TuHinu

Aloittaja Toma, marraskuu 01, 2021, 22:56:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

Moroo,

Olen kunnostamassa miedän projektihinun, eli TuHinun jarruja. Ovat semmoista mallia että ei ole aikaisemin tullut vastaan, voisi epäillä että ovat itäiseltä naapuriltamme mutta kyrillisiä aakkosia ei ole vielä esiintynyt. Levyt olivat aika ruosteessa mutta sain sorvissa puhdistettua ja suoristettua. Jarrupalat ovat hyvässä kunnossa ja kaliperitkin toimivat, olisi vain kiva tietää mistä koneesta mahtaisivat olla että voisi tilata varalle pari sarjaa paloja. Voihan noita valmistaa itse, mutta jospa löytyisi ihan varaosatiskiltä
Onko ketään nähnyt moisia.

Jos ihmettelette että mikä ihmeen TuHinu niin selitys löytyy projektisivumme: https://tuhinu.ilmailu.net
Tässä hieman kuvia jarruista
Terveisin
Tom Arppe

Markus Hatakka

#1
PZL-104 Wilgan vanne näyttää kovasti samalta, liekö jarru samaa sarjaa?
https://www.plane4you.eu/en/offers/126-pzl-104-wilga-35a-sp-ecu,352#gallery-39

Osia voisi kysellä esim. täältä https://pzl104wilga.com/index.html

Samaa näköä jarrusatulassakin:



Toma

No sehän se onkin, olisi pitänyt osata arvata kun kentällä, minne tuo hinu oli menossa, on juuri Wilgat käytössä.
Kiitoksia Markus, pitääpä mennä tuonne Wilga spare part shoppiin tilaamaan  ;D
Terveisin
Tom Arppe

Toma

Lisätty tarinaa TuHinun blogiin.
Siiven viimeistely, laippojen vetotesti ja maalia pintaan - TuHinu (ilmailu.net)

Koeponnistettiin laskusiivekkeet ja viimeisteltiin siipi, saatiin myös hyviä uutisia metalliosien hitsaajasta
Terveisin
Tom Arppe

Gearman

Osaatko kertoa mitä pätevyyksiä Suomessa vaaditaan esim. moottoripukin hitsauksen suhteen experimental-rakentajalta?

Perttirin

Lainaus käyttäjältä: Gearman - joulukuu 13, 2021, 07:35:45
Osaatko kertoa mitä pätevyyksiä Suomessa vaaditaan esim. moottoripukin hitsauksen suhteen experimental-rakentajalta?
Laita viestiä käyttäjälle Aki Suokas 
tai    [email protected]

Toma

Lainaus käyttäjältä: Gearman - joulukuu 13, 2021, 07:35:45
Osaatko kertoa mitä pätevyyksiä Suomessa vaaditaan esim. moottoripukin hitsauksen suhteen experimental-rakentajalta?

Karkeasti voi vaatimukset määritellä näin

  • Mikäli olet itse suunnitellut moottoripukein ja itse hitsaat sen niin joudut todentamaan laujuuslaskelmat, materiaalivalinnat, sekä tehdä koevedot valmiiseen pukkiin jotka vastaavat koneen suoritusarvoja varmuuskertoimilla.
  • Mikäli hyväksytyt piirrustukset materiaalimäärityksineen ovat olemassa mutta itse, tai ei lekohitsari hitsaa sen, niin joudut tekemään koevedot valmiiseen pukkiin jotka vastaavat koneen suoritusarvoja varmuuskertoimilla.
  • Mikäli hyväksytyt piirrustukset materiaalimäärityksineen ovat olemassa ja leko hitsari sen tekee, voit ottaa pukin suoraan käyttöön ilman koevetoja.
Sinänsä vaatimuksia hitsaustaidoista ei ole, mutta auttaa jos pystyt antamaan esimerkiksi lekohitsarille työnäytteen ja hän voi kirjoittaa todistuksen hitsaustaidoistasi, tai jos sinulla on muuten luokkakelpuutuksia. Tämä on hyvä menetelmä jos esimerkiksi haluat itse hitsata kokonaista putkirunkoista konetta.
Terveisin
Tom Arppe

Gearman

Kiitos erittäin selvästä vastauksesta!
Osaatko vielä kertoa onko Suomessa tahoa, joka voisi korvausta vastaan suunnitella moottoripukin lujuuslaskuineen? 
Kyseessä on moottorikelkkamoottorista tehty konversio ja puukone.

Toma

Kuten tuossa alhaalla Pertti ehdotti niin ole yhteydessä Aki Suokkaaseen
Akin yhteystiedot löydät täältä: Windcraft Oy

Terveisin
Tom Arppe

Toma

Ihen mielenkiinnosta, mitä puukonetta olet rakentamassa? Onko omaa suunnittelua vai valmis sarja/piirrustus?
Terveisin
Tom Arppe

Gearman

Fisher FP-404. Se nyt on sellainen kitin ja pitkän tavaran välimuoto oikeastaan.
Moottoriksi minulla on siihen 80hv Yamaha Phazer 500. Siihen on Skytraxin tätä konetta varten tekemä alennusvaihde, ilmanpuhdistinkotelo ja pakoputkisto. 
E-Propsin hiilikuituinen maassasäädettävä kolmilapainen potkuri spinnereineen.
Kone on alunperin suunniteltu kaksitahtiselle ja tuo Yamaha on ainoa nelitahti, jonka löysin (kun HKS:ää ei enää vissiin valmisteta) jonka pitäisi painon puolesta onnistua tuohon suhteellisen helposti laittamaan. Tehoa on ainakin tarpeeksi...

taotao

Kunhan hieman modaat alkuperäistä pukkia sen pitäisi käydä...toi 80hp on kyllä liikaa 503 meni jo riittävästi brigstraton 40p olisi sopivampi jos 80 heppasen laitat varmaan pitäisi tuliseinää vahvistaa....
pari Fisseriä on tullu rakennettua mukaanlukien 404
Timo

Gearman

FP-404:lle on Saksassa tyyppitodistus Hirth F30:lle, jossa on käsittääkseni vielä enemmän tehoa. Joka tapauksessa, jos tuo 80hv on liikaa, niin tehoa on aika helppo rajoittaa.

taotao

Onhan noihin wolkkareitakin laitettu mutta Fisserillähän on tosta vahvistetu kone niitä varten
ongelmaksi käy perärunko jota pitäisi vaneroida hieman pidemmälle samoin kannus telineenä oleva alumiini ei kestä
kovin kauaa ja alkaa rikkoa sivuperäsintä (taipuu ja osuu peräsimeen) laitoin omaani sekä 404 ja Classikkiin hiacen lehtijousessta
2-osaisen...toimii hyvin eikä painoa paljon tullu.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod