Kausikortin hinta malmille kallistuu!!!

Aloittaja Mika Raurala, joulukuu 16, 2005, 17:42:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Ari Simonen - joulukuu 19, 2005, 20:06:49
Kuvitellaan sellainen tilanne että Malmille tulis mittarilähestymisjärjestelmät ja muutama reittivuoro päivässä. Siitä tulis pirunmoinen haitta vilkkaalle VFR-liikenteelle. Kun mittarikone suorittaa lähestymistä
niin lähestymisen suoja-alueella ei saa olla muita koneita. Eli laskukierros tyhjennetään joko alas kentälle
tai odotuskuvioihin. Voi olla aika haasteellinen tehtävä lennonjohdolle sijoittaa 10-20 mopolentäjää
pois mittarikoneen jaloista.    Hankalaksi menisi.

Sekä meillä on edelleen Vantaan ylösveto- ja lähestymissektorit, jotka tapaavat rajoittaa Malmin liikennettä nytkin. Entäpä kun Malmilla pitäisi odotuttaa lähteviä reittikoneita Vantaan liikenteen takia. Äkkiäpä supistuisivat ne teorettiset ajalliset säästöt.
Fly high in the sky and die...

Petri Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Antti Laukkanen - joulukuu 19, 2005, 20:11:10
<nipotusjapilkunviilaus>

Lainaus käyttäjältä: kate - joulukuu 18, 2005, 23:10:06

...ja matkustajat kärsivät ylikuormitetusta kenttästä.


Anteeksipyyntöni aivan ensimmäiseksi kaikkien off-topicien äidistä ja perusperiaatteitani vastaan sotivasta kielikommentoinnista nettifoorumilla. Nyt en vaan enää kestä. Koska monitori maksaa seinään lennettyään suuren summan rahaa, pakko on nipottaa asiasta, joka vain toistuu, toistuu, toistuu ja toistuu vuodesta toiseen. Niin kielioppiasiaa kuin onkin.

Suomen kielessä on ns. astevaihtelu. Tässä tapauksessa substantiivilla on sekä heikko että vahva vokaalivartalo. Siitä riippuen nominatiivin geminaatta joko säilyy tai supistuu yhdeksi konsonantiksi (tt -> t). Kenttä taipuu seuraavalla tavalla:

    * nominatiivi eli nimentö - kenttä
    * akkusatiivi eli kohdanto - kenttä, kentän jne.
    * genetiivi eli omanto - kentän
    * essiivi eli olento - kenttänä
    * partitiivi eli osanto - kenttää
    * translatiivi eli tulento - kentäksi
    * inessiivi eli sisäolento - kentässä
    * elatiivi eli sisäeronto - kentästä
    * illatiivi eli sisätulento - kenttään
    * adessiivi eli ulko-olento - kentällä
    * ablatiivi eli ulkoeronto - kentältä
    * allatiivi eli ulkotulento - kentälle
    * abessiivi eli vajanto - kentättä
    * instruktiivi eli keinonto - kentin
    * komitatiivi eli seuranto - kenttineen

Kiitos ja anteeksi. Ihan vähän helpotti  ;)



</nipotusjapilkunviilaus>



Mittee työ ny silleen??? ;)

Jaska

Viime kesänä sattui Malmilla pahan näköinen illatiivi (= sisätulento), kun erään kerhon kone osui laskuvaiheessa  adessiiviin (= ulko-olento) radan pintaan ja koneessa ollut pilotti inessiivi ( =sisäolento) säilyi vahingoittumattomana.
;D ;D ;D :thumbsup:

esap

Ilmeisen kova akkusatiivi (=kohdanto) kentthäläisemme pinnoitteeseen. :wacko:

Antti Laukkanen

Fly high in the sky and die...

auranen

Toivottavasti kaikki muistavat myös sen, että kausikortinhan voi ostaa etukäteen ja esim. tässä on koko loppuvuosi aikaa ostaa Malmin kortti vielä vuoden 2005 hinnalla koko ensivuodeksi!
Käsitykseni mukaan vielä alkamisajankohtaakin saa siirrettyä "eteenpäin", eli vanhalla hinnalla voi ostaa helmikuun lopusta alkavan kausikortin, kunhan hankkii sen vielä tämän vuoden puolella.

Säästö on siis merkittävä, kun haet korttisi jo nyt! (tai sanotaan niin, että vuoden 2006 aikana ei tarvitse siis hinnankorotuksesta vielä kärsiä)

t. tero

pimattil

Lainaus käyttäjältä: teemu - joulukuu 18, 2005, 14:50:55
Experimental/museo lentokone myytävänä, 0400 891965

Iskit heti markkinarakoon.  ;D Toinen mielenkiintoinen voisi olla:

Ostetaan/myydään koelentoluvissa oleva ilma-alus. -- Saakos näillä laskeutua Hki-Vantaallekin ilman laskeutumismaksuja? Purtsikalla ainakin saa, jos hinnastoa oikein luen...  :wacko:
- Pirkka -

pimattil

Lainaus käyttäjältä: auranen - joulukuu 20, 2005, 20:18:35
Toivottavasti kaikki muistavat myös sen, että kausikortinhan voi ostaa etukäteen ja esim. tässä on koko loppuvuosi aikaa ostaa Malmin kortti vielä vuoden 2005 hinnalla koko ensivuodeksi!
Käsitykseni mukaan vielä alkamisajankohtaakin saa siirrettyä "eteenpäin", eli vanhalla hinnalla voi ostaa helmikuun lopusta alkavan kausikortin, kunhan hankkii sen vielä tämän vuoden puolella.

Näinhän se on. Jos ei lennä myöskään talvella, niin 6 kk kortissakin pääsee jo aika hyvään alennukseen ja laittaa sen alkamaan sieltä helmikuun lopusta (parilla kuukaudella sitä aloitusta saa siirtää). Muualta ja harvoin Malmille lentäjille tulee kuitenkin paljon edullisemmaksi maksaa laskeutumismaksut normaalisti ja pitää normaalia kausikorttia. Jos nyt esim. 6 kk korteille tänä ja ensi vuonna ostettuna Malmille tulee parisen sataa euroa erotusta ja laskeutumismaksu on minimissään 11 euroa, niin (ilman parkkimaksuja) tuolla lentää jo muutamat lennot kivasti Malmille ilman Malmin kausikortteja...  :-\
- Pirkka -

masal

Lainaus käyttäjältä: pimattil - joulukuu 22, 2005, 09:56:06
Muualta ja harvoin Malmille lentäjille tulee kuitenkin paljon edullisemmaksi maksaa laskeutumismaksut normaalisti ja pitää normaalia kausikorttia. Jos nyt esim. 6 kk korteille tänä ja ensi vuonna ostettuna Malmille tulee parisen sataa euroa erotusta ja laskeutumismaksu on minimissään 11 euroa, niin (ilman parkkimaksuja) tuolla lentää jo muutamat lennot kivasti Malmille ilman Malmin kausikortteja...  :-\

Hyvä pointti, ja lisäksi jos ajoittaa käyntinsä Malmilla vain niihin aikoihin kun se on kiinni, esim. menee illalla ja lähtee aamulla tai toisinpäin niin ei maksa mittään ;) Eli kyllä kai tämä hinnannousu vähentää vierailijoiden satunnaista kiinnostusta Malmiin tai sitten käytetään näitä kiertoteitä ;)
Markku Salminen

Ari Simonen

Eipä pääse Malmille kuin myös muuallekaan pelkällä alimmalla laskeutumismaksulla 11 eur. Lisäksi tulee
lennonvarmistuspalvelumaksu (TN-maksu) joka tehnee toisen puolen lisää.

pimattil

On se kyllä ihme jos Malmin lentomäärät lähtevät näillä toimilla kasvuun... ja pitäisi vielä TN-maksujakin maksaa. ==> Malmi korpikentäksi, niin tulee vilkkaampaa harrastustoimintaa.  :thumbsup: Malmilla on kuulemani mukaan ollut jotain tiukkapipoisia lennonjohtajia erityisesti ultriin liittyen? Heidätkin voisi passittaa hermolomalle ja sen jälkeen siirtää vaikka vähän rauhallisempiin maisemiin Ivaloon tai jonnekin...  ;)

Paljonko oikeasti mahtaa olla normaalien kausikorttien suhde Malmin kausikortteihin siis kulupuolella. Jos yhdellä kausikortilla voisi lentää kaikkialle muualle paitsi Hki-Vantaalle, niin paljonko tällä kortilla pitäisi olla hintaa? Toinen ei aivan niin radikaali veto laskea Malmin kustannuksia olisi leikata rajusti palveluiden aukioloa - torni kiinni parillisina päivinä tai vaikka kello 15 jälkeen. Jos siellä ei kerran ole kaupallista lentoliikennettä, niin kuka lennonjohtoa jäisi oikeasti kaipaamaan? Voisihan meininki aluksi vähän villiltä tuntua, mutta onko lentäjät niin tyhmiä, ettei siitä sitten loppujen lopuksi mitään muka tulisi? Jos käyttämällä Malmin korpikenttää säätäisi normaalin ja Malmin kausikortin erotuksen, niin menisikö väliraha lentämiseen.

   Pirkka
- Pirkka -


Ansis

Lainaus käyttäjältä: pimattil - joulukuu 22, 2005, 19:36:20
Malmilla on kuulemani mukaan ollut jotain tiukkapipoisia lennonjohtajia erityisesti ultriin liittyen? Heidätkin voisi passittaa hermolomalle ja sen jälkeen siirtää vaikka vähän rauhallisempiin maisemiin Ivaloon tai jonnekin...  ;)

   Pirkka

En ole pariin vuoteen malmia etsinyt, mutta ainakin silloin vinoiltiin tasapuolisesti kaikille holmöilijöille mukaan luettuna Ansis. Tämä ei suinkaan ole syynä siihen etten siellä sen jälkeen ole hölmöillyt :-)

Mutta aivan uskomattomiin suorituksiin ultralentäjätkin on pystyneet.
My mind is willing, but purse is weak.

Ari Simonen

Räknäsin tuossa että alin mahdollinen TN-maksu (luokka alle 1000kg) olisi 14,7 eur. Eli laskun hinnaksi
ilman kausikorttia tulisi 11+ 14.7=25.7 eur.   Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä.
Ainakaan läpäreitä ko. maksut ei houkuttele tekemään...

Jaska

Lainaus käyttäjältä: pimattil - joulukuu 22, 2005, 19:36:20
  Malmilla on kuulemani mukaan ollut jotain tiukkapipoisia lennonjohtajia erityisesti ultriin liittyen? Heidätkin voisi passittaa hermolomalle ja sen jälkeen siirtää vaikka vähän rauhallisempiin maisemiin Ivaloon tai jonnekin...  ;)
 Pirkka

Sulla tai kaverillas on kuulemma kuulolaitteestanne paristot ihan lopussa. B)

Enpä voi, paikalla olleena, muuta sanoa kuin, "katso peiliis",
tai niin metsä vastaa, kuinka sinne huutelee. .

Eivät nuo Malmin lennonjohtajat salli UL-porukalle mitään erivapauksia.
Kaikki soheltavat pilotit saavat saman kohtelun, koneluokasta riippumatta.

Jos lennät sääntöjen mukaan, saatat saada lentosuukon palkaksi,lennonjohto- daameilta.
:thumbsup:



Karoliina

Hmm. Mitähän tuolla sekoilulla oikein tarkoitetaan? Olen kyllä joskus unohtanut mainita henkilöluvun kun olen
tehnyt plaania ilmasta ja lennonjohtaja on sitä sitten kysynyt. Joskus olen unohtanut sanoa QNH:n. Ei siitä ole ainakaan valitusta tullut, ovat vaan
ystävällisesti kysyneet "Kerro vielä henkilöluku". Minkähänlaisesta ultrailijoiden sähläämisestä tuossa jutussa oikein on kyse,
minusta moottorilentäjät unohtelevat samoja seikkoja joskus. Ei me olla ainakaan huomattu mitään ongelmia Malmilla
toimimisessamme, mielestäni siellä toimii systeemi oikein hyvin suhteessa kentällä olevaan ruuhkaan (poislukien odotusajat joskus,
mutta kyllä niitäkin hyvin sietää). Malmilla lennonjohto sentään pitää järjestystä yllä lentelyssä ettei lennetä kuin korpikentällä
jossa joskus on aika huimaa touhua törmäysten välttämisessä jos siellä sattuu olemaan tietyntyyppistä nimeltämainitsematonta (ei-ultra)
lentotoimintaa joka lentää kuin pellossa.

Oikeastaan eniten olen saanut ilmailussa valitusta (foorumin ulkopuolella) siitä että (ylipäätään) kirjoittelen täällä foorumilla (ja Internetissä ylipäätään),
kaikkien mielestä kun se ei ole aivan hyvä juttu - kaikki eivät ole vielä täysin hyvin tottuneet nettiaikaan jossa asioista keskustellaan, blogataan jne. julkisesti ilman
että niistä oltaisiin hiljaa tai puhuttaisiin vaan Malmin kahvilassa. Etenkin kun on tuo meidän firman surffilauta taskussa, niin foorumia voi katsoa
paljon useammin kuin mitä ehtii käydä Malmin kuppilassa.

Jaska

#66
Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - joulukuu 23, 2005, 02:02:09
  Malmilla lennonjohto sentään pitää järjestystä yllä lentelyssä ettei lennetä kuin korpikentällä
jossa joskus on aika huimaa touhua törmäysten välttämisessä jos siellä sattuu olemaan tietyntyyppistä nimeltämainitsematonta (ei-ultra)
lentotoimintaa joka lentää kuin pellossa.


Hyvä Karolina, tuollaiset yleistykset ovat ihan pertsiistä.
Jos on aihetta nimitellä, nimitellään reilusti  oikeilla nimilllä.

Jos et ole tajunnut, voin kertoa ,että ilmailussa tunnustetaan omat virheensä, jolloin muutkin oppivat ja välttävät joutuvansa samaan virheeseen.
Sitä varten on, rajuimmassa muodossa, nuo ILL:n kaavakkeetkin, jotka pitää jättää 72:tunnin sisällä viranomaiselle.


Älä suolla juosten kustua tarinaa.
Niitä on Malmin kuppila jo täynnä.

Olen puolestani nähnyt Malmilla, omin silmin, mitä hurjempia UL-törttöryhmän esityksiä.

Juttelen näistä niin kauan kuin keskustelu pysyy väittelynä, kun se siirtyy inttämisen puolelle , katoan.


Hyvää Joulua ja Turvallista Uutta vuotta

Jaska

Pikkufirman parin koneen kohdalla nuo korotukset voi vielä kompensoida ja jaksaa maksaa.

Kun puhemme noista  *)"isoimmista" kouluttajista Malmilla.
Koneita 10 - 20 kpl nousee summa huikeaksi.

Oppilaat ovat maksaneet sopimuksen mukaisesti, niin on tilanne kinkkinen.

Tuo korotus tuo lisäkustannuksia vähintäin 10 000 - 20 000 euroa per *) firma.

Vuokrat nousevat ja muutkin kulut suhteessa.
Kerhoillakin, jotka ovat haalineet kymmenittäin oppilaita, taitaa alkaa säästökuuri.

auranen

Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - joulukuu 23, 2005, 02:02:09
Hmm. Mitähän tuolla sekoilulla oikein tarkoitetaan? Olen kyllä joskus unohtanut mainita henkilöluvun kun olen
tehnyt plaania ilmasta ja lennonjohtaja on sitä sitten kysynyt. Joskus olen unohtanut sanoa QNH:n. Ei siitä ole ainakaan valitusta tullut, ovat vaan
ystävällisesti kysyneet "Kerro vielä henkilöluku". Minkähänlaisesta ultrailijoiden sähläämisestä tuossa jutussa oikein on kyse,
minusta moottorilentäjät unohtelevat samoja seikkoja joskus. Ei me olla ainakaan huomattu mitään ongelmia Malmilla
toimimisessamme, mielestäni siellä toimii systeemi oikein hyvin suhteessa kentällä olevaan ruuhkaan (poislukien odotusajat joskus,
mutta kyllä niitäkin hyvin sietää). Malmilla lennonjohto sentään pitää järjestystä yllä lentelyssä ettei lennetä kuin korpikentällä
jossa joskus on aika huimaa touhua törmäysten välttämisessä jos siellä sattuu olemaan tietyntyyppistä nimeltämainitsematonta (ei-ultra)
lentotoimintaa joka lentää kuin pellossa.

Oikeastaan eniten olen saanut ilmailussa valitusta (foorumin ulkopuolella) siitä että (ylipäätään) kirjoittelen täällä foorumilla (ja Internetissä ylipäätään),
kaikkien mielestä kun se ei ole aivan hyvä juttu - kaikki eivät ole vielä täysin hyvin tottuneet nettiaikaan jossa asioista keskustellaan, blogataan jne. julkisesti ilman
että niistä oltaisiin hiljaa tai puhuttaisiin vaan Malmin kahvilassa. Etenkin kun on tuo meidän firman surffilauta taskussa, niin foorumia voi katsoa
paljon useammin kuin mitä ehtii käydä Malmin kuppilassa.


Kyllä nyt kuule puhutaan ihan muista asioista, kuin joistain pienistä "unohduksista". Olen törmännyt Malmilla joskus monenlaisiin sekoilijoihin.....uskomattomimmat suoritukset näistä ovat olleen ultria. "Peltikonelentäjätkin" ovat sekoilleet, näitä mahtuu siis kaikkiin luokkiin. Se, että täällä puhutaan jonkun ultran sekoilusta, ei heti välittömästi tarkoita sitä, että siinä puhutaan sinun toiminnastasi (eli jos sinä olet hoitanut hommasi hyvin, ei se tarkoita automaattisesti, että muut ovat myös)...jos taas viittaat tuolla "emme ole huomanneet ongelmia toiminnassamme" ultraluokkaan yleensä (etkä vain itseesi), niin tämä ehkä onkin näissä sekoiluissa se ongelma pahimmasta päästä: ei edes tiedosteta hölmöilyjä.

Unohduksia voi sattua kenelle tahansa ja virheitä teemme kaikki. Ne eivät ole sekoilua sanan varsinaisessa merkityksessä, ne ovat normaalitoiminnan poikkeuksia ja sattumia. Minusta se, että tiedostaa itsekin tekevänsä näitä ja varsinkin osaa tarvittaessa sitten korjata tilanteen on lentämisessä tärkeä asia.

t. tero

Jouni Laukkanen

Huomautettakoon tässä yleisesti, että tässä alkaa pikkuhiljaa olemaan taas sellaista harrastusryhmien välistä pientä kinailua ja vieläpä malmilaisten kesken. Jos aihe kääntyy enemmän off-topiciksi ja kommenteissa alkaa olemaan henkilökohtaisuuksiin viittavia asioita, joudun moderoimaan tätä säiettä. Suosittelen, että jatkatte tällaisen keskustelun puolta siellä Sinilinnussa.

Tämä nyt ihan sen takia, että kohta on joulu, enkä toivo kellekään täältä saatua pahaa mieltä. Uutena vuotena ammutaan sitten raketeilla ja suuri osa moderaattoreista on jossakin Kirkkonummella enemmän tai vähemmän riehakkaalla mielellä.

Jouni

auranen

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - joulukuu 23, 2005, 10:12:55
Huomautettakoon tässä yleisesti, että tässä alkaa pikkuhiljaa olemaan taas sellaista harrastusryhmien välistä pientä kinailua ja vieläpä malmilaisten kesken. Jos aihe kääntyy enemmän off-topiciksi ja kommenteissa alkaa olemaan henkilökohtaisuuksiin viittavia asioita, joudun moderoimaan tätä säiettä. Suosittelen, että jatkatte tällaisen keskustelun puolta siellä Sinilinnussa.

Tämä nyt ihan sen takia, että kohta on joulu, enkä toivo kellekään täältä saatua pahaa mieltä. Uutena vuotena ammutaan sitten raketeilla ja suuri osa moderaattoreista on jossakin Kirkkonummella enemmän tai vähemmän riehakkaalla mielellä.

Jouni

Olet Jouni oikeassa...sorry omasta puolestani.

Hauskaa Joulua kaikille!

t. tero

Karoliina

#71
Lainaa
ei heti välittömästi tarkoita sitä, että siinä puhutaan sinun toiminnastasi (eli jos sinä olet hoitanut hommasi hyvin, ei se tarkoita automaattisesti, että muut ovat myös)...jos taas viittaat tuolla "emme ole huomanneet ongelmia toiminnassamme" ultraluokkaan yleensä (etkä vain itseesi),

Määrittelen termejä hieman tarkennukseksi:
meidän toiminta = minun ja Katen toiminta (koska lennämme ~95% lennoista yhdessä), puhun/puhumme siksi yleensä aina monikossa (me lentelemme, se ei
tarkoita kuitenkaan yleensä koskaan muita ultralentäjiä kuin minä ja Kate, muutenkin edustan tällä foorumilla meitä tai minua, en yleisesti ultralentäjiä tai lentäjiä).
meidän kerho = 1. MIK 2. MILK (+ onhan tuo Nokia Aviation Club myös)
meidän ultra = TL-96 Star (termi ei sisällä koneita joita vuokraamme)
meidän kone = meidän ultra (toistaiseksi näin)
MILK:in kone = Ikarus tai Dynamic
MIK:in kone = C152 aerobat tai C172, dieselillä tai ilman, tai Bravo
ultratoimijat Malmilla = Me (= minä ja Kate) + MILK (yleensä 1 kone) + KILA (monta konetta) + jotkut muut yksityiset + vierailevat lentäjät - yleensä en viittaa
koko tähän ryhmään ja jos puhun ultrailmailijoiden ryhmästä laajemmalti kuin minä ja Kate, tarkoitan yleensä MILK:iä.
meidän kenttä = EFHF
meidät alunperin kouluttanut ultrakerho = UL-Lento / Tampere (kotikenttä EFTP)
meidän firman surffilauta = Nokia 770 Internet Tablet

Kausikortin kävin ostamassa ensi vuodelle jo.

t: Karoliina

Jaska

Karoliina.
Kirjoita vain lisää, tuossa on intoa ja asennetta :thumbsup:

kate

Lainaus käyttäjältä: auranen - joulukuu 18, 2005, 17:30:51
Tuosta liikenteestä: en omassa kirjoituksessani ottanut siis kantaa siihen etteikö näin voisi olla, kunhan tietyt edellytykset ovat kunnossa.

Kausikortin hinnasta vielä sen verran, että eikös juuri siinä samassa lauseessa tule todettua jo se syykin, eli "miksi Malmin kortti maksaa 2,5 kertaa hiljaisempien kenttien hinnan"? Kenttä on Suomen toiseksi vilkkain...se vaatii tiettyjä juttuja siltä ja näin kulutkin ovat varmasti suuremmat kuin hiljaisemmilla kentillä.

En minäkään pidä perusteltuna noin suurta korotusta, mutta jokaisen kentän maksuistahan päätetään kai suurinpiirtein aina kenttätasolla, joten jos Malmilla on tähän hinnoitteluun päädytty ja muualla ei, niin kyse ei liene sen kummemmasta, kuin eri kenttien päälliköiden erilaisista näkemyksistä seuraavan vuoden budjeteissaan.

Ajatelkaa asiaa myös siltä kantilta, että aiemmin (siis ennen tätä vuotta) Malmi ei ollut erikseen kausikortissa, vaan "normaali" kortti kävi kaikkialla muualla, paitsi HK:lla. Ilmailulaitoksen laskutus/rahavirta käsittääkseni myös toimii näiden korttien osalta niin, että raha menee sinne kentälle, mistä se kortti on ostettu tai tilattu. Paitsi nyt, kun Malmin maksu on erikseen, kohdistuu se suoraan kentän kassaan ja vaikuttaa sikäli positiivisesti kentän tulokseen. Ehkä tällä yritetäänkin päästä "nollatulokseen", jotta julkisuus ei pääse enää motkottamaan "tappiollisen kentän ylläpidosta keskellä Helsinkiä"?

Hesarissa muutama päivä sitten oli kirjoitus siitä että myös Malmin kaupalliset lentokoulut kokevat että niiden
kipuraja alkaa olla ylitetty, ei pelksätään kenttämaksujen vaan myös muiden viranomaismaksujen korotusten myötä.

Jos harrasteilmailijoiden lisäksi myös lentokoulut ulosliputtavat itsensä Malmilta ja Suomesta niin lopultakin
ilmailulaitos ja kenttän johto on onnistunut siinä missä Helsingin kaupungin hölmöläiset eivät ole
onnistuneet.

Nyt vielä ensivuodeksi on ostettu kausikortti tämän vuoden hintaan ja vielä malmilta mutta
jos hinta-taso säilyy nykyisellään ( tai korotustrendi jatkuu ) niin 2007 tehdään niin että koneella
lelletään ilman Kaskoa Räyskälästä tai Hyvinkäältä  ja tuodaan ehkä se kolmeksi kuukaudeksi kesällä Malmille jos
on rahaa. Kun koneen moottorista alkaa olla tunnit vähissä ja Räyskälään ei lyhyinä arki-iltoina jaksa lähteä
ajamaan niin ei enää kallista vakuutustakaan kannata pitää.

Vaikka laitoksen ja malmin kenttän johdon toiminta tuntuukin hölmöläisten touhulta jolla
tästä  maasta lopetetaan suurin osa lentokoulutuksesta ja harrastemoottori-ilmailusta niin
vähän tuntuu että hekään eivät ole tiedostaneet mihin k.o hölmöily johtaa.

Olisikohan tässä nyt paikallaan "Pelasta Malmi" operaation 2. vaihe ja pelastaa Malmi myös
tulevaisuuteen elävänä harraste-ilmailun ja lentokoulutuksen kenttänä ?

Tämä taas varmaankin vaatisi niin yhteistyötä ja dialogia kenttän johdon, ilmailuviranomaisten,
harraste-ilmailijoiden ja lentokoulujen kesken.

Varmaankin taas kerran kaikki keinot on tarpeen, niin lisätulonlähteiden etsiminen
Malmille kuin säästöjen hakeminen, poliittinen vaikuttaminen ja talkoohenki.

Tämä nykyinen korotuspolittiikka ei varmaankaan kyllä kerää keneltäkään muulta
sympatioita kuin kenttän vastustajilta.

Voisi ajatela että jos viranomaistahokin ottaisi asiakseen turvata lentokoultuksen
ja harrastuslentotoiminnan Malmilla niin ilmailijatkin tulisivat avuksi kuten nyt
kenttän pelastusoperaatiossa Helsingin hölmöläisten käsistä.

Tuosta "tappiollisuudesta", kuinkahan moni muukaan opetus- ja harrastuskäytössä
oleva kiinteistö tuotta voittoa ? On selvä, että kaupallista lentotoimintaa harjoittavat
kenttät voivat kannattaa taloudellisesti. Pakostahan tässä tulee epäsuhta
kun suurin osa koulutuksesta keskittyy yhdelle koulutus- ja harrastuskäytössä
olevalle kenttälle. Epäsuhdan ratkaisemiseksi olisi joko hyväksyttävä että
koulutuskenttän menot jyvitetään koko ilmailulaitoksen kenttille ja kausikortti
saman hintaiseksi tai sitten ei eriytetä yhtä kenttää vain koulutuskenttäksi vaan
sinne tuodaan sopivissa määrin kaupallista liikennettä.

Tuli täsäs kyllä mieleen ajatus että jos kenttän johto hyväksyisi jatkossa että kortti
Malmille maksaa saman kuin muualle niin ilmailijat voisivat masinoida liikkeen
että kaikki ne joille vain mahdollista, kävisivät ostamassa korttinsa Malmilta,
nekin joiden kotikenttä on muualla.

Nythän kalliimman Malmikortin vaikutus varmaan on se, että useimmat muilla
kenttillä toimivat eivät osta Malmikorttia ollenkaan ja jättävät lentämättä tänne.



Kate


Ansis

Kannattaa muistaa, että Kiikalaan tulee moottoritietä pitkin hyvä kulkuyhteys muutaman vuoden päästä. Ehkä osa malminetsijöistä löytää sieltä uuden harrastuspaikan. Espoon suunnasta sinne ajelee melkein nopeammin kuin Malmille motarin valmistuttua.
My mind is willing, but purse is weak.

Karoliina

Käsittääkseni moottoritie ei mene läheltä Kiikalan kenttää, rohkenempa epäillä että Kiikalaan kestää selvästi kauemmin ajaa myös Espoosta senkin jälkeen kun moottoritie on valmis.

Kaiken lisäksi Malmille pääsen alle kolmella eurolla [bussi Espoo-Ruoholahti - metro Ruoholahti-Sörnäinen - bussi Sörnäinen-Malmi -yhteensä alle 1h, seutumaksu]. Työpaikalta Ruoholahdesta Malmille kestää noin puolisen tuntia metrolla ja bussilla ja pääsee pelkällä ykköstaksalla (Hki sisäinen). Kiikalaan maksaa matkustaminen joka tapauksessa enemmän, oli sitten omalla autolla tai muulla keinoin. Kiikala ei ole nyt eikä tulevaisuudessa vaihtoehto. Jos Malmi suljetaan, ei varmaan auta muu kuin siirtyä vesikoneeseen tai veneilijäksi.



kate

Lainaus käyttäjältä: Ansis - joulukuu 27, 2005, 19:17:31
Kannattaa muistaa, että Kiikalaan tulee moottoritietä pitkin hyvä kulkuyhteys muutaman vuoden päästä. Ehkä osa malminetsijöistä löytää sieltä uuden harrastuspaikan. Espoon suunnasta sinne ajelee melkein nopeammin kuin Malmille motarin valmistuttua.

Ehkä Räyskälän/Hyvinkään kanssa Kiikala voisi kilpailla. Malmille menee Espoosta ruuhka-aikojen ulkopuolella n. 20 minuuttia
ja töistä pitäjänmäeltä 10 minuuttia eli edes Espoolaisille Kiikala ei malmia korvaa. Lisäksi meitä Espoo.laisia
on p-k seudun ilmailijoista vain murto-osa. Osa liikkuu vielä joukkoliikenteelläkin.

Lisäksi valvomattomana lentopaikkana ei Kiikala riitä edes peruskoulutukseen, yölentämistä ajatellen
Helsinki vantaan lisäksi taitaa valot olla seuraavana Turussa ja Tampereella ( tai sitten Tallinnassa )

Eli, ei ole Kiikalasta, Hyvinkäästä tai Räyskälästä Malmin korvaajaa. Noiden kenttien varaan
jääminen kyllä tappaisi suurimman osan p-k seudun harrasteilmailusta ja lentokoulutuksesta.

Kate

Ansis

Kyllä kiinnostuneet aina sopivan harrastuspaikan löytää, eihän Malmiakaan suljeta hinnat vain hieman nousee. Ja koulutustoiminnassa  voi korpikentältäkin mennä laskuja sorvaamaan valvotulle lentopaikalle.

Ja kyllähän julkisilla pääsee halvalla pääkaupunkiseudulla, kun verovaroin tuetaan liikennettä X00 000 eurolla päivässä.
Nekin fyrkat kerätään työssä käyvältä yksityisautoilijalta.
My mind is willing, but purse is weak.

Klaus Wesa

Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - joulukuu 27, 2005, 19:32:39
Käsittääkseni moottoritie ei mene läheltä Kiikalan kenttää, rohkenempa epäillä että Kiikalaan kestää selvästi kauemmin ajaa myös Espoosta senkin jälkeen kun moottoritie on valmis.
Tulevalta moottoritieltä on vielä lähes n. 10 km matka kentälle.
Sinnekö sitten järjestettäisiin lentonäytöksiä lapsiperheille?  :huh: Kyllä ilmailun katselukin tulee näin ollen kohtuuttoman kalliiksi.
Kaveria ei jätetä, pelastetaan EFHF

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Ari Simonen - joulukuu 19, 2005, 20:06:49
Kuvitellaan sellainen tilanne että Malmille tulis mittarilähestymisjärjestelmät ja muutama reittivuoro päivässä. Siitä tulis pirunmoinen haitta vilkkaalle VFR-liikenteelle. Kun mittarikone suorittaa lähestymistä
niin lähestymisen suoja-alueella ei saa olla muita koneita. Eli laskukierros tyhjennetään joko alas kentälle
tai odotuskuvioihin. Voi olla aika haasteellinen tehtävä lennonjohdolle sijoittaa 10-20 mopolentäjää
pois mittarikoneen jaloista.    Hankalaksi menisi.

Ei muuten mene paletti sekasin, eikä ole ennenkään mennyt.

Lensihän täältä Malmilta  mm.  RV-Aviation säännöllistä rahtiliikennettä  vuositolkulla, aamuin illoin.

VFR-liikeenne pistettiin hetkeksi ( 2 - 3 minuuttia)  holdaamaan ja homma toimi.




kate

Lainaus käyttäjältä: Jaska - joulukuu 27, 2005, 20:47:07
Lainaus käyttäjältä: Ari Simonen - joulukuu 19, 2005, 20:06:49
Kuvitellaan sellainen tilanne että Malmille tulis mittarilähestymisjärjestelmät ja muutama reittivuoro päivässä. Siitä tulis pirunmoinen haitta vilkkaalle VFR-liikenteelle. Kun mittarikone suorittaa lähestymistä
niin lähestymisen suoja-alueella ei saa olla muita koneita. Eli laskukierros tyhjennetään joko alas kentälle
tai odotuskuvioihin. Voi olla aika haasteellinen tehtävä lennonjohdolle sijoittaa 10-20 mopolentäjää
pois mittarikoneen jaloista.    Hankalaksi menisi.

Ei muuten mene paletti sekasin, eikä ole ennenkään mennyt.

Lensihän täältä Malmilta  mm.  RV-Aviation säännöllistä rahtiliikennettä  vuositolkulla, aamuin illoin.

VFR-liikeenne pistettiin hetkeksi ( 2 - 3 minuuttia)  holdaamaan ja homma toimi.

Kyllähän sitä Malmille nytkin koulutusmielessä mittarilähestymisiä tehdään silloin tällöin ja homma toimii.
Itse lensin UPL:n pirkkalassa eikä mitään ongelmia ollut vaikka sinne tuli isojakin koneita ( Ryamair) ja
sitten niitä Aeron yms pienempiä matkustajakoneita.

Yleensä meidät pistettiin tekemään vain ympyrää jonnekkin myötätuulen loppuun, muutama kerta kun
oli pilvikorkeus todella alhaalla niin jouduttiin varsinaiseen holding looppiin.

Silti, uskoisin että muutama vuoro isompia koneita päivässä tekee enemmänkin hyvää VFR pilottien harjoitukselle
että oppii noikin rutiinit.

Kate

Tuomas Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: Jaska - joulukuu 27, 2005, 20:47:07
Ei muuten mene paletti sekasin, eikä ole ennenkään mennyt.

Lensihän täältä Malmilta  mm.  RV-Aviation säännöllistä rahtiliikennettä  vuositolkulla, aamuin illoin.

VFR-liikeenne pistettiin hetkeksi ( 2 - 3 minuuttia)  holdaamaan ja homma toimi.

Juu, ihan totta, ei siitä mitään isoa ongelmaa tulisi. Itsekin olen parit ympyrät tehnyt IFR-saapuvaa odotellessa myötätuulessa.

//T

Ari Simonen

Lainaus käyttäjältä: kate - joulukuu 27, 2005, 21:18:39
Lainaus käyttäjältä: Jaska - joulukuu 27, 2005, 20:47:07
Lainaus käyttäjältä: Ari Simonen - joulukuu 19, 2005, 20:06:49
Kuvitellaan sellainen tilanne että Malmille tulis mittarilähestymisjärjestelmät ja muutama reittivuoro päivässä. Siitä tulis pirunmoinen haitta vilkkaalle VFR-liikenteelle. Kun mittarikone suorittaa lähestymistä
niin lähestymisen suoja-alueella ei saa olla muita koneita. Eli laskukierros tyhjennetään joko alas kentälle
tai odotuskuvioihin. Voi olla aika haasteellinen tehtävä lennonjohdolle sijoittaa 10-20 mopolentäjää
pois mittarikoneen jaloista.    Hankalaksi menisi.

Ei muuten mene paletti sekasin, eikä ole ennenkään mennyt.

Lensihän täältä Malmilta  mm.  RV-Aviation säännöllistä rahtiliikennettä  vuositolkulla, aamuin illoin.

VFR-liikeenne pistettiin hetkeksi ( 2 - 3 minuuttia)  holdaamaan ja homma toimi.

Kyllähän sitä Malmille nytkin koulutusmielessä mittarilähestymisiä tehdään silloin tällöin ja homma toimii.
Itse lensin UPL:n pirkkalassa eikä mitään ongelmia ollut vaikka sinne tuli isojakin koneita ( Ryamair) ja
sitten niitä Aeron yms pienempiä matkustajakoneita.

Yleensä meidät pistettiin tekemään vain ympyrää jonnekkin myötätuulen loppuun, muutama kerta kun
oli pilvikorkeus todella alhaalla niin jouduttiin varsinaiseen holding looppiin.

Silti, uskoisin että muutama vuoro isompia koneita päivässä tekee enemmänkin hyvää VFR pilottien harjoitukselle
että oppii noikin rutiinit.

Kate
Apuuva! Kirjoitinko pötyä? Lennonjohtajat,saako lähestymisen suojaalueella (laskukierroksessa) olla VFR-liikennettä kun mittarikone suorittaa IFR-lähestymistä? Minulla on sellainen käsitys ettei saa.Jos joku on
holdannut myötätuulessa luulen että isompi kone on tehnyt näkölähestymisen...

Tepsu

Lainaus käyttäjältä: Ansis - joulukuu 27, 2005, 19:17:31
Kannattaa muistaa, että Kiikalaan tulee moottoritietä pitkin hyvä kulkuyhteys muutaman vuoden päästä. Ehkä osa malminetsijöistä löytää sieltä uuden harrastuspaikan. Espoon suunnasta sinne ajelee melkein nopeammin kuin Malmille motarin valmistuttua.
[/color]

Ei sitä jaksais ajaa 200 kilsaa hesasta edes takaisin, että pääsee korpeen lentämään. Ei sitä jaksa tehdä lentokoulut eikä harrastajat täällä. Ja siinä menis liikaa aikaa, rahaa.. malmin kentän voi vaan tuhota tai pelastaa, ei muuttaa mihinkään kiikalaan.

Hanu

Lainaus:
Apuuva! Kirjoitinko pötyä? Lennonjohtajat,saako lähestymisen suojaalueella (laskukierroksessa) olla VFR-liikennettä kun mittarikone suorittaa IFR-lähestymistä? Minulla on sellainen käsitys ettei saa.Jos joku on
holdannut myötätuulessa luulen että isompi kone on tehnyt näkölähestymisen...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mikäli vallitsee IMC/erityis-VFR-kelit, eiköhän lennonjohto ystävällisesti pyydä VFR-konetta siirtymään holdingiin
IFR-koneen laskeutumisen ajaksi. Näkölentokeleillä voi sitten "roikuskella" ympyrää tehden laskukierroksessakin,
jos siihen on annettu ohjeistus lennonjohdolta. (Laitoin kommenttini, vaikka en lennonjohtaja olekaan ja asia
lienee jo alkuperäiseen otsikkoon nähden off-topicia)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hintojen kallistuminen:
Tuosta Malmin kausikortin hinnan rajuhkosta korottamisesta vois sanoa, että siinä kai haetaan sitä samaa
"kustannusvastaavuutta", mitä ministeriö on edellyttänyt uudelta Ilmailuhallinto-yksiköltä, joka vuoden
vaihteessa korvaa entisen liikelaitos-Ilmailulaitoksen sisällä toimineen Lentoturvahallinnon. 

Liikelaitoksen ja viranomaistoiminnan eriyttämistä ovat ilmailun harrastajat ja ammattilaiset peräänkuuluttaneet
jo useita vuosia (tasaveroinen ja oikeudenmukainen kohtelu eri toimijoille) ja nyt kun toive toteutuu, olemme me
myös sitten joutumassa koko homman maksajiksi.
Aikaisemmin meiltä ilmailun toimijoilta (harrastajat, lentoyhtiöt, korjaamot, kouluttajat jne) on ministeriön laskelmien
mukaan peritty runsaa 900 000 euroa ja v. 2006 ja siitä eteenpäin samojen ilmailualan toimijoiden pitäisi maksaa
olemassaolevista palveluista Ilmailuhallinnolle 3-4 miljoona euroa!!  Korotus on aikamoinen vuositasolla, joten
jokainen lupakirjan omistaja ja ilmailualan yritys huomaa tämän "kukkarossaan"  Ilmaiset palvelut loppuvat ja
jo ennestään maksullisten palveluiden hinnat nousevat parhaimmillaan (pahimmillaan) moninkertaisiksi.
(Pelkästään lupakirjojen lunastus kallistuu 2,5 - 5 kertaisiksi nykyiseen verrattuna lupakirjaluokasta riippuen).

Tässä on varsinkin harrasteilmailijoilla ja kouluttajilla kovia haasteita tulevaisuudessa pitää nykyistä toimintaa yllä ja
pyrkiä vielä lisäämääntoimintaa.  Kukkaron nyöreihin tarvitaan joka tapauksessa joustoa, mikäli aikoo
leikissä olla mukana edelleen.

Hyvää ja Lennokasta Uutta Vuotta 2006!

T:HaNu

Ansis

Lainaus käyttäjältä: Terho - joulukuu 28, 2005, 02:19:25


Ei sitä jaksais ajaa 200 kilsaa hesasta edes takaisin, että pääsee korpeen lentämään. Ei sitä jaksa tehdä lentokoulut eikä harrastajat täällä. Ja siinä menis liikaa aikaa, rahaa.. malmin kentän voi vaan tuhota tai pelastaa, ei muuttaa mihinkään kiikalaan.

En ole koskaan sanonut sitä, että Malmi pitäisi siirtää Kiikalaan.
Tarjosin vain vaihtoehtoista lentopaikkaa jo esitettyjen lisäksi.
Muuten olen sitä mieltä, että taitaa olla aikamoisia vässyköitä nämä uudet ultralentokoneen ohjaajat kun eivät jaksa ajaa autolla harrastupaikoille jos se ei ole aivan vieressä.
Riippu- ja varjoliidon harrastajat purjelentäjistä puhumattakaan ovat tehneet retkijä eri lentopaikoille esim. Wasserkuppelle ja Kebnelle Jämistä puhumattakaan. Ilmailureissuja on tehty julkisilla kulkuneuvoilla muuallekin kuin Malmille.










Käytin sanaa Ultralentokoneen ohjaaja siitä syystä, että lentäjältä vaaditaan vähän enemmän. Onnettomuustutkinnankin raporteissa puhutaan ohjaajista, eikä lentäjistä.
Nyt herneet nenään.
My mind is willing, but purse is weak.

Astir

#86
Lainaus käyttäjältä: Ansis - joulukuu 28, 2005, 12:08:34
Lainaus käyttäjältä: Terho - joulukuu 28, 2005, 02:19:25


Ei sitä jaksais ajaa 200 kilsaa hesasta edes takaisin, että pääsee korpeen lentämään. Ei sitä jaksa tehdä lentokoulut eikä harrastajat täällä. Ja siinä menis liikaa aikaa, rahaa.. malmin kentän voi vaan tuhota tai pelastaa, ei muuttaa mihinkään kiikalaan.

En ole koskaan sanonut sitä, että Malmi pitäisi siirtää Kiikalaan.
Tarjosin vain vaihtoehtoista lentopaikkaa jo esitettyjen lisäksi.
Muuten olen sitä mieltä, että taitaa olla aikamoisia vässyköitä nämä uudet ultralentokoneen ohjaajat kun eivät jaksa ajaa autolla harrastupaikoille jos se ei ole aivan vieressä.
Riippu- ja varjoliidon harrastajat purjelentäjistä puhumattakaan ovat tehneet retkijä eri lentopaikoille esim. Wasserkuppelle ja Kebnelle Jämistä puhumattakaan. Ilmailureissuja on tehty julkisilla kulkuneuvoilla muuallekin kuin Malmille.



Käytin sanaa Ultralentokoneen ohjaaja siitä syystä, että lentäjältä vaaditaan vähän enemmän. Onnettomuustutkinnankin raporteissa puhutaan ohjaajista, eikä lentäjistä.
Nyt herneet nenään.

Noh, innokkaimmat jää jäljelle kuitenkin...oli matka mikä tahansa tai hinta :). Ultrailmailuahan on juuri markkinoitu helppoudella, joten ei ihme jos pistää hanttiin lähteä korpeen lentämään. Malmi on kylläkin (ja toivottavasti tuleekin olemaan) loistava ja keskeisellä paikalla pääkaupunkilaisille, mutta myöskin "turisteille" muilta lentopaikoilta. Ja kaikkihan on Hesassa kalliimpaa...  ::)

Juho

Lainaus käyttäjältä: Hanu - joulukuu 28, 2005, 09:55:38
Lainaus:
Hintojen kallistuminen:
Tuosta Malmin kausikortin hinnan rajuhkosta korottamisesta vois sanoa, että siinä kai haetaan sitä samaa
"kustannusvastaavuutta", mitä ministeriö on edellyttänyt uudelta Ilmailuhallinto-yksiköltä, joka vuoden
vaihteessa korvaa entisen liikelaitos-Ilmailulaitoksen sisällä toimineen Lentoturvahallinnon. 

Liikelaitoksen ja viranomaistoiminnan eriyttämistä ovat ilmailun harrastajat ja ammattilaiset peräänkuuluttaneet
jo useita vuosia (tasaveroinen ja oikeudenmukainen kohtelu eri toimijoille) ja nyt kun toive toteutuu, olemme me
myös sitten joutumassa koko homman maksajiksi.
Aikaisemmin meiltä ilmailun toimijoilta (harrastajat, lentoyhtiöt, korjaamot, kouluttajat jne) on ministeriön laskelmien
mukaan peritty runsaa 900 000 euroa ja v. 2006 ja siitä eteenpäin samojen ilmailualan toimijoiden pitäisi maksaa
olemassaolevista palveluista Ilmailuhallinnolle 3-4 miljoona euroa!! 


Toimiiko liikelaitos normaalien yritysperiaatteiden mukaisesti? Jos tuloja on budjetoiua vähemmän, niin silloin vähennetään myös henkilökuntaa kuten menetellään tämän päivän huippuyrityksissä....siitähän se tulos tehdään, että pienempi määrä ihmisiä tekee ne samat työt. Tällöin myös toiminta tehostuu ja kehittyy. Uskon kuitenkin, että tässä tapauksessa tuollaisen tehokkuusajattelun aiheuttama muutos palvelurakenteeseen on hidas prosessi.

Toisaalta lentäjien (ja ohjaajien) maksaessa ko. liikelaitoksen määrittelemät korvaukset, on maksajilla oikeus vaatia myös hyvää palvelua (palveluiden tehokkuus, laatu, asiakaspalvelu yms.).

Nuutti

Lainaus käyttäjältä: auranen - joulukuu 18, 2005, 21:09:39
Nyt etsit kyllä vähän turhaan mörköjä sieltä, missä niitä ei ole. Yksinkertaisin peruste on se, että Malmin kenttä tekee vuosiatolla miinus 700 000 euroa tulosta, kai busineslogiikkasi perusteella myös näet, että sekään ei ole pitkänpäälle suotavaa liikelaitoksessa?

Yhä: korotus on älyttömän suuri enkä pidä siitä itsekään...mutta nyt tämä on menossa näin ja puhtaasti rahallisista syistä, ei minkään salaliiton seurauksena.

Aikookohan Malmin kenttä tehostaa toimintaansa muutenkin vai miten sen talous aiotaan saada tasapainoon, sillä ensi vuodelle julkaistujen hinnankorotusten avulla tuskin mitään merkittävää muutosta saadaan aikaan. Malmilla oli vuonna 2004 lentosuoritteita 46 716 kappaletta. Suomeen on rekisteröity muita kuin liikenneluokan koneita 861 kappaletta. (Lähde: Ilmailulaitoksen lentoliikennetilasto 2004)

Mikäli Malmin negatiivinen tulos haluttaisiin kääntää 0-tulokseksi pelkillä laskeutumismaksuilla, niin tämä tarkottaisi 15 euron lisämaksua nykyisten lisäksi jokaiselle operaatiolle, mikäli vanha liikennemäärä säilyisi ennallaan hintojen noususta huolimatta. Mikäli Suomeen rekisteröidyistä kausikortin ostoon oikeutetuista koneista vaikkapa 20%:in hankittaisiin Malmilta operointiin oikeuttava kausikortti, niin Malmille suunnattavan lisämaksun pitäisi olla runsas 4000 euroa, jotta näillä maksuilla saataisiin kerättyä tuo 700 000 euroa.

Mielestäni ylläolevat luvut osoittavat sen, ettei Malmin kenttää ole mahdollista nostaa kannattavaksi pelkästään kentän käyttäjiltä perittävillä maksuilla, vaan talouden tasapainoitus edellyttää joko subventaatiota joltain toiselta taholta tai kulupuolen rajuhkoa leikkaamista vai miltä kuulostaisi vaikkapa 150 laskua sisältävän PPL-kurssin hinnan nouseminen 2250 eurolla pelkkien "laskeutumislisämaksujen" vuoksi?

kate

Lainaus käyttäjältä: Hanu - joulukuu 28, 2005, 09:55:38

Tuosta Malmin kausikortin hinnan rajuhkosta korottamisesta vois sanoa, että siinä kai haetaan sitä samaa
"kustannusvastaavuutta", mitä ministeriö on edellyttänyt uudelta Ilmailuhallinto-yksiköltä, joka vuoden
vaihteessa korvaa entisen liikelaitos-Ilmailulaitoksen sisällä toimineen Lentoturvahallinnon. 

Liikelaitoksen ja viranomaistoiminnan eriyttämistä ovat ilmailun harrastajat ja ammattilaiset peräänkuuluttaneet
jo useita vuosia (tasaveroinen ja oikeudenmukainen kohtelu eri toimijoille) ja nyt kun toive toteutuu, olemme me
myös sitten joutumassa koko homman maksajiksi.
Aikaisemmin meiltä ilmailun toimijoilta (harrastajat, lentoyhtiöt, korjaamot, kouluttajat jne) on ministeriön laskelmien
mukaan peritty runsaa 900 000 euroa ja v. 2006 ja siitä eteenpäin samojen ilmailualan toimijoiden pitäisi maksaa
olemassaolevista palveluista Ilmailuhallinnolle 3-4 miljoona euroa!!  Korotus on aikamoinen vuositasolla, joten
jokainen lupakirjan omistaja ja ilmailualan yritys huomaa tämän "kukkarossaan"  Ilmaiset palvelut loppuvat ja
jo ennestään maksullisten palveluiden hinnat nousevat parhaimmillaan (pahimmillaan) moninkertaisiksi.
(Pelkästään lupakirjojen lunastus kallistuu 2,5 - 5 kertaisiksi nykyiseen verrattuna lupakirjaluokasta riippuen).

Tässä on varsinkin harrasteilmailijoilla ja kouluttajilla kovia haasteita tulevaisuudessa pitää nykyistä toimintaa yllä ja
pyrkiä vielä lisäämääntoimintaa.  Kukkaron nyöreihin tarvitaan joka tapauksessa joustoa, mikäli aikoo
leikissä olla mukana edelleen.

Näyttää siltä että ilmailuviranomaisella ei ole ollut pienintäkään käsitystä toiminnasta "liikelaitoksena"
tai mitä on "kustannusvastaavuus". Ei millään normaalilla yrityksellä "kustannusvastaavuus" ja"liiketoiminta"
ole sitä että kaikki kustannukset voidaan surutta työntää hintoihin vaan käytännössä ennemminkin
niin että kustannukset on sovitettava vastaamaan hintoja keinolla millä hyvänsä tai leikki loppuu lyhyeen.

Nyt "liikelaitokseksi" muuttunut viranomainen yrittää toimia kuin monopoliyritys. Kauankohan menee siihen
että suurin osa täällä lentelevistä koneista on viron rekisterissä ja joita huolletaan virossa ja joita
lennetään virolaisilla lupakirjoilla jos lennetään ollenkaan ?

Näinhän se yritystoiminnassakin menee, jos vaikka Nokialla menisi huonosti niin olisiko sen
järkevää korjata tilanne vaikka tuplaamalla kännykköjen hinta "kustannusvastaaviksi" ?

On myös syytä pitää mielessä että viranomaisvalvonta ja asiakaspalvelu on eri asioita.
Jos valtio ei myönnä riittävästi rahoja viranomaisvalvontaan niin sitten kaiketi
tuon Ilmailuhallinnon pitää tehdä sama kuin millä poliisikin on uhannut eli valvontaa
tehdään juuri niin paljon kuin mihin rahat riittää. Kyllä se siitä alkaisi budjetissa
rahaa löytyvän kun alkaisi käydä selväksi että rahat ei riitä edes välttämättömään
valvontaan.

Palvelutoiminnassa taas pitäisi olla samat pelisäännöt kuin muuallakin (kaupallisissa)palveluissa.
Jos homma omana tuotantona ei kannata niin joko ulkoistetaan tai optimoidaan prosessia.
katsastehtaanhan autotkin nykyisin yksityisillä katsastusasemilla. Harrasteilmailun
koneiden katsastukset, luvat ja lupakirja-asiat voisi ulkoistaa vaikka SIL:ille ja
vaikka kilpailun vuoksi jollekulle FTO:lle.

En tunne suoraan ilmailuviranomaisen työtä ja siksi en nyt voi sanoa sen enempää kantaa
"toiminnan tehostamisesta". Tosin tuntuu että sekin termi on yleensä ymmärretty väärin.
Yleensä ajatellaan että samat työt täytyy tehdä pienemmällä porkalla kun "oikea"
tapa kaiketi olisi optimoida itse työtä siten että siitä selvitään pienemmällä työmäärällä.

Silti, voisi vaikka ajatella että medikaalin voisi uusia ilmailulääkärn allekirjoituksella
ilman muuta prosessia yms. Näin säästettäisiin turhaa työtä ja kustannuksia.

Kate





jkph

Hieman miettimisen aihetta Malmin kustannuksista nykyisellä palvelutasolla, kenttä auki aamusta iltaan pätkimättä kuten joillakin maakuntakentillä. Lennonjohtaja huhujen mukaan saa palkkaa 3000€/kk tahi enemmän, työnantajan kustannus arvataan ja pyöristetään 5000€/kk, 60000€/vuosi. Tarvitaan kolme johtajaa pyörittämään lennonjohtoa nykyisillä aukioloajoilla, ainakin. Lisäksi briefinkiin muutama työntekijä, kunnossapitoon samoin. Ja vielä lentoaseman päällikkö. Ja siivoojat. Ja mitä vielä? Niitä kun sattuu tarvimaan kun kyseessä on vuoden ympäri auki oleva lentoasema. Taisi puolimiljuunaa nykyrahaa mennä juuri rikki vuotta kohti. Sitten vielä palaa rahaa kentän operatiiviseen toimintaan, lumilinko syö löpöä ja tarvii joskus varaosiakin. Eli nykyinen palvelutaso syö rahaa paljon, saa aika monta kausikorttia myydä, tuskin attavat vieläkään täysin kustannuksia. Toki muitakin tuloja on, halli- ja parkkimaksut, mutta lentoaseman ylläpitäminen ei ole halpaa. Maakunnassa Finnairin pyhän lehmän yksi lasku tuo tuloja useamman kausikortin verran, sillä ne maakunnan harvaanliikennöidyt kentät pärjäävät. Ei hyvä juttu että kortin hinta Malmille nousee, loppujen lopuksi se on kuitenkin luokkaa hytysen p***a saharassa.
Tieto lisää tuskaa. Onneksi on Buranaa.

jkph

Tieto lisää tuskaa. Onneksi on Buranaa.

Jaska

#92
Lainaus käyttäjältä: jkph - joulukuu 28, 2005, 18:37:18
tuli tuplana

Kuten kustannukset Malmilla.



Onhan toki siellä toimistossa ihanan palveleva Raili, joka jää vuoden vaihteessa eläkkeelle.
Onneksi sinne jäi sympaattinen ja inhimillinen Terttu vielä mietä kaitsemaan.



Vähemmällä huoltojoukolla ja tarkkaan harkitulla kulurakenteella, kyllä pärjäisi ihan mukavasti.


Hanu

Vaikka nämä kustannusten hurjat nousut meitä harmittavatkin, Jaska, niin Malmin työntekijät eivät ole
näihin syyllisiä. He tekevät työtänsä kukin itsensä elättääkseen ja kun työehtosopimus heidän palkkansa
määrittelee, ei heidän tarvitse tätä hävetä. Heidän työpaikkansa ja tarpeensa määrittelee Ilmailulaitos.

Malmin kenttä on niin lähellä isoa EFHK:ta, että ilman lennonjohtoa tai lennonohjaajaa siellä
toimiminen olisi todella hankalaa. Ja kun "torni" on auki, pitää paikalla olla myöskin muu henkilöstö, jota
ilmailumääräykset toiminnalle edellyttävät.

Mahdolliset perustellut kommentit pitäisi nyt suunnata Ilmailulaitoksen a.o. toiminnasta vastaavan osaston
suuntaan, sekä liikennne- ja viestintäministeriön suuntaan. Varteenotettavana tiedon välittäjänä voisivat
toimia Suomen Ilmailuliitto (harrastajien ykköskanava) ja erilaiset ilmailualan muut järjestöt (lentäjät, korjaamot jne.)

T:HaNu




kate

Lainaus käyttäjältä: Jaska - joulukuu 28, 2005, 19:40:52
Kuten kustannukset Malmilla.

Suorastaan v...taa toimia yrittäjänä Malmilla, noiden suurituloisten "apulaisten" elättäjänä.
Ihan kiva katsella pers´aukisena, noiden privaatti-uus- hankintoja.

Onhan toki siellä toimistossa ihanan palveleva Raili, joka jää vuoden vaihteessa eläkkeelle.
Onneksi sinne jäi sympaattinen ja inhimillinen Terttu vielä mietä kaitsemaan.

Ylimitoitettuja ovat nuo "hoitohenkilöiden" palkat ja minimaaliset työajat.,
Ei heillä ole huolta huomisesta. Vantaa ottaa heidät huomaansa.

Meidän toimeentulo ei heitä paskaakaan kiinnosta, vaikka kivoja kavereita ollaankin.

Vähemmällä huoltojoukolla ja tarkkaan harkitulla kulurakenteella, kyllä pärjäisi ihan mukavasti.

Tulihan se kakka sanottua.

Ei sitä malmin henkilökuntaa passaa haukkua johtajien törppöilystä. Ainakin omasta mielestäni
mukavaa porukkaa joka hoitaa työnsä kunnolla.  Varmaankin niin lentokoulujen kuin
harrastelijailmailijoidenkin yhteinen etu olisi pitää Malmin palvelutaso nykyisellään.

Ensisijainen vaihtoehto olisi juuri saada Malmille LISÄÄ rahaa tuovaa toimintaa eikä
suinkaan yrittää häätää nykyisiäkin käyttäjiä pois.  Kun kerran kenttällä on ympärivuotinen
kunnossapito ja lennonjohtokin on auki iltamyöhään niin kyllä kenttä voisi
hoitaa useammankin hyvin maksavan kaupallisen lentovuoron päivässä.

On täysin niiden suurien johtajien tyhmyyttä jos matkustajat jonottavat
pikkukoneisiin tuntitolkulla totaalisen ruuhkautuneella Helsinki-Vantaalla
ja samaan aikaan vieressä saman organisaation valvottu ja hyvin
kunnossapidetty City-kenttä muka tuottaa tappiota.

Kun nyt(toivottavasti) uhka Malmin päältä lähtisi lopullisesti niin varmaan
niitä lisätuloja voisi saada vuoktraamalla sinne paikat useammallekkin lentokonehallille.
Kysyntää ainakin olisi jne.

Hyvällä mielikuvituksella varmaan löytyisi paljon muutakin toimintaa mitä tällaisella
City-kenttällä voisi harjoittaa.

Kate

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: kate - joulukuu 28, 2005, 18:21:30
Palvelutoiminnassa taas pitäisi olla samat pelisäännöt kuin muuallakin (kaupallisissa)palveluissa.
Jos homma omana tuotantona ei kannata niin joko ulkoistetaan tai optimoidaan prosessia.
katsastehtaanhan autotkin nykyisin yksityisillä katsastusasemilla. Harrasteilmailun
koneiden katsastukset, luvat ja lupakirja-asiat voisi ulkoistaa vaikka SIL:ille ja
vaikka kilpailun vuoksi jollekulle FTO:lle.

Harrasteilmailun katsastustoiminta on ulkoistettu jo yli kaksikymmentä vuotta sitten. Liidin- ja laskuvarjotoiminnan osalta "harrasteilmailun keskusjärjestö" hoitaa myös kaiken muun viranomaistoiminnan.

kate

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - joulukuu 28, 2005, 22:02:51
Lainaus käyttäjältä: kate - joulukuu 28, 2005, 18:21:30
Palvelutoiminnassa taas pitäisi olla samat pelisäännöt kuin muuallakin (kaupallisissa)palveluissa.
Jos homma omana tuotantona ei kannata niin joko ulkoistetaan tai optimoidaan prosessia.
katsastehtaanhan autotkin nykyisin yksityisillä katsastusasemilla. Harrasteilmailun
koneiden katsastukset, luvat ja lupakirja-asiat voisi ulkoistaa vaikka SIL:ille ja
vaikka kilpailun vuoksi jollekulle FTO:lle.

Harrasteilmailun katsastustoiminta on ulkoistettu jo yli kaksikymmentä vuotta sitten. Liidin- ja laskuvarjotoiminnan osalta "harrasteilmailun keskusjärjestö" hoitaa myös kaiken muun viranomaistoiminnan.

Eikö laitos edelleen hoida myös ei-ansiolento, siis harrastuskäytössä olevien moottorikoneiden katsastustoiminnan
ja muunkin vastaavan toiminnan ?

Eli, jos heille kerran aiheutuu homman hoitamisesta noin hirveästi kustannuksia että maksujen tulee
olla näin kovat niin varmaankin esim SIL yms voisi hoitaa homman kohtuullisemmim
kustannuksin myös muilta ei-ammattikäytössä olevilta ilma-aluksilta.

Kate

jkph

Malmi tuottaa laitokselle noin 17€ alijäämää/laskeutuminen, 750 000€ vuodessa. Jotain toivoakin voisi olla.. FSNordicista tuli esille

http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2005/20050138.pdf

sivu 15
Tieto lisää tuskaa. Onneksi on Buranaa.

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: kate - joulukuu 29, 2005, 01:29:52
Eikö laitos edelleen hoida myös ei-ansiolento, siis harrastuskäytössä olevien moottorikoneiden katsastustoiminnan
ja muunkin vastaavan toiminnan ?

Eli, jos heille kerran aiheutuu homman hoitamisesta noin hirveästi kustannuksia että maksujen tulee
olla näin kovat niin varmaankin esim SIL yms voisi hoitaa homman kohtuullisemmim
kustannuksin myös muilta ei-ammattikäytössä olevilta ilma-aluksilta.
Kate

Kyllä. Mutta harrasteilmailun osalla on kuten mainitsinkin.

Tässä joudutaan katsomaan hetken ennen kuin tiedetään miten EASAn huoltotoiminta-asetusta oikein tulkitaan. Harrastajien toivomuksena olisi, että kaikki alle 2000 kg MTOW ei-kaupallinen kalusto hoidettaisiin kevyemmin kuin on ehdotettu. Saas nyt nähdä miten käy. Sitten katsotaan missä laajuudessa suuruuden ekonomia tekee lentokelpoisuuden ylläpitämisen edullisimmaksi. SIL:n voimavarat ovat melko rajalliset.

Jaska

Lainaus käyttäjältä: kate - joulukuu 28, 2005, 21:01:58

Ei sitä malmin henkilökuntaa passaa haukkua johtajien törppöilystä. Ainakin omasta mielestäni
mukavaa porukkaa joka hoitaa työnsä kunnolla.   

Kate

Olen ollut kentällä vuodesta 1958 lähtien ja kaikki ovat tuttuja ja todella hyviä ystäviä. En hauku henkilöitä vaan järjestelmää.


Keskitys sinä Kate vaan ilmaisen lennonopettajan löytymiseen ( mihis ne palkkaluokat nyt unohtuivat), saatat saada joskus IFR-kelpuutuksenkin ultraasi.

Pyöriihän siellä tornissa monipäinen lennonvarmennushenkilökunta ja aurauskaluto jyrää kentän auki muutamassa tunnissa, kuin olisi isokin liikennekone tulossa. 
Tuolla  on nyt halpaa mennä Ultralla tai Cessnalla kymmeneksi minuutiksi kaupungille pyörimään. ;D ;D ;D :thumbsup:

Noissa jutun juju. Mieti

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod