Laskutelineen jousi.

Aloittaja Martti Mattila, tammikuu 21, 2023, 21:09:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Omistamaani Motolercheen on joskus valmistettu myös teräsjousi versio laskuteline jouseksi. Ilmeisesti talvikäyttöä varten, sillä eräät kumiköydet menettävät pakkasessa joustavuutensa ja teline makaa "pohjassa" ja potkurin maavara huonolla tolalla. Tämä tarve on ikään kuin poistunut kun Etra myy kumisandumia mikä on luokiteltu toimimaan -40 Celsiusta lämpötiloissa. Tappien mitoitus kun ei valitettavasti suosi Ameriikasta löytyviä valmiita lenkkejä. Paenot mänöö linjalla Kumisandumijousi 1,340 kg. Täräsjousi 2,0 kg. /kappale. Kumisandumi tai sandumikumi ovat termejä joita nykyihmiset eivät tunnista, Mustekala tai Kumiköysi tunnetaan. Kyseisen teräsjousivarren kaksoisleikkauksessa oleva lukkotappi on läpimitaltaan 7 mm. Rans S7 Courierin vastaava pultti on 1/4 tuumaa. Omarakentamassani lerchessä A4 laatuinen pultti oli 6 mm. Mikä tuli ikavästi koekuormitetuksi ja kesti vääntyneenä. WAG Aero myy Piper Cub klooneihin jousielementti sarjaa 360 $. Koska tuo lerche ei ole minun tekemäni en saisikaan siihen tehdä moista teräsjousi vaihtoehtoa mutta saan huoltotoimenpiteenä
vaihtaa uuden kumiköyden tuohon toiseen. 

Martti Mattila

Kuva ei onnistunut ensimmäiseen.

Teuvo Honkanen

Toimiiko tuossa jousitus sandumilla vetäen sisäänpäin ja jousella työntäen ulospäin,tai sitten minun järki ei käsitä kuvan perusteella toimintaa.Silloinhan tuo jousi ei käy alkuperäisen tilalle.Mulla Rellussa on tuo sandumisysteemi,toteutus on hieman erilainen mutta periaate sama.Itse tein nuo lenkit erillisinä varmistuslangalla sitoen,että jos yksi pettää niin vielä 3-4 lenkkiä varmistaa että teline ei leviä alle.Tuo mitä sanoit USA.sta saatavina ns. päättymättömistä valmiista lenkeistä on totta.Ei oikein osaa tilata kun ei tiedä käykö ominaisuudet omaan koneeseen.Rellussa tuolla putken sisällä on vaijeri estämässä leviämisen jos lenkit pettää.   

Martti Mattila

Voih Teuvo Scifi kirjallisuudessa ollaan usein vierailulla vieraissa sivilisaatioissa missä olevaisilla on käytössään teknologiaa jonka luojat ovat kuolleet jo aikaa sitten ja niitä vain käytetään ymmärtämättä todellista impetus modusta. Tämä puristusjouseen perustuva vetojoustin taitaa nyt olla sellainen ja ensimmäinen sitä laatua, lisää on tulossa rummuttavat mediassa. Tuo tarvittavan jäykkyyden antava jousi on yllättävän painava, kuulopuheiden mukaan tekijä kokeili ensin Vihreällä värikoodattua, sitten Sinisellä. Keltainen antoi sopivan jouston. Vielä olisi ollut ainakin Punaisella värikoodattu mikä olisi ollut seuraava jäykkyys. Olen miettinyt olisiko mahdollista käyttää jotain sopivaa kumipaljetta tai kevyemmän metallin ja kumin yhdistelmää. Tuo sininen kumihässäkkä on sijoitettu lähelle runkoa paikkaan missä putkurivirta kulkee kovaa. Sen sijainti kauempana rungosta vähentäisi vastusta. Se Teuvon mainitsema varmistus vaijeri eli elämänlanka on hyvä idea, vaikka olen nähnyt kaksi eri tapausta missä vaijeri on katkennut ääritilanteessa mutta kumi on ehjä.

EHa

Minulla oli Lerchessä, OH-651X, samanlainen kumilankahässäkkä ja hyvin se toimi kun löysi kokeilujen jälkeen oikean määrän kumialankaa.  Lisäksi siinä oli vaijerivarmistus joka esti allelleviämisen. Saankohan tähän liitettyä kuvan .... tuo ropeli siinä kuvassa on ilmageneraattori ...

vetu

Heippa! Arigo teknik ruotsi saa oikeanlaista kumiköytta ja muutakin ilmailutavaraa :lentoon:
vetu

Martti Mattila

Melkoinen seinä ilmavirran kulkua ajatellen tuossakin. Jos käytetään metritavarasta tehtyjä kierroksia voisi aivan hyvin molemmat tapit olla vaakasuorassa ja silloin ne voisi fairata melko litteällä pisara muodolla. Kuvissa olen nähnyt amerikkalaisten näin tehneen. Kumikierroksia näyttää olevan melko sama määrä kuin OH-252 koneessa. Tappien 180mm. keskietäisyys tai vähän alle on mitta mihin saa päättymättömät osto lenkit. Myös joustoominaisuudet sillä mitalla on miellyttävät. Asiasta toiseen ei asiattomuuteen. Ladot ja autotallit ovat tulvillaan exp. lentolaitteita joidenkin muiden kuin rakentajiensa omistuksessa, Siis sellaisia joiden lentokelpoisuus ei ole tällä hetkellä voimassa. Luultavasti sinne hautautuvatkin koska ne ikään kuin muuttuvat EASA koneiksi sillä toisten rakentamaan Exp. koneeseen ei saa tehdä mitään muuta kuin omistaja huoltoja. Unohda kaikki lentoturvallisuuden lisäämiseksi tehtävät muutokset, niitä et saa tehdä. Viranomainen ei uskalla antaa lupaa, parempi ehkä onkin olla ottamatta myönteistä kantaa asioihin mistä ei paljoa ymmärrä.

Teuvo Honkanen

Kylläpä minä tuon toiminnan nyt tajuan ja taidan Relluun tehdä samanlaisen,vaikka en olekaan ihan Alienin älyllä varustettu.Renkaan paineellakin on melkoinen vaikutus laskun pehmeyteen.Kovalla paineella kun ei ilmassa ole merkitystä kulutukseen. 

Martti Mattila

No tiedettiinhän se että että sen toiminnan hiffaat kun ehdit ajatella mutta siitä tekemisestäsi olen huolestunut. Onko Rellusi rakennusluvassa sinun nimesi muiden tekemiin Relluihin ei saa mennä tekemään noin vain. Ja jos teet huolehdi poikkileikkaus pinta-alojen riittävyydestä ja tässä jos missä on paikka 700 Newtonin teräkselle. Tappiaineena voi käyttää Imatran MOC 210 minkä ekvivalentti luettelossa mainitaan SAE 4130. Tai MOC 410 mikä on vielä parempaa mutta Hiili (C) pitoisuus ylittää teoreettisen hitsattavuusrajan. Laske poikkipinta-alat ja kerro lujuudella. Lukkotapin leikkauskuorma on heikoin lenkki. Olisi hauska tietää onko tarvikkeena myydyssä sisempi putki holkitettu poikittaispultin läpimenon kohdalta, sillä kun on merkitystä tapin leikkauskuormaan. 

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod