Turvavyöt

Aloittaja Jari Kaija, joulukuu 22, 2005, 22:02:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jari Kaija

Pikainen kysymys ennen saunaan menoa:

Mitenkäs tämä turvavyöpolitiikka nyt sitten menee. Onko ne oltava ne kummankin
olkapään yli mentävät, vai kelpaako "autoturvavyö" tyyli, kuten esim. cessnoissa?

Varmaan ovat jossain prosyyrissä, vaan...

Jari/CH701/Harrasterakenteinen/Turvavöiden kiinnitys päätettävä ja tehtävä huomenna!

Nils Rostedt

#1
Löytyihän se määräys, kun oikein tarkkaan niitä Lentoturvan nettisivuja tutkailin:

http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/julkaisut/FI/lentokelpoisuusmaaraykset_tiedotteet/pdf/ad/2500-2999/m2866_01.pdf

Eli lyhyesti: 4-pistevyöt keskuslukolla.

EDIT: Hupsis, siinä taitaakin lukea että 3-pistevyökin kelpaisi. Taisin luottaa liian paljon ultrapuolen tietoihin, missä on oltava 4-pistevyöt.
Se keskuslukko, joka kerralla vapauttaa kaikki turvavyön osat erilleen, on joka tapauksessa oltava.

Kenties syytä varmistaa viranomaiselta, jospa asiaan liittyisi vielä jokin toinen määräys.

Malmilla majailee CH701-ultra, jossa oletettavasti sitten on 4-pistevyöt, joten rakenteellisesti homma ilmeisesti onnistuu.
Ja sen verran olen kuunnellut Ekon kertomuksia, että itsekin suosittelisin joka tapauksessa 4-pisteratkaisua.

Aki Suokas

Ultrissakin käy 3-pistevyö, jos kone on on rekisteröity ennen 1.1.2005. Vain sen jälkeen rekisteröidyissä pitää olla 4-pistevyöt.

Tosin 3-pistevyö on hankala toteuttaa niin että se keskuslukkovaatimus toteutuu. Autovyö, jossa lanne ja olkavyö on lukossa kiinni toisissaan ei täytä vaatimusta.

Minulta saa sopivia.
http://www.windcraft.fi/turvavyo/index.html

Zenairiin on toteutetuu 4-pistevyö siten että olkavyöt liittyvät toisiinsa niskan takana, josta sitten yhdellä vyöllä/vaijerilla kiinnityspisteeseen.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Tuomas Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - joulukuu 23, 2005, 15:12:04
Zenairiin on toteutetuu 4-pistevyö siten että olkavyöt liittyvät toisiinsa niskan takana, josta sitten yhdellä vyöllä/vaijerilla kiinnityspisteeseen.

Eli samoin kuin Mopocessnan aerobat-versiossa? Ainakin COXin vyöt voisivat sopia tuohon määritelmään.

//Tuomas

pimattil

Lisää pisteitä:

Onko 5-pistevöistä (viides veto jalkojen välistä) jotain merkittävää etua? Tuntuvat 4-pistevyötkin pitävän suht' tukevasti paikallaan, mutta onko esim. taitolentäjillä käytössä 5-pistevöitä jonkin erityisen asian takia?

     Pirkka
- Pirkka -

Jari Kaija

#5
Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - joulukuu 23, 2005, 15:12:04

Zenairiin on toteutetuu 4-pistevyö siten että olkavyöt liittyvät toisiinsa niskan takana, josta sitten yhdellä vyöllä/vaijerilla kiinnityspisteeseen.


Ei sattuisi olemaan kuvaa, josta näkyisi tuon vaijerin koneeseen tuleva kiinnityspaikka?

Mikko Jaakkola

Jos ei muilta löydy tietoa olkavöiden kiinnityspaikasta Zenairiin, niin kysypä U466:n omistajilta. Kari J Saarinen 0400-513796. Jos satut liikkumaan Malmilla päin, Kari varmaan näyttää sinulle konetta mielellään. Kerro Hänelle terveisiä Mikolta.

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - kesäkuu 24, 2006, 22:05:56
Ei sattuisi olemaan kuvaa, josta näkyisi tuon vaijerin koneeseen tuleva kiinnityspaikka?

En löytänyt kuvaa, mutta paikka on hattuhyllyn ulkokulmat. Eli korvake kiinnittyy takarungon ulkopeltiin.

Ja pistä rutkasti metallia ja pinta-alaa korvakkeeseen.
Voima joka sen pitäisi kestää on luokkaa 2 tn (murtokuorma).
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - kesäkuu 25, 2006, 18:04:57
En löytänyt kuvaa, mutta paikka on hattuhyllyn ulkokulmat. Eli korvake kiinnittyy takarungon ulkopeltiin.

Hmmm, eli taitaa olla kiinnitettynä "vinoon" alkuperäiseen 3 pistevyökiinnikkeeseen (koneeseen
on aivan alkujaan suunniteltu asennettavaksi autovyö Chrisin toimesta, josta nuo kiinnityspaikat
ovat peruja).

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - kesäkuu 25, 2006, 18:04:57

Ja pistä rutkasti metallia ja pinta-alaa korvakkeeseen.
Voima joka sen pitäisi kestää on luokkaa 2 tn (murtokuorma).


Tottapa turiset. Alaremmien kiinnitykset vahvistin välittömästi, kun niitä valvojan kanssa
tutkittiin. Heikkoa oli sano...

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod