Vintage Glider Club - kenen heiniä?

Aloittaja moonrakerupavon, joulukuu 19, 2005, 21:43:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

moonrakerupavon

Pari vuotta sitten (siis kesällä 2003) oli paljon aktiivisuutta VGC:n ympärillä täällä Suomessa. Mitä on nykyinen tilanne? Ainakaan VGC News:ssa keväällä ja kesällä 2005 ei ollut uutisia Suomesta. En ole itse jäsen, mutta ajattelin ... ehkä ...
Jouluterveisin
    Robin King

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: moonrakerupavon - joulukuu 19, 2005, 21:43:16
Pari vuotta sitten (siis kesällä 2003) oli paljon aktiivisuutta VGC:n ympärillä täällä Suomessa. Mitä on nykyinen tilanne? Ainakaan VGC News:ssa keväällä ja kesällä 2005 ei ollut uutisia Suomesta. En ole itse jäsen, mutta ajattelin ... ehkä ...
Jouluterveisin
    Robin King

Tulepa Robin käymään Jämillä 15.-16.7.2006, jolloin on taas perinteinen Jämi Fly In. Samaisesta viikonlopusta alkaa jo perinteeksi muodostunut Vintage Gliders -tapahtuma, jota järjestää Padasjoen lentokerho http://www.padasjoenlentokerho.fi/  primus motorinaan Taisto Saarinen. Lue se "Jämi 2005 in english" -juttu, niin asiasta saat lisää informaatiota.

Nythän sinulla on hyvä syy osallistua molempiin tapahtumiin, kun olet hankkinut experimental/vintage-purjekoneen.

Olisimme kovin iloisia, jos saisimme kaltaisiasi ilmailukonkareita mukaan tapahtumaan.

Jyrki Viitasaari

Joulunalustervehdys!

Taitaa olla Suomessa VGC:n jäsenasioiden hoito enempi sattumanvaraista, Padasjoen kerhon linkistä löydät varmaan Pykälän Riston yhteystiedot, joka asioita on ainakin joskus hoitanut. Hän osaa neuvoa ehkä pitemmälle. Saattaa Kokemäenjoessa vesi vaihtua muutaman kerran, ennen kuin seuraava VGC:n kansainvälinen ralli tässä maassa pidetään.  Myös < http://www.vintagegliderclub.org/ > saattaa vastata osaan kysymyksistäsi. Seuraava kansainvälinen ralli pidetään Ranskassa Angoulemen kentällä < http://perso.wanadoo.fr/vgc.2006/ > ja ainakin Saariston Pena on lietsonut joukkoihin henkeä matkaa varten.

Mikään edellä kerrotusta ei kuitenkaan vapauta sinua matkaamasta Jämille tulevana suvena Dubbelbrorin kertomana ajankohtana!
Sillä välin, hyvää ja rauhallista joulua!
Jyrki Viitasaari

moonrakerupavon

Lainaus käyttäjältä: Jyrki Viitasaari - joulukuu 20, 2005, 16:36:16
Joulunalustervehdys!

Taitaa olla Suomessa VGC:n jäsenasioiden hoito enempi sattumanvaraista, Padasjoen kerhon linkistä löydät varmaan Pykälän Riston yhteystiedot, joka asioita on ainakin joskus hoitanut. Hän osaa neuvoa ehkä pitemmälle. Saattaa Kokemäenjoessa vesi vaihtua muutaman kerran, ennen kuin seuraava VGC:n kansainvälinen ralli tässä maassa pidetään.  Myös < http://www.vintagegliderclub.org/ > saattaa vastata osaan kysymyksistäsi. Seuraava kansainvälinen ralli pidetään Ranskassa Angoulemen kentällä < http://perso.wanadoo.fr/vgc.2006/ > ja ainakin Saariston Pena on lietsonut joukkoihin henkeä matkaa varten.

Mikään edellä kerrotusta ei kuitenkaan vapauta sinua matkaamasta Jämille tulevana suvena Dubbelbrorin kertomana ajankohtana!
Sillä välin, hyvää ja rauhallista joulua!

Kiitos Jyrki ja Jouni! Tuli oikein lämmi mieli, kun luin mukavia terveisiänne! Ei taida olla muita vaihtoehtoja, kuin tulla Jämille heinäkuussa. SHK ei ehkä ole ihan lentokunnossa siihen mennessä, mutta jospa HyIK:n K.8:lla - tai molemmilla! - porukan kanssa. Kyllä tämä ilmailukärpänen on vaikea sortti, on ollut niin lystikästä lentää uudestaan pitkän tauon jälkeen.
Myös antamanne yhteysvinkit olivat tervetulleet - toivottavasti ruvetaan kohta korjaamaan ja rakentamaan ihan puulla ja liimalla paperin ja musteen sijasta - ja silloin ovat hyvät neuvot kalliita. Ensimmäiset kysymykset tulevat varmasti koskemaan koivuvanerin saantia. Levätään kuitenkin joulun ajan!
Kaikkea hyvää Teille ja muille tosi-ilmailijoille!

Jouni Laukkanen

Koivuvaneriksi kannatta tietenkin hankkia kotimaista UPM-Kymmene -konserniin kuuluvan Wisan Wisa-Craft -vaneria, jota myy Puukeskus.

Vastoin aiempien vuosien käytäntöä näitä ei enää myydä suoraan Keuruun/Lohjan tehtailta, vaan ne saadaan tilaamalla lähimpään Puukekskuksen myymälään. Koska kyse ei ole hyllytavarasta, luonnollisesti päälle tulee toimitusmaksu, mutta se ei ole mahdoton. Vähän riippuu mitä korjausluvassa lukee, kehoittaisin käyttämään GL I ja GL II -laatuluokkien mukaista vanereita, ensimmäistä ainakin kantavissa osissa.

Tilasin omat vanerini ilman (German Lloyd) -leimausta, jolloin vaneri oli kohtuullisen edullista, hinta noin  puolet leimatun tavaran hinnasta. Tehtaalta tuli lisäksi kirje, jossa ilmoitettiin (rahtikirjan numeroon vedoten) vanereiden vastaavan samaa luokkaa ja saatoin todeta levyjen laadun tarkastamalla ne auringonvaloa vasten. Otatko leimattuna vai et, tästä tietenkiin sinun täytyy keskustella valvojasi kanssa.

Eiköhän näillä pääse liikkeelle.

Itse käytän liimana Hempelin erikoisliimaa 567 (ex. Hempel Hempadur) joka on veneliima. Halvin tapaamani ostopaikka on Kruunuhaassa sijaitseva Remox-rautakauppa. Varmista vain, että liimaerä on suhteellisen tuoretta, ainakin ko. kaupassa kierto on ollut tehokasta. Mutta muitakin soveltuvia on on, kuten Ciba-Geigyn ja kotimainen Araldit.

Puun lujuuskokeita on kohtuulista korvausta vastaan lupautunut tekemään rovaniemeläinen katsastaja Markku Koivurova, jolla on tarkoitukseen sopiva laitteisto.

hnpilot

Lainaus käyttäjältä: moonrakerupavon - joulukuu 26, 2005, 18:29:22
Kiitos Jyrki ja Jouni! Tuli oikein lämmi mieli, kun luin mukavia terveisiänne! Ei taida olla muita vaihtoehtoja, kuin tulla Jämille heinäkuussa. SHK ei ehkä ole ihan lentokunnossa siihen mennessä, mutta jospa HyIK:n K.8:lla - tai molemmilla! - porukan kanssa. Kyllä tämä ilmailukärpänen on vaikea sortti, on ollut niin lystikästä lentää uudestaan pitkän tauon jälkeen.
Myös antamanne yhteysvinkit olivat tervetulleet - toivottavasti ruvetaan kohta korjaamaan ja rakentamaan ihan puulla ja liimalla paperin ja musteen sijasta - ja silloin ovat hyvät neuvot kalliita. Ensimmäiset kysymykset tulevat varmasti koskemaan koivuvanerin saantia. Levätään kuitenkin joulun ajan!
Kaikkea hyvää Teille ja muille tosi-ilmailijoille!

Juu, tervetuloa vielä meidän "järjestäjien" puolesta. En kauhean aktiivisesti tätä sivustoa seuraa, joten pahoitteluni hiukka viivästyneestä vastauksesta.

SHK olisi oiva lisä muutenkin varsin monipuoliseen kalustoon, muutenkin kaikki ovat kovastikin tervetulleita. Viime kesän tapahtuma latuistui monistakin syistä aika minimiinsä ja elämme toivossa, että tilanne paranee taas sellaiselle tolalle, että homma olisi edes jotenkin johtokunnalle perusteltavissa. Eli kaikki vaan mukaan, jos perinteen halutaan jatkuvan! Ainakin minusta olisi sääli, jos homma loppuisi.

terv. Hannu Niemi
Padasjoen Lentokerho
ja Jämillä enimmäkseen K-8b OH-312 (OK, Jysky, se E-kuutonen oli kyllä tosi makee, kiitos vaan lainasta!)

Jyrki Viitasaari

Lainaa

Juu, tervetuloa vielä meidän "järjestäjien" puolesta. En kauhean aktiivisesti tätä sivustoa seuraa, joten pahoitteluni hiukka viivästyneestä vastauksesta.

SHK olisi oiva lisä muutenkin varsin monipuoliseen kalustoon, muutenkin kaikki ovat kovastikin tervetulleita. Viime kesän tapahtuma latuistui monistakin syistä aika minimiinsä ja elämme toivossa, että tilanne paranee taas sellaiselle tolalle, että homma olisi edes jotenkin johtokunnalle perusteltavissa. Eli kaikki vaan mukaan, jos perinteen halutaan jatkuvan! Ainakin minusta olisi sääli, jos homma loppuisi.

terv. Hannu Niemi
Padasjoen Lentokerho
ja Jämillä enimmäkseen K-8b OH-312 (OK, Jysky, se E-kuutonen oli kyllä tosi makee, kiitos vaan lainasta!)

Lainaa

Nou hätä, veli Hannu!
Uskovaisten tavara ja silleen. Onhan sillä lennetty timanttireissukin, että kulkeehan se, kun malttaa ajaa.
Jyrki Viitasaari

hnpilot

Lainaus käyttäjältä: Jyrki Viitasaari - tammikuu 10, 2006, 16:36:25

Nou hätä, veli Hannu!
Uskovaisten tavara ja silleen. Onhan sillä lennetty timanttireissukin, että kulkeehan se, kun malttaa ajaa.


Ja silloin kun ei malta, niin peltoonkin pääsee vartissa  :wacko:

hannu

moonrakerupavon

Ja taas kello on vähän tikittänyt .. tällä kertaa melkein kolme vuotta lisää edellisestä. Mutta SHK-projektini elää sittenkin, itse asiassa nyt vasta saa vauhtia, kun hyvä lentokaveri on tarjonnut "haavoittuneelle enkelille" lämpimän korjaus/rakennuspaikan. Yritän epätoivoisesti arvata, mitkä tämän foorumin menneistä aiheista minun kannattaisi lukea - kun kaikilla on lappu "new"   :huh:
Tärkeimmät aiheet ovat - tai tulevat olemaan - puutavaran hankinta (lähinnä koivuvaneria, mäntyä ja sprucea, miksei kotimaista kuusta), ja myöhemmin lujitemuovityö, metallirakenteiden korjaus, yms.
Björn B. on valvojani, varmasti on helpottunut, kun projekti taas saa vauhtia. Yritän pitää foorumia ajan tasalla sitä mukaa, kun homma edistyy. On mukava tunne, että Suomessa on niin paljon asiantuntemusta ja auttamisenhalua, ettei tarvitse tuntea olevansa yksin - apua löytyy  ;D

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod