihan kuin olisin lentänyt oikealla koneella. Tästä tuli kyllä hyvää rutiinia - se auttaa huomaamaan monta juttua mitä ei teoriamateriaalia selailemalla välttämättä tulisi mieleen. Jos unohdin simulennolla kynän tai tein laskelmat väärin, en noussut tuolilta hakemaan sitä tai keskeyttänyt lentoa, vaan käännyin takaisin laskuun tai yritin korjata tilanteen "ilmassa". Tämä saattaa kuulostaa huvittavalta, mutta toimii erittäin hyvin "mentaaliharjoitteluna" kun koko lento lennetään järjestelmällisesti kuten lentäisin oikealla koneella. Ei siinä perusohjaamista ym opi, mutta kaikkea muuta kyllä voi harjoitella. Yölento on aika hankalaa kotonakin jos unohdat taskulampun..

Simuhörhöily pelasti minut mm. eksymiseltä pitkällä yksinmatkalennollani kun en ollut tottunut matalaan keliin ja sää muuttuikin ennustetusta huomattavasti matalammaksi (toki silti ollen vielä sallituissa rajoissa) kun olin tulossa Turusta Malmille takaisin. Sillä kokemuksella oli uusi tilanne kun näkyvyyttä ei ollutkaan 50 kilometriä ja pilvikatto oli huomattavasti matalampi kuin oli odotettu. Olin siinä vaiheessa ihan iloinen että ristisuuntiman ottaminen Helsingin ja Vihdin VOR-majakoista kävi vaivattomasti rutiinilla - ja ihan sen takia että olin simulla harjoitellut kotona PALJON VOR-suunnistusta ja radiaalien lentämistä ym juttuja. Siinä vaiheessa se ei tuonut liikaa stressiä tilanteeseen ja homma pysyi ihan hienosti kasassa ja löysin taas itseni kartalta. Hiukan navakampi pohjoistuuli olikin saanut minut etelämmäs reitiltä kuin mitä tuulikorjauslaskuni ottivat huomioon, en ollut sitä huomannut siinä tilanteessa kun seurasin tiiviisti kelin kehittymistä. Näitähän tilanteita tulee varsinkin aloittelevalle lentäjälle kun yksikin epätavallinen tilanne vie yllättävän paljon kapasiteettia. En väitä että simulentäminen pelasti henkeni, olisin ehkä selvinnyt kyllä tilanteesta muutenkin, mutta ainakin homma meni huomattavasti helpommin ja vähemmällä hikoilulla kun radionavigointi oli tuttua rutiinia.

On noista hilavitkuttimista apua kun niitä hyödyntää oikean harjoittelun rinnalla.

Toinen asia on se, että varsin moni joka on esim. tuota MIKin simulaattoria kokeillut itse, on jotenkin saanut päähänsä sen idean että "minäkin voisin olla lentäjä" - yllättävän moni nimittäin kuvittelee että se on vain harvojen ja valittujen ammatti ja me muut kuolevaiset saamme tyytyä katselemaan korkeintaan noiden ilmojen sankareiden työntekoa Helsinki-Vantaan lentokentän aidan takaa. Kyllä se ilmailukärpäsen purema voi ainakin muuttua paria kertaluokkaa järeämmäksi tapaukseksi kun saa kokeilla miltä lentäminen tuntuu "virtuaalisesti". Toki aito tilanne on aina aito, mutta ei kaikilla ole tuttuja jotka voivat ottaa kyytiin. MIKiin saa tulla ja tuoda naapurin poikia ja tyttöjä katsomaan lentokoneita ja kokeilemaan simulaattoria ihan mielellään, tänne voi laittaa mulle vaikka yksityisviestiä jos haluatte varmistaa että olemme paikalla, lauantai ja keskiviikko yleensä on sopivat päivät, mutta parantumattomasti ilmailuun haksahtaneena hönttinä voin kyllä tulla kauniisti pyydettäessä esittelemään simua ja kerhon koneita muinakin aikoina..  :P

//Tuomas



jukjuv

OnX toi X-Plane paras "kotisimu"??

Tukeeko esim 3-monitoria?

Mitä muuta tarttisin, kun tietsan 3kpl monitoreja ja x-plane softan, että saisin himaan tollasen hauskan pelisimun kotskaan?

Ehkäpä kait jotain ohjaimia, mutta mitä ja mistä + mitkä on parhaat ohjaimet (ettei tulis ostettuu mitää sontaa...)?

Nimimerkillä: mä haluun tollasen kans  ;D

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Kuosmanen - joulukuu 28, 2005, 22:14:34
Mä harjoittelin VOR-suunnistusta kotona tuolla mikrosoftin 45 euron pelillä, samoin harjoittelin radiopuhelinliikennettä verkkolentämällä internetissä. Radioliikenne ei ollut koskaan mikään ongelma koululennoilla koska sitä oli erinomaista treenata simulaattorilla verkossa. [...] lensin kaikki matkalentoni yleensä päivää paria aiemmin simulla - hyvä tapa tarkistaa matkalaskelmat muuten - ja tein kaikki OFP:t, plaanit, reittiviivat karttaan ym ihan kuin olisin lentänyt oikealla koneella.

:thumbsup: ...Miksei kaikki valmistaudu lentoihinsa näin huolella ja tässä on mielestäni ylivoimaisesti paras esimerkki (koti)simulaattorien hyödyllisyydestä ja hyväksikäytöstä.

    Pirkka
- Pirkka -

pimattil

Lainaus käyttäjältä: jukjuv - joulukuu 28, 2005, 22:42:32Ehkäpä kait jotain ohjaimia, mutta mitä ja mistä + mitkä on parhaat ohjaimet (ettei tulis ostettuu mitää sontaa...)?

Mielipiteitä on varmasti yhtä monta kuin vastaajiakin. Uskoisin kuitenkin polkimien hankinnan olevan aika helppoa, koska lentopolkimia en ole vuosien varrella tavannut kuin yhdeltä valmistajalta eli CH Productsilta (http://www.chproducts.com/) (Pro pedals USB).  Tuotteella taitaa olla lisäksi tällä hetkellä vähän saatavuusonglemia, eikä sitä niin kovin monessa paikassa ole myynnissäkään, mutta tässä jotain: http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/1091 Hintaa on, mutta kyllä noille lentotuntihinnan saa paremmin kohdalleen kuin oikealla koneella.  :D

CH Productsilla on myös muuta lentokamaa kuten heidän sivuiltaan voi nähdä ja erikoisuutena ehkä se lentokone-tyylinen rattiohjain ja lisäksi löytyy vielä erilaisia kaasukahvoja jne. Joku pitää rattia oikeana valintana ja itsekin olen sellaisella simua lennellyt, mutta kyllä ratissakin voimat pitäisi olla (force feedback). Tuollainen löysä rimpula ratti -- realismi on mielestäni kaukana siitä. Siksi itse ainakin suosin force feedback tikkua ja itselläni Logitechin (http://www.logitech.com) Wingman onkin. Mitä äsken Logitechin sivuilla käväisin, niin näyttää uudet mallit olevan valloillaan, jossa oli mukana twist-kahvaakin eli polkimet voi halutessaan korvata sillä, jos realismista ei niin välitä. Muillakin valmistajilla on vastaavia virityksiä (tuollaisia twist -malleja siis).

Mitä tulee noiden force feedback voimien riittävyyteen, niin ainakin tässä vanhassa mallissa saa lennettyä olkapään kipeäksi hyvinkin nopeasti jos ihan vakioasetuksilla lentelee. Sen verran se laittaa vastaan... Tälläisiä hyvin vähän käytettyjä voisi yrittää kysellä ja kalastella varmaan jostain palstoiltakin -- käyttöaste myyjillä on varmasti jäänyt aika pieneksi. Sellaisia nämä ratti- ja muut tuotteet ovat, että ostetaan helposti ja unohdetaan pian. Voisi saada ihan hyvään hintaan jonkun lähes käyttämättömän. Jos nyt hinta sitten lentelyn ohella on yhtään mitään. Voi toki nekin laittaa sitten oikeaan lentämiseen.


     Pirkka
- Pirkka -

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod