Ilmavoimat

Aloittaja joc, maaliskuu 03, 2003, 21:50:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joc

Onko kellään mitään tietoa vuosittain järjestettävän ilmavoimien varusmieskurssin pääsykokeista? Omaa ja/tai välikäden tietoa? Fyysiset että psyykkiset testit? Kaikki tieto tervetullutta, haku edessä loppuvuodesta. Vastatkaa tähän topicciin tai [email protected]

Kiitos jo etukäteen.

Kari Aspiola

Lisätietoa saat   www.ilmavoimat.fi  osoitteesta! :yee:  

Pikku-gee

Vastaus tulee puoltoista vuotta myöhässä, mutta jos tämä jotakin toista hakijaa sattuu auttamaan niin olkaapa hyvät!

En paneudu yksityiskohtiin, koska Firma ei niitä julkaise ulkopuolisille enkä siksi minäkään, mutta pääpiirteittäin homma menee seuraavasti:

1) Paperihaku, jossa kysellään kaikki mahdolliset isän ammatista silmien väriin ja sukupuolitauteihin. Tässä vaiheessa raakataan ne, joilla on yksinkertaisesti huonot koulupaperit tai jotain selkeästi karsivia ominaisuuksia (esim. lasit). Eli kaikki teini-ikäiset wannabe-hävittäjälentäjät, ottakaa se lukio ihan tosissaan, koskaan ei tiedä mihin numeroita tarvii.

2) Peruslääkärintarkastus, pällitesti ja kuntotesti. Eli tutkitaan näkö ja kuulo karkeasti, mitotaan, ajetaan polkupyöräergometri ja tehdään lihaskuntotesti (leuat, vatsa, selkä, etunoja, vauhditon pituus). Ei tarvi saada täysiä pisteitä, mutta minimirajan yli pitää päästä, muuten nousee tie pystyyn. Rajana on 9/15 pistettä, arvosteluasteikkona valtion virallinen varusmiesten LK-testi, kysy tarkemmin vaikka isoveljeltä tai joltakin muulta joka on jo käynyt intin.

3) 2-päiväinen Tilkan keikka, jossa tutkitaan pälliä ihan tosissaan. Psykologin haastattelut, tietokonetestejä, "moniajoa", kaikkea kivaa. Taisi olla painekammio ja erikoissilmälääkärikin.

4) Toinen Tilkan keikka, "jotain tarkistelua" ja lihasvoimamittaus. Jos tänne pääsee, on 90 % todennäköisyydellä sisällä.

5) Valintakokous, jossa herrat tutkii papereita ja pohtii ketä otetaan kurssille ja ketä ei. Sitten joskus tulee kirje, että tervetuloa tai sitten kiitos ei...

Tämä oli siis kuvio kun minä hain 2003 keväällä, nyt on varmaan jotain muuttunut kun seuraava kurssihan alkaa Tikkakoskella ja on nimeltään LentoRUK meidän OAK:n sijaan. Jotain saatoin muistaa väärin, aikaa on kuitenkin kulunut ja paljon tapahtunut, mutta en valehtele tahallani tai johtaakseni harhaan. Aikeeni ovat täysin kunnialliset.  :)

Kannattaa hakea vaikkei pääsisikään, jo pelkät testit ovat melkoinen kokemus - itse kurssista puhumattakaan. Onnea yrittäjille!
- Pikku-gee, EFRO -

Massamuusi

Siellä vieläkin käytössä sellai silmänpainetesti jossa silmää kosketetaan jollai kupari tms. levyllä? Kuulostaa aika sairaalta, mutta kyllä sitä hullumpaankin suostuu jos sillä läpi pääsee...
Aikaisemmalla lentokokemuksella ei ole mitään merkitystä, sikäli kuin olen asian ymmärtänyt, eräässäkin tapauksessa oli 2 suht. kokenutta lentäjää pyrkimässä ilmavoimiin, istuivat yhdessä käytävällä ennen testejä "kun me ... " eivät päässeet kumpikaan, mutta mm. henkilö joka ei ollut ikinä koskenutkaan lentokoneeseen pääsi sisään, koska oli yksinkertaisesti 'sitä oikeaa ihmisainesta' ilmavoimien mukaan.
Kun nyt kerran on paljon halukkaita niin onhan niistä pakko raakata jollain menetelmällä muutama mahdollisimman hyvä, eri asia tietenkin onko itse samaa mieltä jokaisen testin tavoitteen kanssa, itse en tunne testejä tarpeeksi hyvin voidakseni antaa mielipidettä, tottakai uskoisin ilmavoimien pitkän historian ja hyvän menestyksen viittaavan siihen ettei testeissä ainakaan mitään varsinaista vikaa ole, päinvastoin.
Koti, Uskonto ja Isänmaa

Pikku-gee

(Tuleepa käytyä harvoin täällä!)

Silmänpaineet tutkittiin (ainakin minulta) semmosella vehkeellä, josta tuli pieni tuhaus ilmaa. Ei ollut kovin kummonen operaatio...

Firman valintajärjestelmä on hyvä, muttei mitenkään aukoton.
- Pikku-gee, EFRO -

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod