Selittäkää tyhmälle

Aloittaja Martti Mattila, toukokuu 26, 2022, 20:04:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Transbonderipakko pyörii kuin Damokleen miekka köyhän Experimental lentäjän pään päällä. Mutta jos täytyy olla niin sitten, mutta se virrankulutus. Trig TT-21 S mode tehoksi sanotaan 130 Wattia tyypilliset com. radiot lähettävät 1-1,5 Watin teholla. Virran kulutukseksi aktiivisena mainitaan kuitenkin 0,28 Amppeeria 14 Voltin jännitteellä kertolasku 14X0,28=neljä Wattia. Ajatus antaa vastaukseksi että moinen värkki lataa jotain kondensaattoria ja sylkee ulos koodatun viestin ja taas alkaa latamaan sitä konkkaa. Onko noin ja mihin sitä lähetys tehoa tarvitaan noin paljon. Tietysti sotakone haluaa tietää missä olet ja tulee kohti kovalla nopeudella. Kallis tekniikka minkä huoltoa et hallitse aiheuttaa rahamenon pelkoa.
Trigin maahantuojalta kuuntelisin mielelläni rauhoittavia kommentteja ja muutkin saavat kommentoida.

Markus Hatakka

Juuri kuten olit pohtinut, transponderin lähetyspurskeet ovat hyvin lyhyitä (n. 0.0001 sekuntia), jolloin hetkellisesti tarvittavan suuren lähetystehon edellyttämä energia voidaan varastoida kondensaattorilla. Aiheesta lisää: https://aviation.stackexchange.com/questions/84259/why-is-the-input-power-of-an-ads-b-transponder-much-lower-than-its-rated-transmi


Aki Suokas

#2
Markuksen linkissä on tyhjentävästi selitystä tekniikasta. Tehonkulutukseen (eli siihen 4 Wiin) vaikuttaa hieman monenko maa-aseman kyselyihin laite joutuu vastaamaan.

Pulssin pituus oli tuo sama jo ennen S ja C aikaa. Joka on taannut yhteensopivuuden.  Laite on pitkälti digitaalinen laite, eli se toimii tai ei. Välimuotoja ei juuri ole.
Sinä aikana kun olen noiden kanssa touhunnut, yhtään ainoaa ei ole tarvinnut huoltoon lähettää, laitevian takia. Asennusvirheiden ja antenniongelmien takia kyllä. Aika huoleton laite siis.   Toivottavasti lieventää huoliasi  ;)
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Martti Mattila

Kiitos vastauksista ja tuskin antennien kanssa tunaroidessa sitä ei saa rikotuksi, jännitettä ei koneesta pitäisi löytyä kuin tuo 12 V. akun jännite. 

Aki Suokas

Transponderin antennin rikkoutuminen on ollut kyllä yleisin vika.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod