Puu ultran tuliseinän suojaus

Aloittaja teacdance, tammikuu 28, 2023, 23:51:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

teacdance

Onko kokemusta tämmöisestä aineesta onko pätevää ainetta tuliseinän suojaamiseen.

Flame retardant (Alumiminium hydroxide)

Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Seppo Koivisto

Käsittääkseni tuosta puuttuu sideaine, eli se on tarkoitettu sekoitettavaksi esim. hartsiin. Noiden toisen ketjun maalien lisäksi amerikkalaisilla taitaa olla vakiona Fiberfrax-matto plus ruostumaton folio. Fiberfraxille on ainakin pari eurooppalaista vaihtoehtoa.

Seppo Koivisto

Tuo alumiinihydroksidi on nykyisin yleinen muovien palonestoaine, kun bromi-yhdisteet on kielletty. Hajotessaan lämmön vaikutuksesta se sitoo lämpöä ja vapauttaa vettä.

Ranskalaisessa ilmailutarvikekaupassa oli myynnissä Teknofibran mattoa.

Ainakin Sprucella on 3M:n Interam Endothermic Mat E-5A-4 rosteripintafoliolla.
https://www.3m.com/3M/en_US/p/d/b40067450/


teacdance

Lainaus käyttäjältä: Seppo Koivisto - tammikuu 29, 2023, 01:22:05Käsittääkseni tuosta puuttuu sideaine, eli se on tarkoitettu sekoitettavaksi esim. hartsiin.

Joo tuo on tiedossa ja olisi sitä tarkoituskin sekoittaa sicominin epoksiin samalla ohennetulla epoksilla ollaan lakattu muitakin osia.
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Seppo Koivisto

Itse epoksi varmaan muuttuu huonommin palavaksi, mutta se ei luultavasti hidasta kovinkaan paljon lämmön siirtymistä tuliseinään.

teacdance

Lainaus käyttäjältä: Seppo Koivisto - tammikuu 29, 2023, 17:21:53Itse epoksi varmaan muuttuu huonommin palavaksi, mutta se ei luultavasti hidasta kovinkaan paljon lämmön siirtymistä tuliseinään.
Tuossa on kyllä itua. lasikuitu tuliseinässä toimii tuo ehkä paremmin
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Mikko Nikunen

Mulla on Dynamicissa vaneri tuliseinä, jonka päälle on liimattu Econet 500/1800 palosuojamateriaali.  Sitä on aika vaikea saada. Sen voi liimata epoksilla tai kontaktiliimalla tuliseinään. Pinnoitealumiini lasikuitumaton päällä on tosi ohutta ja ei kestä kolhuja mutta on ratkaisuna kevyt. Tehdas oli testannut rakenteen JAR-VLA 1191 f. mukaisesti 1100 celsiusasteen liekillä 15min ja toimivaksi todettu. 


Martti Mattila

Painon säästö on aina hieno juttu ja kolmekymmentävuotta sitten oli Sport Aviation lehdessä (peruin tilauksen tänään) juttu keraamisesta tuliseinästä. Samoihin aikoihin jouduin tutustumaan kaputtikoneeseen missä moottorin tunkeutuminen ohjaamoon oli estynyt ruostumattomasta teräksestä ( 0,8 mm.) tehtyyn tuliseinään. Moottoripukin pultit runkoon toimivat ankkurointipisteinä ja ruostumaton pelti siinä välissä kuin Tramboliinin tai rummun kalvo. Eräs lekomeksu sanoi että koneita ei suunnitelakaan kaputteja varten. Varmaan niin mutta se pelti oli siinä kohtaa paikkansa ansainnut.
Koneeni menee viranomais katsastukseen, että en vahingoissakaan esittelisi virkamiehelle lentolaitetta mikä ei olekaan lentokelpinen, joudun koelentämään ennen katsastusta. Mikä on foorumilaisten mielestä sopiva tuntimäärä tai laskujen määrä. 5 10 tai 15 tuntia, itseni tuntien kaksikymmentätuntia on liikaa koska silloin herää jo ajatus dumpata koko katsastusidea turhana. Jenkeissä jokunen viikko sitten tultiin Cessna Cardinalilla läpi pilven tonttiin. Pilootti ja vaimo kuoli. Kävi ilmi että kyseisellä lentäjä joka oli ollut tunnettu hahmo kotikentällään, ei omannut minkään sortin Lupakirjaa tai kelpparia. Täysin mahdollista myös maassamme jos kentälle tulee kalliilla autolla hienoissa tamineissa, kukaan ei sellaiselta ilkeä kysellä lentokoulujen perään kun hän omalla koneellaan lähtee lennolle. En silti suosittele tai yllytä kumpaankaan edellämainittuun käyttäytymiseen. Oikeasti huolettaa ehdinkö vielä lentää ennen isoa sotaa.

Seppo Koivisto

Katsoin mitä Tony Bingelisin kirjassa Firewall Forward sanotaan puukoneen tuliseinästä. Siinä on vanerin päällä tuo Fiberfrax-matto ja sen päällä 0,4 mm alumiini. Siihen verrattuna Kitplanes-lehden artikkelissa mainittu rakenne tuntuu ylimitoitetulta.
https://www.kitplanes.com/firewall-forward-installing-the-firewall/

Rupeli


Aki Suokas

Tuo  HTN001 kertoo vaadittavat ominaisuudet. Ei varsinaisesti sovellusohje.   Noin niinkuin käytännössä, tuliseinän tarkoitus on antaa pilootille aikaa nopealla toiminnalla tehdä pakkolasku. Mikään normi ei kyllä mainitse lämmönjohtavuudesta mitään.  Joka on kyllä yhtä tärkeää tuon päätavoitteen kannalta. Joku terälevy nimittäin johtaa tosi hyvin lämpöä. Ja jos moottoritilassa palaa liekki, niin teräslevyn takana on sama korkea lämpötila sekunneissa.

Ihan pelkkä vaneri tuliseinäkin antaa aikaa, juuri sen takia, että se johtaa huonosti lämpöä.
Turvallisuuden takia huomatkaa, että kaikki normit puhuu myös siitä, että ulkopinnan pitäisi olla tulta hidastava tuliseinän takapuolella ( ulkopinta siis).
Jos moottoritilassa palaa, se liekki pyyhkii rungon ulkopintaa heti tuliseinän takana. Ja jos se on syttyvää, niin ei se pelkän tuliseinä palonkesto mieltä paljon miellytä.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

teacdance

Elikkä palonsuoja maali riittää tuohon kuhan se kestää sen 15min joten tuo epoxi riittäisi siihen. Painon takia emme laittaisi mielellään siihen peltejä
Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

Seppo Koivisto

Vanerikäsikirjan mukaan vaneri hiiltyy palaessa 0,6 mm/min, joten 15 minuutin vaatimus pelkällä vanerilla vaatisi 9 mm paksuuden. Vaneri syttyy liekistä 270 asteessa ja itsestään 400 asteessa, joten palosuojaus antaa lämpötilan nousuajan verran lisäaikaa.
https://www.wisaplywood.com/siteassets/documents/brochures/handbook-fi.pdf (sivu 25)

Tikkurilan palonestomaalisysteemi painaa ilmeisesti noin 300 g/m2. Teknofibran 4 mm matto painaa 480 g/m2 ja 3,2 mm Fiberfrax 970 painaa 512 g/m2 (0,16 g/cm3). Matot eivät täytä vielä 5 mm paksuusvaatimusta.
https://tikkurila.fi/teollisuus/artikkeli/puun-palosuojamaalit

teacdance

Ei pelkkä metalli levy paljoa hidasta hyvän testin darkaero on tehnyt


Koneen rakentamisesta lisää täältä
Discord: https://discord.gg/5h4Mvmr7Nm
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC-0ZzyyYgweRqJGZUtIXRLg

viper

Lainaus käyttäjältä: teacdance - syyskuu 26, 2023, 09:32:26Ei pelkkä metalli levy paljoa hidasta hyvän testin darkaero on tehnyt



Moi, laitoin sinulle yv:n  :)

Seppo Koivisto

Tavailin Michel Colomban 2011 tekemää testiä eri tuliseinämateriaaleilla, joka on julkaistu lehdessä Cahiers du RSA no 273. https://www.rsafrance.com/index.php/boutique/publications/cahiers-du-rsa/cahier-du-rsa-n-273-detail
Artikkelin lyhennelmä: http://danielcl.free.fr/messages/pare%20feu.htm

Testissä oli mukana tuliseinämateriaalit: 2 mm vaneri, 0,5 mm alumiini 2017 ja 0,4 mm musta teräs. Pelkällä alumiinilla lämpötila nousi 420 asteeseen minuutissa ja syntyi reikä. Teräs nousi 720 asteeseen puolessatoista minuutissa ja hohkasi punaisena.

Eristemateriaaleina oli:

Kuvassa on testin tulokset vanerituliseinällä. Keraaminen matto ja Diafirewall olivat suunnilleen yhtä hyviä. Kun vanerilla lämpötila sisäpuolella nousi 250-270 asteeseen 2 minuutissa 15 sekunnissa, se alkoi savuamaan ja saattoi syttyä. Liekki sammutettiin, kun lämpötila ohjaamon puolella oli 500 astetta. Lurifuge-maalilla lämmönnousu pysähtyi 280 asteeseen. Paras tulos saavutettiin yhdistämällä maali muihin eristeisiin.

Kuva1.JPG

Alumiinituliseinällä lämmönnousu oli pienempää, koska vanerisessa puu palaa jo eristeen alla ja alumiinista siirtyy enemmän lämpöä ilmaan, lisäksi eri eristeiden erot ovat pienempiä.

Kuva2_.jpg

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod