Forum > Experimental

Kabiinin halkeamien korjaus

(1/1)

Toma:
Moroo,

Onko arvon lukijakunnalla hyviä vinkkejä miten ja millä aineilla (ja mistä niitä saa) on korjattu onnistuneesti kabiinien halkeamia. Kaikki ehdotukset ovat tervetulleita
Pienen googletuksen jälkeen niin sain selvälle seuraavaa:

Menetelmiä tahtoo olla todella monia ja kaikilla yksi yhteinen nimittäjä, kaikki aineet löytyy aina vain sieltä lätäkön toiselta puolelta ja koska ovat yleensä aika ikäviä aineita, niin niitä ei tietenkään lähetetä tänne kotosuomeen.

Yksi aine (plastifix) löytyi saksasta (https://www.ubuy.co.de/en/product/V1268W-urethane-supply-plastifix-kit-clear)
Toinen aine mitä ovat käyttäneet on Weld-On #3 tai #4 jota ehkä voisi saada Sprucelta.

Tässä hieman listaa mitä löytyi vansairforce.net:stä

Here's a direct link to Scott's Unhappy Cracky Club thread. Very good but very involved.
https://vansairforce.net/community/s...d.php?t=179925

Scott McDaniels from Vans on this thread recommended Weldon #3, applied with a syringe with a thin needle. Boyd Birchler recommends drilling with a 1/16" plexiglass bit starting 1.5 x the bit diameter beyond the visible end of the crack.
https://vansairforce.net/community/s...d.php?t=179925

Vans recommends Weldon#3 or PlastiFix
https://www.vansaircraft.com/wp-cont...ndow_Hints.pdf

Tim Crouch warns not to use Weldon #3 or #4 and recommends a mysterious friend's approach. I've contacted to see if he will share more.
https://vansairforce.net/community/s...ht=plexi+crack

Some people have used Weldon #16 to fill the stop-drill hole, while others have reported the Weldo #16 causes further cracking.
https://vansairforce.net/community/s...ht=plexi+crack


Seppo Koivisto:
Ultralightforumissa ainakin suositellaan Acrifix 2R 1900 (tai Acrifix 1R 190). En tiedä onko 1R 192 sama, sitä saisi Suomestakin.
https://www.ulforum.de/ultraleicht/forum/2_technik-und-flugzeuge/8779_riss-in-der-haube
https://acrylglasprofi.de/de/acrifix-2r-1900-250ml.html
https://www.plexiglas.de/en/products/acrifix

Toma:
Kiitoksia Seppo,

Minäpä tilaan molemmat variantit tuolta niin katsotaan miten purjekoneen kabiini saadaan fiksattua.
Voin laitta kuvia miten sitten onnistui niin voi tehdä päätöksen että kannattiko  ;)

jkettu:
Sellaista olen havainnut että puolenkymmenen vuoden jälkeen korjauksesta saumaan alkaa ilmestyä kaasukuplia, vaikka alunperin fiksaus näyttikin ihan siistiltä.  Kun nyt tulevana talvena pitää taas fiksailla, niin ajattelin käyttää sekoitetun (kaksikomponentti)liiman alipainekammiossa ennen saumaan levitystä.  Väliaikaraporttia voi odotella joskus vuoden 2027 paikkeilla.

Seppo Koivisto:
Acrylglasprofin sivulta löytyy saksankielinen korjausohje, kohdat 3.6 - 3.9 (sivut 10-15). Ohjeissa suositellaan mm. liimasatsin alipainekäsittelyä joitakin minuutteja ja lopuksi kuomun lämpökäsittelyä saunassa. https://acrylglasprofi.de/downloads/005Reparaturanleitung-fuer-Plexiglas.pdf

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

Siirry pois tekstitilasta
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod