AS-4

Aloittaja Martti Mattila, kesäkuu 27, 2023, 01:20:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Edeltälentänyt katsastaja katsasti O-213X lercheä 24 vuotta sitten. Heilutti ohjaussauvaa ja sanoi nää on kaikki tämmöisiä, nyt vasta tutkin miksi.
Ohjaussauva kiinnittyy sauvan torsioputkessa olevaan torniin 8 mm. pultilla. Sauvassa itsessään on messinkinen laakeriholkki mutta pultti kiinnittyy tornissa oleviin väljiin reikiin, pöyristyttävintä on että akselina toimivan pultin kierteetön osa on liian lyhyt ja kierre makaa tukipisteen päällä väljentäen sitä entisestään nopeasti. Parannus on porata tornin reiät 9-10 millisiksi ja holkittaa ne laipallisilla messinki heloilla, pitempi akselipultti myös on tarpeen. Joku raukka voi saada idean vain kiristää akselipulttia jolloin tornin posket alkavat ahdistaa, ehkä pieni ensiapu näin on saavutettavissa.

viper

Oletko värkkäämässä 213X:ää lentokuntoon?

Martti Mattila

Periaatteessa kyllä, kuvat kuitenkin ovat O-212X Lerchestä minkä runkoon olen ideoimassa sivuovea, Sivukulku tarve alkoi muodostumaan ajankohtaiseksi jo ennen joutumistani satimeen alassuin kääntyneeseen koneeseen. Parempikin väki on hukkunut Katanoissaan laskettuaan Marskimaalle ja koneen mentyä ympäri. Tein nämä laskutelineet jo ennen em. kaputtia, nyt tuntuu että pyörät olisivat voineet olla edempänäkin. Nuo uudet putket saivat epoksi pohjamaalin tänään, valkoinen kaapelinsuojaputki kuvaa putkea jonka läpimittaa en ole vielä lyönyt lukkoon. 22X1 mm. St.37 on melko vahva ehdokas.
      Saksan Lerchet on tehty St.37 pataraudasta joten sillä jatkan. C ristikko on hyötysuhteeltaan huono, teki vähän kulkutilaa aiheuttamaansa työhön nähden. Siipi on kuitenkin suurin kulkueste ja koko rungon korottaminen tuntuu liian suurelta työltä. Tätä teelmystä voi käyttää suunnitelman koekuormittamiseen, kuormien laskemisen ei hommana ole kummoinenkaan. Myös olemassa olevan rakenteen lujuutta voi käyttää suosikkeena jolloin nurjahduslujuuden laskeminen on se hankalampi ja epämääräisempi tehtävä. Kun kone ei lennä Streevan alakiinnitystä ja Siiven tyvikorvaketta vedetään erilleen. Lennossa kuorma muuttuu lieväksi puristukseksi. Vaaputukset saattavat olla suuri rasite.
Tämä on tällaista vanhan miehen Dementian torjuntaa, kilometrit eivät ehkä riitä niin pitkälle että koskaan lentää muuten kuin romulavalle perikunnan toimesta.
Ei vaiskaan tämä runko olisi ensi keväänä lentokunnossa jos se olisi ainoa projekti mutta kun ei ole. Rojekteja viedään eteenpäin laajana ritamana mikä varmistaa että mikään ei valmistu.

Martti Mattila

Teräsputkirunkoa vuositolkulla tehtäessä työaikainen ruostesuojaus on tarpeen jos rojekti joutuukin välillä sivuraiteelle ja huonompiin olosuhteisiin. Alun perin O-212x tehdessäni ruiskutin maalaamattomat putket CRC llä viikoittain.
 Nyt en käyttänyt mitään, tosin kevyt pintaruoste lähti hiomakankaalla hiomalla ja maalasin epoksi primerillä vaikka joudun vielä hitsaamaan lisäosia. Happo primeri olisi varmaan ollut oikea aine käyttää pitkin matkaa, halpaa ja hitsattavaa. Pitää varautua ensi kerralla. Hitsausmenetelminä Happi/Acetyleeni ja TIG
MIG illäkin olisin vetänyt jotain mutta siihen tuli laitettua Alumiini varusteet.

Martti Mattila

Kulkuaukko näkyy tämänpäiväisessä kuvassa, hiomakangaslauta kuvaa siipeä. Polvet suussa istumisen piti loppua mutta polkimet siirtyivätkin vain 40 mm. eteenpäin. Kiusaus on meislata etukaari vielä kertaalleen pois ja sovittaa uudestaan. Toisaata jos jätän sen noin kone lentää ja saan katua lopun ikäni.
Jos korjaan työ varmaan menee hukkaan. Keulassa on vielä paljon ideoimista, sivuperäsinvaijeri pitää viedä kulkuaukon alapuolelta.
Mieleen tulee lauluntekijä Hektorin sanoitus "Kahden hitsin jälkeen oltiin puolet karsaampii, ja jos oikein taidan muistaa mulle hieman hymyiltiin."

Martti Mattila

Nyt alkaisi olla päätöksen aika tuleeko sivuaukosta hätäkulkutie vai oikea kulku. Oikeastaan pitäisi sivuovi tehdä valmiiksi että näkisi sen olevan mahdollinen toimivana. Yläkulku toki voi olla mahdollinen optio myöhemminkin.
Happopohjamaali ei sitten käykään, Motonetin buffi sanoi ei sovellu epoksien alle, se siitä. Kyllä Keinohartsi automaali kesti verhoilu liuottimet kun neljäkymmentävuotta sitten verhoiltiin mutta nyt käyttäisin epoksia.
Mallailin puhalletua plexiä, se on kelvoton oikeaan käyttöön sisäänrakennettu pilviharso.IMG_0324.JPG

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod