Gyrot, sähkö vs. alipaine

Aloittaja Jari Kaija, joulukuu 10, 2005, 12:44:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jari Kaija

Onko kellään heittää arviota painoeroista tuollaisissa gyro, keinohorisontti mittareissa,
kun niitä verrataan tyylillä sähkökäyttöinen / alipainekäyttöinen.

Tuossa tänään kasaan prototyypin sähkökäyttöisestä alipainepumpusta ja
painoa sille tulee jonkin verran. Onneksi tuo painolisä ei juurikaan heilauta
omalla kohdallani, mutta ultrakoneissa se olisi jo aikamoinen.
Netistä kaivamalla tietty painoja ehkä saisi metsästettyä, vaan luulisin,
että täällä on jo perstuntuma tietoakin noista.

Ja jos tuon pumpun omistaja lukaisee tätä, niin pistäisitkös tilinumerosi
sun muut sähköpostiini, niin kuitataan homma poies. Ei meinaan kykene
muistamaan nimeä.


kate

Lainaus käyttäjältä: jaka - joulukuu 10, 2005, 12:44:19
Onko kellään heittää arviota painoeroista tuollaisissa gyro, keinohorisontti mittareissa,
kun niitä verrataan tyylillä sähkökäyttöinen / alipainekäyttöinen.

Kun katselin Aircraftspruce:n luetteloa niin painoissa ei näyttänyt olevan
eroa ollenkaan eli näyttivät molemmat painavan karvanverran yli kilon,
sekä keinohorisontti että suuntahyrrä. Sensijaan hinnassa sähköiset maksoivat
tonnin..pari enemmän.  Edullisimmillaan alipainekäyttöiset
sai päälle 300USD:llä kun sähköisistä joutuu pulittamaan yli tonnin.

Lainaa

Tuossa tänään kasaan prototyypin sähkökäyttöisestä alipainepumpusta ja
painoa sille tulee jonkin verran. Onneksi tuo painolisä ei juurikaan heilauta
omalla kohdallani, mutta ultrakoneissa se olisi jo aikamoinen.
Netistä kaivamalla tietty painoja ehkä saisi metsästettyä, vaan luulisin,
että täällä on jo perstuntuma tietoakin noista.


Pumppu painaa vähän päälle kilon ja moottpri tekee toisen mokoman.

Sinänsä mielenkiintoinen tapa pistää sähkömoottori pyörittämään,
voi olla helpompi kuin sovittaa suoraan moottoriin.

Rotaxiinkin saisi pumpun kiinni suoraan mutta kuulemma se
tarvittava pieni sovitin akselin soviittamiseen on vaikeasti saatava ja sikakallis.

Tällä tavalla toki säästäisi sähkömoottorin painon.


Kate

Jari Kaija

#2
Omaan 912 rotaxiini ei tuota pumppua kiinni saa. Oli sen verta vanha malli motista,
että valu on ummessa ja sen koneistaminen olisi aivan järjetöntä. Yksi konsti olisi
ollut ottaa motin persuksista ulostulo alennusvaihteen avulla, mutta siinäkin olisi
tullut tilakysymys eteen, eikä juurikaan kiinnostaisi suoraan kampiakselin jatkeeksi
mitään virityksiä kötöstellä  ;)

Tuon sähkömoottorin paino on muuten luokkaa 2.5 kg planeettavaihteistoineen.

ps.

Toisaalta en edes tarvitsisi koko pumppua mihinkään, sillä normaali mittarivarustus
VFR-koneelle ei keinohorisontteja sun muita kaipaa. Miksi nuo kuitenkin
koneeseen laitan ei suinkaan tarkoita sitä, että lähtisin leikkimään huonolla
säällä sen enempää kuin nytkään, vaan se, että olen Cessnalla lentäessänikin
pitänyt huolta siitä, että perusmittarilentotaito pysyy hanskassa. Eli VFR:n
lisäksi käyttänyt IFR kaluastoa niin paljon hyväkseni kuin mahdollista. Se mitä
vielä tuosta arsenaalistani puuttuu on VOR-viisari. Nooh, jospa sekin jostain vielä
vastaan kävelee.

Jari Kaija

Siinäpä se nyt sitten hyrrää. Jännitteestä riippuen jaksaa kahdella
mittarilla pitää mukavasti 4 tuumaa/elohopeata. Näyttääpi olevan
tuossa hyrrässä toiveena toimia 4.5 minimituumilla, joten nostamalla
jännite 27 volttiin normaalin 24 tilalta hoitaa homman kevyesti.

Moottori todellakin 24 volttinen, eikä lämpene "ylijännitteelläkään"
kädenlämpöistä enemmän kuormitettuna, joten siinäpä se sitten
on paketissa. Tilailla huomenna komponentit 12V->n.24-30V step-up
hakkurille.

Videotiedoston koko noin 10mb.


http://www.project-ch701.net/ch701_electric/MOV03080.wmv

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod